Verkeersbesluit opheffen parkeervoorziening voor vergunninghouders ten behoeve van ondergrondse container op de Achter de Vest nabij huisnummer 2 te Hoorn

Besluit tot het vaststellen van verkeersmaatregel(en)

 

1 december 2025

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn besluit:

 

Besluit tot het vaststellen van verkeersmaatregel(en)

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn,

 

gelet op:

  • artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994 waarin bepaald is dat het college van B & W de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;

  • de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);

  • het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

  • de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW);

  • de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

  • artikel 2, lid 1d van de WVW 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • artikel 2, lid 2b van de WVW 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

 

overwegende dat:

  • de Achter de Vest te Hoorn in beheer en eigendom is van de gemeente Hoorn;

  • de Achter de Vestte Hoorn een weg is binnen de bebouwde kom van de gemeente Hoorn;

  • de gemeentelijke wegencategorisering van Hoorn is opgenomen in de Mobiliteitsvisie Hoorn 2030;

  • de Achter de Vestte Hoorn volgens het Landelijke programma Duurzaam Veilig gecategoriseerd is als erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30km/u;

  • de gemeenteraad van Hoorn op 12 maart 2025 het raadbesluit 'basis op orde - afvalbeheer' heeft vastgesteld;

  • het college van burgemeesters en wethouders van Hoorn op 30 september 2025 het ‘'Aanwijzingsbesluit locaties ondergrondse containers en bovengrondse GFE cocons binnenstad gemeente Hoorn” heeft vastgesteld;

  • met het aanwijzingsbesluit 32 locaties in de binnenstad van Hoorn zijn aangewezen voor een ondergrondse container;

  • op 20 mei 2025 eerst een ontwerp aanwijzingsbesluit gepubliceerd is;

  • naar aanleiding van het ontwerp aanwijzingsbesluit verschillende zienswijze zijn ingediend;

  • het college middels een reactienota de ingekomen zienswijzen behandeld heeft en de indieners voorzien heeft van een reactie;

  • naar aanleiding van de in gekomen zienswijzen verschillende wijzigingen plaats hebben gevonden aan de locaties voor ondergrondse afvalcontainers;

  • na het vaststellen van de reactienota uiteindelijk het op 30 september 2025 vastgestelde definitieve aanwijzingsbesluit tot stand is gekomen;

  • voorafgaand aan het vaststellen van het aanwijzingsbesluit onderzoek heeft plaatsgevonden naar de meest geschikte locaties in de binnenstad van Hoorn voor de ondergrondse containers en bovengrondse GFE cocons, met inachtneming van loopafstand voor gebruikers, parkeergelegenheid, beschikbare ruimte en de afwezigheid van kabels en leidingen ter plaatse.

  • dit in afstemming is gebeurd met HVC die de afvalinzameling verzorgt;

  • op basis van het uitgevoerde onderzoek is gebleken dat verschillende ondergrondse containers geplaats moeten worden op locaties die nu ingericht zijn als parkeervak;

  • het voor de uitvoering van het op 12 maart vastgestelde raadsbesluit noodzakelijk is om deze parkeervakken te laten vervallen ten behoeve van de ondergrondse afvalcontainers;

  • met een periodieke parkeerdrukmetingen in de binnenstad is aangetoond dat de parkeerdruk in de binnenstad niet aan de maximale waarden zit en dat er voldoende restcapaciteit is om de parkeercapaciteit die komt te vervallen, door het plaatsen van de containers, op te vangen;

  • het gelet op de noodzaak voor voldoende afvalcontainers en gelet op de aanwezigheid van voldoende restcapaciteit aan parkeerplaatsen, het college het opheffen van parkeercapaciteit als ondergeschikt ziet aan het voorzien in voldoende locaties met afvalcontainer, waardoor bewoners de mogelijkheid hebben om op korte loopafstand hun afval weg te gooien, ten behoeve van het schoon houden van hun omgeving;

  • een aantal locaties waar parkeervakken opgeheven worden ten behoeve van de plaatsing van afvalcontainers voorzien zijn van verkeersmaatregelen die betrekking hebben op parkeren, bijvoorbeeld in de vorm van gereserveerde parkeerplekken voor bepaalde typen voertuigen, of in de vorm van ingestelde parkeerregiems in de vorm van een parkeerverbod;

