Gemeenteblad van Oisterwijk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Oisterwijk | Gemeenteblad 2025, 526399 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Oisterwijk | Gemeenteblad 2025, 526399 | verkeersbesluit of -mededeling |
Beslissing op bezwaar (kenmerk: 1037364) verkeersbesluit reserveren van twee parkeerplaatsen ten behoeve van het direct opladen van elektrische voertuigen, wijziging van de locatie ter hoogte van Haarendijk 5 in Haaren, de locatie is enkele parkeerplekken verschoven naar het noorden.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oisterwijk (hierna: het college),
het bepaalde in artikel 2, artikel 14 en artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WvW 1994), artikel 24, artikel 62, artikel 67 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en de daarbij behorende bijlage 1 (hierna: RVV 1990), artikel 12, artikel 21, artikel 26 en artikel 27 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: Babw), het verhandelde ter zitting d.d. 19 augustus 2025 en artikel 7:11 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb);
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op 8 april 2025 is namens het college een verkeersbesluit met nummer 2025-02 genomen om ter hoogte van Haarendijk 5 in Haaren twee parkeerplaatsen te reserveren ten behoeve van het laden van elektrische voertuigen. Dit door middel van het plaatsen van het bord E08o zoals omschreven in bijlage I bij het RVV 1990, inclusief onderbord OB504. Het besluit is op 10 april 2025 bekendgemaakt middels publicatie in het elektronisch Gemeenteblad.
Tegen dit besluit is een bezwaarschrift ingediend;
Ten aanzien van de bezwaren overwegende dat bezwaarmaker kort samengevat de volgende bezwaren heeft ingebracht:
- Binnen een straal van 300 meter zijn er al drie mogelijkheden om elektrische voertuigen op te laden;
- Bezwaarmaker verwacht hinder bij het in- en uitdraaien op zijn oprit wanneer hij voertuigen met een aanhanger gebruikt. Bezwaarmaker verwacht dat er bij elektrische laders geen bereidheid is om de auto te verplaatsen als bezwaarmaker de draai niet haalt met het inparkeren;
- Bezwaarmaker wijst op drie alternatieve mogelijkheden voor plaatsing van de laadpaal. De eerste suggestie die bezwaarmaker naar voren brengt is om op het Leypad de laadmogelijkheden uit te breiden omdat dat daar een grote parkeerplaats ligt. De tweede suggestie is om het laadstation in de langsrichting aan de Haarendijk te maken. De derde suggestie is om de locatie te verplaatsen naar het noorden zoals ingetekend in het plaatje dat bezwaarmaker heeft bijgevoegd aan zijn bezwaar. Op dit plaatje heeft bezwaarmaker met groene arcering aangegeven wat de benodigde ruimte is bij het indraaien van een auto met aanhanger.
De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Oisterwijk (hierna: bezwaarschriftencommissie) heeft op 29 augustus 2025 een advies uitgebracht over dit bezwaarschrift. De commissie adviseert, voor zover hier relevant, om de door bezwaarmaker aangedragen alternatieve locaties nader te onderzoeken, en op het bezwaarschrift te beslissen met inachtneming van de uitkomsten van dit onderzoek.
Nader onderzoek naar alternatieve locatiesHet college heeft nader onderzoek verricht naar de aangedragen alternatieve locaties. Bezwaarmaker heeft als alternatieve locatie de Haarendijk zelf aangedragen. Uit het onderzoek naar deze locatie blijkt dat deze locatie niet geschikt is voor de aanleg van een laadpaal wegens het krappe wegprofiel. De tweede aangedragen locatie vanuit bezwaarmaker betreft een locatie aan het Leypad. Deze locatie beschikt al over een laadpaal, dit terwijl spreiding van een groot belang is zodat er een dekkend laadpalennetwerk ontstaat.
De locatie zoals aangewezen in het bestreden besluit van 8 april 2025 betreft een locatie naast de woning aan de Haarendijk 5 (feitelijk gelegen aan de Ruijbosch). Deze locatie is geschikt bevonden vanwege een gunstige spreiding en vanwege het voldoen aan de plaatsingscriteria. Op de gehele parkeerstrook aan de Ruijbosch is eenzelfde lage parkeerdruk. Niet alle parkeerplekken aan de Ruijbosch voldoen aan de plaatsingscriteria. De meest noordelijk gelegen parkeerplaatsen in deze strook zijn niet geschikt vanwege de aanwezige bomen (en daarmee ook boomwortels) op deze plekken. In de plaatsingscriteria is hierover het volgende opgenomen: De laadpaal dient minimaal even ver van de boom te staan als de kruin van de boom breed is met een minimum van 1 meter. Het verplaatsen van de laadpaal enkele plekken in noordelijke richting ten opzichte van de eerder geplande locatie als bedoeld in besluit 2025-02 is mogelijk. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de bezwaren van bezwaarmaker. Door de laadpaal enkele plekken naar het noorden te verplaatsen, richting een tuin zonder oprit, heeft bezwaarmaker minder problemen met het in- en uitrijden vanaf zijn oprit.
