Gemeenteblad van Alphen-Chaam
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Alphen-Chaam | Gemeenteblad 2025, 528589 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Alphen-Chaam | Gemeenteblad 2025, 528589 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit aanwijzen tweede parkeerplaats voor opladen van elektrische voertuigen Haverheining Alphen
Verkeersbesluit gemeente Alphen-Chaam
Locatie-ID: Hofstade 4 0 , 5131 ZL Alphen
Burgemeester en wethouders van Alphen-Chaam,
dat op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
Een extra parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen aan te wijzen bij de laadpaal aan de Haverheining in Alpen. Een en ander zoals weergegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende tekening.
De Nederlandse overheid heeft in het Nationale Klimaatakkoord het doel vastgesteld om de uitstoot van broeikasgassen met 49% te reduceren ten opzichte van 1990. Hierin is onder andere opgenomen dat alle nieuw verkochte auto’s uiterlijk in 2030 emissievrij dienen te zijn. Dit wordt vertaald naar 1,9 miljoen elektrische personenauto’s in Nederland in 2030.
De transitie naar elektrisch en emissievrij rijden, draagt dan bij aan het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte (negatieve) gevolgen voor het milieu, aangezien het aandeel van meer vervuilende voertuigen afneemt.
In de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is de doelstelling opgenomen dat de laadinfrastructuur geen belemmering mag vormen voor de uitrol van elektrisch rijden. Hiervoor zijn landelijk in totaal 1,7 miljoen laadpunten nodig. Gemeenten zijn mede verantwoordelijk voor de uitrol van laadinfrastructuur.
Het faciliteren van openbare laadvoorzieningen is noodzakelijk, aangezien niet alle bestuurders van elektrische voertuigen in de gelegenheid zijn om op eigen terrein hun voertuig op te laden.
Onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadvoorzieningen vormt een belemmering voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland. Het is daarom wenselijk, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende voorzieningen aanwezig zijn om deze elektrische voertuigen op te laden, oftewel dat er voldoende openbare laadpalen beschikbaar zijn.
De laatste jaren zijn er op meerdere plaatsen in de gemeente publieke laadpunten voor elektrisch aangedreven auto’s ingericht. Dit aantal laadpunten voor elektrische auto’s in de gemeente Alphen-Chaam zal de komende jaren verder moeten worden uitgebreid om aan de laadbehoefte te kunnen blijven voldoen. Het is daarbij van belang dat er over een netwerk van elektrische laadpunten wordt beschikt. De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben daarom, mede namens de gemeente Alphen-Chaam een contract met een Charge Point Operator afgesloten voor de plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur.
Daarnaast is het van belang om situaties te voorkomen, waarbij bestuurders van elektrische voertuigen mogelijk alternatieve wijzen van opladen gaan zoeken, dan wel alternatieve locaties op de openbare weg, waarbij de veiligheid op de weg en de veiligheid van weggebruikers in het geding komt. Denk daarbij onder andere aan het (illegaal en gevaarlijk) leggen van stroomkabels vanuit huis over trottoirs of fietspaden.
Verder is voor zowel bestuurders van een elektrische voertuigen als voor beheerders van openbare laadpalen van belang dat de parkeerplaatsen bij zo’n laadpaal beschikbaar zijn voor het opladen van elektrische voertuigen. De parkeerplaatsen moeten daarom vrijgehouden worden van voertuigen die niet opladen.
Dit verkeersbesluit draagt bij aan het realiseren van voornoemde doelstellingen. Bij de bestaande laadpaal is op dit moment één parkeerplaats gereserveerd. Het afgelopen jaar had de laadpaal een verbruik van circa 8.000 kWh. De laaddruk op de laadpaal is daarmee hoog. Vanaf een gebruik van 3.500 kWh per jaar is het zeer wenselijk een extra parkeerplaats te reserveren, zodat meer elektrische voertuigen gebruik kunnen maken van de laadpaal.
Daar waar mogelijk en voor zover bekend, is rekening gehouden met bestaande parkeerdruk.
De bestaande laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt in de huidige situatie nog maar één oplaadplaats gefaciliteerd.
