Verzamelverkeersbesluit aanwijzen parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen voorjaar 2026

(Verkeersbesluit gemeente Eijsden-Margraten)

 

Ons kenmerk: Z/25/283046

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten

Aanleiding

De gemeenteraad heeft in februari 2023 het Plaatsingsbeleid Laadinfrastructuur gemeente Eijsden-Margraten vastgesteld. Voor de plaatsing van laadpalen werd een concessie afgesloten waarbinnen twee keer per jaar nieuwe palen geplaatst worden op locaties waar nog geen laadpunt in de buurt is of locaties waar de bestaande laadpunten in de omgeving zo veel worden gebruikt dat toevoeging van een extra laadpaal gewenst is. Voor de plaatsingsperiode in het voorjaar van 2026 zijn zeven locaties geselecteerd. Bij deze nieuwe laadpalen is het nodig parkeerplaatsen aan te wijzen die alleen gebruikt mogen worden voor het opladen van elektrische voertuigen.

Bevoegdheidsgrondslag

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Eijsden-Margraten voor wegen die niet onder het beheer van het Rijk, de provincie of het waterschap vallen.

Op grond van de Mandaat- en machtigingsregeling van de gemeente Eijsden-Margraten 2017 is de bevoegdheid om verkeersbesluiten te nemen gemandateerd aan het afdelingshoofd van de afdeling Openbare Ruimte.

Grondslag voor het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd.

Dit besluit wordt genomen, mede gelet op:

  • 1.

    de WVW1994;

  • 2.

    het BABW;

  • 3.

    de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • 4.

    het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV1990);

  • 5.

    de Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);

  • 6.

    het Plaatsingsbeleid Laadinfrastructuur gemeente Eijsden-Margraten

Doelstellingen van het besluit

Op grond van artikel 21 van het BABW moet een verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen vermeld in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW1994 met het verkeersbesluit worden beoogd. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het beperken van door het verkeer veroorzaakte gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.

Overwegingen

Overwegende dat:

  • -

    dit verkeersbesluit gaat over de Clara Feystraat en Albert Strahlestraat in Cadier en Keer, de Treffersteeg, het Stationsplein en het Veldje in Eijsden, Rabauw in Margraten het Burgemeester Bogmanplein in Noorbeek;

  • -

    deze wegen in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Eijsden-Margraten zijn;

  • -

    het centrale doel van het nationale Klimaatakkoord het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland in 2030 met 49% ten opzichte van 1990 is;

  • -

    als onderdeel van het Klimaatakkoord de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is vastgesteld waarin is opgenomen dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur geen belemmering mag vormen voor de groei van het aantal elektrische auto’s;

  • -

    de provincies Noord-Brabant en Limburg en de gemeenten samen de NAL regio Zuid vormen en met een collectieve concessie afspraken uit het Klimaatakkoord voor elektrisch vervoer vormgeven;

  • -

    de gemeente via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met een exploitant van elektrische laadpalen;

  • -

    die concessiehouder twee keer per jaar locaties aandraagt voor nieuwe laadpalen waar nog geen laadpunt in de buurt is of locaties waar de bestaande laadpunten in de omgeving zo veel worden gebruikt dat toevoeging van een extra laadpaal gewenst is;

  • -

    de concessiehouder hierbij kiest uit een lijst van locaties die vooraf door de gemeente gecontroleerd is op technische geschiktheid en getoetst is aan het plaatsingsbeleid;

  • -

    bij de plaatsing van een elektrische laadpaal in principe ook twee parkeerplaatsen aangewezen worden voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • -

    voor de eerste plaatsingsperiode van 2026 door zeven nieuwe laadpalen voorgesteld worden;

  • -

    één laadpaal geplaatst zal worden in de Clara Feystraat in Cadier en Keer;

  • -

    bestaande palen in de omgeving van de Clara Feystraat zo veel gebruikt worden dat toevoeging van een extra paal noodzakelijk is;

  • -

    één laadpaal geplaatst zal worden in de Albert Strahlestraat in Cadier en Keer;

  • -

    bestaande palen in de omgeving van de Albert Strahlestraat zo veel gebruikt worden dat toevoeging van een extra paal noodzakelijk is;

  • -

    één paal geplaatst zal worden in de Treffersteeg in Eijsden;

  • -

    het parkeerterrein in de Treffersteeg een belangrijke parkeerlocatie is binnen de kern Eijsden en hier daarom ook voldoende laadpalen gewenst zijn;

  • -

    in de buurt van het parkeerterrein in de Treffersteeg nog geen laadpunt beschikbaar is;

  • -

    één paal geplaatst zal worden op het Stationsplein in Eijsden;

  • -

    het parkeerterrein op het Stationsplein een belangrijke parkeerlocatie is binnen de kern Eijsden en hier daarom ook voldoende laadpalen gewenst zijn;

  • -

    één paal geplaatst zal worden op het Veldje in Eijsden;

  • -

    het parkeerterrein op het Veldje een belangrijke parkeerlocatie is binnen de kern Eijsden en hier daarom ook voldoende laadpalen gewenst zijn;

