Gemeenteblad van Geldrop-Mierlo
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Geldrop-Mierlo | Gemeenteblad 2025, 525663 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Geldrop-Mierlo | Gemeenteblad 2025, 525663 | beleidsregel |
Beleidsregels Verstrekking Witgoed Geldrop-Mierlo 2025
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Geldrop-Mierlo,
Het College van B&W heeft in de collegevergadering van 11 november 2025 de beleidsregels Verstrekking Witgoed Geldrop-Mierlo 2025 vastgesteld. De beleidsregels geven de kaders en voorwaarden omtrent het gebruik van de Witgoedregeling aan voor inwoners van de gemeente Geldrop-Mierlo met een minimuminkomen.
Het college het wenselijk vindt om het doel en de voorwaarden nader te definiëren en vast te leggen in een lokale beleidsregel;
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
De Groene Bon: de bon, ook wel voucher, die aan Rechthebbende ambtshalve of na een positief beoordeelde aanvraag wordt verstuurd. De vouchercode op de bon is gekoppeld aan het adres van Rechthebbende. De voucher wordt geactiveerd verstuurd en is voor de Rechthebbende direct bruikbaar zonder dat Rechthebbende zich verder hoeft te registreren. Hiermee kan Rechthebbende direct energiezuinig witgoed aanschaffen bij een van de witgoedleveranciers zoals beschreven in artikel 3 van deze beleidsregels;
Witgoedregeling: Verwezen wordt naar deze opgestelde beleidsregels, concreet ‘Beleidsregels Verstrekking witgoed Geldrop-Mierlo 2025’. Hiermee krijgen inwoners met een laag inkomen zoals bedoeld in artikel 3 van deze beleidsregels de optie geboden om (verouderd) witgoed te vervangen door energiezuinig witgoed.
Artikel 2. Doel en reikwijdte van de regeling
Met deze witgoedregeling beoogt de gemeente de energierekening structureel te verlagen voor huishoudens in Geldrop-Mierlo met een minimuminkomen, zoals beschreven in artikel 3 van deze beleidsregels, door de mogelijkheid te bieden hun (verouderd) witgoed te vervangen door energiezuinig witgoed. Rechthebbende is niet verplicht de voucher te gebruiken.
Een inwoner heeft recht op een Groene Bon (Rechthebbende) indien die persoon voldoet aan de volgende voorwaarden:
Het inkomen (in geval van een schuldregelingstraject: het besteedbaar inkomen) van de inwoner is op aanvraagdatum niet hoger dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm en het vermogen ligt onder het vrijgestelde vermogen zoals geregeld in de Participatiewet. Voor het bepalen van de hoogte van het inkomen en het vermogen zijn de beleidsregels bijzondere bijstand 2025 van toepassing;
De groene bon betreft een vergoeding voor het vervangen van (verouderd) witgoed door energiezuinig witgoed. De vergoeding kan concreet worden gebruikt voor een nieuwe wasmachine, wasdroger, koel-vriescombinatie, vriezer of koelkast. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
De Groene Bon kan maar één keer worden gebruikt om één energiezuinig witgoedproduct aan te schaffen zoals bedoeld in bijlage 1 van deze beleidsregels. Wanneer een Rechthebbende een witgoedapparaat aanschaft en het tegoed van € 450 niet opmaakt, vloeit het resterende bedrag terug naar het budget voor de witgoedregeling.
Het nieuwe witgoedapparaat wordt door de witgoedleverancier geleverd inclusief bezorging, plaatsing en daadwerkelijke installatie in de woning van Rechthebbende, en eventuele verwijdering van het oude witgoedapparaat in de woning van Rechthebbende, mits Rechthebbende een nieuw witgoedapparaat koopt van € 450 of minder. In het geval Rechthebbende een witgoedapparaat aanschaft van meer dan € 450, dan kan sprake zijn van aanvullende kosten voor bezorging, plaatsing en/of verwijdering;
De Groene Bon blijft twee maanden na verzending geldig voor Rechthebbende. Daarna komt de Groene Bon automatisch te vervallen. In het geval de Groene Bon niet door Rechthebbende is gebruikt, kan Rechthebbende na het vervallen van hun oorspronkelijke bon een nieuwe bon aanvragen, voor zover die nog steeds voldoet aan de voorwaarden als bedoeld in artikel 3, een aanvraagmogelijkheid bestaat als bedoeld in artikel 4, beschikbaar budget bestaat zoals bedoeld in artikel 5, en voor zolang deze witgoedregeling loopt als bedoeld in artikel 8.
