Overwegingen ten aanzien van het besluit Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen: De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Waarom is dit besluit genomen?
De gemeente Nissewaard gaat op verzoek van Rijkswaterstaat de maximale snelheid van en naar de Spijkenisserbrug van 80 km/u terugdringen naar 50 km/u.
Dit geldt voor de Groene Kruisweg maar dan alleen voor het wegvak vanaf/tot aan het tankstation. Op dit wegvak gebeurt veel en er wordt veel aandacht van de weggebruiker gevraagd. Met regelmaat leidt dit tot ongevallen en worden slagbomen stuk gereden met de nodige hinder tot gevolg. Een lagere maximumsnelheid helpt om alle rijtaken beter en veiliger uit te kunnen oefenen. Ook zijn bij de recente renovatie van de Spijkenisserbrug alle bedien- en signaleringssystemen afgestemd op 50km/h.
Met het verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- •
het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer
De bovenstaande belangen wegen zwaarder dan overige, persoonlijke, belangen zoals bijvoorbeeld een minimale verhoging van de reistijd.
Procedure Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Namens de politie Eenheid Rotterdam, werd overleg gevoerd door een vakadviseur van de afdeling expertise van team verkeer politie Rotterdam. Tijdens dit overleg werden de verkeersaspecten van het verkeersbesluit besproken.
De politie ging tijdens dit overleg niet akkoord met het voorgenomen verkeersbesluit vanwege handhavingsaspecten.