  • gelet op artikel 15 van de WVW, ten behoeve van het plaatsen of verwijderen van dergelijke verkeersmaatregelen een verkeersbesluit genomen dient te worden;

  • het daarom voor verschillende locaties noodzakelijk is om naast het aanwijzingsbesluit ook een verkeersbesluit te nemen ten behoeve van het opheffen van verkeersmaatregelen die van toepassing zijn op de op te heffen parkeerplaatsen;

  • aan de Achter de Vestte Hoorn een locatie aangewezen is voor het plaatsen van ondergrondse containers, ter hoogte van nummer 2;

  • de Achter de Vest te Hoorn in een vergunninghouderszone ligt, waar slechts met een vergunning geparkeerd mag worden in de daarvoor bestemde parkeergelegenheden of wegdelen;

  • ten behoeve van de plaatsing van de containers een parkeerplaats wordt verwijderd binnen deze vergunninghouderszone;

  • op de locatie waar de ondergrondse container komt een laadpaal aanwezig is met bord E4 met onderbord met de tekst laadpunt uitsluitend parkeren voor elektrische voertuigen die zichtbaar worden opgeladen en met onderbord met pijlen van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • ten behoeve van de ondergrondse container deze laadpaal één parkeervak opgeschoven dient te worden;

  • dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen/verwijderen van het verkeersbord E4 – met het betreffende onderbord – van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

  • dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmatregel strekt tot:

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  • dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregelen, omdat het aantal gelegenheden om te parkeren voor weggebruikers beperkt wordt;

  • dat gelet op voorgaande overwegingen het waarborgen van de vrijheid van het verkeer in dit geval van ondergeschikt belang wordt geacht, omdat in de binnenstad voldoende restcapaciteit aan parkeerplaatsen aanwezig is, waardoor het verlies van deze parkeerplekken opgevangen kan worden en de nadelige gevolgen dusdanig beperkt blijven dat de nadelige gevolgen van dit besluit niet onevenredig zijn ten opzichte van de met dit besluit gediende belangen;

  • overeenkomstig artikel 24 BABW is over het voornemen tot het nemen van dit verkeersbesluit overleg gepleegd met de gemandateerde namens de Korpschef van de Politie Noord-Holland. Deze adviseerde positief op het voorgenomen besluit;

  •  

Besluit :

Op grond van vorenstaande overwegingen zijn Burgemeester en Wethouders van Voorschoten voornemens om:

  • het verwijderen van een parkeervak binnen de vergunninghouderszone ter hoogte van de Achter de Vest2 te hoorn;

  • door middel van het verplaatsen van het verkeersbord E4van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord met de tekst laadpunt uitsluitend parkeren voor elektrische voertuigen die zichtbaar worden opgeladen en met een onderbord met pijlen, waaruit blijkt dat het bord voor twee parkeerplaatsen van toepassing is op de Achter de Vest ter hoogte van huisnummer 2, te verplaatsen naar één vak verder;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Situatieschets:

Verwijderen parkeerplaats en het verplaatsen van een laadpaal.

Huidige situatie:

 

Nieuwe situatie

 

 

te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt:

- middels publicatie in de Gemeenteblad

 

Aldus vastgesteld

 

Burgemeester en wethouders van Hoorn

 

 

de secretaris de burgemeester

Bent u het niet eens met dit besluit?

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen van wie het belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een bezwaarschrift indienen. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

Hoe maakt u bezwaar?

U stuurt uw bezwaarschrift naar het college van burgemeester en wethouders. Het adres is: Postbus 603, 1620 AR Hoorn.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

• uw naam, adres en graag ook uw telefoonnummer;

• een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk van het besluit vermelden of een kopie meesturen);

• de reden(en) waarom u bezwaar maakt;

• de datum en uw handtekening.

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland vragen een voorlopige voorziening te treffen om het besluit te schorsen.

Het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening kan alleen als u binnen de termijn een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de Rechtbank Noord-Holland is Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.

Als u een voorlopige voorziening aanvraagt, bent u griffierecht verschuldigd. U ontvangt hiervoor automatisch een rekening.

Naar boven