Beleid social return en Uitvoeringsvoorwaarden arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant 2026

Het college van B en W besluit:

  • 1.

    Het herijkte “Beleid social return en Uitvoeringsvoorwaarden arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant 2026” vast te stellen per 1 januari 2026.

  • 2.

    Het huidige “Beleid social return en Uitvoeringsvoorwaarden arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant 2022” in te trekken per 1 januari 2026.

Arbeidsmarktregio Zuidoost Brabant: Bergeijk, Best, Bladel, Eersel, Eindhoven, Heeze-Leende, Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Oirschot, Reusel-De Mierden, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre.

 

1. Inleiding

Social return is een arbeidsmarktinstrument van de gemeenten in de arbeidsmarktregio Zuidoost Brabant (ZOB) met als doel om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Op grond van de Participatiewet en de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten hebben werkgevers de verplichting banen beschikbaar te stellen. In dit kader maken de publieke opdrachtgevers in Zuidoost-Brabant afspraken met organisaties bij de inkoop over sociale criteria in de opdrachtverstrekking. Deze publieke opdrachtgevers vragen van hun Opdrachtnemers in ruil voor de verkregen opdracht werkgelegenheid terug. Dit noemen we Social return.

 

Social return kan als instrument ingezet worden om sociaal ondernemen te stimuleren waardoor meer personen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam aan de slag gaan op de arbeidsmarkt.

 

Er is geen generiek landelijk beleid op Social return. Wel wordt Social return door veel overheden waaronder gemeenten, waar mogelijk, op een uniformere wijze toegepast.

 

De gemeenten in Zuidoost Brabant hebben voor 2026 een herziening van het gezamenlijk beleid en uitvoeringsvoorwaarden voor Social return vastgesteld. In principe worden beleid en uitvoeringsvoorwaarden voor een periode van 4 jaar vastgesteld.

2. Toepassingsmogelijkheden en doelgroep social return

Op grond van de Aanbestedingswet geldt dat een gemeente uitsluitend eisen, voorwaarden en criteria mag stellen die in redelijke verhouding staan tot het voorwerp van de opdracht. De waarde, het karakter en de doorlooptijd van de opdracht bepalen de toepassingsmogelijkheden van Social return.

 

Vaak wordt Social return toegepast in de vorm van een minimumeis. Opdrachtnemers verplichten zich dan om een bepaald percentage (5% geldt als meest gebruikt percentage) van de opdrachtsom in te zetten om personen met een afstand tot de arbeidsmarkt werk te bieden of de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen.

 

Er zijn ook andere mogelijkheden zoals het stellen van bijzondere uitvoerings-voorwaarden of het opnemen van gunningscriteria in de aanbesteding of het voorbehouden van een opdracht.

 

Voor de gemeente is de gevraagde Social return inzet gebaseerd op het uitgangspunt dat gestreefd wordt naar het maximum dat de markt bereid en in staat is aan te bieden zonder negatieve consequenties uit oogpunt van marktconformiteit en arbeidsmarktverstoring, zowel aan de vraag- als aanbodzijde. Praktijkervaring opgebouwd in het veld vormt daarbij een belangrijk richtsnoer.

 

2.1 Doelgroep Social return

De gemeenten in arbeidsmarktregio Zuidoost Brabant willen een kans bieden aan personen met een afstand tot de arbeidsmarkt en kiezen voor een brede definitie van de doelgroep.

Hieronder vallen:

  • Uitkeringsgerechtigden vallend onder de Participatiewet/ IOAW/ IOAZ

  • Uitkeringsgerechtigden die een uitkering krijgen vanuit WAO/ WIA/WAZ/Wajong/ WW

  • Personen met een indicatie WSW

  • Personen geregistreerd in het doelgroep-register, banenafspraak UWV

  • NUG-ger (niet uitkeringsgerechtigde) met een grote afstand tot de arbeidsmarkt

  • Leerlingen in het Middelbaar beroepsonderwijs (MBO) BBL of BOL tot maximaal niveau 2 en leerlingen in het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) of Praktijkonderwijs (PRO).

Toegevoegd ten opzichte van het beleid 2022 is de doelgroep NUG-ger met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

 

Voor elke doelgroep is in de Uitvoeringsvoorwaarden de waarde voor de invulling van Social return gespecificeerd (bouwblokkenmethode). Hierin is ook de bonus opgenomen voor inwoners behorende tot de doelgroep 50 jaar en ouder. Nieuw toegevoegd ten opzichte van 2022 is de extra bonus voor inwoners die behoren tot de doelgroep en 55 jaar of ouder.

3. Beleidsuitgangspunten en concrete invulling Social return

3.1 Algemene beleidsuitgangspunten

De algemene beleidsuitgangspunten blijven ongewijzigd ten opzichte van het vorige Social return beleid.

 

Gelijke spelregels voor de hele regio verminderen de regeldruk

Met gelijke spelregels voor Social return tussen de gemeenten is het voor Opdrachtnemers snel duidelijk aan welke eisen zij moeten voldoen en wordt de regeldruk voor de Opdrachtnemers gereduceerd.

 

Duurzame arbeidsinschakeling

We blijven inzetten op duurzame arbeidsinschakeling. Duurzame arbeidsinschakeling betekent dat mensen niet alleen aan werk geholpen worden, maar dat ze ook blijvend en op een goede manier aan het werk blijven. Het gaat dus bij voorkeur om meer dan alleen een tijdelijke baan; het doel is een stabiele werkplek waar iemand zich kan ontwikkelen en niet snel weer uitvalt of werkloos wordt.

