Verkeersbesluit voor het herstel van de oorspronkelijke verkeerscirculatie in Wadenoijen en Est zoals die was voor de proef met eenrichtingsverkeer voor vrachtverkeer aan Bredestraat te Wadenoijen

1189949 VB2025-23

Het College van Burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel,

Gelet op

  • Op grond van artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Tiel;

  • Dat deze bevoegdheid op grond van het “Bevoegdhedenbesluit Tiel”, gemandateerd is aan de functionaris die hier op grond van zijn normale werkzaamheden is belast;

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd;

  • Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weg- gedeelte gebruik kan maken.

Grondslag

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:

  • de Wegenverkeerswet 1994;

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende dat

  • de in dit genoemde verkeersbesluit genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Tiel zijn; de wegen buiten de bebouwde kom liggen waar een snelheidsregime van 60 km/uur geldt;

  • in januari 2024 een verkeersbesluit is gepubliceerd voor het instellen van eenrichtingsverkeer voor vrachtwagens in de Bredestraat te Wadenoijen (Datum publicatie: 16-01-2024/Jaargang en nummer: Gemeenteblad 2024, 27301/Organisatie: Tiel);

  • de uitkomst van de pilot met eenrichtingsverkeer geen passende oplossing is gebleken voor alle partijen in de directe en nabije omgeving door een niet gehaalde vermindering van 50% van het vrachtverkeer op de Bredestraat;

  • uit de pilot is gebleken dat er een toename van het risico’s op ernstige hinder en verkeersonveilige situaties op andere wegen dan de Bredestraat

  • de uitkomsten van de pilot met direct belanghebbenden (bewoners en bedrijven vertegenwoordigd in de klankbordgroep die de proef heeft begeleid) zijn besproken;

Belangenafweging

Om overlast van vrachtverkeer door de kern van Wadenoijen te beperken is gekeken om met verschillende maatregelen het aandeel van zwaar verkeer te beïnvloeden. Uit de resultaten van deze proef- namelijk een verplichte rijrichting voor het vrachtverkeer – blijkt dat het aandeel vrachtverkeer niet is voldoende is afgenomen. Het zware vrachtverkeer 38% is afgenomen; het totale vrachtverkeer (middelzwaar en zwaar) 4% is toegenomen. Er is mogelijk sprake van een “spontane” omslag van vrachtverkeer van de Bommelweg naar de Bredestraat om de bottleneck op de Bommelweg in Est te vermijden. Bovendien mag (zwaar) landbouwverkeer met deze maatregel nog steeds in twee richtingen via de Bredestraat blijven rijden.

Op de Bommelweg in Est kunnen vrachtwagens elkaar niet passeren. Bovendien is de weg bochtig en onoverzichtelijk. Door de maatregel is de kans op ontmoetingen van vrachtwagens in dit traject toegenomen. Uit camerabeelden blijkt dat vrachtwagens regelmatig achteruit moeten rijden, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan met achterop komend autoverkeer en fietsers

Uit de tellingen blijkt dat per dag gemiddeld ca. 25 zware voertuigen tegen de rijrichting rijden. De overtredingen zijn incidenteel en van korte duur. Constateren van overtredingen vergt daardoor in de praktijk een relatief grote inzet van handhavers.

Het college zich blijft inzetten voor een veilige en leefbare omgeving voor alle inwoners van Tiel en in gesprek blijft met bewoners en bedrijven om samen tot gedragen oplossingen te komen.

Dit besluit heeft dan ook geen onevenredig nadelige gevolgen als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht. Gelet daarop kan gevoeglijk worden gesteld, dat bij de besluitvorming ter zake de gewenste zorgvuldigheid zoals opgenomen in artikel 3:2 van de Algemene wet bestuursrecht genoegzaam in acht is genomen.

De bekendmaking van de ter inzage legging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar te maken, worden gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt het verkeersbesluit gepubliceerd op de gemeentepagina van het Kontakt

Gehoord

Over deze maatregelen overleg is gepleegd met de politie Oost Nederland conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, waarbij deze heeft verklaard met deze maatregelen te kunnen instemmen.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders besluit op grond van vorenstaande overwegingen het volgende te besluiten:

  • Het herstellen van de oorspronkelijke rijrichting voor vrachtwagens in de Bredestraat te Wadenoijen, middels de verwijdering van het bord D06r uit bijlage 1 van het RVV 1990 in combinatie met onderbord OB11 volgens de bij dit besluit behorende situatieschets.

Bijlagen

Situatieschets VB2025-23

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking hiervan op de site: www.officielebekendmakingen.nl

Aldus besloten te Tiel, 28-10-2025

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel,

A. de Keijzer

manager afdeling Leefomgeving

Gemeente Tiel

Niet eens met besluit

Bent u belanghebbende en het niet eens met dit (deel)besluit? Neem dan contact met ons op. Dan leggen we het besluit uit. Bent u het na onze uitleg nog steeds niet met het besluit eens? Dan kunt u bezwaar maken.

Hoe maakt u bezwaar

U maakt bezwaar met een brief. Zet in de brief:

  • uw naam en adres

  • de datum

  • een omschrijving van het besluit waar u het niet mee eens bent

  • waarom u het niet eens bent met het besluit

  • uw handtekening

Stuur uw bezwaar naar

Burgemeester en wethouders gemeente Tiel

T.a.v. Juridische Zaken

Postbus 6325

4000 HH Tiel

De gemeente Tiel behandelt het deelbesluit (locatie laadvoorziening) waartegen bezwaar wordt gemaakt als een separaat verkeersbesluit. De overige locaties blijven onderdeel van het verzamelverkeersbesluit. Voor deze locaties wordt de inrichting van de laadvoorziening in gang gezet.

Zes weken na de verzenddatum moet uw bezwaar bij ons binnen zijn.

Ondanks uw bezwaarschrift treedt het besluit wel in werking. Als u dat tegen wilt houden en u hebt daarvoor een dringende reden, dan kunt u de rechtbank in Arnhem vragen om een voorlopige voorziening te treffen. Dat kunt u pas doen nadat u uw bezwaarschrift bij de gemeente hebt ingediend. U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening vragen bij genoemde rechtbank via Externe link:http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. De behandeling van een verzoek door de voorzieningen- rechter is niet gratis. U betaalt namelijk griffierecht. Hoeveel de griffierechten voor particulieren en rechtspersonen bedragen kunt u nalezen op de site Externe link:www.rechtspraak.nl. Het postadres van de rechtbank is: Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

 

Naar boven