Verkeersbesluit 25.007 Parkeerverbod Braamstraat – President Krügerstraat, IJmuiden

 

 

Kenmerk : 25.007

Datum : 18 december 2025

 

 

Gelet op

  • De bepalingen van artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna te noemen: WvW).

  • De bepalingen van artikelen 12, 21 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna te noemen: BABW).

  • Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna te noemen: RVV).

  • De bepalingen van artikelen 3:2 en 3:4 van de Algemene wet Bestuursrecht (hierna te noemen: AWB).

  • Het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders van Velsen van 12 december 2023, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan de afdelingsmanager Beheer en Onderhoud Domein Fysieke Leefomgeving.

 

Aanleiding voor dit besluit

  • De President Krügerstraat bevindt zich binnen de bebouwde kom van IJmuiden en fungeert als erftoegangsweg.

  • Na gerealiseerde woningbouw (circa 2016) is er een woonblok gerealiseerd met een eigen afgesloten parkeervoorziening. Deze is uitsluitend bereikbaar via het Braamstraat, een breed stuk verharding tussen twee woonblokken, wat voorheen de Braamstraat was. Dit ‘pad’ sluit aan op de President Krügerstraat.

  • Het Braamstraat is een doodlopende straat en naast de toegang tot de parkeervoorziening van het woonblok, kun je hier ook de steeg inlopen naar de achterkant van andere naastgelegen woningen.

  • Door onduidelijkheid in het stedenbouwkundig ontwerp over de status van het Braamstraat, wordt er geregeld geparkeerd langs de dichte gevel van de zuidelijke woonblok. Dit leidt tot versmalling van de doorgang en belemmert de benodigde manoeuvreerruimte richting de afgesloten parkeervoorziening.

  • Bewoners hebben via Fixi een klacht ingediend over hinder die ontstaat door geparkeerde voertuigen, met name wanneer deze voertuigen dichtbij de toegang tot de parkeervoorziening staan.

  • Na een verkeerskundige beoordeling blijkt dat het parkeren op het eerste gedeelte van het Braamstraat, direct na de President Krügerstraat, niet bezwaarlijk hoeft te zijn voor de bereikbaarheid van de parkeervoorziening, de doorgang is hier erg breed. Op het tweede gedeelte – ter hoogte van de schuifdeur van de parkeervoorziening – is het noodzakelijk om een parkeerverbod in te stellen.

  • Aangezien het Braamstraat en de President Krügerstraat in beheer zijn bij de gemeente, is de gemeente Velsen het bevoegde gezag dat het verkeersbesluit moet nemen.

 

Overwegingen

  • Het Braamstraat is een smalle, doodlopende ‘straat’ en dient niet als ‘doorgaande weg’, maar als een toegangsroute tot de afgesloten parkeervoorziening.

  • Parkeren langs de gevel van het zuidelijke woningblok belemmert de bocht naar de parkeerplaatsen en leidt tot hinder voor bewoners.

  • Door het instellen van een parkeerverbod op het tweede gedeelte van het Braamstraat wordt de doorgang vrijgehouden en de bereikbaarheid van de parkeervoorziening gewaarborgd.

  • Het eerste gedeelte van het Braamstraat blijft voorlopig vrij van verkeersmaatregelen, omdat parkeren, direct langs de dichte wand, daar geen directe hinder veroorzaakt.

  • Dat de noodzakelijke bebording eerder wordt geplaatst, nog voor het verlopen van de bezwarentermijn. Dit is noodzakelijk om de nieuwe verkeerssituatie duidelijk te maken aan de desbetreffende weggebruikers.

 

Motivatie

  • Op basis van deze overwegingen is het wenselijk om op het tweede gedeelte van het Braamstraat een parkeerverbod in te stellen. Het parkeerverbod wordt aangeduid door middel van verkeersborden conform artikel 23 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

  • Deze maatregel strekt tot het verzekeren van de bruikbaarheid van de weg en het beschermen van de belangen van bewoners, conform artikel 2.1 van de Wegenverkeerswet.

  • Deze verkeersmaatregel strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu (zoals in de Wet milieubeheer) conform artikel 2.2 van de Wegenverkeerswet.

 

Belangenafweging

  • Bewoner s en bedrijven

De maatregel is in het belang van bewoners die gebruik maken van de afgesloten parkeervoorziening. Door het vrijhouden van de bocht wordt het in- en uitrijden vergemakkelijkt.

 

  • (Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Het Braamstraat is doodlopend en vormt zodoende geen doorgaande weg.

 

  • Langzaam verkeer

De maatregel heeft geen directe invloed op langzaam verkeer, maar voorkomt onduidelijke situaties en verhoogt de overzichtelijkheid.

 

  • Openbaar vervoer

Niet van toepassing op het Braamstraat.

 

  • Nood- en hulpdiensten

De maatregel heeft een positief effect op de bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten, doordat het risico op geparkeerde voertuigen wordt verminderd.

 

  • Parkeerders

Bij het parkeren mag geen hinder worden veroorzaakt, zodoende is er, ten opzichte van de bestaande situatie, geen directe verandering. Daarnaast blijft het parkeren op het brede gedeelte, direct langs de dichte gevel, toegestaan.

 

  • Algemeen Belang

Het parkeerverbod op het Braamstraat draagt bij een duidelijkere verkeerssituatie en voorkomt hinder voor bewoners.

 

  • Belangenafweging

Alles afwegende zijn wij van mening dat de maatregel in het algemeen belang is. Door het instellen van een parkeerverbod op het tweede gedeelte van het Braamstraat wordt de verkeerssituatie overzichtelijker en wordt hinder voorkomen.

Overleg en advies

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft overleg plaatsgevonden met de Nationale politie. De door de korpschef gemachtigde medewerker van afdeling infrastructuur-verkeersadvisering ging akkoord met de voorgestelde maatregel(en).

 

Besluiten

  • Op het tweede gedeelte van het Braamstraat, ter hoogte van de ingang naar de parkeervoorziening, wordt een parkeerverbod ingesteld.

  • Het parkeerverbod wordt aangeduid met bijbehorende bebording, bord E1, zoals bedoeld in bijlage 1 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Burgemeester en wethouders van Velsen,

Namens deze,

G. Hoogland

Afdelingsmanager Beheer en Onderhoud

Domein Fysieke Leefomgeving

Bezwaar

Op grond van artikel 7:1 en 6:7 van de Algemene wet bestuursrecht kunt u tegen dit besluit binnen 6 weken na verzending een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit genomen heeft (de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester).

Bij verzending van het bezwaarschrift per post moet het bezwaarschrift voor het einde van deze termijn ter post worden bezorgd aan het adres Postbus 465, 1970 AL IJmuiden. Het is dan bovendien noodzakelijk dat het niet later dan een week na afloop van de termijn is ontvangen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en voorzien van:

a. uw naam en adres;

b. de dagtekening;

c. een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d. de gronden van het bezwaar.

 

Bij verzending van het bezwaarschrift langs elektronische weg, kunt u gebruik maken van het hiervoor bestemde elektronische formulier op onze website www.velsen.nl. Dit formulier werkt alleen in combinatie met het inloggen via DigiD. Ook hier geldt dat het bezwaarschrift binnen de termijn van 6 weken moet zijn ontvangen.

 

Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.

 

Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland, locatie Haarlem, sector bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is wel dat u ook bezwaar heeft aangetekend.

 

Een verzoekschrift tot voorlopige voorziening kunt u ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven