Gemeenteblad van Eemsdelta
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eemsdelta | Gemeenteblad 2025, 530962 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eemsdelta | Gemeenteblad 2025, 530962 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit verschillende verkeersmaatregelen op de Jachtlaan te Delfzijl in de gemeente Eemsdelta
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta 2021 en het Ondermandaatbesluit Eemsdelta 2021, beiden van 5 januari 2021, van het college van burgemeester en wethouders, is de teammanager Beleid, Realisatie en Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Artikel 2, eerste en tweede lid wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin de krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen strekken;
Artikel 15, eerste lid WVW 1994 waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van een bij de algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeersteken en onderbord voor zover daardoor een gebod of verbod van ontstaat of wordt gewijzigd dit geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
Artikel 18, eerste lid onder d WVW 1994 voor zover een verkeersbesluit verkeer betreft op andere wegen dan wegen in het beheer van het rijk, een provincie of van een waterschap wordt het verkeersbesluit genomen door burgermeester en wethouder;
Artikel 8 eerste lid Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Hierna: BABW) onderborden geplaatst kunnen worden onder verkeersborden;
Artikel 8, tweede lid onder a BABW voor zover het betreft G11 en B6 met onderborden met daarbij twee peilen om aan te geven dat het fietspad twee richtingen is en er vanuit beide richtingen fietsers kunnen komen waarvoor voorrang moet worden verleend;
Artikel 12, onder a BABW de plaatsing van de verkeersborden B6 en G11 van bijlage 1 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) krachtens een verkeersbesluit;
Artikel 12, onder b BABW de plaatsing van een voetgangersoversteekplaats en haaientanden van bijlage 1 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) krachtens een verkeersbesluit;
Artikel 24 BABW er overleg is geweest met de korpschef van de politie;
Overwegingen ten aanzien van het beslui t
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemandateerde verkeersadviseur van de korpschef van politie Noord Nederland, bureau Ommelanden-Noord. Deze heeft op 3, december, 2025 advies gegeven. Dit advies is positief voor de kruising Ringoven – Jachtlaan en negatief voor de rotonde Jachtlaan - Hogelandsterweg en terug te vinden onder hun kenmerk 202532598.
Gelet op de volgende doelen uit artikel 2 WVW:
Belangenafweging en toelichting
Door het in de voorrang zetten van de fietsers en voetgangers op de gehele rotonde Jachtlaan en Hogelandsterweg wordt de situatie overzichtelijker en veiliger voor de fietsers en voetgangers op de rotonde. De politie heeft negatief geadviseerd over deze veiligheid op basis van dat voetgangers en fietsers met name tussen zonsondergang en zonsopkomst wanneer deze zwakkere verkeersdeelnemers minder goed zichtbaar zullen zijn door de plaatsing en het gebrek aan openbare verlichting.
De politie geeft echter wel aan dat wanneer de borden B6 voor de fietsers en een juist ingerichte voetgangersoversteekplaats in combinatie met de borden L2 er wel een handhaafbare situatie ontstaat.
Gezien fietsers verplicht zijn tot het gebruiken van verlichting in het donker en er bij elke oversteek een lichtmast aanwezig is zijn de zwakkere deelnemers zichtbaar in het verkeer. Ook gelet op dat deze situatie wel handhaafbaar is voor de politie en de voorrang situatie duidelijker wordt dan nu het geval is en duidelijker dan wanneer de fietser en voetganger overal uit de voorrang worden gehaald is dit de beste keuze om de verkeersveiligheid te bevorderen op de weg.
Als laatste punt is door de politie aangegeven dat de doorstroming van het verkeer en (mogelijk) hulpdiensten nadelige gevolgen zou hebben van deze aanpassingen. Gezien het een landelijke afspraak is om fietsers in de voorrang te hebben op rotondes binnen de bebouwde kom is dit iets dat landelijk gebeurt. De nadelige gevolgen voor hulpdiensten zullen minimaal zijn gezien deze met optische en geluid singalen al voorrang hebben. Voor het overige wegverkeer zal de vertraging ook minimaal zijn gezien deze nu al voorrang moeten verlenen op auto's op de rotonde en hier enkel fietsers en voetgangers bijkomen. De verwachting is dan ook dat deze maatregel minimaal effect heeft.
