Verkeersbesluit voor het instellen van een stopverbod ter hoogte van Nieuwe Vliekerweg te Ulestraten

Het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Meerssen,

Gelet op:

  • het bepaalde in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • het bepaalde in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);

  • artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.

  • het bepaalde in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 dat de maatregel strekt tot bescherming van de belangen, meer in het bijzonder:

    • -

      het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

    • -

      het beschermen van de weggebruikers en passagiers

Motivering:

De Nieuwe Vliekerweg is gedeeltelijk gelegen binnen de Runway End Safety Area (RESA) en binnen de zone Runway strip; de Inspectie leefomgeving en transport vraagt daarom om mitigerende maatregelen te nemen. Eén actie hiervan is het instellen van een stopverbod. Maastricht Aachen Airport heeft bijgevolg een verzoek gedaan aan de gemeente tot het instellen van dit verbod.

Het stopverbod dient om te voldoen aan de veiligheidseisen die internationaal gesteld zijn aan gebieden rondom een luchthaven: de eisen wegen enerzijds zwaarder dan de mogelijkheid om te parkeren of te stoppen op dit deel van de Nieuwe Vliekerweg, anderzijds is er op deze strook niet voldoende ruimte voor het stoppen van een voertuig en voorkomen we met het instellen van een stopverbod onveilige verkeerssituaties. Daarenboven garanderen we dat de doorgang vrij blijft voor nood- en hulpdiensten.

De Nieuwe Vliekerweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom en heeft derhalve een functie in de verkeersafwikkeling. Momenteel gelden er reeds twee stopverboden aan de Nieuwe Vliekerweg; één is voorzien door een bord vanaf de t-splitsing Meerssenerbergweg / Nieuwe Vliekerweg, één door een bord in de bocht van de weg. Dit verkeersbesluit dient om de volledige westelijke zijde zo goed als mogelijk te voorzien van een dergelijk stopverbod. Ter hoogte van de Bokstraat kunnen aan de westelijke zijde echter geen nieuwe borden gezet worden, er mag geen straatmeubilair staan in de runway strip. Daarom worden de borden als volgt geplaatst:

  • Plaatsing van bord E02 van bijlage 1 van het RVV 1990 net na de kruising Hekstraat / Nieuwe Vliekerweg.

  • Plaatsing van bord E02 van bijlage 1 van het RVV 1990 net na de kruising Meerssenerbergweg / Nieuwe Vliekerweg

  • Plaatsing van onderbord OB502 van bijlage 1 van het RVV 1990 onder het huidige bord E02 in de bocht van de Nieuwe Vliekerweg, en het draaien met een kwartslag van het huidige bord

De precieze inrichting is te vinden in bijlage 1 van dit besluit.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de politiedistrict Maastricht, Basisteam Heuvelland. De politie heeft schriftelijk 15 november 2025 kenbaar gemaakt dat het verkeersbesluit handhaafbaar en voor de politie derhalve aanvaardbaar is.

Besluit:

  • I.

    Het instellen van stopverbod aan de westelijke zijde van de weg, door het aanbrengen van verkeersborden E2, onderbord OB502 en het draaien van een bestaand bord op de Nieuwe Vliekerweg;

  • II.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op Overheid.nl en verkort te publiceren in de Geulbode en het besluit en de daarop betrekking hebbende stukken ter inzage te leggen op de binnen de gemeente Meerssen gebruikelijke wijze;

Meerssen, 17 november 2025

Namens het college van B&W van Meerssen

Krachtens mandaat,

M. Leenders, Manager Ruimte

Bijlage 1

Afbeelding bijhorend bij verkeersbesluit

Bezwaarprocedure:

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Meerssen, postbus 90, 6230 AB Meerssen. Het maken van het bezwaar schorst niet de werking van dit besluit. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

  • de naam, het adres en de handtekening van de indiener,

  • de dagtekening,

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt,

  • de gronden van het bezwaar.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn.

Naar boven