Door het gebruiken van de voucher gaat Rechthebbende akkoord met een mogelijk contactmoment tussen Rechthebbende en de gemeente of een door de gemeente gemandateerde partij, met het oog op energiebesparing. Hierover wordt rechthebbende nader geïnformeerd bij het verkrijgen van de Groene Bon. Tijdens dit contactmoment wordt aan Rechthebbende een vrijblijvend gesprek en huisbezoek aangeboden. Het doel is om te onderzoeken of en hoe Rechthebbende nog (structureel) kan besparen op het energieverbruik, teneinde in 2025 en verder de energierekening te kunnen blijven betalen.
Artikel 4. Ambtshalve verzending en aanvraag
Het college kent (mogelijk) ambtshalve een groene bon toe in het kader van de witgoedregeling en verstuurt deze per post naar Rechthebbende. Dit geschiedt op basis van gegevens die bekend zijn bij de gemeente, waaruit blijkt dat Rechthebbende voldoet aan de voorwaarden uit artikel 3. Rechthebbende hoeft in dat geval geen aanvraag in te dienen. Het versturen van de groene bon gebeurt zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen twee maanden nadat deze witgoedregeling is vastgesteld en gepubliceerd.
Het maximaal beschikbare budget voor uitvoering van deze 2e tranche van de witgoedregeling bedraagt €280.000,- inclusief BTW. Het maximaal budget is gericht op ongeveer 600 particuliere huishoudens. Het budget van de huishoudens die de groene bon ambtshalve hebben ontvangen maar niet hebben gebruikt, vloeit twee maanden na datum verzending naar het budget dat bedoeld is voor aanvragen.
Artikel 6. Controle en terugvordering
Het college kan besluiten tot uitvoering van steekproeven ter controle of Rechthebbende heeft voldaan aan de gestelde voorwaarden in deze regeling. Mocht vervolgens worden geconcludeerd dat Rechthebbende het bedrag niet heeft gebruikt voor de juiste doeleinden, dan kan het college besluiten tot terugvordering van het toegekende bedrag. In dit kader spelen de regels omtrent onverschuldigde betaling conform artikel 6:203 BW een centrale rol. In de volgende gevallen kan de gemeente in ieder geval besluiten om het toegekende bedrag terug te vorderen, met een maximum van € 450,-:
Het college kan in bijzondere en dringende gevallen een artikel of artikelen van deze beleidsregels buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover strikte toepassing ervan, gelet op het belang van de Rechthebbende, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 november 2025,
Het college van burgemeester en wethouders,
N.J.H. Scheltens
Gemeentesecretaris
J.C.J. van Bree
Burgemeester
Met deze witgoedregeling beoogt de gemeente de energierekening structureel te verlagen voor Rechthebbenden - met een minimuminkomen zoals beschreven in artikel 3 van deze beleidsregels - door de mogelijkheid te bieden hun (verouderd) witgoed te vervangen door energiezuinig witgoed. Rechthebbende is niet verplicht de voucher te gebruiken.
De doelgroep betreffen enkel en alleen Rechthebbenden die voldoen aan de voorwaarden zoals genoemd in artikel 3.
De beleidsregels Verstrekking witgoed Geldrop Mierlo 2025 (verder: witgoedregeling) worden uitgevoerd met behulp van de Groene Bon. De Groene Bon wordt verstuurd naar de Rechthebbenden conform artikel 3 van deze beleidsregels. De Rechthebbenden krijgen de Groene Bon ambtshalve of op aanvraag. Om het gebruik van de bon zo makkelijk en laagdrempelig mogelijk te maken, wordt de bon geactiveerd verstuurd. Op de bon staat een tegoed van € 450,-, dat gedurende twee maanden beschikbaar wordt gesteld. Daarna vervalt de bon automatisch. Daarnaast staat op de bon het adres van de Rechthebbende en een persoonlijke vouchercode. De bon is niet overdraagbaar naar een ander huishouden en alleen op het adres dat op de bon staat kan het nieuwe witgoed worden geleverd. Van de bon ter waarde van € 450 kan één geselecteerd energiezuinig product worden aangeschaft. De lokale witgoedleverancier scant de groene bon en krijgt periodiek uitbetaald. Indien het door de inwoner gekozen apparaat meer kost dan € 450, betaalt de inwoner het resterende bedrag zelf.
