Verkeersbesluit Fietsroute Slagharen-Hardenberg, wijziging voorrang kruispunten, geslotenverklaring en instellen van een zone 30

zaaknummer 1134671

Bertin Everts

Inleiding

De Teamleider Infrastructuur, Gebouwen en Gronden van de Domein Openbaar Gebied van de gemeente Hardenberg;

gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit;

Overwegende:

-dat in het programma mobiliteit de ambitie is opgenomen dat Hardenberg hoogwaardige fietsverbindingen heeft tussen de kernen;

-de fietsverbinding Slagharen-Hardenberg onderdeel is het interlokaal fietsnetwerk en gezien wordt als hoogwaardige fietsverbinding;

-ter hoogte van de komgrens bij Lutten het bestaande verplichte fietspad wordt ingekort om ter plaatse een veiliger fietsoversteek te realiseren;

-de nieuwe fietsoversteek wordt aangelegd in combinatie met een wegversmalling, waardoor fietsers vanuit het zuiden naar het noord de rijbaan in twee fasen kunnen oversteken, wat bijdraagt aan de overzichtelijkheid en veiligheid voor zowel fietsers als gemotoriseerd verkeer;

-als gevolg van het inkorten van het fietspad ook de bijbehorende verkeersborden verplaatst moeten worden;

-het kruispunt Middenweg-Venneweg momenteel niet is voorzien van een voorrangssituatie;

-dat autoverkeer in de toekomst op de Middenweg vooral van de Dedemsvaartseweg/Anerweg en Jachthuisweg en omgekeerd zal rijden (vanwege landbouwsluizen op de Venneweg en Slagenweg);

-dat op de Middenweg ter hoogte van het kruispunt met de Venneweg hard wordt gereden en dit vanwege afname van kruisend verkeer op zijwegen door de toekomstige landbouwsluizen op de Venneweg en Slagenweg mogelijk toeneemt;

-het wijzigen van de voorrangssituatie waarbij de Middenweg voorrang krijgt op de Venneweg naar verwachting leidt tot een duidelijker, overzichtelijker en veiliger verkeerssituatie;

-dat de Venneweg en Collendoornerdijk en de kruispunten Middenweg-Venneweg, Venneweg-Luggersweg, Venneweg-Collendoornerdijk en Collendoornerdijk-Havezateweg onderdeel zijn van de fietsroute Slagharen-Hardenberg;

-dat het huidige aanbod van gemotoriseerd verkeer op de Venneweg als hoog wordt ervaren en er veel verkeer rijdt dat hier geen bestemming heeft, wat leidt tot verkeersonveilige situaties en minder comfort voor fietsers;

-dat een geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren met uitzondering van (brom)fietsers en landbouwvoertuigen op een deel van de Venneweg in beide richtingen bijdraagt aan minder gemotoriseerd verkeer;

-dat deze geslotenverklaring wordt ondersteund door een fysieke afsluiting in de vorm van een landbouwsluis waardoor doorgaand autoverkeer niet gebruik kan maken van de fietsroute en de verkeersveiligheid en aantrekkelijkheid van de fietsroute wordt vergroot;

-de plaatsing van een landbouwsluis op de Venneweg tot ongewenst sluipverkeer via de Slagenweg en Luggersweg zou kunnen leiden, hetgeen afbreuk doet aan het beoogde verkeerskundige effect en kan leiden tot verplaatsing van het probleem;

-uit het participatietraject, waarin eerst plaatselijke belangen en aanwonenden van de fietsroute in Collendoorn en Collendoornerveen zijn betrokken en later ook participatie is geweest met verdere omwonenden, is gebleken dat er voldoende draagvlak is voor de plaatsing van landbouwsluizen op zowel de Venneweg als de Slagenweg, mits deze gecombineerd worden gerealiseerd om sluipverkeer tegen te gaan;

-dat ook een geslotenverklaring voor voortuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren met uitzondering van (brom)fietsers en landbouwvoertuigen nodig is op de Slagenweg om sluipverkeer tegen te gaan;

-dat deze geslotenverklaring wordt ondersteund door een fysieke afsluiting in de vorm van een landbouwsluis;

-dat in het participatieproces actief overleg heeft plaatsgevonden met omwonenden en belanghebbenden, waarbij suggesties en zorgen serieus zijn genomen en deze hebben geleid tot aanpassing van het voorgenomen besluit (toevoeging landbouwsluis op Slagenweg);

-dat het om de kwaliteit van de fietsroute te waarborgen wenselijk is om de voorrang op de kruispunten aan te passen ten gunste van de fietsers;

-dat daarom op de kruispunten Venneweg – Luggersweg, Venneweg – De Kerkdijk, Collendoornerdijk – Havezateweg en Collendoornerdijk – Plaggemarsweg de voorrang wordt gewijzigd waarbij de fietsroute in de voorrang wordt gebracht en de zijwegen daaraan ondergeschikt zijn;

-dat de Collendoornerdijk op het wegvak gelegen tussen De Kerkdijk en de Plaggemarsweg wordt ingericht als fietsstraat en de rijbaan als gevolg hiervan smaller wordt;

-dat om de verkeersveiligheid te waarborgen het wenselijk is om de snelheid op de Collendoornerdijk gelegen tussen De Kerkdijk en de Plaggemarsweg te verlagen tot 30 km/u;

-dat het verlagen van de maximumsnelheid op dit weggedeelte naar 30 km/u bijdraagt aan de verkeersveiligheid en de leefbaarheid;

-dat in het vastgestelde Fietsplan van de gemeente Hardenberg de verbetering van de fietsroute Slagharen-Hardenberg hoge prioriteit heeft;dat hieraan invulling is gegeven middels een ontwerp dat is weergegeven in bijgaande situatietekeningen en deze het resultaat is van een participatietraject met plaatselijke belangen, inwoners en andere belanghebbenden;

-dat de voorgestelde maatregelen bijdragen aan het de verkeersveiligheid en stimuleren van fietsen, wat aansluit bij gemeentelijke doelstellingen op het gebied van milieu, leefbaarheid en gezondheid;

-dat het treffen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

-dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef.