  • -

    bestaande laadpalen in de omgeving van het Veldje zo veel gebruikt worden dat toeviging van een extra paal noodzakelijk is;

  • -

    één paal geplaatst zal worden in Rabauw in Margraten;

  • -

    er op het bedrijventerrein Aan de Fremme nog geen laadpunt beschikbaar is;

  • -

    één paal geplaatst zal worden op het Burgemeester Bogmanplein in Noorbeek;

  • -

    het parkeerterrein op het Burgemeester Bogmanplein een belangrijke parkeerlocatie is binnen de kern Noorbeek en hier daarom ook voldoende laadpalen gewenst zijn;

  • -

    in de buurt van het Burgemeester Bogmanplein nog geen laadpunt beschikbaar is;

  • -

    de vrijheid van het verkeer wordt aangetast door dit verkeersbesluit maar het college van burgemeester en wethouders oordeelt dat het belang om door het verkeer veroorzaakte gevolgen voor het milieu te beperken in dit geval zwaarder weegt.

Op grond van artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie inzake de handhaafbaarheid. De politie heeft op 15 november 2025 schriftelijk kenbaar gemaakt dat dit besluit handhaafbaar en voor de politie derhalve aanvaardbaar is.

BESLUIT

In overeenstemming met de tekeningen in bijlage 1, die onderdeel uitmaakt van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    In de Clara Feystraat in Cadier en Keer, op de parkeerstrook tegenover huisnummer 12, worden twee parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Hiertoe wordt een verkeersbord E8c uit bijlage I van het RVV1990 geplaatst met een onderbord van het type OB504 met twee pijlen.

  • 2.

    In de Albert Strahlestraat in Cadier en Keer, op de parkeerstrook voor huisnummer 25, worden twee parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Hiertoe wordt een verkeersbord E8c uit bijlage I van het RVV1990 geplaatst met een onderbord van het type OB504 met twee pijlen.

  • 3.

    In de Treffersteeg in Eijsden, op de parkeerstrook bij de kruising met de Breusterstraat, worden twee parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Hiertoe wordt een verkeersbord E8c uit bijlage I van het RVV1990 geplaatst met een onderbord van het type OB504 met twee pijlen.

  • 4.

    Op het Veldje in Eijsden, op het parkeerterrein tegenover huisnummer 5, worden twee parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Hiertoe wordt een verkeersbord E8c uit bijlage I van het RVV1990 geplaatst met een onderbord van het type OB504 met twee pijlen.

  • 5.

    Op het Stationsplein in Eijsden, op de parkeerstrook naast huisnummer 8C, worden twee parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Hiertoe wordt een verkeersbord E8c uit bijlage I van het RVV1990 geplaatst met een onderbord van het type OB504 met twee pijlen.

  • 6.

    In Rabauw in Margraten, op de parkeerstrook bij de kruising met Aan de Fremme, worden twee parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Hiertoe wordt een verkeersbord E8c uit bijlage I van het RVV1990 geplaatst met een onderbord van het type OB504 met twee pijlen.

  • 7.

    Op het Burgemeester Bogmanplein in Noorbeek, op de parkeerstrook naast 't Höfke, worden twee parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Hiertoe wordt een verkeersbord E8c uit bijlage I van het RVV1990 geplaatst met een onderbord van het type OB504 met twee pijlen.

Bijlage 1

  • 1.

    Locatie twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in de Clara Feystraat in Cadier en Keer op de parkeerstrook tegenover huisnummer 12.

  • 2.

    Locatie twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in de Albert Strahlestraat in Cadier en Keer op de parkeerstrook voor huisnummer 25.

  • 3.

    Locatie twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in de Treffersteeg in Eijsden op de parkeerstrook bij de kruising met de Breusterstraat.

  • 4.

    Locatie twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen op het Veldje in Eijsden op het parkeerterrein tegenover huisnummer 5.

  • 5.

    Locatie twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen op het Stationsplein in Eijsden op de parkeerstrook naast huisnummer 8C.

  • 6.

    Locatie twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in Rabauw in Margraten op de parkeerstrook bij de kruising met Aan de Fremme.

  • 7.

    Locatie twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen op het Burgemeester Bogmanplein in Noorbeek op de parkeerstrook naast 't Höfke.

Eijsden-Margraten, 19 november 2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten,

Namens dezen,

T.H.P. Ruijters

Afdelingshoofd Openbare Ruimte

Mededelingen

Tegen het besluit kan iedere belanghebbende die rechtstreeks in zijn belang is getroffen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de datum van bekendmaking (= datum van publicatie) van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten.

Tevens kan de indiener van het bezwaarschrift de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, Sector Bestuursrecht, Postbus 950, 6040 AZ Roermond verzoeken een voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. U kunt ook digitaal verzoeken een voorziening te treffen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Het ondertekende bezwaarschrift/verzoekschrift dient ten minste te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener

  • b.

    de dagtekening

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • d.

    de gronden van het bezwaar

Naar boven