Gemeenteblad van Elburg
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Elburg | Gemeenteblad 2025, 532327 | verkeersbesluit of -mededeling | 19-01-2026 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Elburg | Gemeenteblad 2025, 532327 | verkeersbesluit of -mededeling | 19-01-2026 |
Voorgenomen verzamelverkeersbesluit VI aanwijzen parkeerplaats(en) ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen op meerdere locaties in de gemeente Elburg
In 2023 hebben wij een verzamelverkeersbesluit IV genomen waarin op meerdere locaties een plek is aangewezen voor het plaatsen van een laadpaal en daarbij zijn twee parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Op meerdere locaties zijn de laadpalen inmiddels geplaatst en is het op sommige locaties noodzakelijk (gezien het hoge verbruik) een tweede, derde, vierde, vijfde of zesde laadpaal te plaatsen. Om te voorkomen dat de aanvrager van een laadpaal 4 tot 6 maanden (de doorlooptijd van een verkeersbesluitprocedure) moet wachten voordat de laadpaal geplaatst kan worden en het inefficiënt is voor elke aanvraag een nieuw verkeersbesluit te gaan nemen, willen wij het in 2023 genomen verzamelverkeersbesluit IV pro-actief actualiseren en indien nodig aanpassen. Ook zijn er de afgelopen jaren meerdere kleinere verkeersbesluiten genomen, deze zijn ook samengebracht in dit nieuwe verzamelverkeersbesluit. Met dit verzamelverkeersbesluit maken wij het mogelijk om daar waar er behoefte is aan extra laadpalen deze te plaatsen.
Wij streven ernaar dat er binnen 100 meter hemelsbreed van vrijwel elke woning binnen de bebouwde kom een openbare laadpaal aanwezig is, dit staat gelijk aan 150 meter feitelijke loopafstand.
Om dit doel te realiseren, hebben wij gezocht naar locaties:
-waar met de bestaande of in procedure zijnde laadpalen niet aan dit doel wordt voldaan;
-die voldoende vindbaar en zichtbaar zijn;
-waar geparkeerde auto’s zowel aan de bestuurderskant als aan de passagierskant goed bereikbaar zijn;
-die redelijkerwijs geen misverstanden kunnen opleveren omdat het openbare parkeerplaatsen zijn;
-die door meerdere gebruikers gedeeld kunnen worden (dit om te voorkomen dat er “privé-parkeerplaatsen” gecreëerd worden);
-waar de doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel etc.) gewaarborgd blijft;
-waar geen belemmeringen zijn ten aanzien van ander straatmeubilair of (openbaar) groen.
Dit heeft geleid tot de locaties zoals in de bijlage bij dit besluit genoemd.
De met dit besluit gereserveerde parkeerplaatsen zijn -evenals de bijbehorende laadpalen- bedoeld voor algemeen gebruik, deze zijn dus voor iedereen te gebruiken voor het opladen van zijn/haar elektrische voertuig. Wanneer de laadpaal wordt geplaatst op een locatie waarvoor een parkeerontheffing/parkeervergunning moet worden verleend dan kan van deze laadpaal alleen gebruik worden gemaakt door bewoners met een parkeerontheffing/parkeervergunning. En in gebieden waar parkeren voor ontheffinghouders/vergunninghouders is ingevoerd, geldt dit ook voor de bestuurders van elektrische voertuigen.
De laadpaal is geschikt voor het gelijktijdig opladen van twee voertuigen. Het voorliggende verkeersbesluit maakt het mogelijk de twee bij de locatie van de laadpaal gelegen parkeerplaatsen aan te wijzen voor het parkeren van een elektrisch voertuig dat aan het opladen is. De tweede parkeerplaats zal pas daadwerkelijk worden gereserveerd wanneer op basis van het verbruik kan worden afgeleid dat de laadpaal intensief wordt gebruikt. Wanneer blijkt dat één laadpaal onvoldoende is om te voldoen aan de vraag (ofwel het laadverbruik dusdanig hoog is dat extra laadpalen nodig zijn om in de behoefte te voorzien) dan willen wij naast/in de nabijheid van de bestaande laadpaal een tweede laadpaal plaatsen en twee parkeerplaatsen aanwijzen om te laden. Het gestelde over de eerste en tweede parkeerplaats is van dienovereenkomstige toepassing op de derde en vierde parkeerplaats bij de tweede laadpaal. Op bepaalde locaties is het niet mogelijk een tweede laadpaal ernaast te plaatsen. Wanneer dat niet mogelijk is, hebben wij de tweede laadpaal in de nabijheid van de eerste laadpaal geplaatst. Op sommige locaties voorzien wij in de behoefte aan een derde, vierde, vijfde of zesde laadpaal. Daar geldt hetzelfde voor de daarbij behorende parkeerplaats(en).
