Verkeersbesluit tot het instellen van een 30 km/h zone voor de zandwegen in Onnen, Glimmen, Noordlaren

Kenmerk: 10367756

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Adviezen

Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft negatief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.

 

Ondanks dit negatieve politieadvies is besloten om wel verder te gaan met dit besluit. Reden hiervoor is het belang van de cultuurhistorische en ecologische waarde die in de motivering worden omschreven.

Motivering

De gemeente Groningen beschikt over een netwerk van zandwegen (Onder een zandweg wordt verstaan: een onverharde weg waarop verkeer mogelijk is, met zand als ondergrond). met een totale lengte van ruim 36 kilometer, waarvan 22 kilometer uit zand bestaat en 14 kilometer uit halfverharding. De zandwegen zijn onverhard (Een onverharde weg is een weg zonder wegverharding en bestaan vaak uit lokaal aanwezig zand of grond) en op deze wegen buiten de bebouwde kom geldt nu een 60 km/h regime die aansluiten op de overige (half- on-) verharde. 60 km/h wegen. Deze wegen hebben een belangrijke cultuurhistorische en ecologische waarde en dragen bij aan de rust en het karakter van het gebied. Zand- en onverharde wegen zijn niet geschikt voor intensief of zwaar verkeer en zijn snel aan onderhoud toe. In 2023 is daarom de Nota Zandwegen opgesteld. Hierin staan uitgangspunten en maatregelen voor het beschermen, functioneren en beheren van de zandwegen in de gemeente Groningen.

In het kader van het Groene Pareltraject is een pilot uitgevoerd, rondom het Noordlaarderbos, waarin gekeken is naar de effecten van het aanpassen van de maximumsnelheid van 60 naar 30 km/h op de zandwegen. Voordat de 30 km/h borden zijn geplaatst is eerst gedurende 2 maanden een nulmeting uitgevoerd. Vervolgens zijn de borden geplaatst. Na een gewenningsperiode van twee maanden is opnieuw een snelheidsmeting uitgevoerd in een tijdsbestek van weer twee maanden. Hieruit is gebleken dat van zowel de nulmeting als de snelheidsmeting laten zien dat de gemiddelde snelheid rond de 30 km/h ligt. De uitvoering en staat van de zandwegen dwingt al een fors lagere snelheid af dan toegestaan. Dit willen wij ook in stand houden om een 30 km/h zone voor iedereen vast te stellen en mede de eerder genoemde voordelen te waarborgen.

Aan de zandwegen buiten de bebouwde kom wordt veelvuldig, gefietst, gerecreëerd en verbleven. Ook bevinden zich relatief veel woningen aan een groot deel van de zandwegen. Het grootste deel van de weggebruikers heeft een lokale herkomst & bestemming. Daarnaast ligt de intensiteit van gemotoriseerde verkeer dermate laag en kan er worden uitgegaan van een verblijfs- en recreatiefunctie van de zandwegen in de Gemeente Groningen.

Samengevat; De gemeente Groningen wil op alle zandwegen buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/u zonaal invoeren om de verkeersveiligheid te vergroten, de kwaliteit en cultuurhistorische waarde van de wegen te behouden, het milieu te beschermen en de rust in het gebied te waarborgen. Zandwegen zijn kwetsbaar en niet geschikt voor hoge intensiteiten en snelheid gemotoriseerd verkeer. Uit een pilot rondom het Noordlaarderbos blijkt bovendien dat de gemiddelde snelheid al rond de 30 km/h ligt door de aard van de weg. Omdat deze wegen veel gebruikt worden door recreanten en bewoners en een belangrijke verblijfs- en recreatiefunctie hebben, ondersteunt een lagere snelheid het gewenste gebruik en draagt het bij aan duurzaam beheer.

Een van de vastgestelde maatregelen in de eerder genoemde Nota Zandwegen is het beperken van de snelheid. Als gemeente zijn wij voornemens om op alle zandwegen een 30 km/h zone in te stellen.

Het invoeren van 30 km/h op zandwegen heeft de volgende voordelen:

Verkeersveiligheid: Een lagere maximumsnelheid vermindert het risico op ongevallen en verhoogt de veiligheid voor alle weggebruikers, waaronder recreanten, wandelaars, fietsers en ruiters.

Behoud van wegkwaliteit en cultuurhistorische waarde: Langzamer rijden vermindert de slijtage en erosie van de onverharde wegen, wat bijdraagt aan behoud, een langere levensduur en lagere onderhoudskosten.

Milieubescherming: Een lagere snelheid leidt tot minder opwaaiend stof en vermindert de verstoring van flora en fauna in het zand en de omliggende natuurgebieden.

Rust en beleving: Een snelheidsbeperking draagt bij aan de beleving van rust en stilte in het gebied, wat belangrijk is voor recreanten en omwonenden.

 

Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet strekt de maatregel tot lid 1 sub a (het verzekeren van de veiligheid op de weg),sub b (het beschermen van weggebruikers en passagiers), sub c (het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan); en tot lid 2 sub a (het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer) en sub b (het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden).

 

Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet is mogelijk lid 1 sub d (het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer) in het geding. Waar het verkeer nu 60 km/h mag rijden, wordt dit 30 km/h. Gezien de eerdergenoemde uitgangspunten, motivering, voordelen, het vergroten van de verkeersveiligheid, het behoud van de wegkwaliteit en cultuurhistorische waarde, achten wij de doelen die dit besluit dient van groter belang dan het doel dat mogelijk in het geding is.

 

Voor dit verkeersbesluit is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk, als bedoeld in artikel 5.78j van het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKL).

Besluit

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het plaatsen (30 km/h) / verwijderen of vervangen (60 km/h) van borden A1 en A2 uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), t.h.v. de locaties op de onderstaande situatieschetsen.

 

Situatieschets:

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op https://gemeente.groningen.nl/bezwaar-maken.

Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Juridische Zaken, telefoon (050) 367 74 83.

 

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

- uw naam, adres en bij voorkeur uw telefoonnummer

- de datum waarop u het bezwaar indient

- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee)

- waarom u het niet eens bent met het besluit

- uw handtekening.

 

Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.

 

Heeft u meer tijd nodig? Dan kunt u een voorlopig bezwaarschrift indienen.

In dit bezwaarschrift geeft u aan dat u het niet eens bent met het besluit. Later legt u uit waarom u het er niet mee eens bent. U krijgt daarvoor extra tijd van de gemeente.

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders

Postbus 30026

9700 RM Groningen

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen de directeur Stadsontwikkeling,

namens deze,

 

teamleider Ruimtelijk Beleid en Ontwerp

Naar boven