Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening gemeente Wijchen

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Wijchen,

 

ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

 

gelet op artikel 2:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht,

 

besluiten vast te stellen het:

 

Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening gemeente Wijchen

Artikel 1 Definities

Dit besluit verstaat onder:

  • a.

    bericht: een bericht als bedoeld in artikel 2:13, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    kanaal: een aangewezen wijze van elektronisch verzenden van berichten als bedoeld in artikel 2:13, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    Verzender: inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen, (keten)partners en overige betrokkenen die bij de gemeente iets (aan)vragen of indienen.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1.

    Dit aanwijzingsbesluit geeft aan op welke wijze de verzender de gemeente digitaal kan benaderen. Verzender houdt de mogelijkheid om op een niet-elektronische wijze te communiceren met de gemeente, zoals per telefoon, per post of via een afspraak op locatie.

  • 2.

    Voor de berichten die de verzender uit eigen beweging indient, wordt in artikel 3 een elektronische wijze van verzenden als kanaal aangewezen.

  • 3.

    Voor berichten die op verzoek van de gemeente worden ingediend, wordt de in de uitnodiging aangewezen elektronische wijze van verzenden als kanaal gebruikt.

  • 4.

    In afwijking van het tweede en derde lid wordt, voor berichten waarvoor in dit aanwijzingsbesluit geen expliciet kanaal is aangewezen en voor zover de wet niet anders bepaalt, het algemeen contactformulier op de website van de gemeente aangewezen.

Artikel 3 Aanwijzing kanalen

Voor berichten die de verzender uit eigen beweging indient, wordt voor elk van de hierna vermelde producten een kanaal aangewezen. Elk toegewezen kanaal heeft alleen betrekking op het daarbij genoemde product. Alle kanalen zijn te bereiken via de website van de gemeente.

 

Product/dienst

Kanaal

Aanvragen gehandicaptenparkeerkaart instelling

Meldingsformulier sociaal team

Aanvragen gehandicaptenparkeerplaats

Webformulier

Adresonderzoek

Webformulier

As verstrooien

E-mail (apv@drutenwijchen.nl)

Asbestverwijdering

Extern webformulier (ODRN)

AVG-verzoek

Webformulier

Bedrijf aan huis

Omgevingsloket

Bezwaarschrift

Webformulier

Bezwaarschrift leges/precario

Webformulier

Bijstand doorgeven wijziging

Webformulier

Bijstand zelfstandigen

Webformulier

Bijstandsuitkering

Webformulier

Bijzondere begraafplaats toestemming

Contactformulier

Bijzondere bijstand

Webformulier

Briefadres

Webformulier

Doorgeven vermissing bij de RDW

Webformulier (afspraak)

Erepenning voor ondernemers

E-mail (kabinetszaken@wijchen.nl)

Evenementenvergunning

Webformulier

Exploitatievergunning

E-mail (apv@drutenwijchen.nl)

Financiële hulp

Webformulier

Geboorteaangifte

Webformulier

Gedenkteken plaatsingsvergunning

Contactformulier

Gedoogbeslissing

Webformulier

Geheimhouden persoonsgegevens

Webformulier

Gemeente aansprakelijk stellen

Webformulier

Handhavingsverzoek

Webformulier

Herbegraven of alsnog cremeren

Contactformulier

Individuele inkomenstoeslag

Webformulier

Individuele studietoeslag

Webformulier

Ingebrekestelling niet tijdig beslissen

Webformulier

Inkomstenverklaring

Webformulier

Inkoop en aanbestedingen

Webformulier

Inspreken gemeenteraad

E-mail (griffie@wijchen.nl)

Inzien bodycam beelden

Webformulier

Isolatiesubsidie eengezinswoning

Webformulier

Jeugdhulp

Meldingsformulier sociaal team

Kampeerontheffing

E-mail (apv@drutenwijchen.nl)

Kandidaatstelling verkiezingen

E-mail (verkiezingen@wijchen.nl)

Kansspelautomaat

Webformulier

Kinder- en jongerenlintjes

Webformulier

Kindregeling

Webformulier

Klacht

Webformulier

LEADERsubsidie

E-mail (coordinator@rvnmw.nl)

Leerlingenvervoer

Webformulier

Ligplaatsvergunning

E-mail (apv@drutenwijchen.nl)