Het hebben van een PSO-certificaat (Prestatieladder Sociaal Ondernemen) wordt gezien als een structurele waardevolle Social return inzet.

 

Ketenstimulering

De invulling van Social return kan ook plaatsvinden binnen de keten van de Opdrachtnemer. Dit is het geval wanneer de Opdrachtnemer inkoopt bij:

  • een werkontwikkelbedrijf zoals Ergon, KempenPlus of WSD;

  • een door Zuidoost Brabant erkende sociale onderneming;

  • leveranciers die beschikken over een PSO-certificaat vanaf trede 1.

Nieuw in dit beleid is dat niet langer alleen de hoogste PSO-trede meetelt bij sociale inkoop, maar dat voortaan ook inkopen bij leveranciers met PSO-trede 1, 2 én 3 worden gewaardeerd als invulling Social return.

 

3.2 Concrete beleidsuitgangspunten

Drempelbedrag van €125.000

De Social return verplichting wordt - mits proportioneel – toegepast bij overeenkomsten met een opdrachtsom van tenminste €125.000,-- exclusief BTW, in alle bedrijfssectoren en onafhankelijk van de aanbestedingsrechtelijke aanduiding van de overeenkomst als een opdracht voor een werk, levering of dienst. Onder de drempelwaarde van €125.000 kan, als de wens en mogelijkheid bestaat, alsnog een verplichting Social return in het contract worden overeengekomen.

 

Arbeidsintensieve en arbeidsextensieve opdrachten

Bij arbeidsintensieve opdrachten, opdrachten met een loonsom van minstens 30% van de totale opdrachtwaarde, geldt de richtlijn van 5% van de opdrachtwaarde exclusief BTW door de Opdrachtnemer te besteden aan invulling van de Social return verplichting.

 

Bij arbeidsextensieve opdrachten, de loonsom is minder dan 30% van de totale opdrachtwaarde, geldt de richtlijn van 2% van de opdrachtwaarde exclusief BTW door de Opdrachtnemer te besteden aan invulling van de Social return verplichting.

 

Maatwerk

De hierboven genoemde percentages worden per specifieke opdracht getoetst aan het proportionaliteitsbeginsel, de gevraagde aanvullende prestatie dient in verhouding te staan tot het beoogde doel. Er is maatwerk mogelijk als de opdracht-gerelateerde arbeid nul of zeer gering is of als de opdracht zich bij uitstek leent voor inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

 

Als de opdracht gerelateerde arbeid nul of zeer gering is

Dit is het geval a) bij kortdurende opdrachten voor diensten en werken, b) bij opdrachten met een lage opdrachtwaarde; c) bij toeleveringen zonder dienstverlenings-component. In zulke gevallen kunnen leveranciers uit oogpunt van proportionaliteit van eisen niet bij voorbaat gehouden worden aan de bovengenoemde Social return prestatie-eis van 2%. Veelal zal het percentage zelfs 0% moeten zijn.

 

Als de opdracht zich bij uitstek leent voor inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Dit is met name het geval bij opdrachten die veel laaggeschoolde arbeid omvatten.

Hierbij kan een percentage Social return als prestatie-eis (veel) hoger dan 5% worden gevraagd. Ook hier geldt dat het haalbare percentage Social return voorafgaand aan de aanbesteding wordt vastgesteld.

Maatwerk kan ook worden geïnitieerd door Social return als wens- of gunningcriterium op te voeren in een aanbesteding, mits er voldoende verband met de opdracht is. De door de winnende leverancier op een gunningcriterium geboden inzet van Social return wordt bij gunning eveneens een contractvoorwaarde. In een overzicht ziet het bovenstaande als volgt uit:

 

KENMERKENVAN DE OPDRACHT

SOCIAL RETURN RICHTLIJN

1

  • Dienst, werk of concessie

  • Opdrachtwaarde >€125.000

  • Doorlooptijd >3 mnd.

  • Arbeidsintensiteit >30% van de loonsom

5%

Zie ook Maatwerk

2

  • Dienst, werk of concessie

  • Opdrachtwaarde > €125.000

  • maatwerk

  • Arbeidsintensiteit < 30% van deloonsom

2%

Zie ook Maatwerk

3

Eén of meer van onderstaande kenmerken is van toepassing:

  • Leveringen

  • Opdrachtwaarde < €125.000

  • Doorlooptijd <3 mnd.

Zie Maatwerk

3.3. Invulling van Social return

Opdrachtnemer kan op één of meerdere van de volgende manieren uitvoering geven aan zijn Social return verplichting:

  • 1.

    De Opdrachtnemer kan eenpersoon uit de doelgroep een arbeids- of detacherings-plaats, een leerwerktraject, een werkerva-ringsplaats of een stageplaats aanbieden;

  • 2.

    De Opdrachtnemer kan werkzaamheden uitbesteden aan of diensten inkopen bij een werkontwikkelbedrijf, een door ons erkende sociale onderneming, of een leverancier met een PSO-certificaat;

  • 3.

    Opdrachtnemer is zelf PSO- gecertificeerd;

  • 4.

    Arbeidsontwikkeling van de kandidaat of trainen van begeleiders op de werkvloer;

  • 5.

