Verkeersbesluit – twee oversteekvoorzieningen – Floris V Dreef Blaricum

Burgemeester en wethouders van Blaricum,

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) dat verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van WVW 1994, dat de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of een verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) dat de plaatsing van verkeersteken B6, F5 en F6 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de politie Regio Midden Nederland, district Gooi en Vechtstreek, cluster Noord;

 

Overwegende dat:

  • de Floris V Dreef een gebiedsontsluitingsweg 50km/u (GOW50) in Blaricummermeent tussen de Aristoteleslaan (te Huizen) en de Stroomzijde te Blaricum is;

  • de Floris V Dreef over de gehele lengte is voorzien van parallelwegen;

  • de hoofdrijbaan fysiek is afgescheiden van de parallelwegen door middel van plantsoenen;

  • autoverkeer op de Floris V Dreef op slechts twee plaatsen tussen de Aristoteleslaan en de Stroomzijde vanaf de parallelwegen de hoofdrijbaan op kunnen rijden: ter hoogte van de Erfgooiersdreef en ter hoogte van de Zuiderzeedreef;

  • hoewel voor fietsers één extra doorsteek voorhanden is over de Floris V Dreef zij ook, net als autoverkeer en voetgangers, hoofdzakelijk oversteken ter hoogte van de Erfgooiersdreef en de Zuiderzeedreef;

  • met name gedurende de ochtendspits, waarin overstekende scholieren en autoverkeer samenkomen op deze kruisingen, zich regelmatig chaotische verkeerssituaties voordoen;

  • geen oversteekvoorzieningen voor fietsers en voetgangers aanwezig zijn ter hoogte van deze kruisingen;

  • daarom twee rijrichtingen ineens moeten worden overgestoken hetgeen vooral in de ochtendspits lastig is (voor met name jonge) fietsers en voetgangers;

  • een oversteekvoorziening voor fietsers en voetgangers bij zowel de kruising van de Floris V Dreef met de Erfgooiersdreef als met de Zuiderzeedreef wenselijk is;

  • daartoe realisatie van een middengeleider een gangbare maatregel is voor het veiliger maken van het oversteken op een 50km weg omdat daarmee gefaseerd oversteken wordt gefaciliteerd;

  • echter vanwege aanwezigheid van de parallelwegen ruimte ontbreekt voor inpassing van een middengeleider op de hoofdrijbaan;

  • op dergelijke locaties een goed alternatief is het verkorten van de oversteeklengte voor fietsers en voetgangers door middel van realisatie van een plaatselijke wegversmalling;

  • dergelijke wegversmallingen een wenselijke fysiek snelheidsremmende werking hebben voor autoverkeer op locaties waar oversteken plaatsvindt;

  • op de Floris V Dreef ten noorden van zowel de kruising met de Erfgooiersdreef als met de Zuiderzeedreef een dergelijke wegversmalling met oversteek voor voetgangers wordt gerealiseerd;

  • autoverkeer niet gelijktijdig vanuit twee richtingen door de wegversmalling past waardoor een verbod voor bestuurders om door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting wordt bijgeplaatst;

  • door de oversteekvoorzieningen naast de kruisingen te positioneren langzaam verkeer van het autoverkeer wordt gescheiden, hetgeen de verkeersveiligheid extra bevordert;

  • zowel overstekende fietsers als voetgangers voorrang dienen te verlenen aan verkeer op de Floris V Dreef;

  • in participatie met omwonenden voor het verbeteren van de oversteekbaarheid van Floris V Dreef voorafgaand aan de besluitvorming twee opties zijn voorgelegd;

  • de eerste optie was een wegversmalling met fiets- en voetgangersoversteek uit de voorrang (zoals hierboven omschreven);

  • de tweede optie was een wegversmalling met een zebrapad zonder fietsoversteek daarnaast;

  • in de participatie is aangegeven dat juist ook realisatie van een fietsoversteek wenselijk is, waaraan gehoor is gegeven;

  • een combinatie van een fietsoversteek (in of uit de voorrang) met zebrapad daarnaast bewust geen aangeboden optie was;

  • enerzijds een zebrapad (waarop voetgangers voorrang hebben) met fietsoversteek uit de voorrang daarnaast verwarring bij verkeer in de hand werkt omdat aan overstekende voetgangers wel voorrang verleend dient te worden en aan overstekende fietsers niet;

  • anderzijds een combinatie van een zebrapad met fietsoversteek in de voorrang daarnaast op deze locaties een verkeersonveilige oplossing is omdat de verkeerssnelheid op de Floris V Dreef en van kruisende (elektrische) fietsers te hoog is voor een voorrangsregeling voor fietsers;

