Gemeenteblad van Deventer
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Deventer | Gemeenteblad 2025, 521386 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Deventer | Gemeenteblad 2025, 521386 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het aanwijzen en wijzigen van bushaltes in de gemeente Deventer, kenmerk: 283566-2025
Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:
- Het aanwijzen van bushaltes door het plaatsen van borden L3 van bijlage I van het RVV 1990, voor de volgende haltes:
o Twee bushaltes langs de Laan van Borgele te Deventer, ter hoogte van het Keizerspad
o Twee bushaltes langs de Laan van Borgele te Deventer, ter hoogte van Keurkampstraat
o Twee bushaltes gelegen langs de Karel de Grotelaan te Deventer, ter hoogte van de Koningin Wilhelminalaan
o bushaltes gelegen langs het Wezenveld te Deventer, ter hoogte van de Meckelenburgstraat
o Een bushalte langs het Wezenveld te Deventer, ter hoogte van de Prinses Marijkestraat
o Twee bushaltes langs de Deventerweg te Bathmen, ter hoogte van de Bathmense Enk
o het verlengen van de zwart wit markering van de halte Johanna Naberstraat aan de Somervaart, door het aanbrengen van zwarte en witte tegels
o het aanbrengen van een doorgetrokken markering bij halte Bonenkamp aan de Somervaart.
Een en ander conform de tekeningen behorende bij dit besluit.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Aanleiding voor het verkeersbesluit is de nieuwe dienstregeling voor het busverkeer welke per 14 december 2025 ingaat en het verzoek van vervoersbedrijf EBS om maatregelen te nemen tegen het hinderlijk parkeren bij een aantal bushaltes.
De betrokken wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Deventer.
De gemeenteraad heeft op 19 maart 2025 het Mobiliteitsplan Binnenstad en Periferie vastgesteld. Hierin richt Deventer zich op duurzame mobiliteit volgens het STOMP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteitsdiensten en Privéauto). Dit is een belangrijke stap richting een leefbare en toekomstbestendige stad. Dat betekent dat lopen, fietsen en openbaar vervoer belangrijker is dan het vervoer per auto. Door wandelen, fietsen en openbaar vervoer voorrang te geven wordt beoogd de verkeersdruk te verminderen, maar ook bij te dragen aan een gezondere en milieuvriendelijkere leefomgeving. De realisatie van de nieuwe bushaltes past in dit beleid.
In het EBS vervoerplan IJssel-Vecht 2026 zijn voorstellen gedaan voor het verbeteren van de dienstregeling voor het busvervoer. Het vervoerplan is tot stand gekomen na een inventarisatie van wensen en aandachtspunten van de provincie, alle gemeenten in het gebied, de ROCOV’s (belangenbehartiger van de reiziger). Op basis van het resultaat van deze inventarisatie zijn de ontwerpen uitgewerkt tot concrete voorstellen voor aanpassing van de dienstregeling. In de gemeente Deventer gaat het om de volgende wijzigingen.
- Verlegging lijn 4 (Deventer Schalkhaar), De haltes Koningin Wilhelminalaan, Mecklenburgstraat en Wezenland worden opnieuw in gebruik genomen. Lijn 4 rijdt niet meer via de Brinkgreverweg;
- Ontsluiting nieuwe woonwijk Bathmense Enk, nieuwe halte ter hoogte van deze woonwijk voor lijn 160;
- Verlegging lijn 161 (Deventer-Zwolle), lijn 161 gaat via de Laan van Borgele rijden in plaats van de Splithofstraat.
Bij twee haltes in Deventer ondervindt de bus bij het halteren hinder van geparkeerde voertuigen. De bus kan hier niet strak langs het perron halteren. Het gaat om de halte Johanna Naberstraat aan de Somervaart en halte Bonenkamp aan de Somervaart. De maatregelen bestaan uit het aanbrengen van extra zwarte en witte tegels en het aanbrengen van een doorgetrokken markering.
Voor het aanwijzen van een halte en de maatregelen tegen het hinderlijk parkeren is een verkeersbesluit vereist.
Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende (verkeers)belangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):
1a en 1b. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers
De nieuwe haltevoorzieningen bieden een veilige halteplaats voor in – en uitstappende passagiers, goede zichtbaarheid en een veilige positie ten opzichte van het overige verkeer.
1c. het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan
Haltes bieden een opstapmogelijkheid voor ov-reizigers en maken daarom een essentieel onderdeel uit van het busvervoer systeem.
1d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer
De aanleg van een halte leidt tot minder parkeermogelijkheden in de desbetreffende straat. Ook de maatregelen tegen het hinderlijk parkeren leiden tot een inperking van de parkeermogelijkheden langs de Somervaart.
2a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en ook de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer
De geparkeerde voertuigen bij de haltes Somervaart en Bonenkamp hinderen het busverkeer.
2b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden
Dit belang is niet van toepassing.
Het college hecht een grote waarde toe aan een veilig en goed openbaar busvervoersysteem. Dit belang weegt zwaarder dan het (beperkte) verlies aan parkeermogelijkheden als gevolg van de voorgenomen maatregelen.
Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. Dit overleg heeft geleid tot de volgende opmerkingen van de verkeersadviseur.
1. Locatie 5: de halte komt te dicht bij de rotonde te liggen met de kans op terugslag van het verkeer op de rotonde.
2. Locatie 7: de bus halteert op een kruipunt. Op grond van art 23 RVV mag een bestuurder niet stilstaan op een kruispunt.
3. Locatie 10 en 11: Ivm onderlinge zicht en kans op afdekongevallen is het advies de haltes verder bij het kruispunt vandaan te leggen.
4. Locatie 12: hier halteert de bus naast de rijbaan en is art 23 lid 1 onder e en lid 2 RVV van toepassing. Parkeren is hier wettelijke gezien dus al niet toegestaan.
Ad. 1 de afstand van de halte tot de rotonde is verplaatst
Ad. 2 het betreft een oude locatie waarbij het halteren, voor zover bekend, nooit tot verkeersonveilige situaties heeft geleid. Er is geen alternatieve locatie beschikbaar vanwege de aanwezige bomen. De gemeente ziet hier geen andere oplossing dat op grond van art 87 ontheffing de EBS ontheffing te verlenen voor art. 23
Ad. 3 de haltes zijn verder uit elkaar geplaatst
Ad. 4 automobilisten zijn niet altijd op de hoogte van dit artikel. De gemeente is van mening dat de aanduiding van een extra parkeerverbod de duidelijkheid ten goede komt.
Het vervoerplan is tot stand gekomen na overleg met gemeenten en belangenorganisaties van openbaar vervoer.
De realisatie en wijziging van haltes is aangekondigd door het plaatsen van een informatiebord op de locaties van de haltes waar maatregelen worden voorgesteld. Dit informatiebord bevatte een verwijzing naar de website met informatie over de aanleiding en de inhoud van de voorgenomen maatregelen. Er zijn twee reacties binnengekomen die echter geen relatie hadden tot het verkeersbesluit. De reacties hadden betrekking op de plaats van een abri, de wijze van communicatie en een verzoek om extra parkeerplaatsen aan te leggen. Mede door deze reactie is de abri komen te vervallen.
- Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de belangen die kunnen leiden tot het nemen van verkeerbesluit, waarbij in het bijzonder artikel 2, tweede lid, onder c, van de Wegenverkeerswet 1994 het belang van ‘de bestrijding van de epidemie van covid-19’ is opgenomen.
- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.
- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.
- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.
- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.
Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad van 2 december 2025 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).
Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u nog steeds niet eens met dit besluit en u bent belanghebbende, schrijft u dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:
• de datum waarop u de brief schrijft;
• waarom u het niet eens bent met ons besluit
Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit, indien er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, welk belang zich in voldoende mate onderscheidt van dat van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient is het raadzaam om na te gaan of u, als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan kan uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling worden genomen.
U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-521386.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.