Reglement voor concerncontroller gemeente Ridderkerk 2026

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk,

 

overwegende dat:

  • -

    het wenselijk is regels te stellen voor de uitoefening van de functie van de concerncontroller;

besluit:

vast te stellen het reglement voor concerncontroller gemeente Ridderkerk 2026

Artikel 1. De positie van concerncontrol

  • 1.

    De concerncontroller wordt geïnformeerd over alle gesignaleerde risico’s met betrekking tot de doelmatigheid, doeltreffendheid, rechtmatigheid en financiële positie.

  • 2.

    De concerncontroller wordt betrokken bij alle geconstateerde onrechtmatigheden.

  • 3.

    De gemeentesecretaris/algemeen directeur draagt er zorg voor dat concerncontroller zijn werkzaamheden en taken kan uitvoeren en verantwoordelijkheden kan dragen.

  • 4.

    Voor de vervulling van zijn taken en verantwoordlijkheden ondersteunt de gemeentesecretaris /algemeen directeur de concerncontroller bij het verkrijgen van toegang tot de benodigde informatie.

  • 5.

    De concerncontroller wordt bij het voorkomen van belangconflicten ondersteund door de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

Artikel 2. Onafhankelijkheid van de concerncontroller

  • 1.

    De concerncontroller is onafhankelijk in zijn adviserende, signalerende en toetsende taak in de zin van toepassing van wetten en regels, richtlijnen, procedures en protocollen.

  • 2.

    De gemeenstecretaris/algemeen directeur mag geen instructies geven over de inhoud van de advisering en rapportages.

  • 3.

    Het staat de concerncontroller te allen tijde vrij de accountant te benaderen inzake alle financiële, rechtmatigheids- en controletechnische aangelegenheden.

  • 4.

    De concerncontroller mag zich gevraagd en ongevraagd rechtstreeks tot het college wenden. Voorafgaand wordt de gemeentesecretaris/algemeen directeur hiervan in kennis gesteld.

  • 5.

    In zwaarwegende situaties, waarbij de concerncontroller geen gehoor vindt bij de gemeentesecretaris/algemeen directeur, kan hij zich direct tot de burgemeester wenden.

Artikel 3. Plaats in de organisatie

  • 1.

    De concerncontroller valt onder de directe verantwoordelijkheid van, en legt inhoudelijk verantwoording af aan, de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

  • 2.

    De concerncontroller neemt deel aan het overleg Bestuur en politiek en het overleg Bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling.

  • 3.

    De concerncontroller is lid van het Managementteam van de gemeente.

  • 4.

    Het college en de gemeentesecretaris/algemeen directeur kunnen de concerncontroller rechtstreeks opdragen tot het doen van onderzoeken naar de doelmatigheid en rechtmatigheid van de besteding van middelen.

Artikel 4. Vervanging van de concerncontroller

  • 1.

    Bij kortdurende afwezigheid wordt de concerncontroller vervangen door de businesscontroller.

  • 2.

    Bij langdurige afwezigheid van de concerncontroller of een vermoeden daartoe overlegt de gemeentesecretaris/algemeen directeur met het college over de vervanging.

Artikel 5. Doelstellingen van de concerncontroller

  • 1.

    Voor het zorgdragen voor beleids- en financiële control, risicomanagement en informatiemanagement en het adviseren van gemeentesecretaris/algemeen directeur, het MT en het college met betrekking tot control, stelt de concerncontroller zich de integrale beheersing van alle fasen van de beleids- en begrotingscyclus ten doel door:

    • a.

      De bevordering van de doelgerichtheid, de doelmatigheid en rechtmatigheid van het gevoerde beleid en beheer in verband met de door het bestuur vastgestelde doelen.

    • b.

      Een verantwoorde inzet van middelen, zowel budgetten als formatieve capaciteit, die voor het bereiken van de vastgestelde doelstellingen beschikbaar zijn.

    • c.

      De naleving van de toepasselijke wettelijke bepalingen, lokale regelingen en bestuurlijke richtlijnen, inclusief verordeningen ten aanzien van de kadernota, de begroting, de meerjarenraming, de jaarrekening en het jaarverslag en de beleidsevaluaties.

    • d.

      Het benoemen van en adviseren over het beheersen van kansen en risico's.

    • e.

      Proactief betrokken zijn bij de totstandkoming van beleid en de uitvoering daarvan (beleidscontrol) ter voorkoming van het achteraf moeten bijsturen / corrigeren op vastgesteld beleid.

Artikel 6. Verantwoordelijkheden/bevoegdheden van de concerncontroller

  • 1.

    De concerncontroller heeft toegang tot alle informatie die hij nodig acht voor de uitoefening van zijn functie.

  • 2.

    De concerncontroller is verantwoordelijk voor het opstellen van de kaders voor de begrotingsrechtmatigheid.

  • 3.

    De concerncontroller is (gemandateerd) opdrachtgever aan De BedrijfvoeringsPartner voor:

    • a.

      de Verbijzonderde intern Controle (VIC) van specifiek gemeentelijke processen, onderzoeken in het kader van doelmatigheid, doeltreffendheid, risicomanagement en rechtmatigheid.