Loterij of kansspel organiseren

Webformulier

Mantelzorgcompliment

Webformulier

Melding huwelijk of geregistreerd partnerschap

Webformulier

Melding start bouw

E-mail (bouwhandhavingwijchen@drutenwijchen.nl)

Meldingen Omgevingswet

Omgevingsloket

Melding openbare ruimte en overlast

BuitenBeter

Melding verkeersonveilige situatie

BuitenBeter

Monumentensubsidie

Webformulier

Nadeelcompensatie

Contactformulier

Omgevingsvergunningen

Omgevingsloket

Omgevingsvergunningen vooroverleg

Webformulier

Ontheffing parkeren in de blauwe zone

Webformulier

Overlijdensaangifte

Webformulier

Plaatsen van sandwichborden

Webformulier

Planschade

Webformulier

Principeverzoek

Webformulier

Registrering politieke partij

E-mail (verkiezingen@wijchen.nl)

Rijbewijs aanvragen

Webformulier (afspraak)

Rioolaansluiting aanvragen

Webformulier

Sponsor een bankje

E-mail (d.van.ooijen@drutenwijchen.nl)

Sponsoring rotondes

E-mail (d.van.ooijen@drutenwijchen.nl)

Standplaatsvergunning

Webformulier

Standplaatsvergunning Vierdaagse Dag van Wijchen

Webformulier

Starterslening

Webformulier

Stimuleringslening verduurzaming zakelijk

Webformulier

Stookontheffing

Webformulier

Subsidie cultuurparticipatie

Webformulier

Subsidie jeugdleerlingen muziekverenigingen en podiumkunsten

Webformulier

Subsidie kunstactiviteiten en kunstonderwijs

Webformulier

Subsidie ondersteuning energie besparen ondernemers

Webformulier

Subsidie uitvoeringsondersteuning

Webformulier

Subsidie welzijn

Webformulier

Tijdelijk verhuur leegstaand pand

Webformulier

Toegang centrum

Webformulier

Toekomstbestendig Wonen Lening Wijchen

Webformulier

Toestemming ontleding stoffelijk overschot

Contactformulier

Uitrit of inrit aanleggen

Omgevingsloket

Verhuizing doorgeven

Webformulier

Verkeersontheffing

E-mail (wijkbeheer@drutenwijchen.nl)

Verklaring van huwelijksbevoegdheid

Webformulier

Verzoek wet hergebruik van overheidsinformatie

Webformulier

Verzoekschrift

Contactformulier

Voorkomen van heling

Webformulier

Vooroverleg

Webformulier

Vrijstelling inschrijvingsplicht

E-mail (leerplicht@drutenwijchen.nl)

Wijziging van gegevens BRP aanvragen

Webformulier

WMO-voorziening algemeen

Meldingsformulier sociaal team

Woo-verzoek

Webformulier

Zilveren draagspeld

E-mail (kabinetszaken@wijchen.nl)

Artikel 4 Kanaal Omgevingswet

In afwijking van artikel 2 en 3, wordt voor berichten die daartoe bij of krachtens de Omgevingswet zijn aangewezen het Omgevingsloket als bedoeld in artikel 20.21 van die wet als kanaal gebruikt.

Artikel 5 Kanaal Dienstenwet

In afwijking van artikel 2 en 3, wordt voor berichten die deel uitmaken van een procedure of formaliteit die valt onder de Dienstenwet, de Berichtenbox voor Bedrijven als bedoeld in artikel 5 van de Dienstenwet als kanaal aangewezen.

Artikel 6 Inwerkingtreding besluit

Dit besluit treedt in werking op de datum waarop de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer in werking treedt.

Artikel 7 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening gemeente Wijchen.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 november 2025.

De griffier,

A.B. Berendsen

De voorzitter,

R.D. Helmer- Englebert

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 28 oktober 2025.

De secretaris,

J.M. Hendrix

De burgemeester,

R.D. Helmer-Englebert

Aldus vastgesteld op 28 oktober 2025.

De burgemeester,

R.D. Helmer-Englebert

 

Bezwaarschriftbijsluiter

 

Hoe maakt u bezwaar tegen dit besluit?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen bezwaar maken. Dat doet u door een brief te schrijven aan de instantie die het besluit heeft genomen. In de meeste gevallen is dat het college van burgemeester en wethouders. Maar het kan ook gaan om een besluit van de gemeenteraad of de burgemeester.

U stuurt uw bezwaar aan het college van burgemeester en wethouders (of gemeenteraad of burgemeester) van Wijchen, Postbus 9000, 6600 HA Wijchen.

