Gemeenteblad van Voorschoten
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Voorschoten | Gemeenteblad 2025, 512061 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Voorschoten | Gemeenteblad 2025, 512061 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit t.b.v. oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Ter Lips, Nassaukade te Voorschoten
Het college van burgemeester en wethouders van Voorschoten:
artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
op de volgende twee locaties in eerste instantie één parkeerplaats te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen:
Bij goed gebruik zal er ook een tweede parkeerplaats worden gereserveerd.
gemeente Voorschoten de luchtkwaliteit in de gemeente wil verbeteren. Elektrisch rijden is schoner, stiller en zuiniger, dan de reguliere vormen van mobiliteit. Elektrische voertuigen stoten geen of minder CO2, NO2 en fijnstof (PM10) uit dan voertuigen met een verbrandingsmotor en zijn daarmee minder schadelijk voor de gezondheid, het milieu en het klimaat;
het energieakkoord Holland Rijnland 2017 – 2025 als gemeenschappelijke ambitie heeft om in 2050 energieneutraal te zijn;
in het energieakkoord wordt ingezet op meer gebruik van elektrische auto’s door het stimuleren en faciliteren van meer oplaadpunten in de regio;
de structuurvisie Voorschoten 2025 verwacht dat de verduurzaming van de mobiliteitsbehoefte leidt tot een grotere behoefte aan laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen;
het stimuleren van elektrische mobiliteit behoort tot een van de actiepunten uit het door het de gemeenteraad vastgestelde verkeersplan 2017;
in de Integrale visie laadinfrastructuur gemeente Voorschoten eveneens onze ambities op gebied van elektrisch rijden zijn verwoord;
het voor het stimuleren van elektrische mobiliteit van belang is dat er over een dekkend netwerk van elektrische oplaadpunten kan worden beschikt;
elektrisch vervoer een ontwikkeling is met groot maatschappelijk belang;
er uit de nabije omgeving van de beoogde laadpaallocaties een aanvraag is ingediend voor een elektrische oplaadpaal of dat uit laaddata van bestaande oplaadpalen is gebleken dat de laadvraag dusdanig is gestegen dat een nieuwe oplaadpaal noodzakelijk is.
de aanvrager hiervoor in aanmerking komt omdat:
de aanvrager woont of werkt in Voorschoten
de aanvrager (binnenkort) aantoonbaar in het bezit is van een elektrische auto;
de aanvrager niet beschikt over de mogelijkheid om de auto op eigen terrein op te laden;
er binnen 200 meter loopafstand van de woning/bedrijfsruimte van de aanvrager geen elektrische oplaadpaal aanwezig is, of er is binnen 200 meter loopafstand een laadpaal aanwezig, waar geen laadruimte aanwezig is. Met geen laadruimte wordt bedoeld: als beide laadvakken reeds gereserveerd zijn en/of het verbruik hoger is dan gemiddeld 250 kWh/laadpunt/maand en/of het aantal transactie hoger is dan gemiddeld 25 transacties/laadpunt/maand. Per geval wordt daarnaast de omgeving, het type gebruikers en de aanvraag in ogenschouw genomen om te bepalen of de laadruimte ook daadwerkelijk leidt tot genoeg beschikbaarheid voor de e-rijders in de omgeving.
