Gemeenteblad van Best
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Best | Gemeenteblad 2025, 502977 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Best | Gemeenteblad 2025, 502977 | beleidsregel |
Agressieprotocol gemeenteraad Best 2025
Voor onze democratie is het belangrijk dat raads- en burgerleden gemakkelijk benaderbaar zijn, open in de samenleving kunnen staan, het politieke debat vrij kunnen voeren, publieke taken vrij van dwang en drang kunnen uitoefenen en dat besluiten zonder druk kunnen worden genomen. Raads- en burgerleden kunnen gerelateerd aan de uitvoering van hun publieke taak, worden geconfronteerd met norm overschrijdend gedrag van inwoners. Denk daarbij bv. aan belediging, persoonlijke bedreiging of bedreiging richting familie, stalken, fysiek geweld of vernieling. Norm overschrijdend gedrag kan de besluitvorming beinvloeden, raakt dan aan de integriteit van het lokale bestuur en is ondermijnend voor de democratie. Het maakt daarbij niet uit van wie het norm overschrijdende gedrag afkomstig is. Dat kan gaan over individuele inwoners, een collectief, of een persoon die namens een bedrijf, organisatie of groepering handelt. Raads- en burgerleden werken in een aantal gevallen samen met de ambtelijke organisatie en het handelen van raads- en burgerleden beinvloedt de ambtelijke organisatie ook. In relatie tot het voorkomen van- en reageren op norm overschrijdend gedrag werken raads- en burgerleden, ambtenaren en het college van B&W daarom vanuit gezamenlijke uitgangspunten. Er is sprake van onderlinge afhankelijkheid en er is daarmee ook gezamenlijke verantwoordelijkheid. Goed samenspel is cruciaal. De organisatienorm zoals die wordt gehanteerd voor de ambtenaren en collegeleden geldt ook voor raads- en burgerleden. Net als de ambtelijke organisatie geldt voor de gemeenteraad dat hij integer moet werken. De Gedragscode integriteit gemeenteraad Best 2024 is hiervoor vastgesteld. Deze gedragscode, samen met dit agressieprotocol, is een hulpmiddel om veilig en integer te kunnen werken.
De volgende uitgangspunten zijn leidend bij de preventie en aanpak van norm overschrijdend gedrag:
Het adequaat samenwerken tussen de gemeenteraad, het college van B&W en de ambtelijke organisatie verlaagt het risico op norm overschrijdend gedrag. Sturen op kwaliteit van samenwerking en het maken van duidelijke afspraken is een belangrijk beinvloedingsmechanisme, ook al kan agressie niet in alle gevallen voorkomen worden.
In de interactie tussen de inwoner en raads- en burgerleden kunnen vormen van emotie/frustratie/ boosheid voorkomen. Het herkennen en erkennen hiervan, het onderzoeken van de oorzaak van de emotie en het samen met de inwoner zoeken naar een oplossing (waar mogelijk) is onderdeel van ieders professionaliteit en valt ook binnen ieders beslissingsbevoegdheid.
Daar waar het gedrag van de inwoner over de grens gaat (organisatienorm), kan het raads- en burgerlid als persoon in gevaar komen (fysiek en mentaal), kan de besluitvorming onder druk komen te staan en staat de integriteit ter discussie. Gedrag van inwoners dat over de grens gaat is nooit toelaatbaar. Dit principe staat los van oorzaken of verwijtbaarheid.
Op norm overschrijdend gedrag:
Daarin staan hoor en wederhoor centraal. De inwoner wordt aangesproken op zijn/haar gedrag en krijgt, als deze aanspreekbaar is op gedrag, de gelegenheid zijn/haar kant van de medaille te belichten. Dat doet niets af aan de gestelde grenzen, maar kan voor raads- en burgerleden wel aanleiding zijn om ook het eigen functioneren onder de loep te nemen.
Waar dat aan de orde is, legt de organisatie de inwoner een maatregel of sanctie op, die is afgestemd op de aard van het norm overschrijdende gedrag en die in lijn is met het gelijkheidsbeginsel. Dit komt neer op een lokaalverbod van drie maanden. Los van de sancties die volgen na een aangifte bij de politie.
De organisatienorm die wordt gehanteerd is als volgt:
Emotie van inwoners mag, agressie wordt niet geaccepteerd. Hierop wordt namens de organisatie altijd een passende reactie gegeven.
Onder agressie wordt verstaan gedrag van de inwoner dat direct wordt gericht op de politieke ambtsdrager met (in het algemeen) als doel om schade (emotioneel/ materieel/ fysiek) toe te brengen of een doel te bereiken (bijvoorbeeld besluitvorming beinvloeden). Agressie heeft minder te maken met de intensiteit van het gedrag (hard roepen, wild bewegen) maar heeft alles te maken met de richting van het gedrag (“Jij bent een …!).
Uitgangspunt van het beleid is dat agressie een ‘vorm van gedrag van de inwoner’ is. We vragen van raads-en burgerleden te handelen op basis van dit feitelijke gedrag en niet op basis van hun persoonlijke beleving. Agressief gedrag wordt niet geaccepteerd, ook al heb je er als persoon geen last van. Alleen als we dit uitgangspunt hanteren, kunnen we toewerken naar een eenduidige reactie naar alle inwoners en op deze wijze kwalitatief goed, veilig en integer onze rol vervullen.