Het is mogelijk om digitaal bezwaar te maken via www.wijchen.nl/bezwaar-maken.

 

Bezwaarschrift

De brief waarmee u bezwaar maakt heet bezwaarschrift.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

  • a.

    uw naam en adres;

  • b.

    de datum;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • d.

    de reden waarom u bezwaar maakt.

Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen en stuur zo mogelijk een kopie mee van het besluit waartegen u bezwaar maakt. U kunt ook pro forma bezwaar maken, wat betekent dat u de gronden van bezwaar later aanlevert.

 

Termijn

U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum waarop het besluit is verzonden, of de dag ná de datum waarop het besluit is gepubliceerd. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.

 

Voorlopige voorziening

Wanneer u bezwaar maakt, blijft het besluit - in ieder geval totdat een beslissing op het bezwaarschrift is genomen - in stand. Om te voorkomen dat er onherstelbare gevolgen ontstaan, kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat is een tijdelijke oplossing, die geldt totdat op uw bezwaar is beslist. In het geval van een omgevingsvergunning kan zo’n voorziening inhouden, dat voorlopig niet gebouwd mag worden.

Een verzoek om een voorlopige voorziening wordt op korte termijn behandeld. U stuurt uw schriftelijke verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Voor een voorlopige voorziening betaalt u een vergoeding: griffierecht. Een natuurlijk persoon betaalt bij de rechtbank € 53,- voor zaken die betrekking hebben op uitkering, huurtoeslag of belastingzaken. Voor de overige zaken betaalt een natuurlijk persoon € 194,-. Een rechtspersoon (vereniging, stichting, NV, BV) betaalt altijd € 385,-. Deze bedragen gelden vanaf 1 januari 2025.

 

Digitaal voorlopige voorziening instellen

Het is ook mogelijk om digitaal een verzoekschrift in te dienen bij genoemde rechtbank via https://formulier.rechtspraak.nl/burger/bestuur/beroepschrift/rechtbank. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD of eHerkenning). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Nog vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Wijchen, te bereiken via 088 – 432 70 00.

 

Toelichting

Algemeen

Op 1 januari 2026 treedt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (hierna: Wmebv) in werking. Een uitzondering hierop vormt de zorgplicht voor het bieden van passende ondersteuning omdat die al op 1 januari 2024 in werking is getreden. Met deze wet wordt onder andere afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) gewijzigd. Deze wet geeft eenieder het recht om zogenoemde officiële berichten – dat wil zeggen berichten die deel uitmaken van een procedure over een besluit, klachten, of andere krachtens wettelijk voorschrift voorgeschreven berichten - elektronisch naar een bestuursorgaan te sturen. Hierna zal steeds over inwoners en bedrijven worden gesproken, maar ook anderen (zoals verenigingen en stichtingen) komt dit recht toe.

 

Gemeentelijke bestuursorganen waarvoor dit in elk geval geldt, zijn de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester. Deze bestuursorganen dienen daarom ieder voor zover het hun eigen bevoegdheid betreft, de elektronische kanalen aan te wijzen die burgers, bedrijven en anderen voor deze officiële berichten moeten gebruiken.

 

Artikelsgewijs

Alleen die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.

 

Artikel 1 Definities

Bij de definitie van de begrippen ‘bericht’ en ‘kanaal’ is aangesloten bij de betekenis die deze begrippen in de Algemene wet bestuursrecht hebben. Ter nadere toelichting dient het volgende.

 

Het recht om elektronisch berichten aan een bestuursorgaan te sturen ziet op de volgende typen officiële berichten:

  • 1.

    Een bericht dat deel uitmaakt van een procedure over een besluit. Hiertoe behoren in elk geval maar niet uitsluitend:

    • -

      Aanvraag voor een besluit van een bestuursorgaan (artikel 4:1 Awb);

    • -

      Een aanvulling (artikel 4:5 Awb);

    • -

      Een ingebrekestelling (artikel 4:17 Awb);

    • -

      Een zienswijze en bedenkingen (artikel 3:15, 4:7, 4:8 Awb);

    • -

      Een bezwaarschrift (artikel 6:4 Awb);

    • -

      Verzoek om informatie bij of vraag aan een bestuursorgaan over een lopende procedure over een besluit.

  • 2.

