Gemeenteblad van Vijfheerenlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2025, 52341 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2025, 52341 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Beheersverordening begraafplaatsen Vijfheerenlanden 2025
De raad van de gemeente Vijfheerenlanden;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden van 12 november 2024,
gelet op artikel 35 van de Wet op de lijkbezorging en artikel 149 van de Gemeentewet;
Besluit vast te stellen de volgende verordening:
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
HOOFDSTUK 2. BEHEER, BESTEMMING EN REGISTRATIE
Artikel 5. Register en plaats registratie
De administratie bevat een register van alle rechthebbenden en gebruikers van de graven, met hun namen, adressen, datum van geboorte en de geldende rechten. In dit register wordt tevens vermeld de datum van overlijden, de dag van de begraving en het genummerde gedeelte van de begraafplaats waarin dat is geschied. In geval van een particulier graf de tijdsduur waarvoor het graf is uitgegeven, alsmede de verlenging(en) van die tijdsduur.
De rechthebbenden en gebruikers zijn verplicht de wijziging van hun adres aan het college door te geven. Indien aanschrijvingen en andere ingevolge deze verordening vereiste mededelingen verzonden zijn aan het door de rechthebbende of gebruiker laatstelijk opgegeven adres, kan deze zich nimmer op het niet ontvangen daarvan beroepen.
HOOFDSTUK 3. OPENSTELLING, ORDE EN RUST OP DE BEGRAAFPLAATSEN
Artikel 6. Openstelling begraafplaatsen
In tegenstelling tot het gestelde in lid 1 van dit artikel is het columbarium op de begraafplaats gelegen aan de Tiendweg te Leerdam uitsluitend toegankelijk voor rechthebbenden en nabestaanden van de in dit columbarium bijgezette overledenen. Voor de toegang tot het columbarium van deze rechthebbenden en nabestaanden zijn nadere regels opgesteld.
HOOFDSTUK 4. INDELING BEGRAAFPLAATS EN UITGIFTE VAN GRAVEN
Artikel 16. Graftermijnen graven
Begraving of bijzetting in een particulier graf waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijke minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende, of indien deze is overleden, door één van de in artikel 17, bedoelde personen.
Artikel 17. Overschrijving van verleende grafrechten
Het grafrecht op een particulier graf kan op aanvraag van de rechthebbende worden overgeschreven op naam van een ander persoon door overlegging aan de beheerder van een door de rechthebbende en de betrokken rechtsopvolger getekend bewijs van overdracht. Deze rechtsopvolger is een natuurlijk persoon of rechtspersoon en een bloedverwant of aanverwant tot en met de derde graad, tenzij er naar het oordeel van de college gewichtige redenen bestaan om de rechten op naam van een ander te zetten.
HOOFDSTUK 5. VOORSCHRIFTEN VOOR LIJKBEZORGING
Artikel 19. Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf
De rechthebbende of gebruiker die wil doen begraven, asbus wil doen bijzetten of as wil doen verstrooien, geeft daarvan uiterlijk drie werkdagen voorafgaand de dag waarop de begraving, bijzetting of verstrooiing zal plaatsvinden, vóór 12.00 uur schriftelijk of telefonisch kennis aan de beheerder van de gemeente. Zaterdag, zondag en algemeen erkende feest- en gedenkdagen gelden niet als werkdag.
Tot de begraving of bijzetting wordt niet eerder overgegaan dan nadat:
Alleen bij begraving van een lijk, het personeel van de begraafplaats de identiteit van de overledene heeft vastgesteld door vergelijking van het op de kist of een ander lijkomhulsel vermelde registratienummer met dat op een bijgevoegd document dat tevens de namen, overlijdens- en geboortedatum van de overledene bevat.
Het is toegestaan een graf te schudden waarbij maximaal 4 stoffelijke resten worden samengevoegd in de derde begraaflaag. Het college bepaalt of het samenvoegen technisch mogelijk is door de grondwaterstand. Hierbij wordt artikel 5.4 van het Besluit op de Lijkbezorging in acht genomen. De gemeente compenseert rechthebbenden niet indien er geen mogelijkheid is tot nieuwe begraving.
Artikel 21. Lijkomhulsel en grafgiften
Rechthebbenden of gebruikers gebruiken uitsluitend lijkhoezen, die voldoen aan de in of krachtens de wet dan wel op basis van verordeningen, reglementen of algemene voorwaarden gestelde regels ten aanzien van de doorlaatbaarheid van vloeistoffen en gassen, mechanische eigenschappen, vorm en biologische afbreekbaarheid.
HOOFDSTUK 7. RUIMING VAN GRAVEN, BEZORING VAN OVERBLIJFSELEN EN AS
Artikel 28. Afgelopen termijnen
De rechthebbende van een particulier graf kan bij de beheerder voor het verlopen van het graftermijn een aanvraag indienen om de overblijfselen en de asbus(sen) te doen verzamelen om deze weer in dezelfde grafruimte te doen plaatsen (samenvoegen) dan wel om deze in een ander particulier graf opnieuw te doen begraven of te laten cremeren respectievelijk te verstrooien. Op een dergelijk aanvraag wordt in beginsel positief beschikt, mits door de uitvoering van de aanvraag de wettelijke grafrust niet wordt geschonden.
HOOFDSTUK 9. GEBOUWEN EN VOORZIENINGEN
Artikel 32. Luiden gemeenteklokken
Het luiden van de gemeenteklokken tijdens begrafenissen, bijzettingen of andere plechtigheden vindt op verzoek plaats. Voor het luiden van de gemeenteklokken zijn de daarvoor vastgestelde kosten verschuldigd.
Artikel 33. Afwijkende regels en kennisgeving onderhoud graven
Het college kan na overleg met het bestuur van een kerkgenootschap of stichting ten aanzien van de openstelling van het gedeelte, de indeling van graven, de onderverdeling van graven in categorieën en de eisen voor de grafbedekking op het ter beschikking van het kerkgenootschap en / of stichting gestelde deel van de begraafplaats nadere regels stellen die afwijken van de regels krachtens de artikel 23, lid 1 en 2, artikel 15, lid 7, artikel 12 en 26 van deze verordening.
Het bestuur van een kerkgenootschap of stichting kan het college schriftelijk verzoeken hem er schriftelijk van in kennis te stellen dat er onderhoud of herstel door de rechthebbende nodig is van de grafbedekking op één of meer graven op het deel van de begraafplaats dat aan het kerkgenootschap of de stichting ter beschikking is gesteld.
Op grond van het in het tweede lid genoemde verzoek stelt het college het bestuur van het kerkgenootschap of de stichting schriftelijk in kennis dat de grafbedekking van één of meer graven onderhoud en herstel behoeft. De kennisgeving laat de bevoegdheid van het college onverlet om de rechthebbende op de graven ervan in kennis te stellen dat de grafbedekking moet worden onderhouden of hersteld.
HOOFDSTUK 10. OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 34. Afwijkingsbevoegdheid
Het college kan van bepalingen in deze verordening afwijken, als de toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om vergunning op grond van de: “Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Vijfheerenlanden 2020” is ingediend, en voor het tijdstip van inwerkingtreding deze verordening niet op de aanvraag is beslist, wordt daarop deze verordening toegepast. Op rechten die voor de inwerkingtreding van deze verordening zijn afgegeven, blijft de betreffende verordening genoemd in lid 1 van de dag van uitgifte van toepassing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-52341.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.