Aanwijzen elektrische laadplaats Duiveland te Emmeloord tegenover huisnummer 4
Zaaknummer: 20251202208374
Datum: 4 december 2025
Steller: J. Snaterse
Burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder,
Gelet op:
•
de bepalingen van artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna te noemen: Wvw 1994);
•
de bepalingen van artikelen 12, 14 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna te noemen: BABW);
•
de bepalingen van artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna te noemen: RVV 1990);
•
het besluit van burgemeester en wethouders (hierna te noemen: het college) d.d. 31 juli 2007 met no. 15064, jo. het besluit van de directeur d.d. 14 april 2008;
Overwegende dat:
•
de Duiveland te Emmeloord gelegen is binnen de bebouwde kom van Noordoostpolder;
•
de Duiveland te Emmeloord in beheer is bij de gemeente Noordoostpolder;
•
de Duiveland te Emmeloord een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de Wvw 1994;
•
het besluit van het college d.d. 31 juli 2007 met no. 15064 de directeur heeft gemachtigd tot het nemen van verkeersbesluit als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de Wvw 1994;
•
het besluit van de directeur d.d. 14 april 2008 de manager van team Realisatie en Beheer heeft gemachtigd tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in bovenstaand artikel van de Wvw 1994;
•
de manager het nemen en publiceren van verkeersbesluiten, als bedoeld in bovenstaand artikel, heeft ondergemandateerd aan de verkeerskundige medewerkers van het team Realisatie en Beheer;
•
de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen in de gemeente Noordoostpolder aan het toenemen is;
•
een gevolg hiervan is dat de vraag naar oplaadvoorzieningen (hierna te noemen: laadpalen) voor elektrische voertuigen in de openbare toeneemt;
•
het plaatsen van laadpalen past binnen de duurzaamheidsambities en het duurzaamheidsbeleid van de gemeente;
•
de gemeente elektrisch vervoer hierdoor graag stimuleert;
•
elektrisch vervoer bijdraagt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit binnen de gemeente;
•
voor het opladen van elektrische voertuigen een netwerk van openbare oplaadlocaties noodzakelijk is;
•
het belang van het ontwikkelen van een openbaar netwerk voor laadpalen prevaleert boven het verlies aan openbare parkeergelegenheid;
•
daarom op locaties, waar behoefte is aan het opladen van elektrische auto’s, openbare oplaadpunten worden gerealiseerd;
•
laadpalen zoveel als mogelijk bij centraal gelegen parkeergelegenheid worden geplaatst, waardoor de vindbaarheid van de laadpalen wordt vergroot;
•
het hanteren van dit criterium ervoor zorgt dat laadpalen gedeeld kunnen worden door meerdere gebruikers, om te voorkomen dat er privéparkeergelegenheid wordt gecreëerd of toegeëigend in de openbare ruimte;
•
naast bovenstaande criteria bij de plaatsing van laadpalen ook rekening wordt gehouden met het straatbeeld van de wijk/buurt, geen belemmeringen ten aanzien van het straatmeubilair of openbaar groen, net als geen belemmeringen voor al het overige (weg)verkeer;
•
laadpalen zoveel als mogelijk met dubbele aansluitpunten worden uitgevoerd, en daardoor gelijktijdig twee (2) parkeervakken aangewezen worden voor het opladen van elektrische voertuigen;
Overwegende voorts dat:
•
zonder het nemen van aanvullende verkeersmaatregelen de laadpalen niet gebruikt kan worden, als hier niet-elektrische voertuigen geparkeerd staan;
•
ter waarborging van de bruikbaarheid daarvan, gelet op artikel 2 van de Wvw 1994, het wenselijk is om twee (2) parkeervakken aan te wijzen als parkeergelegenheid enkel bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen;
•
aan de Duiveland te Emmeloord, tegenover huisnummer 4, twee (2) parkeervakken als oplaadplaats voor elektrische voertuigen kunnen worden aangewezen;
•
in eerste instantie gekozen was voor een andere locatie in Emmeloord voor het aanwijzen van de parkeervakken, te weten de Duiveland ter hoogte van huisnummer 13;
•
hiervoor door de gemeente een verkeersbesluit is gepubliceerd met kenmerk Stcrt-2025- 376828;
•
tegen dit verkeersbesluit in augustus 2025 enkele bezwaren binnen zijn gekomen;
•
uit een informeel gesprek in september 2025 met een delegatie van de bezwaarmakers is gebleken dat er geen draagvlak was om aan de Duiveland, ter hoogte van huisnummer 13, een tweetal parkeervakken aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen;
•
de bezwaarmakers als oplossing de locatie in dit verkeersbesluit hebben voorgelegd aan de gemeente;
•
de gemeente de mening van de directe omwonenden serieus heeft genomen en de door de bezwaarmakers voorgelegde locatie heeft overlegd met de exploitant, ten aanzien van de haalbaarheid daarvan;
•
uit dit overleg is gebleken dat er geen bezwaren zijn om op de locatie Duiveland te Emmeloord, tegenover huisnummer 4, een tweetal parkeervakken aan te wijzen voor het laden van voertuigen (en dus hier een laadpaal te plaatsen);
•