    Activiteiten van maatschappelijke meerwaarde gericht op problematiek van de doelgroep;

In de uitvoeringsvoorwaarden worden de doelgroep en de concrete invulling van Social return nader uitgewerkt in artikelen. Een bouwblokkentabel maakt de waarde van elke invulling en doelgroep meetbaar en kwantificeerbaar.

 

3.4 Wijzigingen ten opzichte van voorgaande beleid

Wijzigingen in dit beleid ten opzichte van het beleid Social return 2022 die zijn opgenomen:

  • a.

    De doelgroep Social return is uitgebreid met de doelgroep Niet-Uitkerings-Gerechtigden (NUG-gers) met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (Hoofdstuk 2.1 en uitvoeringsvoorwaarden artikel 1.f en artikel 9, tabel 10.1 en 11.1)

  • b.

    Het aannemen van 55-plussers behorende tot de doelgroep wordt extra gestimuleerd (uitvoeringsvoorwaarden artikel 9, tabel 11.1).

  • c.

    De drempelwaarde voor Social Return is vastgesteld op €125.000 (Hoofdstuk 3.2)

  • d.

    De waardering van de Social return prestaties is geactualiseerd (uitvoerings-voorwaarden artikel 11, tabel 11.1).

  • e.

    De waardering van het PSO-certificaat voor de hele arbeidsmarktregio is geharmoniseerd (bijlage 1, Uitvoeringsvoorwaarden, artikel 8c, tabel 11.1).

  • f.

    Uitbreiding van sociale inkoop bij PSO-gecertificeerde leveranciers (uitvoeringsvoorwaarden artikel 8b, tabel 11.1).

  • g.

    Uitbreiding van de uitvoeringsvoorwaarden bij Onderaanneming over de waardering van een PSO-certificaat bij samenwerkingsverbanden ter verduidelijking van het artikel (uitvoeringsvoorwaarden, artikel 15B).

  • h.

    Een AVG-bepaling is toegevoegd (Hoofdstuk 4.4)

4. Uitvoering

Social return kan gemeenten veel opleveren, maar vraagt ook om de juiste uitvoering met een investering in tijd en competenties.

 

Regiogemeenten in Zuidoost Brabant voeren ofwel zelf Social return uit of hebben dit opgedragen aan werkontwikkelbedrijven Ergon of WSD (via het Adviespunt Social return). In een ambtelijk Kennisoverleg Social return worden beleid en uitvoering van Social return gemonitord aan de hand van landelijke ontwikkelingen en casussen. Dienstverlening vanuit het regionale Werkcentrum wordt met de daar beschikbare formatie aangeboden en ingezet als leveranciers dat wensen en nodig hebben.

 

4.1 De monitoring en effectmeting van Social return

Monitoring van Social return vindt zoveel mogelijk op eenduidige wijze plaats. Op dit moment wordt dit via de webbased monitoringtool Wizzr gedaan. Het monitoren van de resultaten en procedures van Social return geeft inzicht in de kosten en baten, de toepasbaarheid, de successen en verbeterpunten van Social return voor bestuurders, werkgevers, interne en externe betrokkenen. Door een goede monitoring kan de kwaliteit van Social return versterkt en gewaarborgd worden.

 

4.2 De handhaving van Social return

In de uitvoeringsvoorwaarden is een boetebeding opgenomen, noodzakelijk om consequenties te verbinden aan het niet nakomen van de verplichting, en om zo schadeloosgesteld te worden voor het niet creëren van werkgelegenheid voor mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt. De boete is vastgesteld op anderhalf maal de geldswaarde van het niet ingevulde deel van de verplichting en is zodanig hoog dat er voor de Opdrachtnemer geen prikkel van uitgaat om bewust af te zien van het voldoen aan de verplichting. Het heeft de voorkeur om het niet op een boete te laten aankomen, en de leverancier te motiveren en faciliteren aan zijn verplichting te voldoen, en daar ook de voordelen van te ontdekken voor hemzelf als sociaal ondernemer en zijn medewerkers.

 

4.3 Een gezamenlijke set aan uitvoeringsvoorwaarden Social return

Om een duidelijk kader te bieden voor alle betrokkenen bij Social return in Zuidoost Brabant dienen de “Uitvoeringsvoorwaarden Social return 2026, arbeidsmarktregio Zuidoost Brabant” op de in het beleid gereguleerde onderdelen als gezamenlijke uitvoeringsvoorwaarden gehanteerd te worden.

 

4.4 Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geldt dat kandidaten door Opdrachtnemers geïnformeerd moeten worden over het delen van hun persoonsgegevens ten behoeve van de verantwoording van de Social return-verplichting. De Opdrachtnemer registreert in het systeem Wizzr de kandidaten die werkzaamheden verrichten in het kader van de Social return verplichting.

De aanbestedende dienst heeft passende beveiligingsmaatregelen getroffen om de persoonsgegevens binnen dit registratiesysteem te beschermen. Voor de monitoring van de Social return verplichting worden uitsluitend persoonsgegevens en documentatie opgevraagd die strikt noodzakelijk zijn. Het gaat in ieder geval om:

  • naam,

  • geboortedatum,

  • postcode,

  • type uitkering,

  • begindatum en einddatum van de uitkering.

De verwerking van persoonsgegevens vindt plaats conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en het geldende gemeentelijke privacybeleid. Voor meer informatie wordt verwezen naar de privacyverklaring Social return.

