Verkeersbesluit wijzigen verkeersmaatregelen wijk De Bothoven

Burgemeester en Wethouders van Enschede

Gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

dat de in dit besluit genoemde wegen gelegen zijn in de gemeente Enschede;

 

dat de in dit besluit genoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Enschede;

 

dat de in dit besluit genoemde wegen, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

 

dat de wegencategorisering in Enschede aansluit op de categorisering zoals opgenomen in het landelijke programma Duurzaam Veilig;

 

dat de in dit besluit genoemde wegen gecategoriseerd zijn als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom;

 

dat de verkeersfunctie op erftoegangswegen ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

 

dat binnen de bebouwde kom van de gemeente Enschede de woonwijk “De Bothoven” gevestigd ligt;

 

dat verschillende straten binnen de wijk aangemerkt zijn als erftoegangswegen met een maximum toegestane snelheid van 30 km/u;

 

dat verschillende straten binnen de wijk daarnaast aangemerkt zijn als erf;

 

dat er in verschillende straten binnen de wijk een parkeerverbod geldt, aan de zijde waar het verkeersbord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 geplaatst staat;

 

dat, vanwege de specifieke gedragsregels in een erf, er een samenhang bestaat tussen de met borden G5 en G6 aangegeven begrenzing van de erven en de overgang van en naar de parkeerverbodzone en 30-km zone;

 

dat binnen deze wijk verschillende verkeersborden ontbreken, dan wel overbodig zijn;

 

dat de gemeente Enschede voornemens is om de verkeerssituatie in de wijk te vereenvoudigen en zoveel als mogelijk eenduidig te laten zijn;

 

dat daarmee bereikt wordt dat bij weggebruikers de kans op verwarring of onduidelijkheid afneemt over de geldende verkeersregels;

 

dat duidelijke, begrijpelijke en geloofwaardige verkeerssituaties kunnen leiden tot minder overlast, hinder of schade in het verkeer;

 

dat de gemeente Enschede het landelijke beleid volgt om woonwijken zo veel mogelijk in te richten als 30-kilometerzones;

 

dat de wegen in de bestaande erven zodanig zijn aangelegd dat hardrijden niet goed mogelijk is;

 

dat in verband daarmee door middel van het verwijderen van de verkeersborden G5 en G6 de erven met de bijbehorende specifiek gedragsregels worden opgeheven en onderdeel worden van de bestaande, omliggende parkeerverbodzone en de 30-km zone;

 

dat de bij de overgang van de erven naar de omliggende verblijfsgebieden de geplaatste, en overbodig geworden zoneborden A1 en E1 eveneens worden verwijderd;

 

dat in die gevallen het verwijderen van de zoneborden A1 en E1 een feitelijk handelen betreft;

 

dat in enkele gevallen een herhalingsbord wordt geplaatst ter herinnering aan de geldende verkeersregels;

 

dat één en ander inhoudt dat op de wegen die onderdeel uitmaken van de op te heffen erven een zonaal parkeerverbod en een zonale maximumsnelheid van 30km/u gaat gelden;

 

dat een zonaal parkeerverbod ingesteld wordt op deze wegen om de doorstroming in de wijk te waarborgen en aan te sluiten bij de bestaande parkeerverbodzone in de wijk;

 

dat bovenstaande gerealiseerd wordt door middel van het verwijderen van de verkeersborden A1-30, C3, E1, G5 en G6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderborden, op verschillende plaatsen in de wijk zoals op de situatieschetsen in dit besluit te zien is;

 

dat bovenstaande verder gerealiseerd wordt door middel van het plaatsen van verkeersborden A1-30, C3 en E1 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderborden, op verschillende plaatsen in de wijk zoals op de situatieschetsen in dit besluit te zien is;

 

dat het nemen van een verkeersbesluit volgens artikel 15 van de WVW 1994 vereist is indien:

  • door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast, of fysieke voorzieningen op de weg worden aangebracht of verwijderd;

 

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van verkeersbord A1-30, E1, G5 en G6 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

 

dat gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van Enschede bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

 

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

 

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

 

dat gelet op voorgaande overwegingen het waarborgen van de vrijheid van het verkeer in dit geval van ondergeschikt belang wordt geacht;

 

dat met betrekking tot het uitvoeren van deze verkeersmaatregelen overleg is gevoerd met de politie ingevolge artikel 24 van het BABW, die kan instemmen met deze maatregel;

 

Besluit

  • door het wijzigen van onderbord onder verkeersbord C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, van ‘uitgezonderd fietsers en bromfietsers’ in ‘uitgezonderd fietsers’, een eenrichtingsweg in te stellen voor alle voertuigen, uitgezonderd van fietsers op:

    • 1.

      de Reudinkstraat;

  • door het verwijderen van verkeersborden G5 en G6 van bijlage 1 van het RVV 1990, een erf op te heffen op:

    • 1.

      de Benninkburg;

    • 2.

      de Brinkhuisburg;

    • 3.

      de Engelsburg;

    • 4.

      de Kremersmaten;

    • 5.

      de Stinsburg;

    • 6.

      de Tijhofburg;

    • 7.

      de Tusveldburg;

    • 8.

      de Voogsgerdburg;

  • door het plaatsen van begin en eind verkeersborden A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 met zonale werking, een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen op:

    • 1.

      de Benninkburg;

    • 2.

      de Brinkhuisburg;

    • 3.

      de Engelsburg;

    • 4.

      de Kremersmaten;

    • 5.

      de Stinsburg;

    • 6.

      de Tijhofburg;

    • 7.

      de Tusveldburg;

    • 8.

      de Voogsgerdburg;

  • door het plaatsen van begin en eind verkeersborden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 met zonale werking, een parkeerverbod in te stellen aan de zijde van de weg waar de borden geplaatst worden, op:

    • 1.

      de Beatrixstraat;

    • 2.

      de Benninkburg;

    • 3.

      de Brinkhuisburg;

    • 4.

      de Engelsburg;

    • 5.

      de Hoge Bothofstraat;

    • 6.

      de Hoog en Droog;

    • 7.

      de Julianastraat;

    • 8.

      de Kremersmaten;

    • 9.

      de Stinsburg;

    • 10.

      de Tijhofburg;

    • 11

      de Tusveldburg;

    • 12

      de Voogsgerdburg;

    • 13

      de Wilhelminastraat;

    • 14

      de Willem-Alexanderstraat;

Situatieschets:

Details omgeving Kremersmaten (1 t/m 17):

 

Details omgeving Tatersal (18 t/m 28):

 

Aldus vastgesteld op 28 november 2025

Burgemeester en Wethouders van Enschede,

namens dezen,

J. Kara,

Technisch medewerker Vergunnen

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen van wie het belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een bezwaarschrift indienen. Dit moet gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan Burgemeester en Wethouders, Commissie Bezwaarschriften, Postbus 20, 7500 AA te Enschede. In het bezwaarschrift moeten in ieder geval de volgende onderwerpen opgenomen zijn:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • de datum van vermelding in het Gemeenteblad;

  • tegen welk besluit u bezwaar maakt (0153Z2025112800001);

  • de reden waarom u het er niet mee eens bent;

  • uw handtekening;

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Naar boven