voor de locatiebepaling van de nieuwe locaties zo veel als mogelijk rekening gehouden is met het vastgestelde beleid;
er per elektrische oplaadpaal twee elektrisch aangedreven voertuigen gelijktijdig kunnen worden opgeladen;
er een laadpaal geplaatst wordt aan de:
het plaatsen van een oplaadpaal en daarmee het reserveren van parkeervakken voor uitsluitend elektrische voertuigen in principe de parkeerdruk niet verhoogt;
het elektrische voertuig, welke momenteel al in de wijk staat geparkeerd in een regulier parkeervak en nu verplaatst naar het gereserveerde parkeervak voor elektrische laden, het ‘oude’ reguliere parkeervak leeg laat;
dit ‘oude’ reguliere parkeervak vervolgens gebruikt kan worden door bewoners die voorheen parkeerden in de parkeervakken die nu worden gereserveerd voor elektrische laden;
er dus slechts sprake is van een herschikking;
het hierbij wel zaak is om het aanbod van gereserveerde parkeervakken voor elektrisch laden zo nauw mogelijk te laten meestijgen met de vraag;
om te voorkomen dat de komst een oplaadpaal een verhoging van de parkeerdruk tot gevolg heeft, doordat het aanbod en de vraag niet gelijk lopen, in eerste instantie 1 parkeerplaats gereserveerd wordt voor het opladen van elektrische voertuigen;
gestreefd wordt om op termijn beide punten te gebruiken en per oplaadpaal dus twee plaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen te kunnen reserveren;
de oplaadpalen daarom zodanig geplaatst worden dat in de toekomst (bij vraag naar een tweede oplaadpunt) het tweede vak eenvoudig gereserveerd kan worden;
het tweede parkeervak echter pas ingericht wordt als daar voldoende vraag voor blijkt;
de reden daarvoor is dat als het afgekruiste vak leeg blijft, dit als overlast gevend wordt ervaren in buurten met een hoge parkeerdruk;
het tweede parkeervak in de volgende gevallen wordt ingericht als oplaadplaats voor elektrische voertuigen:
het verbruik is hoger dan gemiddeld 250 kWh/laadpunt/maand en/of
het aantal transacties is hoger dan gemiddeld 25 transacties/laadpunt/maand;
per geval wordt daarnaast de omgeving, het type gebruikers en de aanvraag in ogenschouw genomen om te bepalen of de laadruimte ook daadwerkelijk leidt tot genoeg beschikbaarheid voor de e-rijders in de omgeving het nodig is om de betreffende parkeerplaatsen middels een verkeersbesluit aan te wijzen als zijnde parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen;
het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten binnen de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij gemeente Voorschoten.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur en heeft de politie laten weten geen bezwaar tegen dit besluit te hebben;
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Voorschoten om:
door het plaatsen van bord E8c van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met het onderbord (OB504) dat met twee pijlen aangeeft op welke vakken het betrekking heeft, waarbij in eerste instantie maar een pijl wordt geplaatst en daarmee op de volgende twee locaties parkeerplaatsen aan te wijzen die het opladen van elektrische voertuigen als specifiek doel hebben:
aan de Ter Lips nabij nr. 176;
aan de Nassaukade nabij nr. 10.
namens het college van burgemeester en wethouders op 25 november 2025
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u tot zes weken na datum van verzending van deze brief bezwaar maken. Dit kan per brief, digitaal of per e-mail.
Brief: per brief aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 393, 2250 AJ, Voorschoten. Vermeld in het bezwaarschrift uw naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, het zaaknummer, de datum van uw brief, de reden waarom u het niet eens bent en onderteken vervolgens de brief.
Digitaal: via het formulier op de website van gemeente Voorschoten (https://www.voorschoten.nl/bezwaar-maken/), met gebruik van uw DigiD, EHerkenning of e-IDAS.
E-mail: via het mailadres gemeente@voorschoten.nl. Vermeld in het bezwaarschrift uw naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, het zaaknummer, de datum van uw brief, de reden waarom u het niet eens bent en onderteken vervolgens de brief.
Vermeld in uw bezwaar tegen welke locatie u bezwaar maakt. Een bezwaar op één van deze locaties betekent niet dat de gemeente niet overgaat tot realisatie van de andere locatie.
Verzoek om voorlopige voorziening:
Kunt u de behandeling van uw bezwaarschrift niet afwachten? Dan, kunt u de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, Sector Bestuursrecht, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Het verzoekschrift stuurt u naar de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht), Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Voor het doen van een verzoek tot voorlopige voorziening zijn griffierechten verschuldigd.
U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de Voorzieningenrechter via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (bijvoorbeeld DigiD).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-512061.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.