Verkeersbesluit taxistandplaats Jagerlaan 19, Zeist

Datum: 20-11-2025

Kenmerk: 966472

Burgemeester en wethouders,

INLEIDING

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Deze bevoegdheid is middels het Algemeen mandaatbesluit Zeist 2020 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Teammanager Beheer Openbare Ruimte.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Gelet op,

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Deze heeft een positief advies afgegeven.

Motivering

Op Jagerlaan 17 te Zeist is een basisschool gevestigd. Een van de leerlingen zit in een rolstoel en wordt met een taxibusje naar school gebracht. Tijdens het halen en brengen van leerlingen is de parkeerdruk bij de school hoog. Op momenten dat de school begint of uitgaat is het druk met aan en afrijdende auto’s. Gelet op dit verkeersbeeld, de wens het brengen-en-halen op een vlotte en veilige manier mogelijk te maken en de doorgang en veiligheid op de weg te waarborgen, wil de gemeente ruimte voor één taxibusje reserveren op één parkeerplaats voor de school. De taxistandplaats komt te liggen op een parkeerplaats ter hoogte van Jagerlaan 19 overeenkomstig onderstaande situatieschets.

Daarbij geldt een tijdsaanduiding van:

  • 1.

    maandag t/m vrijdag 08.00 tot 09.00 uur,

  • 2.

    maandag, dinsdag en donderdag 14.00 tot 15.00 uur en

  • 3.

    woensdag en vrijdag 11.45 tot 12.45.

Met het verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

Besluiten

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    één taxistandplaats aan te wijzen op één parkeerplaats ter hoogte van Jagerlaan 19 door middel van het plaatsen van het verkeersbord model E05 (taxistandplaats), conform bijlage 1 van het RVV 1990, zoals weergegeven in onderstaande situatieschets;

  • 2.

    deze aanwijzing van kracht te laten zijn op: maandag t/m vrijdag 08.00 tot 09.00 uur, maandag, dinsdag en donderdag 14.00 tot 15.00 uur en woensdag en vrijdag 11.45 tot 12.45, en dit te vermelden op onderbord OB206.

Situatieschets

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking zodra de bebording is aangebracht.

Communicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad en op www.zeist.nl. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.

burgemeester en wethouders van Zeist,

namens dezen,

teammanager Beheer Openbare Ruimte

Annemarie Wolters

Bezwaarmogelijkheid

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

  • de naam, het adres en de handtekening van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

  • de gronden van het bezwaar.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn. Ook is het mogelijk het bezwaarschrift digitaal in te dienen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de gemeente Zeist https://www.zeist.nl/gemeente-bestuur-en-organisatie/wet-en-regelgeving/zienswijze-bezwaar-of-beroep

Voorlopige voorziening

Daarnaast kunt u na het indienen van het bezwaarschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven