Verkeersbesluit voor het reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen aan Dr. Koppiusstraat te Ter Apel

Z/25/260439/D-693633

Burgemeester en Wethouders van Westerwolde;

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de Uitvoeringsvoorschriften BABW en de Algemene wet bestuursrecht;

  • het Mandaatbesluit Gemeente Westerwolde;

Overwegende:

  • dat de Dr. Koppiusstraat in Ter Apel een openbare weg is;

  • dat de Dr. Koppiusstraat in Ter Apel in eigendom en beheer is van de gemeente Westerwolde;

  • dat de gemeente van een inwoner, wonend aan de Dr. Koppiusstraat, die elektrisch rijdt een aanvraag heeft ontvangen voor de realisatie van een openbare laadpaal op een locatie waar op dit moment nog geen laadpaal aanwezig is;

  • dat de aanvraag voor het plaatsen een laadpaal met 2 oplaadpunten voor het opladen van elektrische voertuigen aan de Dr. Koppiusstraat in Ter Apel voldoet aan de gestelde voorwaarden voor de plaatsing van een openbare laadpaal als opgenomen in de vastgestelde Integrale laadvisie Westerwolde 2021-2035 en het Plaatsingsbeleid laadpalen 2021-2035;

  • dat op grond van artikel 18, eerste lid en onder d en artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens;

  • dat op grond van artikel 2, lid 2 sub a en artikel 2, lid 3 sub a Wegenverkeerswet 1994 krachtens deze wet vastgestelde regels respectievelijk kunnen strekken tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik;

  • dat op voorhand niet is gebleken dat het instellen van de voorgestelde maatregelen gevaarlijke of hinderlijke verkeerssituaties oplevert;

  • dat er geen signalen bekend zijn dat er op deze locatie een tekort aan parkeerruimte ontstaat door het reserveren van 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • dat andere potentiële locaties aan deze straat zijn bekeken voor de laadpaal, maar vanwege een adequate ruimtelijke inpassing van de laadpaal en o.a. grondeigendom (grond moet gemeentelijk eigendom zijn) niet geschikt worden geacht;

  • dat de openbare laadpaal geen exclusief recht voor gebruik door de aanvrager vertegenwoordigd;

  • dat de parkeerplaatsen niet op een andere manier mogen worden gebruikt, dan voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • dat deze geplande laadpaal in een gebied komt waar nog geen laadpaal aanwezig is, waardoor er op gepaste loopafstand een laadpaal aanwezig is wat valt binnen het dekkend netwerk;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met Politie Noord Nederland, District Groningen;

  • dat het verzoek voldoet aan het door de politie opgesteld advies van 1 december 2024 ‘Generaal advies m.b.t. het inrichten van gereserveerde gehandicaptenparkeerplaatsen, algemene gehandicaptenparkeerplaatsen en het inrichten van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen’;

Uit het oogpunt van:

  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Is het gewenst om

Een laadpaal voor elektrische voertuigen te exploiteren nabij de Dr. Koppiusstraat in Ter Apel.

Motivering

Elektrische voertuigen dragen bij aan een schone lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast. Het aantal elektrische voertuigen groeit en daarmee ook de behoefte aan openbare laadpalen. Door het vergroten van het aantal laadpalen die voor iedereen te gebruiken zijn, willen we bijdragen aan de omslag naar elektrisch rijden.

Een laadpaal wordt voor of naast twee openbare parkeervakken geplaatst en heeft twee oplaadpunten. Om te zorgen dat de laadpaal ook effectief gebruikt kan worden voor het doel waarvoor hij geplaatst is, namelijk het opladen van elektrische voertuigen, is het nodig om de twee bijbehorende parkeervakken aan te wijzen als parkeervakken alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen. De parkeervakken blijven openbaar, maar mogen alleen gebruikt worden voor het opladen van elektrische voertuigen.

Een oplaadpaal heeft twee aansluitingen voor het opladen van een voertuig. Bij een oplaadpaal worden daarom twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen. Het is nodig om de parkeerplaatsen bij de laadpaal te reserveren voor het opladen. Dit maximaliseert het gebruik van de locatie en stimuleert om elektrisch te rijden.

BESLUITEN

  • 1.

    Het aanwijzen van twee parkeervakken die uitsluitend bedoeld zijn voor het opladen van elektrische voertuigen aan de Dr. Koppiusstraat in Ter Apel (tussen huisnummer 13 en 15)

  • 2.

    Deze maatregel voeren we uit door plaatsing van het verkeersbord model E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) met een onderbord OB504 (pijl links en rechts) van bijlage 1 van het RVV 1990 zoals aangegeven in de bijbehorende situatietekening Z/25/260439/D-693735

  • 3.

    Dit verkeersbesluit op de gebruikelijke wijze te publiceren in de huis - aan huisbladen de Ter Apeler Courant en het Streekblad;

  • 4.

    Dit verkeersbesluit op de gebruikelijke wijze te publiceren in het digitaal Gemeenteblad (officiële bekendmakingen)

Sellingen, 19 november 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Westerwolde

Namens deze,

A.Snater

Medewerker Verkeer en Vervoer

Het besluit bekijken

Het verkeersbesluit met alle daarop betrekking hebbende stukken ligt van 3 december 2025 tot en met 14 januari 2026 ter inzage in het gemeentehuis in Sellingen. Het staat ook op: zoek.officielebekendmakingen.nl

Bent u het niet eens met het besluit?

Dan kunt u een bezwaarschrift opsturen. In een bezwaarschrift moet in ieder geval het volgende staan:

  • uw naam en uw adres;

  • de datum waarop u uw bezwaarschrift heeft geschreven;

  • de datum van het besluit waar u bezwaar tegen maakt en een omschrijving van het besluit. Wilt u het kenmerk dat boven deze brief staat vermelden?

  • de motivering waarom u het niet eens bent met het besluit;

  • uw handtekening.

Stuur uw bezwaarschrift, binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit, naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerwolde. Postbus 14, 9550 AA Sellingen.

Heeft uw bezwaarschrift spoed?

Heeft uw bezwaarschrift zo veel spoed dat het besluit op bezwaar niet kan worden afgewacht? Dan kunt u de rechtbank vragen om een voorlopige voorziening. U stuurt uw verzoekschrift naar de Rechtbank Noord Nederland,

Locatie Groningen, Postbus 150, 9700 AD Groningen.

Heeft u een DigiD?

kunt u soms ook digitaal bezwaar maken via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht

Naar boven