De uitbreiding van de bestaande borden G11 ‘Fietspad’ dient ter verduidelijking van de fietspaden en dat de rotonde in twee richtingen kan worden bereden door fietsers. Dit is voor zowel fietsers als bestuurders van voertuigen op de weg te zien door de onderborden met daarop peilen dat verkeer vanuit twee richtingen kan komen.
Het regelen van de voorrangssituatie belemmert de vrijheid van het verkeer (Artikel 2 WVW, eerste lid, sub D) omdat nu bestuurders die over de weg gaan gedwongen worden voorrang te verlenen aan fietsers en voetgangers. Echter geeft dit wel meer veiligheid (Artikel 2 WVW, eerste lid, sub A) voor deze groepen wat hierin van grotere belang is.
Het instellen van een stopstreep voor verkeer vanaf de Jachtlaan en Ringoven ter verbetering van de veiligheid (Artikel 2 WVW, eerste lid, sub A) en bescherming (Artikel 2 WVW, eerste lid, sub B) voor fietsers beperkt de vrijheid (Artikel 2 WVW, eerste lid, sub D) van het verkeer. Echter is het beschermen van de fietsers om hun veiligheid te verbeteren hier van grotere waarde.
Het instellen van een verplichte rijrichting op het parkeerterrein bij Kind centrum west verbeterd de veiligheid op de weg (Artikel 2 WVW, eerste lid, sub A) maar beperkt de vrijheid van het verkeer (Artikel 2 WVW, eerste lid, sub D). Daarnaast is het instellen van een verplichting fietspad langs de Jachtlaan een verbetering van de veiligheid (Artikel 2 WVW, eerste lid, sub A) op de weg, beschermd (Artikel 2 WVW, eerste lid, sub B) het de fietsers en beperkt dit de vrijheid van het verkeer (Artikel 2 WVW, eerste lid, sub D)
Door het plaatsen van een doorgetrokken streep op de Hogelandsterweg wordt de vrijheid van het verkeer beperkt (Artikel 2 WVW, eerste lid, sub D) omdat er niet langer ingehaald kan worden. Daarentegen wordt de veiligheid op de weg veiligheid (Artikel 2 WVW, eerste lid, sub A) verbeterd doordat het wegverkeer voortaan achter de langzamer rijdende auto moet blijven en hierdoor zelf ook minder hard kan rijden.
Alle maatregelen dragen bij aan het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid door de kans op ongevallen te voorkomen waardoor de weg gedurende een korte periode afgesloten moet worden. (Eerste lid, sub C).
Het instellen van voorrang voor fietsers op de gehele rotonde Jachtlaan, Hogelandsterweg in Delfzijl door middel van het plaatsen van de verkeersborden B6 ‘Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’ voorzien van een onderbord met twee peilen naar links en rechts ter attentie dat het fietsverkeer van twee kanten kan komen en het plaatsen van haaientanden op de weg;
Het instellen van een voorrangskruising voor fietsers op de kruising Ringoven Jachtlaan door middel van het plaatsen van een stopstreep en de verkeersborden B7 Stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’ voorzien van een onderbord met daarop een fiets en de peilen vanuit twee richtingen ter attentie dat verkeer vanuit twee kanten kan komen;
Het instellen van een éénrichtingsweg op het parkeerterrein van Kind centrum West met de verkeersbroden C2 ‘Éénrichtingsweg , in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiterfs en geleiders van rij- of trekdieren’, C3 ‘Eenrichtingsweg’ en C4 ‘Eenrichtingsweg’ voor voertuigen, ruiters geleiders van rij- of trekdieren of vee.
Situatieschets – rotonde Jachtlaan & Hogelandsterweg
Appingedam, 5 december 2025
Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,
Namens dezen,
Edwin Melinga
Teammanager Beleid, Realisatie en Beheer Openbare Ruimte
Dit besluit is gepubliceerd via https://www.officielebekendmakingen.nl/ en Eemsbode en ligt eveneens gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de Publieksbalie te Appingedam, Delfzijl en Loppersum. U kunt dit besluit op afspraak inzien gedurende openingstijden.
Bent u het niet eens met dit besluit?
Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door om te bekijken of er nog onduidelijkheden zijn, of er nog andere relevante informatie is en of er misschien een andere oplossing mogelijk is die uw bezwaren wegneemt. Soms blijkt een bezwaarprocedure achteraf helemaal niet nodig.
Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta, Postbus 15, 9900 AA Appingedam, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.
Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Groningen, sector bestuursrecht, Postbus 781, 9700 AT Groningen vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-530962.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.