BESLUIT

Besluit:

  • 1.

    tot het inkorten van het verplichte fietspad aan de Middenweg ter hoogte van de komgrens van Lutten in te korten om de aanleg van een veilige fietsoversteek in combinatie met een wegversmalling mogelijk te maken door het:

    • 1.

      verplaatsen van verkeersbord model G11 Bijlage I RVV 1990) conform ‘situatietekening UO Slagharen-Venneweg’;

    • 2.

      dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

  • 2.

    tot het wijzigen van de voorrangssituatie op het kruispunt Middenweg-Pieriksweg,

    • 1.

      plaatsen van verkeersborden model B6 (Bijlage I RVV 1990) en haaientanden nabij het kruispunt conform ‘situatietekening UO Venneweg-Marslanden;

  • 3.

    tot het wijzigen van de voorrangssituatie op het kruispunt Middenweg-Venneweg,

    • 1.

      plaatsen van verkeersborden model B6 (Bijlage I RVV 1990) en haaientanden nabij het kruispunt conform ‘situatietekening UO Venneweg-Marslanden;

    • 2.

      plaatsen van verkeersborden model B3 (Bijlage I RVV 1990) nabij het kruispunt;

    • 3.

      dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

    • 4.

      tot het wijzigen van de voorrangssituatie op het kruispunt Venneweg-Luggersweg,

      • 1.

        plaatsen van verkeersborden model B6 (Bijlage I RVV 1990) en haaientanden nabij het kruispunt conform ‘situatietekening UO Venneweg-Marslanden;

      • 2.

        plaatsen van verkeersborden model B3 (Bijlage I RVV 1990) nabij het kruispunt conform ‘situatietekening UO Venneweg-Marslanden’;

      • 3.

        dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

    • 5.

      tot het wijzigen van de voorrangssituatie op het kruispunt Venneweg-De Kerkdijk-Collendoornerdijk-Havezateweg,

      • 1.

        plaatsen van verkeersborden model B6 (Bijlage I RVV 1990) en haaientanden nabij het kruispunt conform ‘situatietekening UO Venneweg-Marslanden’;

      • 2.

        plaatsen van verkeersborden model B4 en B5 (Bijlage I RVV 1990) nabij het kruispunt conform ‘situatietekening UO Venneweg-Marslanden’;

    • 6.

      tot het wijzigen van de voorrangssituatie op het kruispunt Collendoornerdijk-Plaggemarsweg,

      • 1.

        plaatsen van verkeersborden model B6 (Bijlage I RVV 1990) en haaientanden nabij het kruispunt conform ‘situatietekening UO Venneweg-Marslanden’;

      • 2.

        plaatsen van verkeersborden model B4 (Bijlage I RVV 1990) nabij het kruispunt conform ‘situatietekening UO Venneweg-Marslanden’;

      • 3.

        dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

      • 7.

        tot het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voortuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren met uitzondering van (brom)fietsers en landbouwvoertuigen op de Venneweg en Slagenweg,

        • 1.

          door het plaatsen van verkeersborden model C12 (Bijlage I RVV 1990) conform ‘situatietekening UO Venneweg-Marslanden’;

        • 2.

          door het plaatsen van verkeersborden model L205 ‘Let op! Landbouwsluis’ (Bijlage I RVV 1990) conform ‘situatietekening UO Venneweg-Marslanden’;

        • 3.

          dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

      • 8.

        tot het instellen van een 30 km/u-zone op de Collendoornerdijk vanaf Collendoornerdijk 22 tot en met de Plaggemarsweg,

        • 1.

          door het plaatsen van verkeersborden model A01-30-zb en A01-60-zb (Bijlage I RVV 1990) conform ‘situatietekening UO Venneweg-Marslanden’,

        • 2.

          dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW.

      • 9.

        dit besluit bekend te maken door middel van publicatie in het digitale Gemeenteblad en weekblad De Toren.

Hardenberg 19 november 2025

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg

M. van Schot-Bouius

Teamleider OG-Infrastructuur, gebouwen en gronden. Domein Openbaar Gebied

Wat kunt u doen als u het niet eens bent met deze brief

U kunt bellen met de medewerker die de brief stuurde

Misschien kunt u het samen oplossen.

Een brief schrijven kan ook

In uw brief (bezwaarschrift) schrijft u:

  • 1.

    uw naam en adres

  • 2.

    de datum waarop u uw brief schrijft

  • 3.

    waarom u het niet eens bent met het besluit (u kunt ook bezwaar maken tegen de kosten)

  • 4.

    uw handtekening

Het bezwaarschrift moet door de gemeente zijn ontvangen binnen 6 weken na de verzenddatum die op de brief staat vermeld. Als op de brief geen aparte verzenddatum staat, dan is de brief verzonden op dezelfde dag als het besluit genomen is.

Digitaal of per post

U kunt uw bezwaarschrift indienen via onze website.

Per post kan ook. Ons adres is:

Gemeente Hardenberg

Postbus 500

7770 BA Hardenberg

Naar boven