Tegelijkertijd met de bon ontvangt de inwoner een brief vanuit de gemeente met uitleg waarom diegene voor de witgoedregeling in aanmerking komt.
Hier wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de begripsbepalingen uit de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb), en/of de Participatiewet (PW).
Inwoners zonder rechtmatige verblijfstitel zijn wettelijk van inkomensvoorzieningen uitgesloten. Een inwoner die geen rechtmatig verblijf heeft als bedoeld in artikel 10 van de Vreemdelingenwet, kan geen aanspraak maken op toekenning van voorzieningen waaronder deze witgoedregeling.
De energietoeslag is een inkomensondersteunende regeling, maar bij de energietoeslag is geen sprake van een vermogenstoets. Daarom staat de energietoeslag niet in het rijtje met inkomensondersteunende regelingen.
Zie voor een nadere duiding van de voorwaarden ook het onderdeel werkwijze in de algemene toelichting.
Artikel 4. Ambtshalve verzending en aanvraag
Het college tracht zoveel als mogelijk rechthebbenden ambtshalve een groene bon te kunnen verzenden. De gemeente heeft echter niet toegang tot alle inkomensgegevens van de inwoners, op basis waarvan kan worden beoordeeld of een inwoner voldoet aan de voorwaarden genoemd in artikel 3. De gemeente kan daarom niet ambtshalve de gehele doelgroep bereiken. Het is daarom mogelijk voor inwoners om een aanvraag in te kunnen dienen. De gemeente beoordeelt vervolgens of de inwoner voldoet aan de voorwaarden.
Artikel 6. Controle en terugvordering
Het college kan besluiten tot uitvoering van steekproeven ter controle van het naleven van de gestelde voorwaarden in deze regeling. Mocht het college besluiten tot een steekproefcontrole, dan wordt maximaal 10% van de totale toegekende aanvragen in dat kalenderjaar gecontroleerd. Hierin worden uitsluitend Rechthebbenden meegenomen die de Groene Bon uiteindelijk hebben besteed. De betrokken Rechthebbende wordt hiervan via een brief op de hoogte gesteld. Hierin kunnen nadere bewijzen worden opgevraagd. Tijdens het scannen van de Groene Bon wordt door de witgoedaanbieder ook de factuur of bon toegevoegd. Rechthebbenden hoeven dus zelf niet hun factuur te bewaren met oog op controle van deze witgoedregeling. De steekproef zal voornamelijk betrekking hebben op de vraag of het witgoedapparaat zich bevindt in de woning. Mocht het college concluderen dat niet is voldaan aan de gestelde voorwaarden, dan kan het college besluiten tot terugvordering van het daadwerkelijke bedrag. In dit kader spelen de regels omtrent onverschuldigde betaling conform artikel 6:203 BW een centrale rol. Alvorens het overgaat tot daadwerkelijke terugvordering, stelt het Rechthebbende in staat tot het geven van nadere informatie. Hierin wordt gevraagd of Rechthebbende alsnog kan voldoen aan de voorwaarden van toekenning. In het geval dat dit niet mogelijk blijkt te zijn, of Rechthebbende hierin niet gaat voldoen, kan het college besluiten tot terugvordering van het toegekende bedrag. Hiervoor stelt het college een sommatiebrief op, alvorens het overgaat tot het besluiten van een gerechtelijke procedure. De gemaakte (gerechtelijke) kosten worden in dat geval verhaald op rekening van Rechthebbende.
De Rechthebbende of het college kan een apart beroep doen op de hardheidsclausule van deze beleidsregels. Hierbij dient te worden uiteengezet dat sprake is van een bijzonder geval naar oordeel van het college, en waarom toepassing van een bepaald artikel leidt tot een onbillijke toepassing. De hardheidsclausule kan in beginsel voornamelijk, maar niet uitsluitend, mogelijk toegepast worden op de voorwaarden van de witgoedregeling, concreet artikel 3.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-525663.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.