Verkeersbesluit tot het opheffen van een verplicht fietspad en het instellen van een fietsstrook en een voorrangsregeling in de Zwaanstraat en Beukenlaan

Kenmerk: dossier 8072646, document 8087254

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het college) neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

  • ·

    Zwaanstraat

  • ·

    Beukenlaan

Voor de volgende inrichtingselementen is een verkeersbesluit vereist:

  • ·

    het opheffen van een verplicht fietspad;

  • ·

    de aanduiding van een fietsstrook;

  • ·

    het instellen van een gebod tot het voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

Wettelijk kader

De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in:

  • ·

    de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);

  • ·

    het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • ·

    het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

  • ·

    de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994.

De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994:

  • ·

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • ·

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • ·

    het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • ·

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam Eindhoven Noord. De politie adviseert positief op het voorgenomen verkeersbesluit.

Aanleiding

Bovengenoemde straten zijn in beheer bij de gemeente Eindhoven vervullen de functie van erftoegangswegen binnen de bebouwde kom.

Het fietspad in de Zwaanstraat, voor de huisnummers 2-40, heeft veel last van de wortels van de bomen. Daardoor is het niet meer veilig om er over heen te fietsen. Herstel van het fietspad is niet mogelijk. Daarom vervangen we het fietspad door een fietsstrook, met rood asfalt. Deze fietsstrook wordt op de rijbaan aangelegd, vergelijkbaar met de fietsstrook in de Schootsestraat. Door de aanleg van fietsstroken krijg de fietser een eigen plek op de weg en daarmee blijft een veilige route voor de fietser bestaan. We gaan het bestaande fietspad opruimen en voorzien van beplanting. Er komt een mengsel van verschillende soorten planten, die bloeien van maart tot oktober.

Tevens komen er meldingen binnen over de onduidelijke verkeerssituatie op het kruispunt Zwaanstraat-Beukenlaan.

Op de kruising van de Zwaanstraat met de ventweg van de Beukenlaan hebben fietsers voorrang, maar auto’s niet. Regelmatig krijgen we te horen dat dit onduidelijk is. Daarom gaan we de voorrangssituatie ook voor autoverkeer regelen. Verkeer op de Zwaanstraat krijgt voorrang op verkeer dat de ventweg uitkomt. Er komen haaientanden in de straat en we plaatsen de nodige voorrangsborden. Door het invoeren van de voorrang ontstaat er een eenduidige situatie, welke de verkeersveiligheid bevordert.

Verkeersmaatregelen

Het fietspad aan de Zwaanstraat wordt opgeheven en vervangen door een groene inrichting. Uiteraard blijft het voetpad dat voor de woningen doorloopt wel bestaan. Op de bestaande weg komt een fietsstrook in asfalt, zoals ook verderop in de straat aanwezig is. Naast het bestaande asfalt wordt het bestaande bord G11 (verplicht fietspad) verwijderd. Het kruispunt Zwaanstraat wordt voorzien van haaientanden en de borden B4 (voorrangskruispunt links) en B5 (voorrangskruispunt rechts). Op de Beukenlaan is het bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) al aanwezig voor het fietspad. Ter extra attendering wordt na het fietspad een extra bord B6 geplaatst.

De maatregelen zijn ingetekend op onderstaande tekening:

Afstemming en communicatie

Begin april 2025 is aan bewoners van Zwaanstraat 2 t/m 40 een wijkinfo verstuurd met daarin de uitleg en tekening van de nieuwe situatie. De reacties op deze wijkinfo hebben niet geleid tot aanpassing van het ontwerp.

Belangenafweging

De Zwaanstraat en Beukenlaan zijn erftoegangswegen binnen de bebouwde kom van Eindhoven. Er geldt een snelheidsregime van 30 km/uur. De Zwaanstraat is aan de oostzijde voorzien van een tweerichtingsfietspad dat onderdeel uitmaakt van de Groene Corridor. Aan de westzijde ligt een vrijliggend fietspad van Drents Dorp richting Schootsestraat. Het fietspad aan de westzijde is onherstelbaar beschadigd. Om de fietsverbinding tussen Drents Dorp en de woningen aan de Zwaanstraat en Schootsestraat te behouden wordt het fietspad vervangen door een fietsstrook.

Naast het vervallen van het fietspad wordt ook het kruispunt Zwaanstraat-Beukenlaan, vanwege de vele meldingen over de onduidelijkheid van het kruispunt te voorzien van een voorrangsregeling.

Het college is van mening dat de mogelijke ongemakken voor weggebruikers beperkt zijn. De nadelige gevolgen zijn niet onevenredig in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen.

Het belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het belang van beschermen van weggebruikers en passagiers prevaleren boven het belang van het instandhouden van het vrijliggende fietspad en de bestaande weginrichting.

Besluit

Het college besluit tot:

  • 1.

    het opheffen van het fietspad aan de Zwaanstraat;

  • 2.

    de aanleg van een fietsstrook aan de Zwaanstraat;

  • 3.

    het instellen van gebod tot het voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

De maatregelen worden uitgevoerd door middel van:

  • 1.

    het verwijderen van een bord model G11;

  • 2.

    het aanleggen van een fietsstrook (met fietssymbolen en 1-1 markering) in asfalt;

  • 3.

    het plaatsen van de borden modellen B4, B5 en B6 en haaientanden op het wegdek.

De hierboven genoemde verkeersborden zijn conform de modellen van bijlage 1 van het RVV 1990.

De maatregelen zijn weergegeven op tekening VKB-20250025 d.d. 11-08-2025, gewijzigd d.d. 4 december 2025.

Eindhoven 4 december 2025

Hoogachtend

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

I.J.C. Brouwer

hoofd afdeling Mobiliteitsstransitie en Bereikbaarheid

Bijlage 1: tekening VKB-20250025 d.d. 11-08-2025, gewijzigd d.d. 4 december 2025

Bezwaarmogelijkheid

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u, indien u belanghebbende bent, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar maken. Het ondertekende bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na publicatie van dit besluit en moet in ieder geval bevatten:

  • ·

    uw naam en adres;

  • ·

    de dagtekening, dat wil zeggen de datum waarop het bezwaarschrift is geschreven;

  • ·

    de datum en een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, graag met vermelding van ons kenmerk en zo mogelijk met een kopie van het besluit;

  • ·

    de reden(en) van uw bezwaar.

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan:

het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven

ter attentie van de sector Veiligheid, Juridische zaken en Bestuur

afdeling Juridische Zaken

Postbus 90150

5600 RB Eindhoven.

Ook is het mogelijk om online, met gebruikmaking van DigiD, een bezwaarschrift in te dienen. Gaat u daarvoor naar de website www.eindhoven.nl. Vul in het zoekvenster in “bezwaar op gemeentebesluiten”, klik op het rode vlak “online bezwaar maken” en volg verder de instructies.

Als u de werking van dit besluit wil laten schorsen, kunt u bij een spoedeisend belang om een voorlopige voorziening verzoeken bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Hiervoor is aan de rechtbank een bedrag aan griffierecht verschuldigd.

Naar boven