Amsterdam stadsdeel Noord, verkeersbesluit voor het instellen van acht parkeergelegenheden alleen bestemd voor de politie in de Rode Kruisstraat

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

g elet op:

 

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.

  •  

 

Overwegende dat:

 

  • bij het politiebureau van de eenheid Amsterdam dat gelegen is aan perceel Rode Kruisstraat 79 een noodzakelijke uitbreiding van het wagenpark met acht voertuigen heeft plaatsgevonden;

  • er voor deze acht voertuigen geen plek op eigen terrein is en er geen (eigen) parkeerplaatsen in de openbare ruimte aanwezig zijn;

  • het van belang is om nood- en hulpdiensten te faciliteren in hun bedrijfsvoering en dat hun voertuigen dientengevolge dichtbij in de buurt van de standplaats geparkeerd moeten kunnen worden;

  • op 27-10-2025 dagelijks bestuur van Stadsdeel Noord heeft ingestemd met dit verzoek en daarom de gemeente Amsterdam overgaat tot het instellen van acht parkeergelegenheden alleen bestemd voor politie in de Rode Kruisstraat direct ten noorden van huisnummer 79 in de parkeervakken met nummers 123762489807, 123764489806, 123767489805, 1237694891804, 123772489803, 123774489802, 123776489801 en 123779489800;

  • de parkeerdruk op dit deel van de Rode Kruisstraat in de middag tussen de 60 en 80 % ligt en in de avond tussen de 0 en 60 % ligt en er in de omgeving voldoende parkeergelegenheid aanwezig is om aan de parkeervraag te voldoen;

  • het voordeel dat met deze verkeersmaatregel bereikt wordt in het kunnen uitvoeren van de taken van nood- en hulpdiensten zwaarder weegt, dan het gegeven dat op deze acht plaatsen in het vervolg niet meer geparkeerd mag worden door andere voertuigen dan politievoertuigen;

  • de verkeersmaatregelen geëffectueerd worden door het aanbrengen van de benodigde bebording, zoals aangegeven is op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde wegen of weggedeelten gelegen en onder beheer zijn van de gemeente Amsterdam.

 

Besluit:

  •  

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model E8 van Bijlage I van het RVV 1990 in te stellen: acht gelegenheden alleen bestemd voor de voertuigcategorie of groep voertuigen die op het bord is aangegeven in de Rode Kruisstraat direct ten noorden van huisnummer 79 in parkeervakken met nummers 123762489807, 123764489806, 123767489805, 1237694891804, 123772489803, 123774489802, 123776489801 en 123779489800.

 

Zoals aangegeven op onderstaande tekening.

 

 

Amsterdam,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

Alieke Hordijk

Teammanager Expertisecentrum

Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken

 

Oneens met dit besluit?

Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.

Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.

 

Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:

• Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB

• Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.

• Stuur het formulier op via de website.

 

Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.

Een brief versturen met daarin:

• De datum

• Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.

• Waarom u het niet eens bent met het besluit

• Uw handtekening

• Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.

De termijn van zes weken is heel belangrijk.

Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.

U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.

 

Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

 

U stuurt uw brief naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:

 

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.

 

of per post:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

Afdeling Publiekrecht –teams bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

 

Naar boven