Verkeersbesluit aanbrengen fietsstroken Embranchementsweg te Zeist

Datum: 28-11-2025

Kenmerk: 962334

Burgemeester en wethouders,

INLEIDING

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Deze bevoegdheid is middels het Algemeen mandaatbesluit Zeist 2020 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Teammanager Beheer Openbare Ruimte.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weg- gedeelte gebruik kan maken.

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Deze heeft een negatief advies afgegeven. De politie geeft aan dat de voorgestelde fietsstroken de verkeersveiligheid niet ten goede zal komen, omdat de rijbaan van de Embranchementsweg met een breedte tussen de 5,20 meter en 4,50 meter te smal is om de voorgestelde fietsstroken in relatie tot de midden rijloper en volgens het CROW veilig uit te voeren.

De gemeente Zeist heeft met de buurgemeenten en de provincie overleg gevoerd over de best mogelijke inrichting voor de Embranchementsweg. Vanwege de bomen is er onvoldoende ruimte om de weg in te richten conform de richtlijnen. Gezien het feit dat dit een belangrijke fietsroute is heeft de fietser hier prioriteit gekregen. Dit krijgt de vorm van fietsstroken.

Motivering

  • De Embranchementsweg is een weg als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de WVW 1994 en is gelegen in Den Dolder binnen de gemeente Zeist. De Embranchementsweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom;

  • delen van de weg zijn in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Zeist en dit verkeersbesluit gaat enkel over die delen;

  • de overige delen van de Embranchementsweg vallen onder het beheer en eigendom van de gemeenten De Bilt en Baarn. Deze gemeenten nemen afzonderlijk een verkeersbesluit voor de wegvakken binnen hun grondgebied. Hierdoor ontstaat een uniforme verkeerssituatie over de gehele lengte van de Embranchementsweg;

  • het is op dit moment een weg waar automobilisten en fietsers de rijbaan moeten delen;

  • over de Embranchementsweg gaat een belangrijke fietsroute richting gemeente De Bilt en Baarn, waar ook veel scholieren fietsen;

  • het is dus een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met bovengemiddeld fietsgebruik;

  • samen met gemeente De Bilt en Baarn is er een project gestart om de verkeersveiligheid te verbeteren, met name voor fietsers op de Embranchementsweg;

  • door fietsstroken van 1,7 meter breed aan te brengen voorzien van rode kleur en fietssymbolen met een onderbroken streep krijgt de fietser een duidelijke plek op de rijbaan en kan de verkeersveiligheid zodoende worden verbeterd;

  • een breedte van 1,7 meter past bij de breedte van de gehele weg;

  • dit betekent ook dat er langs en op de rijbaan niet geparkeerd mag worden, en;

  • met het verbod om te parkeren en stil te staan op de fietsstroken worden geen problemen voorzien;

  • bushalte Prins Hendriksoord komt te vervallen en wordt opgeheven;

  • de bushalte wordt niet goed gebruikt;

  • OV reizigers kunnen op- en uitstappen bij bushalte Ernst Sillem Hoeve.

Belangenafweging

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekt de hiervoor genoemde verkeersmaatregel tot het:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

  •  

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994, komt het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding bij het treffen van deze verkeersmaatregel. De vrijheid om als automobilist de gehele breedte van de rijbaan te gebruiken wordt beperkt. Dit wordt van geringer belang geacht in vergeleken met de verkeersveiligheid van fietsers.

De in dit verkeersbesluit genoemde maatregel leidt niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.

BESLUITEN

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

  • Het aanbrengen van fietsstroken op de gehele Embranchementsweg, door het plaatsen van fietssymbolen op de fietsstroken zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 en rode coating over een breedte van 1,7 meter aan beide zijde van de weg;

  • bushalte Prins Hendriksoord op te heven, door middel van het verwijderen van bord L3b zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990.

Situatieschets

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking 6 weken na publicatie.

Communicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad en op www.zeist.nl. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.

burgemeester en wethouders van Zeist,

namens dezen,

teammanager Beheer Openbare Ruimte

Annemarie Wolters b.a. Rob van der Mark

Bezwaarmogelijkheid

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

  • de naam, het adres en de handtekening van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

  • de gronden van het bezwaar.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn. Ook is het mogelijk het bezwaarschrift digitaal in te dienen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de gemeente Zeist https://www.zeist.nl/gemeente-bestuur-en-organisatie/wet-en-regelgeving/zienswijze-bezwaar-of-beroep.

Voorlopige voorziening

Daarnaast kunt u na het indienen van het bezwaarschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven