Amsterdam stadsdeel overschrijdend, verkeersbesluit voor het opheffen en instellen van diverse verkeersmaatregelen op het deel van de Sarphatistraat tussen het Alexanderplein en de Czaar Peterstraat, het Alexanderplein, de Mauritskade en de Hoogte Kadijk
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op:
•
de Wegenverkeerswet (WVW 1994);
•
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
•
de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
•
de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
•
de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;
•
de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.
Overwegende dat:
•
de Binnenring van Amsterdam die vanaf het Haarlemmerplein via de Marnixstraat, Weteringschans en de Sarphatistraat naar de Czaar Peterstraat loopt fungeert als verdeelring zodat bewoners zich snel en gemakkelijk via fiets en OV kunnen bewegen door de stad en sinds 2016 gefaseerd wordt heringericht;
•
de volgende fase het deel van de Sarphatistraat tussen het Alexanderplein en de Czaar Peterstraat betreft waarbij er een fietsstraat wordt gerealiseerd in het verlengde van het al gerealiseerde zuidwestelijker gelegen deel waarbij er meer ruimte komt voor fietsers, voetgangers, toegankelijk openbaar vervoer en groen en bijdraagt aan de verkeersveiligheid en toekomstbestendigheid van de stad;
•
de voornaamste redenen dat het hierboven genoemde deel van de Sarphatistraat wordt heringericht is omdat:
1.
de fietspaden op de Sarphatistraat te smal zijn om de verwachtte groei van het fietsverkeer veilig op te vangen, ook gezien het medegebruik door snorfietsers en bromfietsers op het fietspad ‘stad-in’;
2.
de tramhaltes rond het Alexanderplein en de Sarphatistraat Noord niet voldoen aan de toegankelijkheidseisen en dragen daarmee niet bij aan een inclusieve stad. Ook zijn de looproutes naar de haltes te smal, en de haltes van lijn 14 en 19 zijn te klein voor het aantal reizigers en te kort om twee trams tegelijk te laten halteren;
3.
de trambaan en de rijbaan voor het autoverkeer op het Alexanderplein aan het eind van hun levensduur zijn;
•
het College van B&W op 2 juli 2024 heeft ingestemd met de herinrichting, de gemeente Amsterdam voor het hierboven genoemde deel van de Sarphatistraat een nieuw ontwerp heeft gemaakt en er op 23 april 2024 en 25 februari 2025 overleg met het Toetsteam Openbare Ruimte & Mobiliteit heeft plaatsgevonden waarbij het Toetsteam op het plan en de detailuitwerking heeft geadviseerd;
•
om het ontwerp te bewerkstelligen de volgende verkeersbesluit plichtige verkeersmaatregelen per verkeerstekencategorie dienen te worden uitgevoerd op het deel van de Sarphatistraat tussen het Alexanderplein en de Czaar Peterstraat, het Alexanderplein, de Mauritskade en de Hoogte Kadijk op de locaties zoals afgebeeld op de bijgevoegde situatietekening:
1.
A-categorie
i.
Het opheffen van de maximumsnelheid van 30 km/uur inclusief onderborden;
ii.
Het instellen van een zone maximumsnelheid van 30 km/uur inclusief onderborden;
2.
B-categorie
i.
Het opheffen van het voorrangskruispunt met zijweg rechts t.h.v. de Hoogte Kadijk;
ii.
Het opheffen van de verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg t.h.v. de Hoogte Kadijk, Ingenieur Jakoba Mulderplein, Alexanderplein en tramhalte Mauritskade;
3.
C-categorie
i.
Het opheffen van de eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee na kruispunt Hoogte Kadijk;
ii.
Het instellen van een eenrichtingsweg links t.h.v. Entrepotdok;
iii.
Het instellen van een geslotenverklaring voor voetgangers;
iv.
Het verplaatsen van de gesloten voor voertuigen die, met inbegrip van lading, breder zijn dan op het bord is aangegeven t.h.v. Hoogte Kadijk;
v.
Het verplaatsen van de geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan op het bord is aangegeven t.h.v. de Hoogte Kadijk;
4.
D-categorie
i.
Het aanbrengen van een onderbord OB54 (Uitgezonderd (brom)fietsers)onder het gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven vanuit de ventweg Alexanderplein;
ii.
Het instellen van geboden tot het volgen van de rijrichtingen die op de borden zijn aangegeven;
5.
E-categorie
i.
Het instellen van gelegenheden voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;
6.
F-categorie
i.
Het instellen van een rijbaan of rijstrook, uitsluitend ten behoeve van trams direct na kruising Hoogte Kadijk en rond Alexanderplein;
ii.
Het instellen van een rijbaan of rijstrook, uitsluitend ten behoeve van lijnbussen en trams rond het Alexanderplein;
7.
G-categorie
i.
Het instellen van een voetpad;
ii.
Het verplaatsen van verplichte fietspaden;
iii.
Het verplaatsen van het verplichte fiets/bromfietspad;
8.
L-categorie
i.
Het opheffen van de voormalige bushalte van de nachtbus;
ii.
Het instellen van een bushalte voor de nachtbus t.h.v. de Mauritskade;
9.
Verkeerstekens
i.
Het opheffen van de aanduiding van fietsstroken;
ii.
Het instellen van een voetgangersoversteekplaatsen t.h.v. Alexanderplein en de Hoogte Kadijk;
iii.
Het wijzigen van de stopstreep van opstelvakken op de Mauritskade;
•
de gemeente Amsterdam met alle stakeholders heeft gesproken m.b.t. de hierboven genoemde verkeersmaatregelen en alle belanghebbenden zijn geïnformeerd;
•
de hierboven genoemde verkeersmaatregelen in het algemeen verkeersbelang c.q. noodzakelijk worden geacht;
•
de verkeersmaatregelen geëffectueerd worden door het verwijderen en aanbrengen van de benodigde bebording en markering, zoals aangegeven is op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;
•
het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
•
de bovenvermelde maatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
•
overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;
•
de in dit verkeersbesluit genoemde wegen of weggedeelten gelegen en onder beheer zijn van de gemeente Amsterdam.
