Verkeersbesluit Gemeente Apeldoorn – Diverse verkeersmaatregelen – Oosterhuizen Oost

 

Zaaknummer: 5996097

 

Onderwerp

Besluit tot het aanbrengen van een landbouwsluis op Het Zand, het instellen van een geslotenverklaring voor de Vinkenkamp plus Oosterhuizerspreng en het instellen van eenrichtingsverkeer voor de Strooiselweg.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders Apeldoorn besluit tot:

  • Het instellen van een landbouwsluis op Het Zand, ter hoogte van Albaweg, waardoor de weg fysiek wordt afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van landbouwverkeer, vrachtverkeer, (brom)fietsers en voetgangers. Bij de landbouwsluis worden borden C12 en onderborden “Uitgezonderd landbouwverkeer, vrachtverkeer, (brom)fietsers” geplaatst;

  • Het instellen van een geslotenverklaring voor alle gemotoriseerde verkeer op de Vinkenkamp, tussen de Veendijk en de Albaweg, door het plaatsen van bord C12, voorzien van onderbord OB108;

  • Het instellen van een geslotenverklaring voor alle gemotoriseerde verkeer op de Oosterhuizerspreng, tussen de Veendijk en de Kanaal Zuid, door het plaatsen van bord C12, voorzien van onderbord OB108;

  • Langs de Kanaal Zuid een verplichte rijrichting in te stellen, ter hoogte van het kruispunt met de Oosterhuizerspreng, door het plaatsen van borden D4;

  • Het instellen van eenrichtingsverkeer, uitgezonderd (brom)fietsers, op de Strooiselweg door het plaatsen van de borden C2 en C3 en onderborden OB54.

  • Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening.

 

Alle in dit besluit genoemde borden zijn conform Bijlage I van het RVV 1990.

Aanleiding verkeersbesluit

In Oosterhuizen Oost worden diverse verkeersmaatregelen genomen om het verkeer richting de Golfclub over de meest geschikte route te leiden, namelijk via Kanaal Zuid. In de huidige situatie rijdt een groot deel van het verkeer over Het Zand, een smalle weg die hiervoor niet geschikt is.

Door het instellen van een landbouwsluis op Het Zand wordt doorgaand verkeer onmogelijk gemaakt en wordt de gewenste routering via Kanaal Zuid afgedwongen.

De afsluiting van Het Zand zou echter kunnen leiden tot ongewenste verkeersverschuivingen naar de Vinkenkamp, waar zich een camping bevindt. Omdat fysieke afsluitingen op deze weg niet mogelijk zijn vanwege de bereikbaarheid van de camping, wordt hier een geslotenverklaring voor doorgaand verkeer ingesteld, met uitzondering van bestemmingsverkeer.

Daarnaast is de Strooiselweg onvoldoende geschikt voor tweerichtingsverkeer bij toenemende verkeersintensiteiten. Om een veilige verkeersafwikkeling te waarborgen, wordt een eenrichtingsweg ingesteld. Samen met de bestaande eenrichtingsweg op de Albaweg ontstaat hiermee een logisch verkeerscircuit.

 

Kanaal Zuid is een drukke doorgaande weg, waar hard gereden wordt. Het aansluiten van onverharde wegen op Kanaal Zuid leidt tot gevaarlijke situaties, mede door het beperkte zicht voor het oprijden in combinatie met de hoge snelheden. Het afsluiten van onverharde wegen leidt tot een verschuiving van het gemotoriseerde verkeer naar veiliger ingerichte locaties om Kanaal Zuid op te rijden.

 

Doel van het besluit is om het gemotoriseerde verkeer zo veel mogelijk te weren van de Oosterhuizerspreng en daarmee op- en afrijden op Kanaal Zuid te voorkomen. De veiligheid op Kanaal Zuid wordt daarmee vergroot. De maatregelen zijn gelijk aan de parallel gelegen Vinkenkamp, met verschil dat de vuilnisauto geen uitzonderingspositie hoeft op de verplichte rijrichting bij Kanaal Zuid.

Motivering

Het Zand, de Oosterhuizerspreng, de Vinkenkamp en de Strooiselweg zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Apeldoorn.

 

Het nemen van deze verkeersmaatregelen draagt bij aan:

  • het begeleiden van verkeer via de meest geschikte route (Kanaal Zuid);

  • het ontlasten van smalle erftoegangswegen (Het Zand, Oosterhuizerspreng en Strooiselweg) die niet zijn ingericht voor hoge verkeersintensiteiten;

  • het beperken van verkeersdruk op de Vinkenkamp en het waarborgen van de bereikbaarheid van de camping;

  • het vergroten van de verkeersveiligheid door duidelijke routering en eenrichtingsverkeer;

  • het behoud van de verkeersleefbaarheid voor bewoners en recreanten in het gebied.

 

Door de aanpassingen aan het netwerk worden ongeveer 200 auto’s verplaatst van Het Zand naar Kanaal zuid en in de terugrichting 200 voertuigen van Het Zand naar de Strooiselweg. Door de eenrichtingsweg op de Strooiselweg verschuiven 100 auto’s van Strooiselweg naar Kanaal Zuid. De netto toename op Kanaal Zuid is daarmee 300 voertuigen en voor de Strooiselweg 100 voertuigen.

Belangenafweging

Bij de totstandkoming van dit besluit zijn de volgende belangen afgewogen:

Verkeersveiligheidsbelang: Het Zand en Strooiselweg zijn smal en ongeschikt voor groot verkeersaanbod. De maatregelen zorgen voor een duidelijke, veilige routering via Kanaal Zuid.

Bereikbaarheidsbelang: De landbouwsluis laat landbouwverkeer en langzaam verkeer toe. De geslotenverklaring op de Vinkenkamp laat bestemmingsverkeer toe, zodat de camping en aanliggende percelen bereikbaar blijven.

Leefbaarheidsbelang: De maatregelen voorkomen sluipverkeer door woon- en recreatiegebieden en beperken overlast voor bewoners en campinggasten.

Belang van weggebruikers: Doorgaand verkeer richting de Golfclub behoudt een logische alternatieve route via Kanaal Zuid, zonder noemenswaardige reistijdverlenging.

Milieu belang: Het natura 2000 gebied grenst aan Het Zand. Door de maatregelen moet het verkeer verder rijden van/naar De Golfbaan, maar deze route is verder van het natura 2000 gebied gelegen. Waardoor de negatieve en positieve natuureffecten tegen elkaar kunnen worden weggestreept. Het gaat om dermate kleine aantallen (200 voertuigen heen en 200 terug) dat de natuureffecten nihil zijn.

 

Op d.d. 12 juni heeft de gemeente Apeldoorn in samenwerking met de dorpsraad een bewonersavond gehouden, waarin de verschillende maatregelen zijn besproken.

 

Bewoners van de Oosterhuizerspreng hebben de gemeente Apeldoorn verzocht tot gelijke maatregelen zoals onlangs op (het onverharde deel) van de Vinkenkamp zijn genomen.

 

Het belang van verkeersveiligheid, leefbaarheid en een logische routering weegt zwaarder dan het belang van automobilisten die gewend zijn om via Het Zand en de Vinkenkamp te rijden. De maatregelen zijn evenwichtig en proportioneel.

Grondslag belangen verkeersbesluit op basis van Wegenverkeerswet 1994 - artikel 2

1 a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

1 b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

1c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

1d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vri jheid van het verkeer.

Overleg politie

Mede op grond van artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost, district Noord- en Oost Gelderland, die daartoe is gemandateerd door de Korpschef.

 

Door de politie is een positief advies afgegeven voor het instellen van de geslotenverklaring op de Oosterhuizerspreng en bijbehorende borden voor de verplichte rijrichting op Kanaal Zuid.

Wettelijk kader

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de belangen die kunnen leiden tot het nemen van verkeerbesluit.

In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit vereist is.

In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is om een verkeersbesluit te nemen.

Artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bepaalt voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

Artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer schrijft voor dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van de politie.

In het Algemeen bevoegdhedenbesluit van de gemeente Apeldoorn is vastgelegd dat het Afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

 

Apeldoorn, 29 oktober 2025

Burgemeester en wethouders van Apeldoorn

Namens deze,

Chris Lagendijk

Afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie

 

Heeft u v ragen over dit besluit of bent u het niet eens met dit besluit ?

Als u het niet eens bent met dit besluit of u heeft vragen over het besluit , belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u nog steeds niet eens met dit besluit en bent u belanghebbende, stuur dan een bezwaarschrift naar het college van burgemeester en wethouders, t.a.v. de afdeling Juridische Zaken, Postbus 9033, 7300 ES Apeldoorn. Ve r meld in uw brief:

uw naam en adres;

de datum waarop u de brief schrijft;

het zaaknummer van het besluit;

waarom u het niet eens bent met dit besluit;

uw handtekening.

Let op: Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit als er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, dat zich in voldoende mate onderscheidt van het belang van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient , is het raadzaam na te gaan of u als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan wordt uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling genomen.

U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.apeldoorn.nl/bezwaarschrift .

 

 

Bijlage

 

 

Naar boven