Verkeersbesluit II Barentszstraat instellen verplichte rijrichting vrachtwagens en tractoren tussen Heemskerckstraat en Bolwerk te Oudeschild

Zaaknummer 3338557

Burgemeester en wethouders van de gemeente Texel zijn op grond van artikel 15, en artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Texel heeft de bevoegdheid tot het nemen van een verkeersbesluit gemandateerd middels de vastgestelde mandaat regeling.

Vereiste van besluit:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Feitelijke situatie:

De Barentszstraat tussen de Heemskerckstraat en het Bolwerk en de Laagwaalderweg tussen IJsdijk en Heemskerckstraat maken deel uit van de route van het bedrijventerrein Oudeschild naar de veerhaven en vice versa; Het vrachtverkeer volgt vaak de Barentszstraat tussen de Heemskerckstraat en Bolwerk, met als gevolg dat deze weg een belangrijke route is voor vrachtverkeer; Beide routes (Barentszstraat en Haven) hebben een snelheidsregime van 30 km/uur; De Barentszstraat is een erftoegangsweg met een breedte van ongeveer 5 meter, waar woningen dicht langs de weg staan, wat tot veiligheidsrisico’s leidt door het zware verkeer; De Barentszstraat heeft een smalle stoep, die op sommige plekken slechts 0,6 meter breed is, wat zorgt voor een onveilige situatie voor voetgangers, met name kinderen; Er is sprake van overlast door trillingen van vrachtverkeer, wat schade veroorzaakt aan woningen; Er wordt geregeld gesuggereerd om vrachtverkeer van de Barentszstraat te weren, maar de enige andere optie is het gebruik van de Haven, welke echter ook niet ideaal is voor vrachtverkeer; Vervoerders geven aan dat de Haven niet geschikter is voor vrachtverkeer, gezien de smalle bochten en de drukte door wandelaars in de zomermaanden; De Dorpscommissie Oudeschild en bewoners hebben hun bezorgdheid geuit over de verkeersveiligheid en overlast veroorzaakt door vrachtverkeer op de Barentszstraat; In juni 2024 heeft een gesprek plaatsgevonden naar aanleiding van een bezwaar tegen het eerdere verkeersbesluit om de Barentszstraat af te sluiten voor vrachtverkeer. De commissie bezwaarschriften adviseerde het bezwaar gegrond te verklaren, omdat de belangen van de vrachtvervoerders niet in voldoende mate waren meegewogen;

Er is een nadere afweging gemaakt waarbij blijkt dat de Barentszstraat te smal is voor dubbel vrachtverkeer, en dat de enige andere route via de Haven ook problematisch is;

Belangen van de aanwonenden:

Verkeersveiligheid: De verkeersveiligheid wordt ernstig in gevaar gebracht door het vrachtverkeer. Vrachtauto's rijden vaak op de verkeerde weghelft, wat de kans op ongevallen vergroot. Bovendien komt het regelmatig voor dat vrachtwagens achteruit moeten rijden, wat de situatie nog gevaarlijker maakt voor zowel andere weggebruikers als de bewoners.

Overlast voor voetgangers:

Vrachtwagens rijden vaak over de stoep, waardoor de veiligheid van voetgangers, waaronder kinderen, in het geding is. Dit creëert een onveilige situatie, aangezien kinderen vaak de stoep gebruiken om naar school of andere bestemmingen te lopen.

Geluidsoverlast: Het vrachtverkeer veroorzaakt aanzienlijke geluidsoverlast voor de bewoners van de Barentszstraat. Dit heeft niet alleen invloed op de woonkwaliteit, maar kan ook leiden tot langdurige stress en slaapverstoring voor de bewoners, vooral omdat het verkeer zich regelmatig door de straat beweegt.

Te hoge snelheid: De snelheid van het vrachtverkeer wordt als te hoog ervaren, ondanks het 30 km/uur-regime. Het snelle verkeer draagt bij aan de overlast en verhoogt de kans op gevaarlijke situaties, vooral in combinatie met de smalle straten en de bochten.

Trillingen en schade aan woningen: Het zware vrachtverkeer veroorzaakt trillingen die schade toebrengen aan de woningen langs de Barentszstraat. Deze trillingen hebben op lange termijn mogelijk structurele schade tot gevolg, wat de kosten voor bewoners verhoogt en de kwaliteit van hun woning vermindert.

Belangen van de vervoerders:De weg over de Haven wordt door vervoerders als geen betere of veiligere optie beschouwd voor het vrachtverkeer. De smalle weg en bochten 'knijpen', waardoor vrachtverkeer langs een damwand moet rijden. Dit maakt het rijden met zware voertuigen minder veilig en moeilijker. In de omgeving van Havenzicht bevindt zich een oversteekplaats voor voetgangers. Dit zorgt voor extra risico, aangezien er in de zomer veel toeristen zijn die de Haven als wandelgebied beschouwen en onterecht de weg op lopen. Dit verhoogt de verkeersdruk en gevaarlijke situaties voor zowel voetgangers als vrachtverkeer. Hoewel de Barentszstraat ook een lastige bocht heeft, wordt deze als overzichtelijker ervaren door vervoerders, waardoor het risico van ongevallen en verkeersconflicten lager ligt dan op de Haven.