    • b.

      de planning en uitvoering van de doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken.

  • 4.

    In het geval de opdracht door de concerncontroller van De BedrijfsvoeringsPartner niet geaccepteerd wordt, of in het geval tijdige aanlevering van benodigde informatie en rapportages achterwege blijft of de kwaliteit onvoldoende is, escaleert de concerncontroller richting de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

  • 5.

    De concerncontroller van de gemeente is verantwoordelijk voor de voortgang en de afwikkeling van de gesignaleerde onrechtmatigheden of gemeentelijke rechtmatigheidsrisico’s welke door de concerncontroller van De BedrijfsvoeringsPartner zijn gesignaleerd.

  • 6.

    De concerncontroller is de gemeentelijk coördinator voor het Interbestuurlijk Toezicht door de provincie op de uitvoering van de medebewindstaken.

  • 7.

    De concerncontroller is achtervang voor de bestuurssecretaris als contactpersoon voor de Rekenkamer en alsdan verantwoordelijk voor de coördinatie richting de organisatie en college.

Artikel 7. Adviserende, ondersteunende en signalerende taken

  • 1.

    Gevraagd en ongevraagd adviseren aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, het MT en het college over de kwaliteit, de doelmatigheid, de doeltreffendheid (waaronder 213a onderzoeken), de rechtmatigheid en risico’s van het voorgestelde en/of uitgevoerde beleid.

  • 2.

    Gevraagd en ongevraagd adviseren aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, het MT en het college over risico’s en ontwikkelingen ten aan zien van de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid.

  • 3.

    Ondersteuning bij strategiebepaling en besluitvorming met (meerjarige) analyses uit de diverse informatiesysytemen.

  • 4.

    Signaleert en adviseert over geconstateerde onregelmatigheden in de bedrijfsvoering.

  • 5.

    Monitort en voert regie op de tijdigheid, juistheid en volledigheid van de gemeentelijke planning en controlcyclus en bijbehorende documenten.

  • 6.

    Monitort, toetst en adviseert over de kaders van de financiële positie van de gemeente.

  • 7.

    Bereidt de zienswijze voor over de planning en control documenten van De BedrijfsvoeringsPartner.

  • 8.

    Maakt afspraken met de concerncontroller van De BedrijfsvoeringsPartner over verbeteringen ten aanzien van bevindingen en aanbevelingen uit de Managementletter Ridderkerk en de jaarrekeningcontrole van de accountant voor die onderwerpen die door De Bedrijfdsvoeringspartner worden uitgevoerd voor de gemeente.

  • 9.

    De concerncontroller maakt in overleg met de gemeentesecretaris/algemeen directeur afspraken met de functionaris gegevensbescherming, de Privacy officer en de Chief information security officer (CISO) over verbeteringen naar aanleiding van;

    • a.

      audits- en risicorapportages, adviezen, bevindingen en aanbevelingen met betrekking tot informatieveiligheid en privacy,

    • b.

      meldingen van (structurele) overtredingen met betrekking tot het delen van persoonsgegevens,

    • c.

      ontbrekende verwerkersovereenkomsten,

    • d.

      risico’s in verwerkingsregisters of procesbeschrijvingen.

  • 10.

    De concerncontroller overlegt met de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de clustermanager Bedrijfsvoering & Organisatie, de betrokken portefeuillehouder of het college omtrent standpunten, ziens- of handelwijzen binnen De BedrijfsvoeringsPartner met betrekking tot de realisatie van gemeentelijk beleid, die naar zijn oordeel in strijd zijn met het bepaalde in artikel 5.

  • 11.

    De concerncontroller informeert en adviseert de auditcommissie over het onderzoeksplan van het college op basis van de Verordening Onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van het bestuur van de gemeente Ridderkerk.

Artikel 8. Extern toezicht

  • 1.

    De concerncontroller voert, samen met de clustermanager Bedrijfsvoering & Organisatie, of een vertegenwoordiger van het cluster Bedrijfsvoering & Organisatie, overleg met de provinciaal toezichthouder over het toezichtsregime op de begroting (financiën: reëel structureel sluitende begroting en tijdigheid) en het Inter bestuurlijk toezicht op medebewindstaken.

  • 2.

    De concerncontroller is het eerste aanspreekpunt voor de accountant inzake bevindingen die uit de controle naar voren komen en die effect kunnen hebben op de Managementletter, het accountantsverslag of de controleverklaring.

  • 3.

    De concerncontroller is het eerste aanspreekpunt voor de accountant zodra tijdige aanlevering van jaarstukken, het accountantsverslag of een goedkeurende controleverklaring in het geding is.

Artikel 9. Overgangs- en slotbepaling

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 10. Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Reglement concerncontroller gemeente Ridderkerk 2026’.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Deze regels treden, onder intrekking van het Reglement gemeentecontrol 2022, in werking op de dag na vaststelling.

Aldus besloten op 25 november 2025.

College van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk,

de secretaris,

mevr. M. Kitselar

de burgemeester,

dhr. C.A. Oosterwijk

Naar boven