  • verlaging van de maximum toegestane snelheid naar 30km/u op de Floris V Dreef, zoals ook in de participatie als wens naar voren is gekomen, niet wenselijk is omdat de weg daartoe een compleet andere inrichting zou moeten krijgen;

  • de Floris V Dreef slechts acht jaar geleden is gerealiseerd en dat van een complete herinrichting van de weg de komende decennia naar verwachting geen sprake zal zijn;

  • wel adviesbebording 30km/u bij de wegversmallingen wordt geplaatst om het matigen van de verkeerssnelheid te stimuleren waar fietsers en voetgangers oversteken;

  • omschreven opties voor verbetering van de oversteekbaarheid van de Floris V Dreef in de raadscommissie (d.d. 24 juni 2025) zijn voorgelegd en inhoudelijk zijn besproken;

  • toen namens omwonenden is ingesproken bij de raadscommissie waarbij hetgeen gezegd, is meegenomen in de inhoudelijke bespreking;

  • uitkomst van behandeling in de raad was het besluit tot realisatie van de twee oversteekvoorzieningen waar onderhavig verkeersbesluit uit voortkomt;

  • bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 lid 1 onder a van de WVW 1994, strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 lid 1 onder b van de WVW 1994, strekken tot het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 lid 1 onder c van de WVW 1994, strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid;

  • bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 lid 1 onder d van de WVW 1994, deels ten koste gaat van het waarborgen van de vrijheid van het autoverkeer omdat met de wegversmalling een verbod gepaard gaat voor bestuurders om door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting;

  • daarentegen de wegversmallingen ten behoeve van oversteekvoorzieningen voor fietsers en voetgangers worden gerealiseerd en daarmee het oversteken vergemakkelijkt;

  • dit als zwaarwegender wordt beoordeeld dan de verminderde vrijheid van het autoverkeer;

  • de in dit verkeersbesluit onder 'besluiten' genoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Blaricum, en gelegen zijn binnen de bebouwde kom;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg hierover heeft plaatsgevonden met de politie Regio Midden Nederland, district Gooi en Vechtstreek, cluster Noord, en dat positief is geadviseerd.

 

BESLUITEN

  • 1.

    Op Floris V Dreef direct ten noorden van zowel de kruising met de Erfgooiersdreef als met de Zuiderzeedreef een wegversmalling te realiseren met voorrangsregeling door middel van plaatsing van de borden F5 (noordzijde) en F6 (zuidzijde) zoals opgenomen in het RVV 1990;

  • 2.

    Ter plaatse van de te realiseren wegversmallingen op Floris V Dreef een voetgangersoversteek en fietsoversteek met geregelde voorrang te realiseren (waarbij fietsers voorrang dienen te verlenen aan verkeer op de Floris V Dreef) door middel van plaatsing van de borden B6 zoals opgenomen in het RVV 1990 en plaatsing van haaientanden.

 

Situatietekening

Fiets / voetgangersoversteek ten noorden van Erfgooiersdreef Fiets / voetgangersoversteek ten noorden van Zuiderzeedreef

Eemnes, 8 december 2025

Namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Blaricum,

K. Jordans

Teamleider Ruimtelijke Ontwikkeling & Openbare Ruimte

BEL Combinatie

 

Als u het niet eens bent met het besluit kunt u ons een bezwaarschrift sturen. Uw bezwaarschrift moet binnen 6 weken na de verzenddatum van dit besluit bij ons binnen zijn.

In uw bezwaarschrift schrijft u:

uw naam en adres;

de datum waarop u het bezwaar schrijft;

tegen welk besluit u bezwaar maakt (liefst met een kopie van die beslissing);

de reden waarom u het niet eens bent met het besluit;

uw handtekening.

 

Het is mogelijk om digitaal een bezwaarschrift in te dienen via een online formulier. Om digitaal bezwaar te maken, heeft u uw DigiD nodig. Dit is uw elektronische handtekening. Het online formulier vindt u op de pagina ‘Bezwaar maken’ van de gemeentelijke website.

Als u geen gebruik wilt maken van het digitale bezwaarformulier dan kunt u ook schriftelijk bezwaar maken. Stuur uw bezwaarschrift naar:

BEL Combinatie

T.a.v. Commissie bezwaarschriften

Postbus 71

3755 ZH Eemnes

 

Zie voor meer informatie de bijlage.

Naar boven