Metingen en alternatieven:Er is een nulmeting uitgevoerd naar de hoeveelheid (vracht)verkeer, zodat de effecten van de maatregelen op het verkeer kunnen worden gemeten en vergeleken. Snelheden kunnen maandelijks worden gemeten en geanalyseerd, wat helpt bij het monitoren van de impact van de nieuwe verkeersmaatregelen. De Dorpscommissie heeft aangegeven dat bij de dijkverzwaring en de herinrichting van de Haven al eerder is aangegeven dat de weg te smal werd voor zwaar verkeer. De gemeente heeft hier destijds geen aanpassingen doorgevoerd. Er is ook gesproken over de mogelijkheid om de weg over de Haven aan te passen, met name de bocht aan de kant van de Laagwaalderweg richting Bolwerk. Dit zou de situatie voor vrachtverkeer verbeteren. Echter, het aanpassen van de weg is op dit moment niet haalbaar, gezien de recente herinrichting van de weg en de complexiteit van het aanpassen van asfaltconstructies.

Verkeersmaatregel: verplichte rijrichtingHet idee om een verplichte rijrichting in te stellen voor vrachtverkeer en tractoren is besproken. Deze maatregel kan de overlast voor de bewoners van de Barentszstraat aanzienlijk verminderen, omdat vrachtverkeer elkaar dan niet meer hoeft te passeren op de smalle weg. Het maakt de verkeerssituatie veiliger, hoewel het niet volledig alle problemen voor bewoners zal oplossen. Gezien de situatie wordt een alternatieve oplossing gezocht waarbij het vrachtverkeer op een veilige manier verdeeld wordt over de Barentszstraat en de Haven.

Wenselijke situatie:• Vermindering van het aantal vrachtwagens en tractoren in de woonstraat Barentszstraat;• Verbetering van de verkeersveiligheid in de Barentszstraat;• Vermindering van de overlast voor de bewoners van de Barentszstraat door het vrachtverkeer;• Geen vrachtverkeer en/of tractoren op de Haven, waardoor de veiligheid van voetgangers (met name in de zomer) gewaarborgd blijft.

De maatregelen worden genomen in het belang van de veiligheid van weggebruikers en ter bescherming van de woonkwaliteit, zoals bedoeld in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994;De overleggroep Verkeerszaken Texel, waaronder de politie, heeft op 16 maart 2023 positief geadviseerd over de voorgestelde maatregelen;De conclusie is dat het instellen van een verplichte rijrichting voor vrachtverkeer en tractoren, waarbij vrachtverkeer vanuit het zuiden over de Barentszstraat en vrachtverkeer uit het noorden over de Haven wordt geleid, de meest geschikte oplossing biedt. Het in artikel 2 van het WVW 1994 genoemde belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer komt in het geding met het uitvoeren van deze verkeersmaatregelen. Dit wordt van ondergeschikt belang geacht ten opzichte van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers, zoals benoemd in artikel 2 van het WVW 1994, gelet op hiernavolgende.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er 16 maart 2023 overleg geweest met de gemandateerde verkeersadviseur van politie, eenheid Noord-Holland, en deze kan instemmen met bovengenoemde maatregel. Alles overwegende hebben wij besloten het verkeersbesluit aan te passen en een verplichte rijrichting in te stellen voor vrachtwagens en tractoren. Vrachtverkeer vanuit het zuiden wordt over de Barentszstraat geleid en vrachtverkeer uit het noorden over de haven. Dit is verwerkt in dit nieuwe verkeersbesluit, dat het verkeersbesluit van 22 augustus 2023 vervangt. Gelet op de bepalingen van en op grond van de Wegenwet, Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om:

 

  • 1.

    Het instellen van een verplichte rijrichting voor vrachtwagens en tractoren in de Barentszstraat tussen de Heemskerckstraat en het Bolwerk, richting de redoute, door het plaatsen van bord D5L (Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

  • 2.

    Het instellen van een verplichte rijrichting voor vrachtwagens en tractoren op de Haven, vanaf het Bolwerk richting de Haven, door het plaatsen van bord D5L (Bijlage I van het RVV 1990);

  • 3.

    Beide borden te voorzien van de onderborden OB11 (geld alleen voor vrachtauto’s) en OB05 (geld alleen voor tractoren), die respectievelijk de verplichte rijrichting voor vrachtverkeer en tractoren aangeven;

  • 4.

    Dit besluit treedt in werking op 1december 2025 of zoveel later als de genoemde verkeersborden zijn geplaatst.

  • 5.

    Bijgevoegde situatieschets geeft locatie van de bebording aan.

[1]Texel, 27 november 2025 Burgemeester en wethouders van Texel,Namens dezen,De heer J.J. Brouwer,Manager Gemeentewerken

 

Beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit beroep worden ingediend bij de sector Bestuursrecht van de Rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem, binnen 6 weken na de dag waarop dit besluit is verzonden of uitgereikt. Van de indiener van een dergelijk beroepschrift wordt een bedrag aan griffierechten geheven.

Het beroepschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt, de gronden van het bezwaar en zo mogelijk een afschrift van het bestreden besluit.

Als een beroepschrift is ingediend, is het in spoedeisende gevallen mogelijk om daarnaast een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de meergenoemde rechtbank. Van de indiener van een dergelijk verzoekschrift wordt een bedrag aan griffierechten geheven.

Het beroep- en verzoekschrift kan ook digitaal worden ingediend via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden

Naar boven