Het college van burgemeester en wethouders van Tytsjerksteradiel;
Gelet op:
- 1.
- 2.
de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);
- 3.
het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);
- 4.
het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW)
- 5.
de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW);
- 6.
het feit dat de Bolle te Hurdegaryp in beheer is bij de gemeente Tytsjerksteradiel;
- 7.
het advies van de Politie door de verkeerscoördinator Noordoost Friesland;
- 8.
artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten bij het college van burgemeester en wethouders is neergelegd.
- 9.
het feit dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten voor het aanwijzen van plaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen door het college van burgemeester en wethouders van Tytsjerksteradiel is gemandateerd aan ambtenaren belast met uitvoering van de taak binnen de betreffende afdeling c.q. team.
Overwegende:
- 1.
dat de Bolle gelegen is binnen de bebouwde kom van Hurdegaryp;
- 2.
dat de Bolle in beheer is bij de gemeente Tytsjerksteradiel;
- 3.
dat de Bolle een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
- 4.
dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Tytsjerksteradiel bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg;
- 5.
dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten voor het aanwijzen van plaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen door het college van burgemeester en wethouders van Tytsjerksteradiel is gemandateerd aan ambtenaren belast met uitvoering van de taak binnen de betreffende afdeling c.q. team;
- 6.
dat de gemeentelijke wegencategorisering van Tytsjerksteradiel is opgenomen in het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (hierna GVVP)
- 7.
dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;
- 8.
dat de Bolle gecategoriseerd is als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom en de weg daarmee deel uitmaakt van het verblijfsgebied;
- 9.
dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;
- 10.
dat elektrisch aangedreven voertuigen in opkomst zijn en er in Nederland op dit moment (juni 2024) ruim 494.601 elektrische personenauto’s zijn geregistreerd, waarbij het aandeel in de nieuwverkoop ongeveer 31% bedraagt;
- 11
er landelijk naar wordt gestreefd dat vanaf 2030 alleen nog emissievrije personenvoertuigen worden verkocht;
- 12
dat daarom verwacht wordt dat de vraag naar oplaadpunten voor elektrische voertuigen sterk zal stijgen;
- 13
dat de gemeente Tytsjerksteradiel daarom een overeenkomst met Total Energies heeft die laadpalen realiseert, exploiteert en beheert;
- 14
dat de laadpalen voor de volgende doelgroepen zijn bestemd:
- 1.
dat de gemeente Tytsjerksteradiel zich ten doel heeft gesteld om in 2050 een klimaat neutrale en duurzame gemeente te zijn;
- 2.
dat een netwerk ontstaat door het aanwijzen en aanleggen van laadpalen voor elektrische voertuigen in de gemeente Tytsjerksteradiel op basis van ingekomen aanvragen;
- 3.
dat in deze beleidsregel meerdere toetsingscriteria zijn opgenomen op basis waarvan ingekomen aanvragen worden beoordeeld;
- 4.
deze beleidsregels zijn het in het bezit zijn van een elektrisch voertuig, niet op eigen erf kunnen parkeren en dat er geen openbare laadvoorziening in de omgeving (200m) beschikbaar is;
- 5.
dat op basis van de hiervoor genoemde beleidsregel de Bolle een geschikte locatie is voor een laadvoorziening bij de parkeerplaatsen;
- 6.
dat er behoefte is aan extra laadcapaciteit voor elektrische voertuigen;
- 7.
dat een laadpaal twee aansluitingen voor elektrische voertuigen kent;
- 8.
dat - om een optimale benutting van een openbaar oplaadpunt te waarborgen - het wenselijk is om bij dit nieuwe oplaadpunt 2 parkeerplaatsen te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;
- 9.
dat van de gereserveerde parkeerplekken 1 wordt aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen;
- 10.
dat het aanwijzen wordt gerealiseerd door middel van het plaatsen van het verkeersbord E08c van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met de tekst 'alleen opladen elektrische voertuigen';
- 11
dat het aangewezen parkeervak alleen door elektrische voertuigen gebruikt kan worden en dat de hoeveelheid parkeerruimte voor niet-elektrische voertuigen daardoor afneemt;
- 12
dat het exclusief parkeren voor elektrische voertuigen slechts is toegestaan met als doel het voertuig op te laden, zodat het oplaadpunt voor meerdere gebruikers met elektrische voertuigen beschikbaar blijft;
- 13
dat dit gebruik geregeld is in artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het RVV 1990, namelijk 'de bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven';
- 14
dat het belang van het ontwikkelen van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven het verlies aan parkeergelegenheid;
- 15
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van het verkeersbord E08c met het betreffende onderbord van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
- 16
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- 17
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel voorts strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu zoals bedoeld in de Wet milieubeheer;
- 18
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;
- 19
dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;
- 20
dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;
- 21
dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregel;
Besluit:
- 1.
door middel van het plaatsen van het verkeersbord E08c van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met de tekst 'alleen opladen elektrische bij de parkeerplaatsen nabij de Bolle 5 te Hurdegaryp, 2 parkeerplaatsen te reserveren en 1 parkeerplaats aan te wijzen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen.
Burgum, 19 september 2024
Namens het college van burgemeester en wethouders,
J. de Goede
juridisch beleidsmedewerker
Bezwaarclausule
Op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht kunt u tegen dit besluit bezwaar aantekenen bij burgemeester en wethouders van Tytsjerksteradiel, Postbus 2, 9250 AA Bergum.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:
- 1.
naam en adres van de indiener;
- 2.
- 3.
een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
- 4.
de gronden van het bezwaar.
De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt 6 weken en vangt aan met ingang van de dag na publicatie van dit besluit.
Een ingediend bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.
Verder kunt u, na het maken van bezwaar, op grond van artikel 8:81 Awb de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland, Postbus 150, 9700 AD Groningen, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed gelet op de betrokken belangen dat vereist.
Vul hier de tekst in]