Gemeenteblad van Amersfoort
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amersfoort | Gemeenteblad 2025, 523492 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amersfoort | Gemeenteblad 2025, 523492 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit gemeente Amersfoort: het aanwijzen van bushaltes op diverse locaties in Amersfoort
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 21 februari 2024 is deze bevoegdheid in het Bevoegdhedenbesluit Gemeente Amersfoort 2024 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.
De in dit besluit genoemde wegen zijn wegen als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994. De in dit besluit genoemde wegen liggen volledig binnen de bebouwde kom van Amersfoort. De wegen zijn in beheer bij de gemeente Amersfoort. De gemeentelijke wegencategorisering van Amersfoort sluit aan op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer. De in dit besluit genoemde wegen zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen. Op een gebiedsontsluitingsweg is de verblijfsfunctie ondergeschikt aan de verkeersfunctie.
Op 14 december 2025 treedt in de provincie Utrecht de nieuwe dienstregeling in voor alle openbaarvervoersdiensten. De nieuwe dienstregeling vloeit voort uit het “Vervoerplan 2026 Utrecht Buiten” en het In de nieuwe dienstregeling zijn in de gemeente Amersfoort wijzigingen doorgevoerd die er toe leiden dat er nieuwe bushaltes gerealiseerd dienen te worden.
De halte de “Baander” aan beide zijden van de Het Masker, ter hoogte van het kruispunt Het Masker- De Baander, de halte “Winkelcentrum Emiclaer” aan beide zijden van de Het Masker, ter hoogte van de fietsoversteek nabij Hof der Gedachten en de halte “Amerikaring” aan beide zijden van Laan der Hoven ter hoogte van Pastorielaan 125, worden gerealiseerd voor lijn 4. Deze lijn wordt doorgetrokken over Het Masker naar station Schothorst. De eerste twee haltes worden heropend, tot december 2016 stopten hier ook al bussen en zijn dus logische locaties om te heropenen. De derde halte (“Amerikaring”) wordt gerealiseerd omdat in Kattenbroek een grote lus gereden wordt. Omdat hier ruimte is voor een halte in twee richtingen kan men hier dichtbij in- en uitstappen.
De halte “Textielweg” aan beide zijden van de Industrieweg, ter hoogte van het kruispunt Industrieweg – Textielweg, wordt gerealiseerd in verband met de routewijziging van lijn 1, die over de Amsterdamseweg gaat rijden in plaats van de Brabantsestraat. In de toekomst wordt de route over de Industrieweg belangrijker voor steeds meer lijnen richting Amersfoort Noord, daarom wordt de halte aangelegd met het oog op de toekomst.
De halte “Everard Meysterweg” aan de Laurens Costerplein, ter hoogte van het kruispunt Laurens Costerplein - Swammerdamstraat en halte “Ganskuijl” aan de Gasthuislaan, ter hoogte van het kruispunt Gasthuislaan – Meetpuntlaan, wordt gerealiseerd in verband met de routewijziging van lijn 203, die een andere route krijgt per december.
De halte “Euterpeplein” aan beide zijden van Ringweg-Randenbroek, ter hoogte van huisnummer 44 en “Mendelssohnstraat” aan beide zijden van Ringweg-Randenbroek, ter hoogte van het kruispunt Ringweg-Randenbroek – Mendelssohnstraat, heeft aan een zijde nog een (oude) halte, aan de andere zijde wordt een halte gerealiseerd, opnieuw als centrale opstapplek voor lijn 203.
De halte “Van Randwijcklaan” aan beide zijden van Ringweg-Kruiskamp, ter hoogte van het kruispunt Ringweg-Kruiskamp - Van Randwijcklaan, wordt een centraal haltepaar, en vervangt hiermee halte Neptunusplein voor lijn 203. De halte is een snelle opstapplek voor inwoners van Kruiskamp en Liendert voor de lijn 203.
De bushaltes worden op alle locaties aangewezen middels verkeersbord L3(bushalte) van bijlage 1 van het RVV 1990. Daarnaast worden de bushaltes voorzien van geblokte markering waarmee kenbaar gemaakt wordt over welke lengte langs de weg de halte zich bevindt. Het is langs deze geblokte markering niet toegestaan stil te staan door bestuurders van andere voertuigen dan autobussen, tenzij dit gedaan wordt voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van passagiers. Aan de bushalte “Industrieweg” aan beide kanten van de Industrieweg, ter hoogte van het kruispunt Industrieweg – Textielweg en aan de bushalte “Van Randwijcklaan” aan de zuidelijke kant van Ringweg-Kruiskamp, ter hoogte van het kruispunt Ringweg-Kruiskamp - Van Randwijcklaan, wordt voor de bushalte een deel van de rijbaan aangewezen als busstrook middels het aanbrengen van de markering “BUS” als bedoeld in artikel 81 van het RVV 1990.
Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekt de hiervoor genoemde maatregel tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan. Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer komt in het geding met het uitvoeren van deze verkeersmaatregel.
Door de realisatie van de in dit besluit genoemde bushaltes wordt in Amersfoort de bereikbaarheid met het OV verbeterd. Daarmee wordt de bruikbaarheid van de weg voor de OV gebruiker gewaarborgd en in stand gehouden. Verder beperken de in te stellen verkeersmaatregelen ten behoeve van de realisatie van deze haltes slechts beperkt de vrijheid van het verkeer.
Gelet op het hiervoor genoemde wordt het belang van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan van groter belang geacht dan de beperkte mate waarin het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt.
De in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen leiden niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.
De gemandateerde verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland heeft geadviseerd over het voorgenomen verkeersbesluit. Deze heeft aangegeven positief te adviseren op de voorgestelde verkeersmaatregel.
Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:
1. middels het plaatsen van verkeersbord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990, bushaltes aan te wijzen op de volgende locaties:
a) aan beide zijden van de Het Masker, ter hoogte van het kruispunt Het Masker- De Baander;
b) aan beide zijden van de Het Masker, ter hoogte van de fietsoversteek nabij Hof der Gedachten;
c) aan beide zijden van Laan der Hoven ter hoogte van Pastorieweg huisnummer 125;
d) aan beide zijden van de Industrieweg, ter hoogte van het kruispunt Industrieweg – Textielweg;
e) aan één zijde van Laurens Costerplein, ter hoogte van het kruispunt Laurens Costerplein - Swammerdamstraat;
f) aan één zijde van Gasthuislaan, ter hoogte van het kruispunt Gasthuislaan - Meetpuntlaan;
g) aan beide zijden van Ringweg-Randenbroek, ter hoogte van huisnummer 44;
h) aan één zijde van Ringweg-Randenbroek, ter hoogte van het kruispunt Ringweg-Randenbroek - Mendelssohnstraat;
i) aan beide zijden van Ringweg-Kruiskamp, ter hoogte van het kruispunt Ringweg-Kruiskamp - Van Randwijcklaan;
2. middels het aanbrengen van de markering “BUS”, als bedoeld in artikel 81 van het RVV 1990, de rijstrook aanliggend aan de bushaltes aan te wijzen als busstrook op de volgende locaties:
a) aan beide kanten van de Industrieweg, ter hoogte van het kruispunt Industrieweg – Textielweg;
b) aan de zuidelijke kant van Ringweg-Kruiskamp, ter hoogte van het kruispunt Ringweg-Kruiskamp - Van Randwijcklaan;
Een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschetsen.
Dit verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken. De daadwerkelijke uitvoering van het besluit geldt zodra de situatie als in de situatieschets is ingericht.
Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in de Gemeenteberichten.
Burgemeester en wethouders van Amersfoort,
Afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling
Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-523492.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.