5. Uitvoerings-voorwaarden 2026

Uitvoeringsvoorwaarden 2026 Social return, arbeidsmarkt Zuidoost Brabant

Gemeenten kunnen bij het verlenen van opdrachten bijzondere voorwaarden stellen, onder meer in de vorm van Social return. Op het moment dat een gemeente uit de regio Zuidoost Brabant een opdracht verleent aan een Opdrachtnemer wordt dan een tegenprestatie gevraagd in de vorm van het bieden van werkgelegenheid en/of opleiding voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op deze manier krijgen ook deze personen de kans om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Gezien het belang van werk en de verantwoordelijkheid van gemeenten, worden bedrijven en instellingen op diverse manieren gestimuleerd om inwoners met een kwetsbare arbeidsmarktpositie aan werk(ervaring) te helpen.

 

Definities

  • 1.

    In document worden de navolgende definities gebruikt.

    • a)

      BBL: Beroeps Begeleidende Leerweg: bij een BBL-opleiding wordt werken en leren gecombineerd met een werkleertraject. Dit betekent meestal 1 dag per week naar school en 4 dagen per week werken bij een erkend leerbedrijf.

    • b)

      BOL: Beroeps Opleidende Leerweg: bij een BOL-opleiding wordt leren en werken gecombineerd. Het werken is dan in de vorm van een stage, meestal 1 dag per week, zodat ervaring in de praktijk wordt opgedaan.

    • c)

      Coördinator Social return: de functionaris van Opdrachtgever die verantwoordelijk is voor de toetsing van de uitvoering van de Social return verplichting door Op-drachtnemer. De taken van de coördinator zijn advisering, facilitering en monitoring. De coördinator is het aanspreekpunt voor de Opdrachtnemer ten aanzien van de Social return verplichting en stemt dit af met de contractbeheerder van de gemeente.

    • d)

      Doelgroep Social return: kandidaten die voldoen aan de criteria zoals beschreven in tabel 10.1 van deze voorwaarden.

    • e)

      Kandidaat: persoon ten behoeve van wie de Social return verplichting wordt uitgevoerd.

    • f)

      NUG-ger: Niet-uitkeringsgerechtigde: een persoon jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd die staat ingeschreven als niet-werkend-werkzoekende bij het UWV en geen uitkering ontvangt maar wel ondersteuning nodig heeft voor arbeidsparticipatie (zie artikel 6 Participatiewet).

    • g)

      Onderaannemer: een derde partij die in opdracht van de Opdrachtnemer een deel van de opdracht uitvoert.

    • h)

      Opdrachtgever: de gemeente die met Opdrachtnemer een Overeenkomst heeft gesloten waarin een Social return verplichting is opgenomen;

    • i)

      Opdrachtnemer: de partij(en) die op grond van een Overeenkomst met een Opdrachtgever een Social return verplichting heeft (hebben).

    • j)

      Opdrachtwaarde of opdrachtsom: de totale waarde van de opdracht, exclusief BTW, inclusief eventuele opties of verlengingen van de overeenkomst. Bij raamovereenkomsten (ROK): de daadwerkelijk gerealiseerde omzet = totaal gefactureerde waarde van nadere overeenkomsten (NOK) exclusief BTW.

    • k)

      Overeenkomst: de (raam)overeenkomst met Opdrachtgever waarin voor Opdrachtnemer een Social return verplichting is opgenomen;

    • l)

      PRO: Praktijkonderwijs: onderwijs bedoeld voor leerlingen van 12 t/m 18 jaar die moeite hebben met leren op de traditionele manier. De leerling heeft een leerachterstand van drie jaar of meer op inzichtelijk rekenen en/of begrijpend lezen en/of technisch lezen en/of spellen.

    • m)

      PSO / Prestatieladder Socialer Ondernemen. Het door TNO ontwikkelde normenkader met bijbehorend keurmerk dat de mate van sociaal ondernemen objectief zichtbaar maakt (zie www.pso-nederland.nl)

    • n)

      Social return verplichting: De in een Overeenkomst omschreven verplichting van Opdrachtnemer om Social return te leveren, doorgaans uitgedrukt in een geldbedrag of percentage van een geldbedrag.

    • o)

      Sociale Onderneming: is een onderneming zoals omschreven in artikel 2.82 aanbestedingswet 2012: “(..) sociale werkplaatsen en (..) ondernemers die de maatschappelijke en professionele integratie van gehandicapten of kansarmen tot hoofddoel hebben, of de uitvoering ervan voorbehouden in het kader van programma’s voor beschermde arbeid, mits ten minste 30% van de werknemers van deze werkplaatsen, ondernemingen of programma’s gehandicapte of kansarmen zijn.”

    • p)

      Uitvoeringsvoorwaarden: deze voorwaarden, waarin is vastgelegd op welke wijze Opdrachtnemer uitvoering kan geven aan zijn Social return verplichting.

    • q)

      VSO: Voortgezet Speciaal Onderwijs: onderwijs voor jongeren met een beperking.

    • r)

      Werkontwikkelbedrijf ofwel sociaal ontwikkelbedrijf of sociaal werkbedrijf (SW-bedrijf): een organisatie die zich richt op het ontwikkelen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, met als doel hen duurzaam aan een passende baan te helpen, zowel in een beschutte omgeving als in de reguliere arbeidsmarkt.

    • s)

      WSW-gerechtigde: een persoon die arbeidsgehandicapt is en is geïndiceerd voor de Wet Sociale Werkvoorziening. Personen met een indicatie “beschut werk” op grond van de Participatiewet worden aan deze groep gelijkgesteld.

Artikelen

Social return verplichting

  • 2.

