Verkeersbesluit aanwijzen diverse parkeergelegenheden voor het opladen van elektrische voertuigen

Nr. 2025.11.24.02

 

Onderwerp

Het aanwijzen en inrichten van twee parkeergelegenheden uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische motorvoertuigen op de Ruisvoorn en de Coniferenlaan te Veenendaal.

 

Overwegingen

Besluitverplichting

Op grond van het bepaalde in artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is het nemen van een verkeersbesluit verplicht in de volgende gevallen:

- 1. De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

- 2. Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Op grond van het bepaalde in artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 12 BABW worden verkeersbesluiten genomen door het college van burgemeester en wethouders.

 

De bevoegdheid tot het nemen en ondertekenen van dit verkeersbesluit is op grond van het ‘Mandaatbesluit ambtelijke organisatie en externen Gemeente Veenendaal’ van 8 december 2020, inwerking getreden op 1 januari 2021, gemandateerd en gemachtigd aan de teamleider.

 

Procedure

Integrale laadvisie

Het college heeft de integrale laadvisie ‘Visie openbare laadinfrastructuur 2030 gemeente Veenendaal (herziening 2024)’ in juni 2024 vastgesteld.

 

Plaatsingsbeleid van Veenendaal

Onderdeel van de laadvisie is het plaatsingsbeleid en de plaatsingscriteria waarbij bewoners met een elektrische auto die niet op eigen terrein kunnen parkeren binnen een loopafstand van 250 meter de beschikking hebben over (voldoende) openbare oplaadmogelijkheden. Naast dit criterium zijn er nog tal van andere voorwaarden waaraan een locatie (voor zover als mogelijk) moet voldoen om geschikt te zijn als oplaadplaats. Dit zijn o.a. haaksparkeervakken, niet direct voor ramen en deuren, of onder bomen en binnen 25 meter afstand van een laagspanningskabel.

 

Plankaart van Veenendaal

In de laadvisie staat vermeld dat voor de verdere uitbreiding van het bestaande laadnetwerk van reguliere laadpunten in Veenendaal een plankaart is opgesteld. Het aantal punten en de locaties op deze plankaart baseren we op de prognose, kaders en plaatsingsleidraad (dekking en spreiding van het netwerk) die de gemeente en de CPO (Charge Point Operators) scheppen voor het plaatsen van laadpalen. Door een plankaart op te stellen, zijn in één keer alle locaties aangewezen die nodig zijn voor het realiseren van een dekkend laadnetwerk.

De huidig plankaart ‘laadinfrastructuur Veenendaal 2022-2025 versie 2024’ is op 16 juli 2024 door het college vastgesteld en gepubliceerd

Over de locaties van de plankaart heeft participatie plaatsgevonden van 7 tot 28 maart 2022. De locaties zijn hierbij kenbaar gemaakt via straatverf, social-media en gemeentepagina. Hierop zijn 517 reacties ontvangen, deels positief en deels negatief. De reacties zijn afgewogen bij het opstellen van de definitieve plankaart en terugkoppeling heeft plaatsgevonden. De plankaart is in 2023 en 2024 geactualiseerd en gepubliceerd in het Gemeenteblad

 

Politieadvies

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg geweest met de politie. Het politierapport is in de bijlagen opgenomen.

 

Motivering

  • Om een bijdrage te leveren aan het behalen van (inter)nationale (klimaat)doelstellingen wil de gemeente vervoer zonder emissies stimuleren. Elektrisch vervoer maakt hier onderdeel van uit;

  • Dit is vastgelegd in het programma Energieneutraal Veenendaal 2050

  • Elektrisch vervoer draagt bij aan een beter klimaat, het verminderen van geluidhinder en een verbeterde luchtkwaliteit;

  • Steeds meer inwoners, werknemers en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrisch voertuig en het aantal elektrische voertuigen zal de komende jaren naar verwachting verder toenemen;

  • De landelijke prognoses voor de ontwikkeling van het elektrische vervoer (EV outlooks 2024) voorspellen dat er in 2030 7300 elektrische auto’s in Veenendaal zullen zijn (nu 2245). Blz. 3, behoort bij

  • Voor het stimuleren van elektrisch vervoer en een goede werking van een elektrisch voertuig is een netwerk van openbare oplaadvoorzieningen essentieel;

