Gemeente Leiden, ontwerp verkeersbesluit Verkeersmaatregelen Lammenschansdriehoek: Alfabetweg, Pallas Athenekade, Lambdakade, Plantijnstraat, Lammenschansweg, Omegaweg en Jotapad

Situatietekening: Z/25/3875418-6060889

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

 

Gelet op hoofdstuk II paragraaf 2 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en de Bevoegdhedenregeling gemeente Leiden, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten is voorbehouden aan de manager van de afdeling Mobiliteit,

Overwegende dat:

  • De gemeenteraad op 23 mei 2019 de update Ontwikkelstrategie Lammenschansdriehoek 2019 heeft vastgesteld;

  • In de Ontwikkelstrategie Lammenschansdriehoek is opgenomen dat het verkeer van/naar de verschillende bouwplannen via een verbindingsstraat genaamd de ‘Centrale As’ ontsloten zal worden richting de Lammenschansweg en Kanaalweg;

  • De Alfabetweg als Centrale As een 30km/uur erftoegangsweg wordt waar vanwege de beperkte verkeersintensiteiten gemotoriseerd verkeer en fietsers gezamenlijk gebruik van kunnen maken;

  • De bouwplannen middels inpandige parkeergarages in voldoende mate voorzien in de eigen parkeerbehoefte welke ontsloten zullen worden via de Alfabetweg;

  • De Alfabetweg als Centrale As volgens de Ontwikkelstrategie ook moet voorzien in voldoende laad/losplaatsen voor het expeditieverkeer van de verschillende bouwblokken;

  • De huidige oostelijke ventweg van de Lammenschanweg na realisatie van de bouwblokken geen andere bestemmingen meer heeft voor gemotoriseerd verkeer;

  • De Lammenschansweg in Beleidsprogramma Fiets 2020-2030 is aangemerkt als regionale fietsroute;

  • De huidige kruising van de Lammenschansweg met de Koninginnelaan en Omegaweg in de toekomst onvoldoende capaciteit heeft om de toekomstige verkeersstromen van de Lammenschansweg inclusief het verkeer van alle nieuwe bouwplannen te kunnen ontsluiten;

  • De Ontwikkelstrategie uitgaat van een totale herinrichting van de kruising waarbij de oostelijke ventweg uit oogpunt van veiligheid en verkeersafwikkeling voor het gemotoriseerd verkeer opgeheven zal worden;

  • Het gelet op de fietsnetwerkstructuur en de aansluiting voor (brom)fietsers van de op het Lammenschansplein en de Lammebrug het gewenst is dat (brom)fietsers aan de oostzijde van de Lammenschansweg in twee richtingen kunnen fietsen;

  • De huidige oostelijke ventweg van de Lammenschansweg tussen de Gaiastraat en het Bètaplein bij de herinrichting van de Lammenschansweg zal worden ingericht als een twee richting vrijliggend fiets/bromfietspad;

  • De Plantijnstraat komend vanuit het centrum van de stad door het opheffen van de oostelijke ventweg van de Lammenschansweg alleen nog via de Kanaalweg bereikbaar is;

  • Het uit oogpunt van een goede bereikbaarheid van de Plantijnstraat daarom gewenst is dat de Plantijnstraat in twee richtingen toegankelijk is;

  • Er bij de herinrichting van het Lammenschansplein op de Kanaalweg voor verkeer komend vanaf de Lammenschansweg richting de Plantijnstraat een veilig linksafvak richting de Plantijnstraat gerealiseerd zal worden;

  • Er vooruitlopend op de herinrichting van de Lammenschansweg op de oostelijke ventweg eerst nog ondergrondse werkzaamheden t.b.v. nieuwe riolering en kabels en leidingen zullen plaatsvinden;

  • Herinrichting van de Lammenschansweg en de kruising Tomatenstraat-Omegaweg gepland staan voor medio 2028;

  • Uit doorrekening blijkt dat de huidige verkeersintensiteiten van de Lammenschansweg en de hoeveelheid verkeer vanuit de Lammenschansdriehoek (zolang de Gamma-locatie nog niet ontwikkeld is) nog niet zullen leiden tot knelpunten in de verkeersafwikkeling;

  • Instellen van éénrichtingsverkeer op de Alfabetweg richting de Kanaalweg vooruitlopend op de herinrichting van de Lammenschansweg om zo de kruising van de Lammenschansweg te ontlasten niet noodzakelijk is;

  • Tweerichtingsverkeer op de Alfabetweg uit oogpunt van bereikbaarheid van de wijk (mede ten tijde van wegwerkzaamheden) en toegankelijkheid voor hulpdiensten wenselijk is;