Afweging van belangenOp grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (verder: het Babw) vermeldt de motivering van een verkeersbesluit in ieder geval welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WvW 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere dan de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de wet genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Deze afweging is in dit geval als volgt. In het kader van de energietransitie wordt een laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen uitgerold. Vanwege de omvang van de opgave wordt daarbij niet alleen naar de huidige situatie maar ook naar de voorspelde groei van elektrische auto’s gekeken. Op basis hiervan wordt gepoogd een dekkend netwerk van laadpunten te creëren, niet alleen ten behoeve van lokale bewoners maar ook ten behoeve van bezoekers, dienstverleners, zakelijk verkeer en anderen. In algemene zin heeft het college daarbij de beleidsmatige keuze gemaakt dat het belang van de uitrol van het laadpuntennetwerk zwaarder weegt dan het de afname van en incidenteel in enige mate toenemen van de loopafstand tot beschikbare reguliere parkeerplaatsen. Het college stimuleert en faciliteert hiermee initiatieven op het gebied van duurzaam vervoer en neemt hierbij in overweging dat elektrisch rijden beter is voor het milieu dan rijden op fossiele brandstof. De verwachting is dat het aantal elektrische voertuigen steeds meer toe neemt. De vraag naar laadmogelijkheden neemt daarmee ook toe. De aanwezigheid van voldoende laadgelegenheid is dan ook van belang en wij zetten ons daarvoor in.
Ten aanzien van deze specifieke locatie wordt overwogen dat de laadpaal vanwege toezicht/sociale veiligheid tussen andere auto´s, in het zicht en in de directe nabijheid van woningen/voorzieningen wordt gesitueerd. De laadpaal wordt gesitueerd in een haaks parkeervak. Dit vanwege het in- en uitrijden van het parkeervak en de aansluiting van de laadkabel op de laadpaal. Dat gaat beter in haakse parkeervakken dan in langsparkeervakken. Dit staat ook opgenomen in de plaatsingscriteria, haaks parkeren heeft daarom de voorkeur.
Ten aanzien van deze locatie wordt geconcludeerd dat het besluit ervoor zorgt dat het leidt tot een afname van twee beschikbare openbare, vrij toegankelijke parkeervoorzieningen. Hierdoor vindt er voor de directe omgeving een verschuiving plaats qua parkeermogelijkheden. Daarmee wordt de loopafstand naar een vrij beschikbare parkeerplaats mogelijk ook groter.
Deze grotere loopafstand doet verder geen afbreuk aan de bruikbaarheid van de weg, parkeren in de directe omgeving blijft mogelijk. Ondanks een eventuele toename van parkeerdruk of een grotere loopafstand vinden wij het faciliteren van laadvoorzieningen in de openbare ruimte dusdanig belangrijk dat aan dat aspect van duurzaam vervoer een zwaarder gewicht wordt gehangen. De reservering van een parkeervoorziening voor het laden van een elektrisch voertuig doet verder geen afbreuk aan de veiligheid van de weg.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) overleg is gepleegd met de korpschef van de Politie Zeeland - West Brabant en daarbij positief heeft geadviseerd;
Alles overwegende komt het college daarmee tot de conclusie dat de laadpaal enkele plekken verschoven kan worden.
1. het bestreden verkeersbesluit met nummer 2025-02 van 8 april 2025 te herroepen;
2. vervolgens een nieuw verkeersbesluit te nemen. Met dit besluit worden twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen gereserveerd t.h.v. de Haarendijk 5 in Haaren (zijkant woning, de parkeerstrook is feitelijk gelegen aan De Ruijbosch). Dit door middel van het plaatsen van het bord E8c zoals omschreven in bijlage I bij het RVV 1990 met onderbord “alleen voor opladen elektrische voertuigen” en met onderbord OB0504 een ander zoals is weergegeven op de bij dit besluit in heroverweging behorende overzichtstekening met kenmerk 2025-34. Ten opzichte van het besluit met kenmerk 2025-02 zijn de gereserveerde parkeerplaatsen enkele plekken naar het noorden verplaatst op dezelfde parkeerstrook aan De Ruijbosch.
Tegen dit besluit op bezwaar kan, binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit, beroep ingesteld worden door:
Het beroepschrift dient op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht te zijn ondertekend en bevat tenminste:
3. een omschrijving van het besluit op bezwaar;
4. de gronden waarop het beroepschrift rust (motivering);
Het beroepschrift kunt u indienen bij de rechtbank Zeeland-West-Brabant, team bestuursrecht, postbus 90006, 4800 PA Breda. U bent voor het instellen van beroep griffierecht verschuldigd. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot de rechtbank Zeeland-West-Brabant.
Het indienen van beroep heeft geen opschortende werking. Is het toch belangrijk dat de uitvoering van het besluit direct tegengehouden wordt? Dan kunt u, naast het beroepschrift, om een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Een dergelijk verzoek kunt u alleen indienen, als u beroep heeft gemaakt.
Als u het beroepschrift of een verzoek om voorlopige voorzieningen digitaal wilt indienen, dan kan dit via www.rechtspraak.nl, via het digitaal loket bestuursrecht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-526399.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.