    Een klacht. Hiertoe behoren in elk geval klachten van eenieder jegens een gemeentelijk bestuursorgaan in de zin van hoofdstuk 9 Awb, waaronder ook verzoekschriften aan de gemeentelijke ombudsman vallen. Daarnaast behoren klachtprocedures jegens gemeentelijke bestuursorganen in de bijzondere wet tot deze categorie.

  • 3.

    Een ander krachtens wettelijk voorschrift voorgeschreven bericht. Hiertoe behoren in ieder geval wettelijk verplichte meldingen, zoals in het omgevingsrecht of de Participatiewet.

De wet schrijft voor dat voor elk type bericht een voldoende betrouwbare en vertrouwelijke wijze van verzenden wordt aangewezen (artikel 2:13, tweede lid Awb). Welke wijze dat in een concreet geval is, is afhankelijk van de aard en de inhoud van het type bericht en het doel waarvoor het bericht wordt gebruikt. Kanalen als een specifiek webformulier, een generiek e-formulier, ingevuld (geprint of gedownload) formulier dat geüpload kan worden, e-mail, en mijnomgevingen kunnen als ‘voldoende betrouwbaar en vertrouwelijk’ worden gezien. Daarbij is het voor sommige type berichten gezien hun aard en inhoud nodig om authenticatie op bepaalde betrouwbaarheidsniveaus mogelijk te maken. In dit besluit wordt voor de te bepalen betrouwbaarheidsniveaus aangesloten bij de Wet digitale overheid (Wdo) en de regels die op basis daarvan zijn gesteld.

 

Artikel 2 Algemene bepalingen

Bij het aanwijzen van elektronische kanalen voor producten is onderscheid gemaakt in twee typen berichten: berichten die inwoners en bedrijven uit eigen beweging verzenden (eerste lid) en berichten die inwoners en bedrijven op verzoek van de gemeente sturen (tweede lid). Tot het eerste type berichten behoren onder meer aanvragen, ingebrekestellingen, en meldingen. Tot het tweede type berichten behoren onder meer aanvullingen ex artikel 4:5 Awb, een zienswijze, en een reactie op de uitnodiging voor een hoorzitting.

 

Voor berichten die inwoners en bedrijven uit eigen beweging verzenden, wijzen wij specifieke kanalen aan. De kanalen staan per product opgenomen in artikel 3. Uitgangspunt is dat deze kanalen worden gebruikt.

 

Bij berichten die op verzoek van de gemeente worden verstuurd, brengt de gemeente zelf contact tot stand tussen de gemeente en de betreffende inwoner of het bedrijf. Daarom verwijzen wij voor de aanwijzing van het kanaal hiervoor naar de betreffende uitnodiging van de gemeente. In die uitnodiging geeft de gemeente aan hoe verdere elektronische communicatie kan plaatsvinden.

 

Het derde lid geeft een bepaling voor berichten waarvoor nog geen speciaal kanaal is aangewezen. Deze kunnen via het algemeen contactformulier op de website van de gemeente worden gestuurd. Dit kanaal is daarmee een vangnet.

 

Artikel 3 Aanwijzing kanalen

Voor de aanwijzing van kanalen is onderscheid gemaakt naar de verschillende producten en diensten die inwoners en bedrijven bij de gemeente kunnen vragen. Bij de benaming van de producten/diensten is zoveel mogelijk aangesloten bij de benaming ervan op de gemeentelijke website. Daardoor zijn de producten/diensten makkelijk te vinden. De producten/diensten zijn waar mogelijk gebundeld voor zover zij via hetzelfde kanaal aangevraagd kunnen worden en hiermee geen onduidelijkheden of inconsistenties optreden.

 

Uitleg bij de terminologie van de kanalen:

  • Webformulier. Op de gemeentelijke website bieden wij specifieke webformulieren aan om producten of diensten aan te vragen. Elk webformulier heeft een unieke URL. Op de gemeentelijke website vindt u via de productpagina het actuele digitale aanvraagformulier.

  • Omgevingsloket online. Dit is het landelijke portaal voor aanvragen en meldingen over de Omgevingswet. De URL hiervan is https://omgevingswet.overheid.nl.

