Wijziging van de Subsidieregeling gemeente Delft 2024

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Delft;

 

Gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Delft 2024 (hierna ASV);

 

Overwegende dat het wenselijk is subsidie te kunnen verstrekken aan woningcorporaties vanuit de specifieke uitkering energiearmoede,

 

Besluit:

Artikel I  

de Subsidieregeling gemeente Delft 2024 wordt als volgt gewijzigd:

 

A

In artikel 16:3 wordt “14:1” vervangen door “16:1”.

 

B

In artikel 16:4, aanhef wordt “14:3” vervangen door 16:3”.

 

C

In artikel 16:5, onderdeel c wordt “14:1” vervangen door “16:1”.

 

D.

Onder vernummering van het hoofdstuk 17 Slotbepalingen naar hoofdstuk 18 Slotbepalingen en de vernummering van artikel 17:1 tot en met 17:3, naar artikel 18:1 tot en met 18:3, wordt na hoofdstuk 16 Overige subsidies een nieuw hoofdstuk 17 ingevoegd, luidende:

 

Hoofdstuk 17 Inzet woningcorporaties vanuit specifieke rijksuitkering energiearmoede

 

Artikel 17:1 Definities

In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

  • -

    Sociale huurwoning: huurwoningen in bezit van een woningcorporatie met een aanvangshuurprijs onder de grens als bedoeld in artikel 13, eerste lid, onder a, van de Wet op de huurtoeslag, gelegen in de gemeente Delft;

  • -

    Woningcorporatie: instelling als bedoeld in artikel 19 van de Woningwet.

Artikel 17:2 Doel

Het doel dat met deze subsidie wordt beoogd is het stimuleren van activiteiten van woningcorporaties waarmee zij extra of aanvullende duurzaamheidsmaatregelen kunnen treffen in of aan de in beheer zijnde sociale huurwoningen.

 

Artikel 17:3 Doelgroep

Het college kan uitsluitend subsidie verstrekken aan woningcorporaties met sociale huurwoningen in de gemeente Delft.

 

Artikel 17:4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Het college kan uitsluitend subsidie verstrekken voor activiteiten gericht op energiebesparende of energieopwekkende activiteiten uitgevoerd in of aan sociale huurwoningen.

 

Artikel 17:5 Kosten die (niet) voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie in aanmerking komende in redelijkheid gemaakte kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van de activiteiten bedoeld in artikel 17:4 van deze regeling;

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten van het vervangen van cv-installaties en plaatsen van warmtepompen indien er in de betreffende wijk een warmtenet ligt of er plannen zijn, al dan niet geïnitieerd door de gemeente, om dit binnen vijf jaar aan te leggen.

Artikel 17:6 Aanvraag

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, tweede lid, van de ASV worden bij de aanvraag in ieder geval de volgende gegevens overlegd:

    • a.

      een ingevuld sjabloon ‘projectplan’ met een inhoudelijke onderbouwing van de maatregel toegespitst op in ieder geval:

      • I.

        in welke wijk en straat, met inbegrip van het huisnummer, een maatregel als bedoeld in artikel 17:3 wordt uitgevoerd;

      • II.

        het energielabel per woning;

      • III.

        het aantal huishoudens dat profiteert van deze maatregel;

      • IV.

        wanneer de maatregel wordt uitgevoerd en afgerond.

    • b.

      een ingevuld sjabloon ‘begroting’ met een financiële specificatie naar kostensoort van de maatregel, voor zover mogelijk bestaande uit eenheden en tarieven;

    • c.

      een offerte waarmee de begroting wordt onderbouwd.

  • 2.

    De uiterlijke indieningsdatum van de volledige aanvraag is 31 december 2026.

Artikel 17:7 Subsidievoorwaarden en verplichtingen

Subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 17:4 kan uitsluitend worden verstrekt indien en voor zover:

  • a.

    de activiteit uiterlijk op 1 juli 2027 in zijn geheel wordt uitgevoerd en afgerond.

  • b.

    de activiteiten zijn gericht op de inwoners van Delft;

  • c.

    de activiteiten plaatsvinden in de gemeente Delft;

  • d.

    er sprake is van een redelijke verhouding tussen de te subsidiëren activiteiten en de daaraan verbonden kosten in relatie tot de besparing van energiekosten in euro’s;

  • e.

    de activiteit wordt uitgevoerd met inachtneming van alle relevante wet- en regelgeving;

  • f.

    de te subsidiëren activiteiten niet leiden tot een huurverhoging voor de zittende huurder;

  • g.

    de te subsidiëren activiteiten leiden tot een verlaging van de energierekening van de huurder;

  • h.

    de activiteiten worden uitgevoerd bij woningen met een energielabel D, E, F, of G.

Artikel 17:8 Hoogte van de subsidie

Subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 17:4 bedraagt maximaal het relatieve aandeel in de woningvoorraad van de gemeente Delft per 1 januari 2024 gebaseerd op het vastgestelde subsidieplafond.