  • De hoeveelheid vrachtverkeer (expeditieverkeer + Dunea) zeer beperkt zal zijn en vanwege de tweezijdige ontsluiting van de Alfabetweg niet hoeft te keren;

  • In de Ontwikkelstrategie is opgenomen dat voldoende parkeergelegenheid gerealiseerd moet worden waarbij bewoners en bezoekers zoveel mogelijk op eigen terrein parkeren waardoor er in de openbare ruimte slechts beperkt parkeren aangeboden hoeft te worden;

  • In de benodigde parkeergelegenheid in de openbare ruimte wordt voorzien middels parkeervakken;

  • Er op de Alfabetweg voor laden & lossen twee ruime laad/losplaatsen gerealiseerd zullen worden waardoor het verkeer op de Centrale As ongehinderd en veilig kan passeren;

  • de entrees van bouwplan Schouls goed via de trottoirs bereikbaar moeten zijn voor hulpdiensten en de trottoirs daarom op de Alfabetweg aangesloten zijn middels een bocht en een verlaagde band. Ter voorkoming van onduidelijkheid en/of moedwillig misbruik van de trottoirs door bestuurders is het gewenst om de status van deze trottoirs aan te geven middels een bord;

  • deze verkeersmaatregelen worden genomen met een doel als beoogd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994;

  • overleg is gepleegd met (de gemachtigde van) de korpschef van de politie, die een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de genoemde verkeersmaatregelen;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde borden zijn vastgesteld in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;

  •  

zijn voornemens te

BESLUITEN:

  • 1.

    opheffen van de tijdelijke geslotenverklaring uitgezonderd (brom)fietsers op de Lammenschansweg (oostelijke ventweg) door het verwijderen van borden C01 (geslotenverklaring in beide richtingen) + onderborden “uitgezonderd (brom)fietsers”;

  • 2.

    opheffen (tijdelijke) voorrangskruising op Pallas Athenekade door het verwijderen van borden B6 (verleen voorrang) en B7 (stop en verleen voorrang)

  • 3.

    opheffen van éénrichtingsverkeer op de Plantijnstraat door het verwijderen van borden C02 (éénrichtingsweg, in deze richting gesloten) en C03 (éénrichtingsweg);

  • 4.

    instellen van een verplicht fiets/bromfietspad op de Lammenschansweg (oostelijke ventweg) tussen de Gaiastraat en de Omegaweg door het plaatsen van borden G12a (verplicht fiets/bromfietspad) en G12b (einde verplicht fiets/bromfietspad) nabij de Gaiastraat en de Omegaweg;

  • 5.

    instellen van een parkeerverbodzone op de Omegaweg, het Jotapad, Alfabetweg, Pallas Athenekade en Lambdakade door het plaatsen van borden E01-ZB (parkeerverbod-zone begin) en E01-ZE (parkeerverbod-zone eind) op de Omegaweg nabij de kruising met de Lammenschansweg (oostelijke ventweg) en op de Lambdakade nabij de kruising met de Kanaalweg. Deze borden worden al dan niet als gecombineerd zonebord toegepast met de reeds bestaande borden 30km/uur-zone (A0130-ZB en A0130-ZE);

  • 6.

    instellen van 3 parkeergelegenheden voor het direct laden en lossen van goederen op de Alfabetweg middels het plaatsen van borden E07 (laad/losplaats);

  • 7.

    plaatsen van borden G07 (voetpad) aan het begin van de voetpaden van bouwplan Schouls ter hoogte van de binnenbocht van de Alfabetweg en het begin van het Cadmuspad;

  • 8.

    de hierboven genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met kenmerk Z/25/3875418-6060889

 

Leiden, 20-11-2025

burgemeester en wethouders van Leiden

Namens dezen,

 

 

F.J.H. Douglas

Afdelingsmanager Mobiliteit

 

Reageren?

Het ontwerp verkeersbesluit is vanaf 28-11-2025 te vinden in het Gemeenteblad op de website www.overheid.nl. Een papieren versie van het verkeersbesluit ligt van 28-11-2025 tot 09-01-2026 ter inzage in het Stadskantoor, Bargelaan 190. Geopend van maandag tot en met vrijdag 8.30 – 17.00 uur. Op donderdag ook geopend van 17.00 – 20.00 uur en zaterdag van 9.00 – 12.30 uur.

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum van publicatie in het Gemeenteblad een zienswijze indienen bij burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘zienswijze ontwerp verkeersbesluit Verkeersmaatregelen Lammenschansdriehoek’ en het zaaknummer (Z/25/3875418). Een mondelinge zienswijze is mogelijk na afspraak via tel 14071.

De zienswijzen op het ontwerpbesluit worden meegenomen in het definitieve besluit van burgemeester en wethouders. Beroep indienen naar aanleiding van het definitieve besluit is alleen mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit.

Naar boven