Artikel 4 Kanaal Omgevingswet

Voor sommige typen berichten geldt dat de wetgever het gebruik van een bepaald kanaal door burgers en bedrijven heeft voorgeschreven. Dat geldt voor bepaalde berichten in de op 1 januari 2024 inwerking getreden Omgevingswet. In artikel 16.1, eerste lid, van de Omgevingswet is geregeld dat een elektronische aanvraag om een besluit of een melding op grond van de Omgevingswet in bij algemene maatregel van bestuur (AMvB) geregelde gevallen via de landelijke voorziening als bedoeld in artikel 20.21 van de wet wordt ingediend of gedaan. Die landelijke voorziening is het Omgevingsloket dat onderdeel is van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Ook is in artikel 16.1, tweede lid, van de Omgevingswet de mogelijkheid geboden om bij AMvB te regelen hoe het elektronisch voldoen aan een andere informatieverplichting dan een melding of het elektronisch verzenden van een ander bericht op grond van de Omgevingswet kan plaatsvinden. Daartoe is in artikel 14.1 en 14.2 van het Omgevingsbesluit aangegeven dat de indiening van de volgende berichten via het Omgevingsloket verloopt:

  • a.

    een aanvraag om een omgevingsvergunning;

  • b.

    een aanvraag om een maatwerkvoorschrift;

  • c.

    een aanvraag om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel;

  • d.

    een melding als bedoeld in artikel 4.4, eerste lid, van de Omgevingswet;

  • e.

    een andere informatieverplichting dan een melding, tenzij bij wettelijk voorschrift een andere wijze is aangewezen waarop aan de informatieverplichting wordt voldaan; en

  • f.

    de bij de onder a t/m e te verstrekken gegevens en bescheiden, tenzij het bevoegd gezag instemt met een andere wijze van verstrekken.

In de artikelen 14.1, derde lid en 14.2, tweede lid, van het Omgevingsbesluit is aangegeven voor welke type berichten en daarbij de te verstrekken gegevens en bescheiden uit de eerdere artikelleden de landelijke voorziening niet beschikbaar is.

 

Aangezien het Omgevingsloket op grond van de Omgevingswet al als verplicht te gebruiken kanaal is aangewezen, hoeft dat niet nog een keer te gebeuren in het aanwijzingsbesluit. In dit artikellid is daarom niet geregeld dat dit kanaal wordt ‘aangewezen’. Volledigheidshalve is echter wel geregeld dat het Omgevingsloket voor deze berichten als kanaal wordt ‘gebruikt’.

 

Het Omgevingsloket is niet voor alle berichten in de fysieke leefomgeving aangewezen als verplicht te gebruiken kanaal. Voor de berichten waarvoor het gebruik van het Omgevingsloket niet verplicht is, is in artikel 2 en 3 een kanaal aangewezen. De in dit artikel bedoelde berichten kunnen ook behoren tot de berichten in de zin van artikel 2 en 3. Daarom is hier geregeld dat ‘in afwijking’ daarvan het Omgevingsloket wordt gebruikt.

 

Artikel 5 Kanaal Dienstenwet

In artikel 5 van de Dienstenwet is geregeld dat de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zorgdraagt voor de inrichting van een centraal elektronisch loket. Onderdeel van dit centrale elektronische loket – het Dienstenloket – is de Berichtenbox voor Bedrijven. Het gebruik van de Berichtenbox om procedures en formaliteiten in de zin van de Dienstenwet af te handelen is momenteel niet wettelijk verplicht voor dienstverleners (ondernemers). Gemeenten zijn op grond van de Dienstenwet (artikel 14) wel verplicht aan te sluiten op het Dienstenloket. Ook zijn zij verplicht de Berichtenbox te gebruiken bij de verzending van berichten over procedures en formaliteiten die onder de Dienstenwet vallen. De verplichting geldt voor zover een ondernemer waarvoor een bericht is bestemd, via de Berichtenbox kenbaar heeft gemaakt dat hij langs deze weg voldoende bereikbaar is. Gemeenten zijn bovendien verplicht ervoor te zorgen dat ze via de Berichtenbox voldoende bereikbaar zijn voor berichten van een ondernemer die zien op de afwikkeling van procedures en formaliteiten. Aangezien er voor het berichtenverkeer tussen de gemeente en ondernemers al een elektronische voorziening is getroffen, is ervoor gekozen de Berichtenbox voor Bedrijven als verplicht kanaal aan te wijzen.

 

De in dit artikel bedoelde berichten kunnen ook behoren tot de berichten voor de indiening waarvan in artikel 2 en 3 een kanaal is aangewezen. Daarom is hier geregeld dat ‘in afwijking’ daarvan de Berichtenbox voor Bedrijven wordt aangewezen.

Naar boven