De locaties van de beoogde extra laadpalen zijn als bijlage bij dit besluit opgenomen.
*Het plaatsen en het onderhoud van de laadpaal wordt uitgevoerd door een particulier bedrijf.
*Het rijden met elektrische voertuigen draagt bij aan een schonere lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast en daarmee aan het voorkomen of beperken van hinder, overlast en schade door het verkeer, als bedoeld in artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet 1994.
*Omdat deze parkeerplaatsen/laadpalen in principe gebruikt zullen worden door buurtbewoners, blijft het aantal in de buurt beschikbare parkeerplaatsen per saldo gelijk. Alleen zijn enkele van deze parkeerplaatsen gereserveerd voor een bijzonder, maar openbaar doel.
*Voor het plaatsen van een laadpaal is geen vergunning nodig op grond van artikel 2:10a van de APV want er is geen strijd met de publieke functie van de weg.
*De extra parkeerplaats/laadpaal wordt pas daadwerkelijk gereserveerd/geplaatst wanneer op basis van het verbruik kan worden afgeleid dat hier behoefte aan is.
De genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom, zijn eigendom van en in beheer bij de gemeente Elburg en op grond van artikel 18, lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994 is zij bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit.
Het ontwerpbesluit is in het kader van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer voorgelegd aan de politie. De gemandateerde verkeersadviseur van de politie Oost Nederland, Noord en Oost Gelderland heeft op 8 oktober 2025 positief geadviseerd.
Het ontwerpbesluit heeft van …………… t/m …………….. voor eenieder ter inzage gelegen. In dezelfde periode zijn belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hierover zienswijzen in te dienen. Van deze mogelijkheid is wel/niet gebruik gemaakt.
Op grond van het voorgaande besluit het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg:
2a. de locaties als aangegeven op de kaart op onze website en genoemd in de bijlage (peildatum 27 november 2025) aan te wijzen voor het plaatsen van een laadpaal en daarbij twee parkeerplaatsen met een daarbij behorende laadpaal aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen. De tweede parkeerplaats wordt pas daadwerkelijk gereserveerd wanneer op basis van het verbruik kan worden afgeleid dat de laadpaal intensief wordt gebruikt;
2b. op de genoemde locaties een tweede, derde, vierde, vijfde of zesde extra laadpaal te plaatsen en de 2 parkeerplaatsen links en rechts van deze laadpaal te reserveren om te laden. Deze extra laadpaal wordt geplaatst wanneer het hoge laadverbruik dit noodzakelijk maakt;
2c. dit kenbaar te maken door het plaatsen van bord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), met een onderbord (OB501) met schuin naar links of naar rechts wijzende pijl met op termijn een onderbord (OB504) met beide pijlen (wanneer daar behoefte aan blijkt te zijn).
Dit besluit is genomen in overeenstemming met artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, met artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het besluit van het college van burgemeester en wethouders van 1 april 2008 en het Bevoegdhedenbesluit Elburg van 9 februari 2021.
Elburg, ..................
Namens het college van burgemeester en wethouders,
J.J. Ruster
beleidsmedewerker verkeer en vervoer
Dit document is geautomatiseerd aangemaakt, u treft daarom geen handtekening aan.
Bijlage: overzicht laadlocaties peildatum 27 november 2025
U kunt binnen 6 weken na publicatie van dit voorgenomen verkeersbesluit een zienswijze indienen bij de Gemeente Elburg.
Meer informatie hierover vindt u op onze website www.elburg.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-532327.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.