Verkeersbesluit wijzigen verkeersborden voor de aanduiding nul-emissiezone Centraal Stedelijk Gebied Haarlem

Nr. 2025/0742099

Burgemeester en wethouders van Haarlem,

gelet op de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat het college op 11 november 2024 een verkeersbesluit heeft genomen met het kenmerk 473349 betreffende het instellen van een nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s in het Centraal Stedelijk Gebied van Haarlem;

dat in dat verkeersbesluit onder afweging van de aan de orde zijnde belangen, te weten het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan alsmede tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer het gebied van de nul-emissiezone en begrenzing daarvan zijn bepaald;

dat de begrenzing van deze nul-emissiezone is aangeduid met borden C22c en C22d van bijlage 1 van het RVV 1990, met bijbehorende onderbord;

dat blijkens het bord C22c en onderbord C22c1 daarmee een geslotenverklaring is ingesteld voor bedrijfs- en vrachtauto’s vanwege nulemissie waarbij dergelijke voertuigen met nul-emissie zijn toegestaan, in het in dat verkeersbesluit beschreven gebied;

dat op 4 oktober 2025 het ‘Besluit tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer in verband met de invoering van een nieuw verkeersbord en bijbehorende onderborden voor milieuzones en nul-emissiezones [KetenID WGK014182]’ is vastgesteld, welke op 10 oktober 2025 is gepubliceerd in het Staatsblad no. 265;

dat dit besluit, door een wijziging van het RVV 1990, één nieuw verkeersbord introduceert voor zowel milieuzones als nul-emissiezones;

dat in bijlage 1 van het RVV 1990 de bestaande afzonderlijke verkeersborden voor milieuzones en nul-emissiezones ingaande 1 januari 2026 vervallen en worden vervangen door één nieuw toekomstbestendig verkeersbord met bijbehorende nieuwe onderborden;

dat het nieuw vastgestelde bord C22e van bijlage 1 van het RVV 1990 aangeeft dat er in de zone extra emissie-eisen gelden, terwijl de onderborden aangeven voor welke voertuigen en welke emissieklasse deze voorwaarden van toepassing zijn;

dat het nieuw vastgestelde bord C22f van bijlage 1 van het RVV 1990 aangeeft waar de betreffende zone, aangeduid met bord C22e van bijlage 1 van het RVV 1990, eindigt;

dat het bord C22c praktisch en juridisch niet inzetbaar is voor andere voertuigcategorieën dan de daarop afgebeelde bedrijfs- en vrachtauto;

dat met het nieuwe bord C22e het mogelijk is om in de toekomst andere voertuigcategorieën te kunnen toevoegen;

dat het nieuwe bord C22e wordt gebruikt voor alle emissie-gerelateerde zones die opgenomen zijn in het RVV 1990;

dat dit verkeersbord, tezamen met het bord C22f het mogelijk maakt zowel een milieuzone als een nul-emissiezone middels de bijbehorende onderborden C22e1 t/m C22e10 aan te geven;

dat eerdergenoemd besluit op 1 januari 2026 in werking treedt en dat uit dit besluit volgt dat gemeenten tot uiterlijk 1 juli 2026 de tijd hebben om het nieuwe verkeersbord door te voeren;

dat de thans als zodanig aangeduide nul-emissiezone is gelegen binnen, en in beheer is bij de gemeente Haarlem;

dat gezien bovenstaande overwegingen de aanduiding van de bestaande nul-emissiezone wordt gewijzigd door middel van het verwijderen van de bestaande verkeersborden en het plaatsen van borden C22e en C22f van bijlage 1 van het RVV 1990 met bijbehorende onderbord;

dat dit verkeersbesluit uitsluitend betrekking heeft op het vervangen van de verkeersborden ter aanduiding van de bestaande nul-emissiezone en dat de bijbehorende gedragsregels van toelating en uitzondering ongewijzigd blijven;

dat het huidige ontheffingenbeleid ten aanzien van de nul-emissiezone blijft bestaan;

dat de wegen binnen deze nul-emissiezone wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan de afdelingsmanager Beheer en Beleid Openbare Ruimte, waarbij ondermandaat is verleend aan de Teammanager bereikbaarheid;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het verwijderen van de verkeersborden C22c en C22d en het plaatsen van de verkeersborden C22e en C22f van bijlage 1 van het RVV 1990 (met zonale toepassing) inclusief bijbehorende onderbord een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan alsmede tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

dat gelet op artikel 2 van het WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij realisatie van de verkeersmaatregel;

dat het college de in het oorspronkelijke besluit beschreven milieu- en gezondheidsbelangen laat prevaleren boven het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en andere mogelijke nadelige (economische) gevolgen die individuen of bedrijven van het verkeersbesluit kunnen ondervinden;

dat dit verkeersbesluit niet leidt tot een significante toename van de geluidsbelasting afkomstig van wegverkeerslawaai op de geluidsgevoelige gebouwen als gevolg van de wijziging;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

- het verkeersbesluit van 11 november 2024 inzake de nul-emissiezone in het Centraal Stedelijk Gebied van Haarlem te wijzigen, uitsluitend voor wat betreft de aanduiding van het gebied, door de bestaande verkeersborden C22c en C22d van bijlage 1 van het RVV 1990 te verwijderen en de verkeersborden C22e te plaatsen met bijbehorende onderbord C22e1 en bord C22f van bijlage 1 van het RVV 1990;

- te bepalen dat de gewijzigde aanduiding van de nul-emissiezone in werking treedt op 1 januari 2026.

Situatieschets:

Aldus vastgesteld te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

Hellen Jennissen

Teammanager Bereikbaarheid, Afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven