Verkeersbesluit instellen tijdelijke keerlus in de Papentorenvest i.v.m. ontsluiting de Koepel in Haarlem

Nr. 2025/748393

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

dat de Oostvest en de Papentorenvest gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Oostvest en de Papentorenvest in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de Oostvest en de Papentorenvest wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan de afdelingsmanager Beheer en Beleid Openbare Ruimte, waarbij ondermandaat is verleend aan de Teammanager bereikbaarheid;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem op 25 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld in de Beleidsnotitie Afweging 30km/u;

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat de Oostvest gecategoriseerd is als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 30 km/u geldt;

dat de verblijfsfunctie op een erftoegangsweg prevaleert boven de verkeersfunctie;

dat de Papentorenvest gecategoriseerd is als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 30 km/u zal gelden, maar in de huidige situatie nog functioneert als gebiedsontsluitingsweg waarop een maximumsnelheid van 50 km/u geldt;

dat de verkeersfunctie op een gebiedsontsluitingsweg prevaleert boven de verblijfsfunctie;

dat de Koepel en het gebied rondom de Koepel, gelegen aan de Papentorenvest en de Oostvest wordt herontwikkeld met nieuwe functies, waaronder een hotel, horeca en (studenten)woningen;

dat er met de herontwikkeling van De Koepel een ondergrondse parkeergarage gerealiseerd wordt;

dat de ontsluiting van de parkeergarage zal plaatsvinden via de Oostvest;

dat de Oostvest wordt ontsloten vanaf de Papentorenvest;

dat de Papentorenvest gescheiden rijbanen heeft, die door een middenberm gescheiden worden;

dat door de middenberm het verkeer komende vanaf de Oostvest niet linksaf kan slaan op de Papentorenvest richting de Gedempte Oostersingelgracht;

dat het ongewenst is dat verkeer vanaf de parkeergarage via de Papentorenvest in westelijke richting rijdt, om vervolgens door een deel van het centrum richting het hoofdnetwerk van de auto te rijden;

dat voor de ontsluiting van de parkeergarage het daarom wenselijk is dat het verkeer richting de kruising Papentorenvest-Gedempte Oostersingelgracht rijdt;

dat een groot deel van het verkeer via de Gedempte Oostersingelgracht zal rijden naar belangrijke doorgaande wegen (zoals de N200, Amsterdamsevaart en de N205/Schipholweg);

dat de kruising van de Gedempte Oostersingelgracht met de Papentorenvest in de loop van 2027 wordt heringericht, als onderdeel van het project ‘de Groene Singel’;

dat tijdens deze herinrichting van de kruising een doorsteek wordt gerealiseerd, waarmee verkeer vanaf de Oostvest linksaf kan slaan op de Papentorenvest;

dat de gemeenteraad medio 2024 de startnotitie Groene Singel heeft vastgesteld, met het vooruitzicht dat de doorsteek de definitieve oplossing voor de ontsluiting van de parkeergarage is;

dat de bouw van de parkeergarage in december 2025 van start gaat en ruim een jaar zal duren, waarbij de verwachting is dat het in het 1e of 2ekwartaal van 2027 gereed is;

dat het daarom wenselijk is om een keerlus op de Papentorenvest te realiseren, in de periode voordat de kruising Gedempte Oostersingelgracht – Papentorenvest is heringericht;

dat de exploitant van de parkeergarage hiermee de zekerheid heeft dat het verkeer vanaf de Koepel afgewikkeld wordt via de Papentorenvest richting de Gedempte Oostersingelgracht;

dat er zodoende een goede doorstroming van het verkeer vanaf de parkeergarage geborgd is;

dat het verkeer met deze tijdelijke keerlus niet door de wijk rijdt, maar direct richting het hoofdnetwerk auto wordt geleid;

dat ter hoogte van de Papentorenvest no. 44 de mogelijkheid bestaat om de keerlus te realiseren;

dat het verkeer, dat de draaibeweging maakt op de keerlus, het overige verkeer voor dient te laten gaan;

dat er daarom een voorrangsregeling op de keerlus wordt ingesteld door middel van het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;

dat voor het realiseren van de keerlus in de Papentorenvest er enkele aanpassingen aan de weg nodig zijn;

dat er drie parkeerplaatsen aan de Papentorenvest tijdelijk moeten worden opgeheven, om een veilige draaicirkel voor auto’s mogelijk te maken;

dat twee parkeerplaatsen aan de Papentorenvest die opgeheven moeten worden in de huidige situatie gereserveerde parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn;

dat deze gereserveerde parkeerplaatsen zijn ingesteld door middel van het verkeersbesluit, gepubliceerd op 29 september 2022, met kenmerknummer 2022/433246;

dat het, gelet op de keerlus, gewenst is om bovengenoemd verkeersbesluit te wijzigen door het verplaatsen van de laadpaal met bord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 van ter hoogte van huisnummer 44 naar ter hoogte van huisnummer 54;

dat de bochtstralen van de keerlus afgestemd zijn op bestelbussen en daarom alleen bedoeld is voor kleinere type voertuigen en niet voor vrachtverkeer, vanwege de keuze voor het beperken van de afmetingen van de draaicirkel en daarmee de benodigde aanpassingen aan de Papentorenvest;

dat er daarom een verplichte rijrichting rechtdoor voor vrachtverkeer richting het westen naar het centrum wordt ingesteld op de Papentorenvest ter hoogte van huisnummer 44;

dat de keerlus voldoet aan de richtlijnen van het CROW, waarbij de uitgebogen rijbaan, zowel de oostelijke als de westelijke rijbaan, fysiek wordt gescheiden van de omliggende parkeervakken;

dat hiermee een duidelijk onderscheid is tussen de parkeervakken en de uitgebogen rijbaan;

dat de parkeerstrook langs de oostelijke rijbaan, op enige afstand van de uitrit ingekort wordt, zodat grote voertuigen goed rechtdoor kunnen rijden;

dat zowel het verlaten van de uitrit van het parkeerterrein als de keerbeweging vanuit de parkeergarage bijzondere manoeuvres zijn;

dat, gelet op artikel 54 van het RVV 1990, bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, waaronder keren het overige verkeer voor laten gaan;

dat bovenstaande niet behoort tot het verlenen van voorrang en een voorrangsregeling met bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 niet vereist is;

dat gelet op artikel 1 van het RVV 1990 onder het verlenen van voorrang wordt verstaan, het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;

dat bij een bijzondere manoeuvre ook voetgangers ongehinderd voorgelaten worden en het daarom verder gaat dan het voorrang verlenen, waarbij bestuurders van (motor-)voertuigen ongehinderd voor worden gelaten;

dat zodoende het plaatsen van tekens die de voorrang regelen bij een locatie die gebruikt wordt om te keren of een uitrit in- of uit te rijden haaks op elkaar staan;

dat ter ondersteuning aan het voor laten gaan van het overige verkeer haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 wel gewenst zijn en een duidelijke barrière afgeven;

dat de tijdelijke situatie met de keerlus pas wordt uitgevoerd, wanneer blijkt dat de herinrichting van de kruising Gedempte Oostersingelgracht – Papentorenvest later plaatsvindt dan de opening van de parkeergarage onder De Koepel;

dat de keerlus een tijdelijke infrastructurele maatregel betreft en blijft bestaan totdat de herinrichting van de kruising Gedempte Oostersingelgracht – Papentorenvest en de aanpassing van de Oostvest gerealiseerd zijn, en enkel geldt indien de parkeergarage eerder is opgeleverd dan dat het project Groene Singel gerealiseerd is;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het verwijderen en plaatsen van het bord E8c met onderbord “twee pijlen” en voor het plaatsen van het bord B6 en bord D4 met onderbord “vrachtwagensymbool” van bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen, met dien verstande dat voetgangers op de locatie ontbreken en het feit is dat deze situatie over een aantal jaren verdwijnt.

 

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

 

  • -

    Door middel van het plaatsen van bord D4 van bijlage 1 van het RVV met onderbord OB11 “vrachtwagensymbool”, een verplichte rijrichting rechtdoor voor vrachtverkeer richting het westen naar het centrum, ingesteld wordt in de Papentorenvest ter hoogte huisnummer 44;

  • -

    Door middel van het verwijderen en plaatsen van bord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB504 “twee pijlen”, de gereserveerde parkeerplaatsen die bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen, te verplaatsen van de Papentorenvest ter hoogte van huisnummer 44 naar ter hoogte van huisnummer 54;

  • -

    Door middel van het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, een voorrangsregeling in te stellen, op de Papentorenvest bij de keerlus ter hoogte van huisnummer 44;

  • -

    een en ander overeenkomstig in bijgevoegde situatieschets.

 

Aldus vastgesteld op 1 december 2025 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

Hellen Jennissen

Teammanager Bereikbaarheid, Afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte

 

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

 

Naar boven