 

Artikel 17:9 Subsidieplafond en verdeelsleutel

  • 1.

    Het subsidieplafond voor activiteiten als bedoeld in artikel 17:4 bedraagt in totaal € 1.440.000,= voor de periode vanaf inwerkingtreding van deze regeling tot en met 31 december 2026.

  • 2.

    Het college beslist op volgorde van binnenkomst van de aanvragen. Als datum van ontvangst, geldt de datum waarop de aanvraag volledig is.

  • 3.

    Subsidie kan slechts worden verstrekt voor zover budget beschikbaar is gesteld en voor zover dit budget toereikend is.

Artikel 17:10 Aanvraag tot subsidievaststelling

  • 1.

    In afwijking van de artikelen 21, 22 en 23 van de ASV dient de ontvanger van een subsidie een aanvraag tot vaststelling binnen drie maanden na afronding van de uitvoering van het project en uiterlijk op 30 oktober 2027.

  • 2.

    Het college beslist uiterlijk op de aanvraag tot vaststelling op uiterlijk 1 maart 2028.

Artikel 17:11 Aanvullende weigeringsgronden

In aanvulling op de weigeringsgronden genoemd in artikel 12 van de ASV en artikel 1:7 van deze regeling weigert het college de subsidie indien en voor zover de aanvraag in strijd is met een stedelijk beleidskader.

Artikel II  

Aan de artikelsgewijze toelichting wordt toegevoegd:

 

Toelichting Hoofdstuk 17 Inzet Woningcorporaties vanuit Specifieke Rijksuitkering energiearmoede

 

Algemene toelichting

Uit data van TNO blijkt dat ongeveer 6,4% van de Delftenaren kampt met energiearmoede in 2023 en daarvan woont 80% in een sociale huurwoning. Met dit hoofdstuk wil het college de woningcorporaties ondersteunen om extra of versneld hun sociale huurwoningen binnen de gemeente Delft te verduurzamen. Het doel hiervan is dat het energieverbruik van de huurders daalt of de energie zelf wordt opgewekt en daarmee de energierekening daalt.

 

De subsidie wordt opgezet met de beschikbare middelen vanuit de Specifieke Rijksuitkering energiearmoede. De gemeente Delft heeft deze rijksmiddelen ontvangen met als doel de energierekening van Delftenaren met (een kans op) energiearmoede structureel te verlagen door middel van verduurzaming.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 17:4 Activiteiten

Eerste lid

Het gaat hierbij expliciet om activiteiten waarbij het DAEB-vrijstellingsbesluit de mogelijkheid biedt, met inachtneming van afspraken over een terugvorderingsmechanisme, op te subsidiëren.

Tweede lid, sub a

Er mag geen huurverhoging plaatsvinden voor de zittende huurder op basis van de gesubsidieerde activiteit. Er hoeft immers geen investering ‘terug verdiend’ te worden, aangezien de activiteit is gesubsidieerd.

Tweede lid, sub c

We kiezen expliciet voor energielabel D, E, F en G omdat hier de grootste besparing is te behalen voor de huurders.

Tweede lid, sub b

We kiezen expliciet voor extra activiteiten boven op de al geplande onderhoudsplannen en/of -werkzaamheden die ook zonder subsidie zouden plaatsvinden.

Derde lid

Wij subsidiëren vanuit dit hoofdstuk geen activiteiten die conflicteren met een aardgasvrije aanpak vanuit de gemeente of vanuit andere partijen geïnitieerd. Om die reden wordt het vervangen van cv-installaties en plaatsen van warmtepompen uitgesloten in wijken waar een warmtenet ligt en wijken waar binnen vijf jaar een aanpak start om een warmtenet aan te leggen. In wijken waar geen warmtenet ligt en ook niet binnen vijf jaar een aanpak start, is het vervangen van cv-installaties of plaatsen van warmtepompen wel geoorloofd.

 

Artikel 17:5 Kosten die (niet) voor subsidie in aanmerking komen

Onder het eerste lid vallen de kosten die noodzakelijk zijn om de activiteit goed uit te voeren, denk hierbij bijvoorbeeld aan het plaatsen van bouwsteigers en het vervangen of optimaliseren van de meterkast voor individueel aangesloten PV-panelen.

 

Artikel 17:8 Hoogte van de subsidie

Het staat de indiener vrij om vergelijkbare activiteiten te bundelen in één aanvraag, zodat wordt voldaan aan het minimumbedrag. Indien wordt gekozen voor een complex aanpak met verschillende activiteiten, is de wens om dit in te dienen als één subsidieaanvraag.

 

Artikel 17:9 Subsidieplafond

Indien het subsidieplafond in de eerste ronde niet volledig wordt uitgeput, kan ervoor worden gekozen een tweede ronde open te stellen met het overgebleven budget. Dit gebeurt dan uiterlijk op1 maart 2027.

Artikel III  

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking in het elektronische gemeenteblad.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft in de vergadering van 14 januari 2025.

Naar boven