Gelet op:
- Op grond van artikel 2 lid 1 van de wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot de volgende belangen:
a) het verzekeren van de veiligheid op de weg;
b) het beschermen van weggebruikers en passagiers;
c) het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
d) het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
- artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
- artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
- artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van de verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
- artikel 37 BABW ingevolgde de tijdelijke plaatsing van verkeersmaatregelen die langer dan vier maanden duren een verkeersbesluit genomen moet worden;
- artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie eenheid Rotterdam.
Overwegingen
De Baanhoekfietsbrug vormt een strategische verbinding tussen Dordrecht en Sliedrecht en wordt frequent gebruikt door lokaal langzaam verkeer.
De afsluiting van de Papendrechtsebrug/N3 beperkt de bereikbaarheid voor langzaam verkeer, nood- en hulpdiensten over de Beneden Merwede en bemoeilijkt de hulpverlening voor de veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid.
In verband met de inzet van nood- en hulpdiensten, alsmede uitzonderlijk vervoer van de witte kolom, is het noodzakelijk om voor deze doelgroep een alternatieve oeververbinding te bieden over de Beneden-Merwede door de Baanhoekfietsbrug tijdelijk af te sluiten voor alle reguliere weggebruikers.
De duur van de afsluiting van de Baanhoekfietsbrug is gelijk aan de afsluiting van de N3/Papendrechtsebrug. Deze afsluiting loopt van 7 juli 2026 tot en met 21 april 2027 voor de duur van ruim 9 maanden.
De fysieke inrichting van de brug biedt onvoldoende ruimte voor veilige doorgang van hulpverleningsvoertuigen naast reguliere weggebruikers. Er is onderzoek geweest naar de mogelijkheid om het fietspad te verbreden om gecombineerd gebruik mogelijk te maken. Technisch en omwille van de veiligheid is dit niet mogelijk gebleken.
De afsluiting draagt bij aan het waarborgen van de verkeersveiligheid, doordat conflicten tussen regulier verkeer en prioritaire hulpverlenings-voertuigen worden voorkomen.
Door het toepassen van toegangscontrole (bijvoorbeeld via kenteken-herkenning of fysieke controleposten) kan de brug selectief toegankelijk worden gemaakt voor geautoriseerde voertuigen, hetgeen de inzetbaarheid van hulpdiensten ten goede komt.
De afsluiting is tijdelijk en wordt zodanig ingericht dat de bereikbaarheid van de omgeving via alternatieve routes (zoals de N3, A16 en vervoer over water) gewaarborgd blijft.
De voorgenomen maatregel is afgestemd met alle betrokken wegbeheerders waarop de tijdelijke afsluiting van de Baanhoekfietsbrug direct of indirect effect heeft.
De maatregel is afgestemd met de betrokken veiligheidsregio, gemeenten en vervoerders, en wordt tijdig gecommuniceerd aan bewoners en weggebruikers.
Op basis van bovenstaande overwegingen en met inachtneming van:
- de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
- het Algemeen Mandaatbesluit Dordrecht;
Heeft het college van burgemeester en wethouders van Dordrecht het voornemen:
tot het instellen van een geslotenverklaring voor alle verkeer en voetgangers op de wegen en/of delen van wegen zoals, aangegeven in de bijlage, van de Baanhoekweg tot en met de Baanhoekfietsbrug, uitgezonderd ontheffing-houders, nood- en hulpdiensten, door het plaatsen van de borden model C01 en C16, conform bijlage 1 van het RVV1990;
tot het instellen van een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur op de wegen en/ of delen van wegen van de Baanhoekweg tot en met de Baanhoekfietsbrug door het plaatsen van de borden model A01, conform bijlage 1 van het RVV1990;
tot het instellen van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op de wegen en/ of delen van wegen van 100 meter voor de Baanhoekfietsbrug tot en met de Baanhoekfietsbrug door het plaatsen van de borden model A01, conform bijlage 1 van het RVV1990.
Het college van burgemeester en wethouders
namens dezen,
de heer J. Booij
Clustermanager
Zienswijzen
U kunt binnen 4 weken na publicatie van het voornemen uw zienswijze indienen.
Uw schriftelijke reactie kunt u sturen naar:
Gemeente Dordrecht
Cluster Ruimtelijk Beheer
t.a.v. team Parkeren en Verkeer
Postbus 8
3300 AA Dordrecht
Uw reactie per e-mail kunt u sturen naar: verkeer@dordrecht.nl.