  • De gemeente heeft een overeenkomst gesloten met de firma Vattenfall InCharge, welke in opdracht van de gemeente laadpalen met elk twee laadpunten in de openbare ruimte plaatst op aanvraag van elektrisch rijders die geen parkeergelegenheid hebben op eigen terrein (oprit/garagebox) en/of op basis van het verbruik op reeds bestaande laadpalen;

  • De parkeergelegenheid bij de laadpalen mag uitsluitend gebruikt worden door ladende elektrische voertuigen;

  • Het belang van het efficiënt kunnen gebruiken van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven een eventuele lokale parkeerdruk, waarbij:

    • o

      Een elektrisch voertuig veelal in de plaats komt van een regulier voertuig, zodat de parkeerdruk in verhouding weinig zal wijzigen;

    • o

      Een verschuiving van parkeerdruk aannemelijk is in een ruimere omgeving (wijkniveau) vanwege continue uitbreiding van het aantal laadvoorzieningen;

    • o

      Volgens de vastgestelde Laadvisie in de nacht (tussen 23.00 en 07.00 uur) een auto niet van de laadpaal hoeft te worden verwijderd, waardoor de laadplek in de nacht, wanneer de parkeerdruk het hoogst is tevens fungeert als parkeerplek.

  • Er rekening gehouden wordt met eventuele parkeerdruk door in eerste instantie 1 parkeergelegenheid per laadpaal in te richten en bij een bepaald gebruik uit te breiden naar 2 parkeerplaatsen per laadpaal;

  • Bij het bepalen van een geschikte locatie voor een openbare oplaadvoorziening moeten wij rekening houden met (technische) eisen en criteria van een oplaadvoorziening in de openbare ruimte;

  • De locatie is gebaseerd op de criteria uit de door het college vastgestelde Plaatsingsleidraad: maximaal ca. 250 meter loopafstand tot aanvrager,

  • zichtbaarheid, bruikbaarheid voor andere gebruikers, rekening houdend met bomen, geen belemmering voor verkeer en niet direct voor ramen of deuren

 

Besluit

Op grond van de motivering besluiten om: Op een tweetal locaties een tweetal parkeervakken aan te wijzen, bestemd voor het opladen van elektrische auto’s. Dit wordt aangeduid door het plaatsen van het bord model E04 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord “alleen voor opladen elektrische voertuigen”.

Op de volgende plaatsen worden deze plekken aangewezen:

1. Ruisvoorn, bij 2

2. Coniferenlaan, bij 1A

 

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking zodra de laadpaal en de borden zijn aangebracht.

 

Communicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen bezwaar tegen dit besluit indienen bij het college van burgemeester en wethouders binnen zes weken na de dag waarop het besluit is gepubliceerd.

 

 

Veenendaal, 27 november 2025

namens burgemeester en wethouders,

M. Kuipers

Teamleider Openbaar beheer en projecten

 

Bezwaar

He t verkeersbesluit ligt, inclusief tekening, vanaf de datum van deze publicatie gedurende 6 weken ter inzage bij het omgevingsloket van het gemeentehuis. Nadere informatie kan worden verkregen bij het omgevingsloket, telefoon (0318) 538 538.

 

Bezwaarclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u of een andere belanghebbende binnen zes weken na publicatiedatum van het besluit een gemotiveerd bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 1100, 3900 BC Veenendaal.

In het bezwaarschrift vermeldt u het volgende:

- uw naam, adres, datum en ondertekening;

- een omschrijving van het besluit waar het bezwaar tegen gericht is;( omdat u belanghebbende moet zijn voor het onderdeel waartegen u bezwaar maakt; de overige onderdelen van het besluit blijven van kracht)

- de reden waarom u bezwaar instelt.

 

U kunt ook digitaal het bezwaarschrift indienen via een webformulier op de gemeente-website. Dit formulier kunt u vinden via www.veenendaal.nl → bestuur en organisatie → inspraak en meedenken → bezwaar en beroep. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Op deze site is tevens meer informatie te vinden.

 

Voorlopige voorziening

Een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. Als u dat wilt, kan bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Midden Nederland een verzoek om een voorlopige voorziening ingediend worden. Hiervoor is griffierecht verschuldigd. Het adres daarvoor Postbus 16005, 3500 DA te Utrecht. U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen en wel via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u ook beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Op deze site is tevens meer informatie te vinden.

 

Meer informatie

Wilt u meer informatie over bezwaarmogelijkheden? Via de website www.rijksoverheid.nl is de brochure "Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid" te downloaden. U kunt deze ook telefonisch aanvragen op 0318-538538

 

Naar boven