    De omvang van de Social return verplichting wordt vastgelegd in de Overeenkomst met Opdrachtgever, doorgaans uitgedrukt in een geldbedrag of percentage van een geldbedrag (meestal de opdrachtwaarde) per tijdvak.

  • 3.

    Opdrachtnemer is verplicht om ter grootte van de Social return verplichting financiële of andere inspanningen c.q. resultaten te leveren conform het bepaalde in deze Uitvoeringsvoorwaarden.

  • 4.

    Als de Overeenkomst een raamovereenkomst is, vervalt de Social return-verplichting met terugwerkende kracht voor een bepaald tijdvak zodra na afloop blijkt dat de omzet onder de in de Overeenkomst vastgelegde drempelwaarde is gebleven. Opdrachtnemer houdt voor zichzelf voor eigen rekening en risico het verloop van deze omzet bij. Voor eventuele, gelet op de gerealiseerde omzet onverplicht geleverde Social return, heeft Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever geen recht op compensatie of vergoeding, hoe ook genoemd.

Social return en verband met de Overeenkomst

  • 5.

    De invulling van de Social return verplichting mag plaatsvinden zowel direct binnen de uitvoering van de Overeenkomst door Opdrachtnemer zelf, of op een wijze die indirect is verbonden aan de uitvoering van de Overeenkomst, zoals in deze Uitvoeringsvoorwaarden nader omschreven.

  • 6.

    De invulling van de Social return verplichting wordt in geval van overeenkomsten met een looptijd gerealiseerd gedurende de looptijd van de Overeenkomst plus eventuele verlengingen. Voor overeenkomsten zonder looptijd wordt de Social return geleverd voor de voltooiing van de uitvoering van de Overeenkomst.

  • 7.

    De Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het aanleveren van alle informatie die nodig is om na afloop van de Overeenkomst de omvang en uitvoering van de Social Return verplichting definitief vast te stellen. Als deze informatie ontbreekt, mag de Opdrachtgever de oplevering of acceptatie uitstellen.

Invulling Social return

  • 8.

    Opdrachtnemer kan op een of meerdere van de volgende manieren uitvoering geven aan zijn Social return verplichting:

    • a)

      door in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst binnen zijn eigen onderneming een of meerdere Kandidaten te betrekken bij de (ondersteunende) werkzaamheden middels een arbeids-, detacherings-, leerwerk- of stageovereenkomst.

    • b)

      door in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst diensten af te nemen van, of werkzaamheden uit te besteden aan, een of meerdere:

      • Werkontwikkelbedrijven of sociale ondernemingen zoals bedoeld in artikel 2.82 van de Aanbestedingswet 2012;

      • Door regio Zuidoost Brabant erkende sociale firma’s;

      • PSO-gecertificeerde organisaties.

    • c)

      door invulling via het landelijke keurmerk Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO), zie ook artikel 14 en 15. Opdracht-nemer mag op alternatieve wijze uitvoering geven aan (een deel van zijn) zijn Social return verplichting. Hiertoe bestaan er 4 mogelijkheden:

      • i.

        Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 1 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Het bewijs hiertoe levert Opdrachtnemer door overlegging van het (de) desbetreffende PSO-certifica(a)t(en). Voor de periode die op deze manier is afgedekt, dient Opdrachtnemer 75% van de Social return verplichting te realiseren op een manier zoals in artikel 8 van deze Uitvoeringsvoorwaarden beschreven.

      • ii.

        Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 2 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Voor de periode die op deze manier is afgedekt, dient Opdrachtnemer 50% van de Social return verplichting te realiseren op een manier zoals in artikel 8 van deze Uitvoeringsvoorwaarden beschreven.

      • iii.

        Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 3 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Voor de periode die op deze manier is afgedekt, dient Opdrachtnemer 25% van de Social return verplichting te realiseren op een manier zoals in artikel 8 van deze Uitvoeringsvoorwaarden beschreven.

      • iv.

        Gedurende de looptijd van de Overeenkomst voldoet Opdrachtnemer aan de voorwaarden en verplichtingen behorend bij trede 30+ van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Voor de periode die op deze manier is afgedekt, wordt de Social return verplichting geacht volledig uitgevoerd te zijn.

    • d)

      door in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst een of meerdere van de volgende activiteiten op het gebied van arbeidsontwikkeling te verrichten;

      • i:

        activiteiten in het kader van om-, her, - en bijscholing van een of meerdere Kandidaten met als doel hun arbeidsmarktpositie te versterken. Deze activiteiten dienen in combinatie met het verrichten van arbeid door de kandidaten te worden verricht en dienen te worden verzorgd door een erkende opleiding of training. De ontwikkeling dient gericht te zijn op vakinhoudelijke kennis of persoonlijke arbeidsontwikkeling.

      • ii:

        activiteiten gericht op het versterken van (begeleidings)vaardigheden van leidinggevenden / begeleiders op de werkvloer specifiek gericht op begeleiding/ondersteuning van Kandidaten.

         

        De activiteiten dienen vooraf afgestemd met en goedgekeurd te worden door (de coördinator Social return van) Opdrachtgever. Het is ter beoordeling van (de coördinator Social return van) Opdrachtgever of de scholing of training naar objectieve maatstaven effectief bijdraagt aan de effectieve begeleiding van kandidaten.

    • e)

      door in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst maatschappelijke meerwaarde te bieden in de vorm van activiteiten voor kandidaten ter vergroting van hun perspectief op de arbeidsmarkt, zoals ter vergroting kennis, vaardigheden en arbeidsritme, zodat kandidaten de stap naar duurzaam betaald werk kunnen maken.

