Gemeenteblad van Delft
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Delft | Gemeenteblad 2025, 53140 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Delft | Gemeenteblad 2025, 53140 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijziging van de Subsidieregeling gemeente Delft 2024
de Subsidieregeling gemeente Delft 2024 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 16:3 wordt “14:1” vervangen door “16:1”.
In artikel 16:4, aanhef wordt “14:3” vervangen door 16:3”.
In artikel 16:5, onderdeel c wordt “14:1” vervangen door “16:1”.
Onder vernummering van het hoofdstuk 17 Slotbepalingen naar hoofdstuk 18 Slotbepalingen en de vernummering van artikel 17:1 tot en met 17:3, naar artikel 18:1 tot en met 18:3, wordt na hoofdstuk 16 Overige subsidies een nieuw hoofdstuk 17 ingevoegd, luidende:
Hoofdstuk 17 Inzet woningcorporaties vanuit specifieke rijksuitkering energiearmoede
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
Het doel dat met deze subsidie wordt beoogd is het stimuleren van activiteiten van woningcorporaties waarmee zij extra of aanvullende duurzaamheidsmaatregelen kunnen treffen in of aan de in beheer zijnde sociale huurwoningen.
Het college kan uitsluitend subsidie verstrekken aan woningcorporaties met sociale huurwoningen in de gemeente Delft.
Artikel 17:4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het college kan uitsluitend subsidie verstrekken voor activiteiten gericht op energiebesparende of energieopwekkende activiteiten uitgevoerd in of aan sociale huurwoningen.
Artikel 17:5 Kosten die (niet) voor subsidie in aanmerking komen
Artikel 17:7 Subsidievoorwaarden en verplichtingen
Subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 17:4 kan uitsluitend worden verstrekt indien en voor zover:
Artikel 17:8 Hoogte van de subsidie
Subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 17:4 bedraagt maximaal het relatieve aandeel in de woningvoorraad van de gemeente Delft per 1 januari 2024 gebaseerd op het vastgestelde subsidieplafond.
Artikel 17:9 Subsidieplafond en verdeelsleutel
Artikel 17:10 Aanvraag tot subsidievaststelling
Artikel 17:11 Aanvullende weigeringsgronden
In aanvulling op de weigeringsgronden genoemd in artikel 12 van de ASV en artikel 1:7 van deze regeling weigert het college de subsidie indien en voor zover de aanvraag in strijd is met een stedelijk beleidskader.
Aan de artikelsgewijze toelichting wordt toegevoegd:
Toelichting Hoofdstuk 17 Inzet Woningcorporaties vanuit Specifieke Rijksuitkering energiearmoede
Uit data van TNO blijkt dat ongeveer 6,4% van de Delftenaren kampt met energiearmoede in 2023 en daarvan woont 80% in een sociale huurwoning. Met dit hoofdstuk wil het college de woningcorporaties ondersteunen om extra of versneld hun sociale huurwoningen binnen de gemeente Delft te verduurzamen. Het doel hiervan is dat het energieverbruik van de huurders daalt of de energie zelf wordt opgewekt en daarmee de energierekening daalt.
De subsidie wordt opgezet met de beschikbare middelen vanuit de Specifieke Rijksuitkering energiearmoede. De gemeente Delft heeft deze rijksmiddelen ontvangen met als doel de energierekening van Delftenaren met (een kans op) energiearmoede structureel te verlagen door middel van verduurzaming.
Het gaat hierbij expliciet om activiteiten waarbij het DAEB-vrijstellingsbesluit de mogelijkheid biedt, met inachtneming van afspraken over een terugvorderingsmechanisme, op te subsidiëren.
Er mag geen huurverhoging plaatsvinden voor de zittende huurder op basis van de gesubsidieerde activiteit. Er hoeft immers geen investering ‘terug verdiend’ te worden, aangezien de activiteit is gesubsidieerd.
We kiezen expliciet voor energielabel D, E, F en G omdat hier de grootste besparing is te behalen voor de huurders.
We kiezen expliciet voor extra activiteiten boven op de al geplande onderhoudsplannen en/of -werkzaamheden die ook zonder subsidie zouden plaatsvinden.
Wij subsidiëren vanuit dit hoofdstuk geen activiteiten die conflicteren met een aardgasvrije aanpak vanuit de gemeente of vanuit andere partijen geïnitieerd. Om die reden wordt het vervangen van cv-installaties en plaatsen van warmtepompen uitgesloten in wijken waar een warmtenet ligt en wijken waar binnen vijf jaar een aanpak start om een warmtenet aan te leggen. In wijken waar geen warmtenet ligt en ook niet binnen vijf jaar een aanpak start, is het vervangen van cv-installaties of plaatsen van warmtepompen wel geoorloofd.
Artikel 17:5 Kosten die (niet) voor subsidie in aanmerking komen
Onder het eerste lid vallen de kosten die noodzakelijk zijn om de activiteit goed uit te voeren, denk hierbij bijvoorbeeld aan het plaatsen van bouwsteigers en het vervangen of optimaliseren van de meterkast voor individueel aangesloten PV-panelen.
Artikel 17:8 Hoogte van de subsidie
Het staat de indiener vrij om vergelijkbare activiteiten te bundelen in één aanvraag, zodat wordt voldaan aan het minimumbedrag. Indien wordt gekozen voor een complex aanpak met verschillende activiteiten, is de wens om dit in te dienen als één subsidieaanvraag.
Indien het subsidieplafond in de eerste ronde niet volledig wordt uitgeput, kan ervoor worden gekozen een tweede ronde open te stellen met het overgebleven budget. Dit gebeurt dan uiterlijk op1 maart 2027.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-53140.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.