Besluit:
De volgende verkeersbesluit plichtige verkeersmaatregelen per verkeerstekencategorie op te heffen en in te stellen op het deel van de Sarphatistraat tussen het Alexanderplein en de Czaar Peterstraat, het Alexanderplein, de Mauritskade en de Hoogte Kadijk op de locaties zoals afgebeeld op de bijgevoegde situatietekening:
A-categorie
1.
Door het verwijderen van verkeersborden conform model A1-30 inclusief onderbord OB64 uit bijlage 1 van het RVV1990 op te heffen: de maximumsnelheid van 30 km/uur waarbij trams zijn uitgezonderd.
2.
Door het aanbrengen van verkeersborden conform model A1-30 (begin zone - herhaling zone – einde zone) uit bijlage 1 van het RVV1990 inclusief het aanbrengen van een onderbord met de tekst ‘m.u.v. gebruikers OV-baan’ in te stellen: een zone maximumsnelheid van 30 km/uur uitgezonderd gebruikers van de OV-baan.
B-categorie
3.
Door het verwijderen van verkeersbord conform model B5 uit bijlage 1 van het RVV1990 op te heffen: het voorrangskruispunt met zijweg rechts t.h.v. de Hoogte Kadijk.
4.
Door het verwijderen van verkeersbord conform model B6 uit bijlage 1 van het RVV1990 inclusief het verwijderen van de haaientanden op te heffen: de verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg t.h.v. de Hoogte Kadijk, Ingenieur Jakoba Mulderplein, Alexanderplein en tramhalte Mauritskade.
C-categorie
5.
Door het verwijderen van verkeersbord conform model C3 uit bijlage 1 van het RVV1990 op te heffen: een eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee na kruispunt Hoogte Kadijk.
6.
Door het aanbrengen van verkeersbord conform model C4-L uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een eenrichtingsweg naar links na het kruispunt Hoogte Kadijk.
7.
Door het aanbrengen van verkeersborden conform model C16 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een geslotenverklaring voor voetgangers.
8.
Door het verplaatsen van verkeersborden conform model C18 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een geslotenverklaring voor voertuigen die, met inbegrip van lading, breder zijn dan op het bord is aangegeven t.h.v. Hoogte Kadijk.
9.
Door het verplaatsen van verkeersborden conform model C21 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan op het bord is aangegeven t.h.v. de Hoogte Kadijk.
D-categorie
10.
Het aanbrengen van onderborden OB54 (Uitgezonderd (brom)fietsers) onder het gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven vanuit de ventweg Alexanderplein in te stellen: (brom)fietsers uit te zonderen van de verplichte rijrichting.
11.
Door het aanbrengen van verkeersborden conform model D6 inclusief onderbord OB54uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven waarbij (brom)fietsers zijn uitgezonderd t.h.v. het kruispunt Ingenieur Jakoba Mulderplein.
12.
Door het aanbrengen van verkeersborden conform model D7 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven t.h.v. de Hoogte Kadijk.
E-categorie
13.
Door het aanbrengen van verkeersborden conform model E7 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: gelegenheden voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen.
F-categorie
14.
Door het aanbrengen van verkeersborden conform model F15 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een rijbaan of rijstrook uitsluitend ten behoeve van trams direct na kruising Hoogte Kadijk en rond Alexanderplein.
15.
Door het aanbrengen van verkeersborden conform model F17 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een rijbaan of rijstrook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen en trams rond het Alexanderplein.
G-categorie
16.
Door het aanbrengen van verkeersborden conform model G7 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: voetpaden.
17.
Door het verplaatsen van verkeersborden conform model G11 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: verplichte fietspaden.
18.
Door het verplaatsen van verkeersborden conform model G12-A uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: verplichte (brom)fietspaden.
L-categorie
19.
Door het verwijderen van verkeersborden conform model L3 uit bijlage 1 van het RVV1990 op te heffen: de voormalige halte van de nachtbus.
20.
Door het aanbrengen van verkeersborden conform model L3 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: Een bushalte voor de nachtbus t.h.v. de Mauritskade.
Verkeerstekens
21.
Door het verwijderen van markering van fietsstroken conform artikel 12 BABW op te heffen: De fietsstroken.
22.
Door het aanbrengen van markering zoals bedoeld in hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 9, van de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), inclusief het aanbrengen van verkeersborden conform model L2 uit Bijlage I van het RVV 1990: een voetgangersoversteekplaats nabij de bushalte t.h.v. Alexanderplein en de Hoogte Kadijk.
23.
Door het verplaatsen van de stopstreep conform artikel 12 BABW op te heffen en in te stellen: De stopstreep op de Mauritskade.
Zoals aangegeven op onderstaande tekeningen.
Amsterdam,
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,
Alieke Hordijk
Teammanager Expertisecentrum
Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken
Oneens met dit besluit?
Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.
Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.
Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:
• Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB
• Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.
• Stuur het formulier op via de website.
Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.
Een brief versturen met daarin:
• De datum
• Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.
• Waarom u het niet eens bent met het besluit
• Uw handtekening
• Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.
De termijn van zes weken is heel belangrijk.
Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.
U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.
Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.
U stuurt uw brief naar:
Gemeente Amsterdam
T.a.v. Juridisch Bureau
Postbus 483
1000 AL AMSTERDAM
Schorsende werking
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.
Spoed? Voorlopige voorziening
Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:
http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.
of per post:
De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.