dit doel bereikt kan worden door het plaatsen van verkeersbord E08c met onderbord OB504 uit Bijlage 1 van het RVV 1990;
•
dit gebruik geregeld is in artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het RVV 1990, betekende dat de bestuurder zijn voertuig daar niet mag parkeren op een andere wijze of met een ander doel dat op het (onder)bord is aangeduid;
•
gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van verkeersbord E08c met onderbord OB504 een verkeersbesluit vereist is;
•
gelet op artikel 15, lid 1 van de Wvw 1994 een verkeersbesluit vereist is op grond waarvan de plaatsing van de in artikel 12 van het BABW opgenomen verkeerstekens en onderbord(en) een gebod of verbod ontstaat, of wordt gewijzigd;
•
in dit geval een verbod wordt ingesteld door de nu nog openbare parkeervakken aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen;
•
gelet op artikel 14 van het BABW de plaatsing van het onderbord in dit verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht, rekening houdende met artikel 8, leden 2 en 3 van het BABW;
•
deze verkeersmaatregel, naast het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, ook strekt tot het in stand houden van de weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer conform artikel 2 van de Wvw 1994;
•
gelet op bovenstaand artikel deze verkeersmaatregel eveneens strekt tot het voorkomen of beperken van het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en de gevolgen voor het milieu (zoals benoemd in de Wet milieubeheer);
•
het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd, en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen behoren te blijven;
•
gelet op bovenstaande overweging het instellen van deze verkeersmaatregel naar verwachting niet zal leiden tot onoverkomelijke parkeerproblemen in de directe omgeving, aangezien de gebruiker(s) die van de laadpalen gebruik gaan maken toch al in de huidige situatie reeds in de omgeving parkeren (verschuiving parkeerdruk);
•
gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie, eenheid Midden-Nederland;
•
de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregel;
BESLUITEN:
Op grond van vorenstaande overwegingen om:
aan de Duiveland te Emmeloord, tegenover huisnummer 4, twee (2) specifieke parkeervakken aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen;
het aanwijzen van de betreffende parkeervakken door middel van het plaatsen van verkeersbord E08c met onderbord OB504 uit Bijlage 1 van het RVV 1990;
de daarbij horende belijning en bebording aan te brengen conform de bij dit besluit behorende situatietekening;
toestemming te verlenen voor het plaatsen van de laadpaal op de locatie in kwestie, wanneer het verkeersbesluit onherroepelijk is.
Situatietekening
Emmeloord, 4 december 2025
Burgemeester en wethouders van Noordoostpolder,
namens dezen,
de heer B. Fidder
manager Ingenieursbureau
Bezwaar maken
Bent u het niet eens met dit verkeersbesluit? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij de gemeente Noordoostpolder. Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes (6) weken na publicatie van dit verkeersbesluit. Daarmee voorkomt u dat uw bezwaar niet meer behandeld kan worden.
Zet in uw bezwaarschrift tenminste:
- uw naam, woonadres, telefoonnummer en e-mailadres;
- de datum van uw bezwaarschrift;
- een omschrijving of het zaaknummer van het besluit waar u bezwaar
tegen maakt;
- waarom u het niet eens bent met dit besluit;
- uw handtekening.
Indien u zich door een derde laat vertegenwoordigen, verzoeken wij u tevens de naam, het volledige adres en het telefoonnummer van deze persoon te vermelden.
Het bezwaarschrift dient ingediend te worden bij de postbus van de gemeente Noordoostpolder. Dit adres is: Postbus 155, 8300 AD te Emmeloord.
Wilt u meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften? Bel dan met de gemeente Noordoostpolder via het algemene telefoonnummer: 0527 633 911.
Het verkeersbesluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. Aan het indienen van een bezwaarschrift zijn geen kosten verbonden. Van het besluit wordt een openbare bekendmaking geplaatst in het Gemeenteblad. Het besluit ligt eveneens ter inzage bij het Klantcontactcentrum (KCC) op het gemeentehuis van Noordoostpolder, bij de receptie.
U kunt direct nadat u een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening aanvragen. Een bezwaarschrift indienen heeft geen schorsende werking. Een voorlopige voorziening aanvragen kan alleen als u een spoedeisend belang heeft. Dat is het geval wanneer de uitvoering van het besluit gevolgen heeft die niet ongedaan gemaakt kunnen worden. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij de Voorzieningenrechter van Rechtbank Midden-Nederland, Sector Bestuursrecht, Postbus 16006, 3500 DA te Utrecht. Een dergelijk verzoek dient vergezeld te gaan met een kopie van het bezwaarschrift. Voor het indienen van een voorlopige voorzieningen, zijn wel kosten verbonden (griffierecht).
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.