Vormen van agressie die we niet tolereren:
In onderstaand schema worden de vormen van agressie uitgewerkt in de vorm van A, B, C en D gedrag. Ook is in het schema aangegeven welke voorvallen wel/niet gemeld dienen te worden en wanneer er een reactie wordt gegeven aan de inwoner.
3.1 Organisatorische maatregelen
Voorkomen is beter dan genezen!
Bij het organiseren van groepsbijeenkomsten/informatieavonden wordt vooraf een risicoanalyse gemaakt. Zeker als het een gevoelig/beladen onderwerp betreft! Op basis hiervan wordt een passende locatie gekozen, worden organisatorische maatregelen getroffen en wordt waar nodig beveiliging ingezet. In overleg met de griffier en de burgemeester ondersteunt het Cluster Veiligheid in het treffen van organisatorische maatregelen.
Minimaal een keer (voorkeur in het begin) van een nieuwe raadsperiode wordt er een training over veilig en integer werken georganiseerd. Dit om de nieuwe raads- en burgerleden op de hoogte te brengen van de werkwijze omtrent dit thema. En voor de zittende raads- en burgerleden is het een herhaling, zodat het onderwerp niet op de achtergrond beland.
4. De handelingsprocedure tijdens een incident, alarmering en bijstand inschakelen
Als een gesprek plaatsvindt in het gemeentehuis en er sprake is van norm overschrijdend gedrag, wordt het gesprek beeindigd en verzoekt/sommeert het raads- of burgerlid de inwoner het pand te verlaten. Weigert deze dat, dan kan tijdens kantoortijden de bodes of indien aanwezig de beveiliging gealarmeerd worden ter ondersteuning.
Bij een ordeverstoring tijdens een vergadering is de handelswijze:
Eerst waarschuwing geven (tot de orde roepen). Wijzen op het Reglement van Orde. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden. We rekenen op ieders respect, zodat we een goede vergadering kunnen hebben vanavond. Dank u wel voor uw begrip en medewerking.
5. De handelingsprocedure na een incident
Net als het agressieprotocol voor ambtenaren houdt het Cluster Veiligheid een incidentenregistratie bij. De gegevens blijven (AVG technisch) voor vijf jaar bewaard. Het doel is om een totaaloverzicht van incidenten te hebben en de daarbij horende trends en veroorzakers inzichtelijk te hebben. Zo is het mogelijk om waar nodig maatwerk te leveren om onze raads- en burgerleden beter te beschermen tegen agressie en geweld.
De nazorg na een incident ligt primair bij de burgemeester en de griffier. Dit gesprek dient direct na een agressie incident plaats te vinden. Dit gesprek is bedoeld om de veiligheid te herstellen en steun te bieden aan de betrokkene(n). Het eerste gesprek heeft als doelen: veiligheid, emotionele ondersteuning en praktische hulp bieden, informatie geven over het verwerkingsproces en vervolgafspraken maken. Het is vooral belangrijk om betrokkene het verhaal te laten vertellen en te onderzoeken waar hij of zij behoefte aan heeft. Wellicht moeten er (praktische) zaken worden geregeld (informeren thuisfront, aangifte doen, schade e.d.). Ook moet er gekeken worden of eventuele professionele hulpverlening noodzakelijk is,
Indien een tweede gesprek gewenst is, bijvoorbeeld bij een heftig incident, is dat naar eigen ingeving of op verzoek van de betrokkene(n) zelf in te regelen.
5.4 Aangifte doen en schade verhalen
Bij dreiging tegen een persoon ligt de verantwoordelijkheid voor de beslissing over het treffen van beveiligingsmaatregelen, in het kader van de strafrechtelijke handhaving en het bewaken en beveiligen, bij de Hoofdofficier van Justitie en doet de politie voorstellen over de te nemen maatregelen (artikel 1 lid 2 Politiewet, aanwijzing beveiliging van personen, objecten en diensten).
De werkgever is, ook als sprake is van een “fictief dienstverband” verplicht de Inspectie SZW binnen 24 uur te waarschuwen als sprake is van een ernstig incident waarbij een raads- of burgerlid lichamelijk of geestelijk letsel oploopt, in het ziekenhuis moet worden opgenomen, blijvende schade overhoudt aan de gezondheid of overlijdt aan de gevolgen.
De burgemeester is ten overstaan van de gemeenteraad (al dan niet vertrouwelijk) woordvoerder als het gaat om bedreiging van een of meer raads- en burgerleden. Als de burgemeester direct betrokken is, wordt in overleg met de burgemeester, de locoburgemeester, de waarnemend voorzitter van de raad en eventueel de Commissaris van de Koning, de handelwijze bepaald. Andere raads- en burgerleden worden met instemming van het slachtoffer, op de hoogte gebracht. Vertrouwelijkheid wordt daarbij altijd in acht genomen.
Als er een strafrechtelijk onderzoek is gestart, wordt hierover gecommuniceerd door het OM. Communicatie en contacten met de pers worden overgelaten aan het OM in samenspraak met de burgemeester en politie. De adviseur van de gemeente stemt, over een eventuele communicatieboodschap bij een ernstige (be)dreiging, altijd af met de afdeling voorlichting van het OM. Getroffen politionele maatregelen in de publieke ruimte worden nooit naar de pers gecommuniceerd. Afspraken over woordvoering worden altijd in acht genomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-502977.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.