Vestiging gemeentelijk voorkeursrecht locatie Rijksweg/Akkermansbeek te Gaanderen

Kennisgeving in het Gemeenteblad van de terinzagelegging van de voorkeursrechtbeschikking en de op de beschikking betrekking hebbende stukken

Gemeenteblad van 20 november 2025

Vestiging voorkeursrecht

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Doetinchem heeft op 18 november 2025 besloten om op basis van artikel 9.1, tweede lid Omgevingswet een voorkeursrecht te vestigen op onroerende zaken op de locatie Rijksweg/Akkermansbeek te Gaanderen. De onroerende zaken zijn nader aangegeven op de bij de voorkeursrechtbeschikking behorende tekening en perceellijst.

Waarom wordt het voorkeursrecht gevestigd?

Het voorkeursrecht wordt gevestigd op de betreffende locatie ten behoeve van de realisatie van de toegedachte functie bedrijventerrein met bijbehorende voorzieningen, een en ander nader uit te werken. Het is de bedoeling om te komen tot een uitbreiding van het bestaande bedrijventerrein Akkermansweide om te kunnen voorzien in de gemeentelijke ruimtevraag naar geschikte bedrijfslocaties. De beoogde gebiedsontwikkeling is op dit moment nog niet vastgelegd in een formeel planologisch besluit en is dan ook een kwestie van nadere planvorming.

De gemeente wil in een vroeg stadium de strategie bepalen, om regie te houden en sturing te geven aan de beoogde gebiedsontwikkelingen. Met de vestiging van het gemeentelijk voorkeursrecht verkrijgt de gemeente een voorkeurspositie op de grondmarkt in het betreffende gebied c.q. een eerste recht van koop op de in de beschikking betrokken percelen. De eigenaren van de betreffende percelen dienen hun eigendom op de percelen bij voorgenomen vervreemding eerst aan de gemeente aan te bieden c.q. de gemeente in de gelegenheid te stellen om de percelen te verkrijgen. Het gemeentelijk voorkeursrecht maakt het de gemeente mogelijk om de regie te houden bij de uitvoering van haar plannen. Het gemeentelijk voorkeursrecht voorkomt, dat een andere partij zich in het gebied een positie verschaft, waardoor de gemeentelijke regierol kan worden verstoord.

De aan de locatie toegedachte functie vormt een niet-agrarische functie. Voor de locatie geldt voorts dat het bestaande, feitelijke gebruik afwijkt van die toegedachte functies. Daarmee is aan beide vereisten voor de vestiging van een voorkeursrecht voldaan. Vrije vervreemding van de gronden zou de realisatie van de toegedachte functies kunnen frustreren. Dit rechtvaardigt het vestigen van een voorkeursrecht, omdat daarmee de vrije overdraagbaarheid van de gronden wordt beperkt.

Bekendmaking en inwerkingtreding

De voorkeursrechtbeschikking is bekendgemaakt door toezending van de beschikking aan de belanghebbenden (lees: de betrokken grondeigenaren en de eventuele beperkt gerechtigden). Dit geschiedt door middel van een aangetekende brief met bijlagen.

Binnen vier dagen na de bekendmaking dient de voorkeursrechtbeschikking te worden ingeschreven in de openbare registers, opdat het voorkeursrecht vanaf het tijdstip van inschrijving inwerking treedt.

Kennisgeving terinzagelegging

Artikel 16.32b Omgevingswet schrijft voor dat kennis wordt gegeven in het Gemeenteblad van de terinzagelegging van de voorkeursrechtbeschikking en de op de beschikking betrekking hebbende stukken op de in artikel 12 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze. Ter voldoening hieraan geven wij kennis dat de voorkeursrechtbeschikking en de op de beschikking betrekking hebbende stukken, daaronder mede begrepen de perceellijst en de grondtekening, met ingang van 20 november 2025 voor een periode van zes weken voor eenieder kosteloos ter inzage liggen in het gemeentehuis te Doetinchem, Raadhuisstraat 2 (7001 EW). Voor het inzien van de stukken maakt u van tevoren een afspraak via telefoonnummer (0314) 37 73 77.

Ter voldoening aan het bepaalde in de artikelen 12 en 13 van de Bekendmakingswet zijn de voorkeursrechtbeschikking en de op de beschikking betrekking hebbende stukken gedurende dezelfde termijn tevens in te zien via de volgende link:

https://www.doetinchem.nl/voorkeursrecht-gaanderen

Zienswijzen

Binnen drie maanden dient de gemeenteraad de vestiging van het voorkeursrecht te bestendigen. In het kader van een zorgvuldige voorbereiding van de door de raad te nemen beschikking tot vestiging van het gemeentelijk voorkeursrecht op de onderhavige percelen, worden belanghebbenden (dat wil zeggen eigenaren van en eventuele beperkt gerechtigden tot de aangewezen percelen), gelet op het bepaalde in artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht (‘Awb’) in de gelegenheid gesteld om gedurende een termijn van vier weken, vanaf 20 november 2025 tot en met 17 december 2025, hun zienswijzen over het ontwerp-raadsbesluit schriftelijk, dan wel mondeling naar voren te brengen.

Schriftelijke zienswijzen kunnen worden gericht aan de raad van de gemeente Doetinchem, postbus 9020, 7000 HA Doetinchem. Indien belanghebbenden hun zienswijzen aan de raad mondeling kenbaar wensen te maken, kunnen zij hiervoor telefonisch een afspraak maken onder telefoonnummer (0314) 37 73 77.

Bezwaar

Tegen de voorkeursrechtbeschikking van burgemeester en wethouders staat bestuursrechtelijke rechtsbescherming open volgens de Algemene wet bestuursrecht (‘Awb’). Belanghebbenden (dat wil zeggen eigenaren van en eventuele beperkt gerechtigden tot de aangewezen percelen) kunnen een bezwaarschrift indienen tegen de voorkeursrechtbeschikking. De bezwaartermijn bedraagt zes weken en loopt vanaf 20 november tot en met 31 december 2025. Een bezwaarschrift moet worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Doetinchem, postbus 9020, 7000 HA Doetinchem.

Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en dient ten minste te bevatten:

  • a.

    de naam en het adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit (de voorkeursrechtbeschikking) waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Voorlopige voorziening

Degene die een bezwaarschrift indient kan, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, op grond van artikel 8:81 Awb tevens een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, afdeling bestuursrecht (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem).

U kunt uw verzoek om een voorlopige voorziening ook digitaal indienen via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor heeft u een DigiD nodig.

Heeft u vragen?

Wanneer u vragen heeft, dan kunt u contact opnemen met de heer R. Raedeman via telefoonnummer (0314) 37 73 77 of per e-mail r.raedeman@doetinchem.nl.

Doetinchem, 20 november 2025

Burgemeester en wethouders van Doetinchem

Naar boven