Gemeenteblad van Nederweert
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nederweert | Gemeenteblad 2025, 513128 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nederweert | Gemeenteblad 2025, 513128 | ander besluit van algemene strekking |
Instrumentarium onder de Omgevingswet
De raad van de gemeente Nederweert
Dat de raad om 21 december 2021 een besluit heeft genomen over het instrumentarium onder de Omgevingswet;
dat besluitpunt 1 uit dit besluit van 21 december 2021 voorschrijft dat bij wenselijke afwijkingen van het omgevingsplan ingezet wordt op het gebruik van de buitenplanse omgevingsplanactiviteit;
dat dit in de praktijk goed werkt en wenselijk is te handhaven;
dat besluitpunt 2 uit dit besluit van 21 december 2021 voorschrijft dat de bevoegdheid het omgevingsplan te wijzigen niet gedelegeerd wordt aan het college van B&W:
het in het kader van de uniformiteit logisch is in vergelijkbare gevallen waarbij bij een BOPA geen adviesrecht nodig is, de vaststelling van de wijziging van het omgevingsplan te delegeren aan het college;
het in het kader van de praktische uitvoerbaarheid wenselijk is de vaststelling van het omgevingsplan als gevolg van de technische omzetting van een reeds verleende BOPA in het omgevingsplan te delegeren aan het college.
dat tijdige besluitvorming feitelijk vrijwel nooit haalbaar is bij en plan waar sprake is van de reguliere procedure en de raad adviesrecht heeft;
het daarom wenselijk is de lijst te beperken tot plannen welke wezenlijke impact hebben en politiek relevant zijn;
het daarom wenselijk is het aantal woningen bij besluitpunt 3 van 5 op te hogen naar 10;
het daarom wenselijk is de tekst bij de astrix bij besluitpunt 3 aan te vullen met ‘situaties welke opgenomen zijn in de lijst met functiewijzigingen in het buitengebied waarvoor het college bevoegd is, zoals opgenomen in de bijlage 1 van het raadsvoorstel van 7 oktober 2025’;
dat besluitpunt 4 uit dit besluit van 21 december 2021 voorschrijft dat participatie verplicht gesteld is in situaties dat de raad adviesrecht heeft;
dat dit een goed werkbare lijn is het wenselijk is deze voort te zetten;
dat besluitpunt 5 uit dit besluit van 21 december 2021 voorschrijft dat de uitgebreide voorbereidingsprocedure gevolgd wordt in situaties dat de raad adviesrecht heeft;
dat besluitpunt 5 uit dit besluit van 21 december 2021 juridisch niet correct is;
dat het intrekken, aanvullen en wijzigen van alle besluitvorming leidt tot een complex kader;
dat het om deze reden wenselijk is het voorstel van 21 december 2021 in te trekken en te vervangen door een integraal nieuw kader.
Gezien het voorstel nr. 2025-67 van het college van burgemeester en wethouders d.d. 7 oktober 2025
Aldus besloten in de openbare vergadering van 18 november 2025,
De raadsgriffier,
L. (Loes) Janssen
De voorzitter,
B.M.T.J. (Birgit) Op de Laak
Algemene toelichting – BOPA-procedures en (partiële) wijzigingen omgevingsplan bij functiewijzigingen in het buitengebied
In het buitengebied gelden in principe de regels van het geldende bestemmingsplan (of onder de Omgevingswet: het omgevingsplan). Deze plannen zijn vaak generiek en gericht op het behoud van de hoofdfuncties: agrarisch gebruik, natuur en landschap. Voor afwijkend gebruik – zoals bewoning, recreatie, maatschappelijke voorzieningen of energieopwekking – is in de meeste gevallen geen directe bouw- of gebruiksrecht opgenomen.
Een functiewijziging betekent dat een perceel, gebouw of terrein een andere hoofdfunctie of nevenfunctie krijgt dan planologisch toegestaan. Omdat dit gebruik strijdig is met het bestemmingsplan of omgevingsplan, is er een juridische procedure nodig om het toch mogelijk te maken. Dit kan verlopen via een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA). De BOPA-procedure is nodig omdat:
Hoewel het vaak gaat om relatief kleine of maatschappelijk gewenste aanpassingen (bijvoorbeeld mantelzorg, kleinschalige recreatie of zonnepanelen), zijn dit juridisch gezien nog steeds functiewijzigingen die planologisch moeten worden geborgd. Vandaar dat hiervoor standaard een BOPA nodig is, tenzij het gebruik valt onder algemene afwijkingsregels of rechtstreeks binnenplanse flexibiliteit.
Functiewijzigingen kunnen in plaats van met een BOPA ook met een partiële wijziging van het omgevingsplan planologisch worden geregeld. In sommige gevallen moet dat zelfs, omdat de onderliggende bestemming of functie moet worden verwijderd. Een reden om te kiezen voor planwijziging in plaats van een BOPA-vergunning kan ook gelegen zijn in het feit dat een plan grotere flexibiliteit geeft.
In de lijst hieronder staan de functiewijzigingen opgesomd waarbij de raad:
Lijst met functiewijzigingen in het buitengebied waarvoor het college bevoegd is
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-513128.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.