Verkeersbesluit reconstructie Bruchterweg, Hardenberg

Zaaknummer 1141001

Geert Hofsink

Inleiding

De Teamleider Infrastructuur, Gebouwen en Gronden van de Domein Openbaar Gebied van de gemeente Hardenberg;

gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit;

Overwegende:

-dat de Bruchterweg is gelegen binnen de bebouwde kom van Hardenberg, en in beheer en onderhoud is bij de gemeente Hardenberg;d

-at de Bruchterweg, tussen de Europaweg en Burgermeester Schuitestraat in het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is gecategoriseerd als wijkontsluitingsweg;

-dat de toegestane snelheid op de Bruchterweg 50 km/h bedraagt;dat bij het opstellen van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) van de gemeente Hardenberg locaties met een verhoogd veiligheidsrisico zijn geïdentificeerd;

-dat bij het opstellen van het gemeentelijke Fietsplan deze weg is geïdentificeerd als hoofdfietsroute;

-dat dit gedeelte van de Bruchterweg op basis van subjectieve onveiligheid, objectieve onveiligheid en de weginrichting naar voren is gekomen met een verhoogd veiligheidsrisico;

-dat de verkeersonveiligheid vooral komt door de hoge snelheid van het gemotoriseerde verkeer, in combinatie met grote aantallen fietsende scholieren, van en naar het nabijgelegen middelbare scholencluster; 

-dat in het GVVP is vastgesteld dat in de omgeving van scholen fietsverkeer de hoogste prioriteit krijgt; dat het wenselijk is om op deze locatie de verkeersveiligheid te verbeteren;dat het vanuit verkeersveiligheidsoogpunt wenselijk is om de toegestane snelheid op dit deel van de Bruchterweg te verlagen tot 30 km/h;

-dat de weginrichting op dit gedeelte van de Bruchterweg wordt veranderd naar een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/u, de zogenaamde “GOW30”;

-dat een weg met een toegestane snelheid van 30 km/h conform de Uitvoeringsvoorschriften van het BABW niet als voorrangsweg mag worden aangeduid;

-dat er daarom voor gekozen wordt om de Bruchterweg, tussen de Europaweg en Burg. Schuitestraat als voorrangsweg op te heffen;

-dat de tussengelegen Karel Doormanstraat wordt aangesloten met uitritconstructies;

-dat de aansluiting op de zuidelijke rotonde compacter wordt vormgegeven om de rijsnelheid van het oprijdende verkeer te verlagen;dat als gevolg hiervan de middengeleider op de noordelijke poot van de Bruchterweg komt te vervallen;

-dat hiermee ook de verplichte rijrichting langs de middengeleider komt te vervallen;

-dat de inrichting van een GOW30 meer ruimte wordt gegeven aan fietsverkeer, door het verbreden en formaliseren van de fietsstroken;

-dat de inrichting van een GOW30 bijdraagt aan het verblijfskarakter van het gebied, en dat dit wordt aangezet met robuuste groenvakken;

-dat het bij een GOW30 past om voetgangersoversteekplaatsen in te passen, en dat dit ook wordt gedaan op de Bruchterweg (noordzijde) en Burg. Schuitestraat nabij de rotonde;

-dat dit gedeelte van de Bruchterweg de uitvalsweg is van de álle hulpdiensten, en dat we conform GVVP zorgvuldig om moeten gaan met het toepassen van (verticale) snelheidsremmende maatregelen;

-dat er daarom een afwisselend beeld wordt gecreëerd op en naast de rijbaan, met Streetprint en kleurengebruik op de rijbaan, en robuust groen langs de rijbaan, zoals aanbevolen in “Inrichtingskenmerken GOW30”, CROW 2023;

-dat het treffen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

-het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

-dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen.

BESLUIT

Besluit:

  • 1.

    tot het wijzigen van de maximumsnelheid op dit gedeelte van de Bruchterweg:

    • 1.

      door het plaatsen van bord A01-30 (bijlage I, RVV 1990);

  • 2.

    tot het opheffen van dit gedeelte van de Bruchterweg als voorrangsweg:

    • 1.

      door het verwijderen van borden B1 en B2 (bijlage I, RVV 1990);

    • 2.

      door het aanbrengen van uitritconstructies aan beide zijdes op de Karel Doormanstraat;

  • 3.

    tot het aanbrengen van fietsstroken op de Bruchterweg, tussen de Europaweg en Burg. Schuitestraat:

    • 1.

      door het aanbrengen van de fietssymbolen op de rode fietsstroken, zoals bedoeld in artikel 1.2, RVV 1990;

  • 4.

    tot het aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsen op de Bruchterweg en Burg. Schuitestraat:

    • 1.

      door het aanbrengen van de betreffende verkeerstekens op het wegdek

    • 2.

      door het plaatsen van borden L2 (bijlage I, RVV 1990);

  • 5.

    tot het verwijderen van de middengeleider op de Bruchterweg, nabij de rotonde met de Burg. Schuitestraat, en de daar bijhorende passeerverplichting:

    • 1.

      door het verwijderen van bord D2 (bijlage I, RVV 1990);

  • 6.

    dit alles uit te voeren conform Bijlage 1 P2024106_31_D01 - Verhardingstekening

  • 7.

    dit besluit bekend te maken door middel van publicatie in het digitale Gemeenteblad.

Hardenberg, 3 december 2025

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg,

M. van Schot-Bouius

Teamleider OG-Infrastructuur, gebouwen en gronden. Domein Openbaar Gebied

Mededelingen

Wat kunt u doen als u het niet eens bent met deze brief

U kunt bellen met de medewerker die de brief stuurde

Misschien kunt u het samen oplossen.

Een brief schrijven kan ook

In uw brief (bezwaarschrift) schrijft u:

  • 1.

    uw naam en adres

  • 2.

    de datum waarop u uw brief schrijft

  • 3.

    waarom u het niet eens bent met het besluit (u kunt ook bezwaar maken tegen de kosten)

  • 4.

    uw handtekening

Het bezwaarschrift moet door de gemeente zijn ontvangen binnen 6 weken na de verzenddatum die op de brief staat vermeld. Als op de brief geen aparte verzenddatum staat, dan is de brief verzonden op dezelfde dag als het besluit genomen is.

Digitaal of per post

U kunt uw bezwaarschrift indienen via onze website.

Per post kan ook. Ons adres is:

Gemeente Hardenberg

Postbus 500

7770 BA Hardenberg

Naar boven