Verkeersbesluit voor het instellen van een tweetal parkeerplaatsen met als specifiek doel het opladen van elektrische auto’s ter plaatse van de parkeerplaatsen aan Boveneindselaan 2 te Krimpen aan den IJssel

Betreft: Het instellen van tweetal parkeerplaatsen met als specifiek doel het opladen van elektrische auto’s ter plaatse van:

    • De parkeerplaatsen bij de Boveneindselaan 2.

Het college van burgemeester en wethouders van Krimpen aan den IJssel is op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Gelet op

  • de bepalingen (voor zover van toepassing) in de artikelen 15 t/m 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • de bepalingen in de artikelen 12 t/m 27 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

Overwegende dat

  • de gemeente Krimpen aan den IJssel duurzame mobiliteit wil stimuleren, onder meer door het faciliteren van het gebruik van elektrische voertuigen;

  • elektrische voertuigen regelmatig moeten worden opgeladen;

  • het voor het stimuleren van elektrische mobiliteit van belang is dat op lokaal niveau een netwerk van elektrische oplaadpunten beschikbaar is;

  • de gemeente dit netwerk wenst te realiseren door deelname aan het aanvraagportaal laadpaalnodig.nl;

  • gebruikers van een elektrisch voertuig via dit centrale portaal een aanvraag kunnen doen voor het plaatsen van een laadpaal in de directe omgeving van hun woon – of werkadres;

  • een bewoner een aanvraag heeft ingediend voor het realiseren van een laadpaal in de nabijheid van zijn/haar woning;

  • door toetsing is komen vast te staan dat deze aanvrager elektrische auto’s bezit en geen mogelijkheid heeft om op eigen terrein een laadpunt te realiseren, waardoor hij voor het laden is aangewezen op de openbare ruimte;

  • bij de behandeling van de aanvraag rekening is gehouden met het verkrijgen van een dekkend laadnetwerk binnen de bebouwde kom en een maximale loopafstand van 200 meter voor de aanvrager;

  • de locatie van de parkeerplaatsen zodanig is bepaald dat deze naar verwachting de huidige parkeersituatie het minst nadelig beïnvloedt;

  • de laadpalen een openbare voorziening zijn die door iedereen met een elektrisch voertuig mag worden gebruikt;

  • een parkeerdruk die mogelijk wordt ervaren op zichzelf geen reden vormt om het realiseren van een laadpunt af te zien;

  • de parkeerplaatsen zo spoedig na inwerkingtreding van het besluit worden ingericht als parkeerplaats voor elektrisch laden;

  • de maatregel naar verwachting niet zal leiden tot onoverkomelijke parkeerproblemen, omdat de elektrische auto’s in de huidige situatie nu ook in de omgeving in de openbare ruimte geparkeerd staan;

  • de gemeente er in de uitvoering van het beleid tot het faciliteren van het gebruik van elektrische voertuigen rekening moeten houden dat in de nabije toekomst naar alle waarschijnlijkheid meer autobezitters, ook in deze specifieke woonomgeving, voor een elektrische auto kiezen en dat elektrische auto’s moeten kunnen worden geladen:

  • niet is gebleken dat omwonenden door dit besluit onevenredig worden benadeeld;

  • dat het algemeen belang van de uitvoering van het beleid betreffende het stimuleren en faciliteren van het gebruik van elektrisch vervoer hetgeen bijdraagt aan zuinig energieverbruik en daarvoor verbetering van luchtkwaliteit, het milieu en de leefomgeving zwaarder weegt dan de individuele belangen van rechtstreeks bij het besluit betrokken omwonenden;

  • het op grond van de geldende wet- en regelgeving nodig is om de desbetreffende parkeerplaatsen middels een verkeersbesluit aan te wijzen als een parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen;

  • de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 derde lid onder a van de WVW 1994 om doelmatig en zuinig energiegebruik te bevorderen;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde (delen van) wegen binnen de bebouwde kom liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Krimpen aan den IJssel;

  • het college van de burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden met een gemandateerd verkeersadviseur van het basisteam IJsselland van de politie-eenheid Rotterdam, en dat een positief advies is uitgebracht.

nemen, gelet op het voorgaande, het volgende besluit;

Een tweetal parkeerplaatsen op de parkeerplaats bij de Boveneindselaan 2 welke enkel bestemd zijn voor het opladen van elektrische auto’s. De parkeerplaatsen worden zo spoedig mogelijk na inwerkingtreding van het besluit ingericht om elektrisch te laden. Aangeduid door het plaatsen van de borden;

  • bord E8c van het RVV

  • onderbord met de tekst “opladen elektrische voertuigen”;

  • onderbord OB0504 voorzien van een pijl schuin naar linksonder en een pijl schuin naar rechtsonder;

Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende foto.

Dit besluit wordt in afschrift verzonden aan Basisteam IJsselland, Steunpunt Krimpen.

Krimpen aan den IJssel, 26 november 2025

Tegen deze beslissing kan iedere belanghebbende binnen een termijn van 6 weken na openbare bekendmaking een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel, Postbus 200, 2920 AE Krimpen aan den IJssel.

Hoogachtend,

Namens burgemeester en wethouders

Mr. Drs. A.E. Bosker

Directeur

Naar boven