De reservering van een extra parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen heeft geen negatief effect op de doelmatigheid, doorstroming of verkeersveiligheid van de weg.
Voor de in dit besluit aangewezen locatie is verder niet gebleken van andere of meer zwaarwegende nadelige gevolgen, dan die hiervoor zijn genoemd. De aanwijzing van de locatie voldoet daarmee aan de eisen die de Wegenverkeerswet 1994 hieraan stelt.
Het college heeft het speciale belang van weggebruikers, die hun elektrische auto willen opladen, laten prevaleren boven de belangen van overige weggebruikers om op de betreffende parkeerplaatsen te mogen parkeren. Elektrisch aangedreven auto’s moeten immers opgeladen worden. Daarnaast hebben deze auto’s vooralsnog een relatief beperkte actieradius. Daarom voert het college een privilegebeleid ten aanzien van elektrisch aangedreven auto’s. Het is daarom gewenst dat de parkeerruimte bij de laadpaal uitsluitend mag worden gebruikt door personenauto’s die daadwerkelijk worden opgeladen en dat voor andere groepen weggebruikers ter plaatse dan een parkeerverbod geldt.
Het reserveren van een extra parkeerplaats om een elektrische voertuig te kunnen laden is niet onevenredig nadelig voor andere weggebruikers. Het college acht dat het efficiënt kunnen gebruiken van een openbaar laadpunten-netwerk prevaleert boven een lokale parkeerdruk. Een elektrisch voertuig parkeert daarnaast veelal in de plaats van een niet-elektrisch voertuig, waardoor de parkeerdruk in verhouding nagenoeg gelijk blijft. Zeker omdat in het kader van dit verkeersbesluit sprake is van het reserveren van een tweede parkeerplaats bij een bestaande laadpaal, waarvan de laaddruk hoog is. Het is daarom aannemelijk dat de al gereserveerde parkeerplaats, maar ook de te reserveren extra parkeerplaats al niet vaak leeg is. Daarnaast vindt hooguit een verschuiving van lokale parkeerdruk plaats in een ruimere omgeving (wijkniveau). Bestaande parkeerdruk wordt alleen meegewogen indien het aannemelijk is dat op een alternatieve locatie een beter resultaat kan worden geboekt. Daarvan is in dit geval geen sprake.
Wel kan het voorkomen dat bestuurders niet meer terplekke mogen parkeren, mogelijk langer moeten zoeken naar een parkeerplaats, dan wel verder van een bestemming af moeten parkeren. Het college acht dit niet onevenredig in verhouding tot de aangehaalde klimaatdoelen en de rol die elektrisch rijden daarbij speelt.
Een reservering van een extra parkeerplaats zal niet tot nauwelijks extra verkeersbewegingen opleveren.
Reservering van een andere parkeerplaats is niet mogelijk, gezien de locatie van de bestaand laadpaal.
De politie Zeeland-West-Brabant d.d. 20 november 2025, overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.
Een extra parkeerplaats aan te wijzen die uitsluitend mag worden gebruikt voor het daadwerkelijk en bij voortduring opladen van elektrische voertuigen, door het vervangen van het huidige verkeersbord E04 en onderbord, door het verkeersbord E8c met onderbord OB504, overeenkomstig het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 bij de bestaande laadpaal aan de Haverheining in Alphen, en zoals aangegeven op de bij dit besluit horende tekening.
Dit verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen.nl en www.overheid.nl.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit. U stuurt uw bezwaarschrift naar:
De volgende informatie moet ten minste in uw bezwaarschrift staan:
U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via www.alphen-chaam.nl/bezwaar.
Is het belangrijk dat de uitvoering van het besluit direct tegengehouden wordt? Dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Dit kan alleen als u ook een bezwaar- of beroepschrift heeft ingediend. Indien tegen een besluit bezwaar of beroep is ingesteld en bij de bevoegde rechter een verzoek om voorlopige voorziening is gedaan, treedt het besluit niet in werking, voordat op dat verzoek is beslist. U kunt deze voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector bestuursrecht. Het adres is Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor het aanvragen van deze voorziening moet u griffierecht betalen. U kunt bij de rechtbank navragen hoeveel dat precies is. U kunt het verzoek om voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-528589.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.