       

      De activiteiten en Social return invulling dient (vooraf) afgestemd met en goedgekeurd te worden door (de coördinator Social return van) Opdrachtgever. Het is ter beoordeling van (de coördinator Social return van) Opdrachtgever of de activiteiten naar objectieve maatstaven effectief bijdraagt aan de ontwikkeling en/of re-integratie naar werk voor de betrokken kandidaten.

Kandidaten

  • 9.

    In tabel 10.1 is opgenomen welke personen als kandidaten worden aangemerkt. Personen die niet passen binnen een categorie die in de tabel is opgenomen, gelden niet als Kandidaten.

     

    Tenzij in de Overeenkomst expliciet anders is bepaald, geldt deze tabel als een limitatieve lijst.

  • 10.

    De tabel bevat een vermelding van de toepasselijke meetelperiode. Buiten deze periode geldt de inzet van deze kandidaat niet als uitvoering van een Social return verplichting.

 

Tabel 10.1: Kandidaten Social return

 

REGELING

OMSCHRIJVING KANDIDATEN

MEETELPERIODE

BEWIJSLAST

PW/IOAW/ IOAZ

Personen die direct voorafgaande aan de instroom bij Opdrachtnemer vallenonder de werkingssfeer Participatiewet (PW), IOAW of IOAZ.

Personen met uitgangspositie PW tellen mee vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang zij in dienst blijven bij Opdrachtnemer, uiterlijk tot en methet eind van het derdejaar vanaf de instroom.

Een Opdrachtnemer kan dit bewijs opvragen via de kandidaat: een recente (maandelijkse) uitkeringsspecificatie of de ontvangenbeëindigingsbeschikking, is hiervoor een geldig bewijs.

WAO/WIA/ WAZ/

Wajong

Personen tellen mee op grond van een claimbeoordeling volledig arbeidsongeschikt of gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard (minimaal 35%),of die op basis van een jonggehandicapte status of op grond van een arbeids-ongeschiktheidsverzekering (AOV) van een private verzekeraar arbeidsongeschikt zijn verklaard.

Zolang personen een uitkering vanwege arbeidsongeschiktheid ontvangen, kunnen zij volledig meetellen voor Socialreturn. Zij tellen mee vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer en zolang ze in dienst blijven bij Opdrachtnemer en zij een arbeidsongeschiktheids-uitkering ontvangen.

Werknemer met WIA- of WAO-uitkering | UWV | Werkgevers

EenOpdrachtnemer kan dit bewijs opvragen via de kandidaat: Beschikkingsbrief WIA of begeleidende brief bij WIA rapport kan dienen als bewijslast.

Heeft uw werknemer geen documenten waaruit blijkt dat hij een uitkering heeft? Dan kunt u het UWV vragen om informatie over de uitkering of de belemmering van uw werknemer. U kunt aan uw werknemer vragen of hij het UWV machtigt om deze informatie aan u te sturen. Hij vult daarvoor het formulier 'Machtiging voor informatie over uitkering of belemmering' in.

WSW /

indicatie beschut werk

Personen tellenmee op grond van een indicatiebeschikking SW of beschut werk op grond van de Participatiewet.

Personen met een indicatiebeschikking kunnen blijven meetellen voor Social return zolangde indicatie geldig is. Zij tellen mee vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang ze in dienst blijven bij Opdrachtnemer en de indicatie geldig is.

Via contactpersoon van het SW-bedrijf of via doelgroepregister (zie hieronder).

Banenafspraak / Doelgroep-register

Personen die onder de Participatiewet vallen en niet zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen. Deze personen zijn bij het UWV in het doelgroepenregisteropgenomen.

Personen in het doelgroepenregister kunnen blijven meetellen voor Social return zolang zij daarin blijven opgenomen. Zij tellen mee vanaf het momentvan instroom bij Opdrachtnemer zolang ze in dienst blijven bij Opdracht-nemer en zolang zij in het doelgroepenregister zijn opgenomen.

Werknemer metuitkering | UWV

| Werkgevers: In het doelgroepregister staan alle personen die onder de banenafspraak vallen.

Opdrachtnemer kan in het werkgeversportaal nagaan of een sollicitant of werknemer in het doelgroepregister is opgenomen.

 

REGELING

OMSCHRIJVING KANDIDATEN

MEETELPERIODE

BEWIJSLAST

WW

Personen met als uitgangspositie WW-uitkering tellen pas mee als ze vóór instroom een half jaar of langereen WW-uitkering ontvingen. 

Personen met uitgangspositie WW tellen mee vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang ze in dienst blijven uiterlijk tot en met het eind van het tweede jaar vanaf de instroom.

Een Opdrachtnemer kan dit bewijs opvragen via de kandidaat: Aanvraag doelgroepverklaring loonkostenvoordeel | UWV | Particulieren

Of de kandidaat machtigt de werkgever: Machtigen aanvraag doelgroepverklaring LKV | UWV |Particulieren

Entree-MBO, BOL/BBL

niveau 1 of 2 + VSO/PRO

Personen die een leerwerk-(BBL) of een stageovereenkomst (BOL) tot niveau 1 of 2, dan wel leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en praktijkonderwijs (PRO) die een stageovereenkomst hebbenmet een werkgever voor een arbeidstoe- leidingsstage tellen mee in het kader van invulling van de Social return verplichting.

Vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang ze werkzaam zijn bij Opdrachtnemer c.q. gedurende de stageperiode bij Opdrachtnemer.

Bewijs via de getekende leerwerk- of stageovereenkomst.

Nuggers = Niet Uitkerings Gerechtigden

Dit zijn inwoners met een aantoonbaar grote afstand tot dearbeidsmarkt. Zij kunnen, onder voorwaarden, worden toegevoegd aan de doelgroep Social return.

Voorwaarden: Een inwoner komt uitsluitend in aanmerking indien één of meerdere van de onderstaande criteria van toepassing zijn:

  • a.

    de inwoner beschikt niet over een startkwalificatie;

  • b.

    de inwoner loopt het aantoonbare risico om zonder inzet van een voorziening in een uitkeringssituatie terecht te komen;

  • c.

    de inwoner is ouder dan 50 jaar en heeft in de afgelopen vijf jaar geen betaalde arbeid verricht;

  • d.

    de kandidaat is een Asielzoeker (zonderverblijfstatus) en beschikt over een geldige tewerkstellingsvergunning;

  • e.

    de coördinator Social return stelt op basis van individuele beoordeling vast dat sprake is van een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

Vanaf het moment van instroom bij Opdrachtnemer zolang zij in dienst blijven bij Opdrachtnemer uiterlijk tot en met het eind van het eerste jaar vanaf de instroom, of anders te bepalen door de coördinator Social return.

Bewijs via Social return verklaring van de gemeente waar inwoner woont, te verstrekken via de accountmanager van de gemeente. Bewijs van inschrijving UWV als niet-werkendwerkzoekende.

 

Waardebepaling Social return

  • 11.

    De onderstaande tabel bevat forfaitaire normbedragen voor de waardering van in artikel 8 van deze Uitvoerings-voorwaarden onderscheiden Social return prestaties.

Tabel 11.1: Bouwblokkenmodel/normbedragen Social return

 

KANDIDAAT/ DOELGROEP

JAARTARIEF

t.b.v. invulling Socialreturn verplichting (o.b.v. fulltime dienst verband)

JAARTARIEF

omgerekendnaar uurtarief (jaartarief/1.463 uur) (JUS-norm)

MEETELPERIODE

vanaf moment instroom Opdrachtnemer

Participatiewet/ IOAW/ IOAZ WAO/ WIA/WAZ/

Wajong

€ 45.000, -

€45.000, -

30,76

30,76

Max 3 jaar

Zolang indicatie geldt

WSW[1]

€ 45.000, -

30,76

Zolang indicatie geldt

Banenafspraak en geregistreerd in het doelgroep-register

€ 45.000, -

30,76

Zolang indicatie geldt

WW

€ 30.000, -

20,51

Max 2 jaar

NUG-ger

€ 10.000,-

6,84

Max 1 jaar

Leerling BBL

€ 20.000, -

13.67

Leer-werkperiode

Leerling BOL/ VSO/PRO

€ 10.000, -

6,84

Stageperiode

Bonus 50 jaarof ouder behorend tot de doelgroep

€ 5.000, -

3,42

Eenmalige bonus naarrato

Bonus 55 jaar of ouder behorend tot de doelgroep

€ 10.000,-

6,84

Eenmalige bonus naarrato

PSO CERTIFICAAT op

KVKnr.

TREDE1: 25% invulling Social return

TREDE2: 50% invulling Social return

TREDE3: 75% invulling Socialreturn

TREDE30+: 100% invulling Social return

Geldigheidsperiode cerificaat

SOCIALE INKOOP,

het project-nummervan de opdracht staat vermeld op de originele factuur

O.b.v. factuurwaarde waarbij als prestatiewaarde geldt: PSO trede 1: 5% factuurwaarde excl. BTW

PSO trede 2: 5% factuurwaarde excl. BTW PSO trede3: 10% factuurwaarde excl. BTW

PSO 30+, of sociaal werkbedrijf of aantoonbare gelijkwaardige sociale firma: 100% factuurwaarde excl. BTW

 

ARBEIDSONTWIKKELING

TARIEF

BIJZONDERHEDEN

Begeleiden (jobcoaching) personen uit de doelgroep in een onbetaald re-integratie- of werkervaringstraject.

€ 100,-exclusief BTW per besteed uur.

Vooraf akkoord coördinator Social return, max. 2 uur p/wk pp.

Activiteiten ihkv om-, her, - en bijscholing van kandidaten uit de doelgroep en/ofop het versterken van (begeleidings)-vaardigheden van begeleiders.

Op basis van de factuur van de gemaakte kostenexclusief BTW

Vooraf akkoord vande coördinator Social return vereist.

MAATSCHAPPELIJKE MEERWAARDE

TARIEF / FORFAITAIRE

BIJZONDERHEDEN

Gastlessen / bedrijfsbezoeken

€ 100,-exclusief BTW per besteed uur.

Vooraf akkoord coördinator Social return, max 2 uur perles / 4 uur per bezoek

Activiteiten tbv aanpakonder-liggende problematiek bij de doelgroep

€ 100,-exclusief BTW per besteed uur of factuur.

Vooraf akkoord van de coördinator Social returnvereist, max 4 uur per activiteit.

Overige activiteiten voor kandidaten

Maatwerk

Vooraf akkoord vande coördinator Social return vereist, zowel op de inhoud als op de waardering.

 

Aantrekken van kandidaten

  • 12.

    De Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de werving van Social return Kandidaten. Mocht er behoefte zijn aan ondersteuning bij de werving en selectie van Kandidaten voor de invulling van de Social return verplichting, dan kan het Werkcentrum Zuidoost Brabant, daarin ondersteunen.

Prestatieladder Socialer Ondernemen

  • 13.

    Dat Opdrachtnemer voldoet aan de voorwaarden en verplichtingen van een trede op de PSO-ladder bewijst Opdrachtnemer door overlegging van het (de) desbetreffende PSO-certifica(a)t(en).

  • 14.

    Indien de geldigheid van het (de) desbetreffende PSO-certifica(a)t(en) korter is dan de volledige looptijd van de Overeenkomst, dient Opdrachtnemer de Social return verplichting voor de niet afgedekte periode uit te voeren zoals in artikel 8 van deze Uitvoeringsvoorwaarden beschreven.

Onderaanneming

  • 15A)

    Indien Opdrachtgever heeft toegestaan dat Opdrachtnemer bij de uitvoering van de Overeenkomst de Overeenkomst een of meerdere onderaannemers inzet, dan mag Opdrachtnemer een beroep doen op de Social return die wordt geleverd door een onderaannemer. Onderaannemers kunnen enkel binnen de opdracht Social return invulling tot stand brengen.

  • 15B)

    Als de Opdrachtnemer de vorm heeft van een combinatie of samenwerkingsverband dan is het onvoldoende dat slechts één of enkele van de leden van de combinatie een PSO-certificaat trede 1, 2 of 3 kan/kunnen overleggen. Dit leidt niet zondermeer tot invulling van de in art. 8c genoemde korting op de Social return verplichting.

    In dergelijke gevallen heeft opdrachtgever het recht een PSO-certificaat niet of naar rato te waarderen. De coördinator Social return beoordeelt de waarde die mag worden opgevoerd.

Rapportering en verantwoording Social return

  • 16.

    Opdrachtnemer neemt uiterlijk zeven dagen na het sluiten van de Overeenkomst contact op met de coördinator Social return van Opdrachtgever voor praktische afstemming over de voorgenomen invulling van de Social return verplichting. Op verzoek van de coördinator Social return kan een door Opdrachtnemer aan te leveren plan van aanpak daar onderdeel van uitmaken.

  • 17.

    De Opdrachtnemer legt de invulling van Social return vast in het monitorsysteem ‘WIZZR’ en voegt daarbij de benodigde bewijsstukken toe, conform de geldende privacywetgeving. Deze bewijsstukken omvatten tenminste:

    • Bij een dienstverband: 1) een geldige arbeidsovereenkomst en 2) een geldige doelgroep verklaring, bewijs van uitkering of registratie doelgroep register;

    • Bij inlening: 1) een geldige doelgroep verklaring, bewijs van uitkering of registratie doelgroep register, en 2) facturen van de inlening;

    • Bij een stage of leerwerktraject: een stage- of leerwerkovereenkomst;

    • Bij sociale inkopen: facturen van de dienst of werkzaamheden.

    • Bij arbeidsontwikkeling of maatschappelijke meerwaarde: facturen van de werkzaamheden en/of een urenverantwoording

  • 18.

    De (coördinator Social return van) Op drachtgever licht Opdrachtnemer op diens verzoek toe welke informatie nodig is en op welke wijze de informatie en documenten aangeleverd dient te worden. Op-drachtnemer zal medewerking verlenen aan de verificatieonderzoeken die door (de coördinator Social return van) Opdrachtgever kunnen worden verricht.

  • 19.

    Tenzij in de Overeenkomsten afwijkende afspraken zijn vastgelegd, is de coördinator Social return van Opdrachtgever de contactpersoon voor Opdrachtnemer voor bespreking van de praktische gang van zaken met betrekking tot invulling van Social return.

Niet nakomen Social return

  • 20.

    Indien uiterlijk bij de eindoplevering of daaraan voorafgaande toezending van een slotfactuur door Opdrachtnemer, door Opdrachtnemer niet of niet in zijn geheel is voldaan aan de Social return verplichting, is Opdrachtnemer onmiddellijk en zonder nadere ingebrekestelling aan Opdrachtgever een direct opeisbare boete verschuldigd die gelijk is aan anderhalf maal de geldswaarde van het niet ingevulde deel van de verplichting.

    Opdrachtgever heeft het recht een opgelegde boete te verrekenen met uitstaande vorderingen van de Opdracht-nemer.

Hardheidsclausule

  • 21.

    In individuele gevallen waarin de toepassing van deze uitvoeringsvoorwaarden, gelet op alle omstandigheden van het geval, naar het oordeel van Opdrachtgever onevenredig zou zijn, kan Opdrachtgever besluiten van toepassing hiervan af te wijken. Opdrachtgever toetst hiertoe of de toepassing van de uitvoeringsvoorwaarden geschikt, noodzakelijk en evenwichtig is gelet op de met de uitvoeringsvoorwaarden nagestreefde doelen.

Slotbepaling inwerkingtreding en citeertitel

  • 22.

    Opdrachtgever past deze uitvoeringsvoorwaarden toe vanaf het moment dat deze in zijn gemeente bestuurlijk zijn vastgesteld door een besluit van college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad.

  • 23.

    Deze uitvoeringsvoorwaarden kunnen worden aangehaald als: ‘Uitvoerings-voorwaarden Social return 2026, arbeidsmarktregio Zuidoost Brabant.

Naar boven