Instellen van eenrichtingsverkeer op de Keizerstraat tussen Oude Vest en Akkerstraat realiseren busbaan aan de oostzijde van de Keizerstraat, instellen maximumsnelheid 30 km/u op de Keizerstraat en Vierwindenstraat en realiseren laad- en losplaats ter hoogte van Keizerstraat 1-1D te Breda.

 

Z2025-006261

 

Burgemeester en wethouders van Breda

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Uit het oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen

• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Is het gewenst om

Eenrichtingsverkeer in te stellen op de Keizerstraat tussen de Oude Vest en Akkerstraat, een busbaan te realiseren aan de oostzijde van de Keizerstraat, een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen op de Keizerstraat en de Vierwindenstraat en een laad- en losplaats te realiseren ter hoogte van de Keizerstraat 1-1D te Breda. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekeningen ‘Keizerstraat-Vierwindenstraat 30 km-zone verkeersbesluittekening’ en ‘Keizerstraat verkeersbesluittekening busbaan’.

 

Motivering

In de Mobiliteitsvisie Breda 2020 is opgenomen dat de binnenstad, en met name straten en routes binnen de singels, te maken heeft met een hoge verkeersdruk en veel verkeersongevallen en meldingen. Dit hangt samen met het grote aandeel (doorgaand) verkeer dat gebruikmaakt van de binnenstad en het gebied minder als verblijfsruimte doet functioneren. Om dit te verbeteren is in oktober 2023 de motie ‘Minder verkeer in de binnenstad’ aangenomen door de Bredase gemeenteraad. Deze motie sluit aan bij de uitgangspunten van de Mobiliteitsvisie en richt zich met name op het terugdringen van doorgaand verkeer en het vergroten van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de binnenstad.

Op PlanBreda zijn de voorgestelde verkeersmaatregelen bekendgemaakt, voor eenieder bestond tot en met 16 januari 2025 de mogelijkheid om hierop te reageren. In dit verkeersbesluit worden de volgende maatregelen genomen, die hieronder nader worden toegelicht: het instellen van eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer op de Keizerstraat tussen de Oude Vest en de Akkerstraat, het realiseren van een laad- en losplek op de Keizerstraat, het realiseren van een busbaan aan de oostzijde van de Keizerstraat en het instellen van een snelheidsregime van 30 km/u op de Keizerstraat en de Vierwindenstraat.

 

Instellen van eenrichtingsverkeer op de Keizerstraat (tussen Oude Vest en Akkerstraat)

Op de Keizerstraat, tussen de Oude Vest en Akkerstraat, wordt eenrichtingsverkeer ingesteld voor gemotoriseerd verkeer. Fietsers, bussen en hulpdiensten mogen in beide richtingen blijven rijden. Gemotoriseerd verkeer dat vanuit de Vierwindenstraat komt, kan de Keizerstraat nog steeds inrijden, maar kan vanaf de Nonnenveld niet verder doorrijden richting de Oude Vest. Voertuigen die vanuit het zuiden komen, kunnen keren via de keerlus richting de Molsparking.

Door de instelling van het eenrichtingsverkeer neemt het doorgaande verkeer op de route Vierwindenstraat-Keizerstraat-Oude Vest af. Hierdoor wordt de straat verkeersluwer, wat bijdraagt aan een betere leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid voor bestemmingsverkeer en belanghebbenden. Doordat er minder gemotoriseerd verkeer rijdt, wordt ook de oversteekbaarheid tussen het Nonnenveld en de Akkerstraat verbeterd en daarmee veiliger voor voetgangers. Deze maatregel sluit aan bij de ambitie om doorgaand verkeer in de binnenstad te beperken en de verblijfsfunctie van de Keizerstraat te versterken.

Er is niet gekozen voor een volledige afsluiting, omdat deze maatregel specifiek is gericht op het verkeer van zuid naar noord (Vierwindenstraat richting Oude Vest). Het doorgaande noord-zuidverkeer is grotendeels al aangepakt door de verkeersmaatregelen op de Delpratsingel in combinatie met de herinrichting van de Vlaszak. Een volledige knip zou bovendien beperkingen opleveren voor de logistieke stromen van aanwezige ondernemers.

 

Realiseren van een busbaan aan de oostzijde van de Keizerstraat

Aan de oostzijde van de Keizerstraat wordt een busbaan ingesteld die uitsluitend bestemd is voor lijnbussen. De busbaan wordt gerealiseerd op het gedeelte waar ook het eenrichtingsverkeer gaat gelden. De maatregel draagt bij aan een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer en een veilige verkeersafwikkeling in de straat. Conform artikel 12, sub b, onder 3, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt de instelling van de busbaan opgenomen in dit verkeersbesluit. De bushaltes blijven op dezelfde plek staan.

 

Realiseren van een laad- en losplek op de Keizerstraat (tussen Oude Vest en Nonnenveld)

Op de Keizerstraat wordt ter hoogte van huisnummers 1-1D een nieuw laad- en losplek gerealiseerd. Deze voorziening is bedoeld om ondernemers en leveranciers in de directe omgeving de mogelijkheid te bieden om goederen te laden en te lossen binnen de nieuwe verkeerssituatie. Met de aanleg van de laad- en losplek wordt voorkomen dat stilstaande voertuigen de rijbaan of de busbaan blokkeren. De maatregel draagt daarmee bij aan een ordelijke verkeersafwikkeling en ondersteunt de bereikbaarheid van bedrijven in dit deel van de binnenstad.

 

Instellen 30 km/u op de Keizerstraat en Vierwindenstraat

Op de Keizerstraat en Vierwindenstraat geldt momenteel een maximumsnelheid van 50 km/u. Omdat deze straten onderdeel zijn van de binnenstad en intensief worden gebruikt door fietsers, voetgangers en bestemmingsverkeer, is besloten de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/u. Met deze aanpassing sluiten de straten aan op de overige wegen binnen de singels, waar al een maximumsnelheid van 30 km/u geldt. De maatregel zorgt voor een rustiger en veiliger verkeersbeeld en verbetert de oversteekbaarheid voor langzaam verkeer. Bovendien ontstaat zo een logisch en samenhangend profiel binnen dit deel van de binnenstad.

Op de Keizerstraat wordt ter hoogte van de kruising met de Oude Vest een zonebord (A01-30-ZB) en einde-zonebord (A02-30-ZE) geplaatst. Omdat de Keizerstraat onderdeel wordt van een 30 km/u zone, wordt het einde-zonebord (A02-30-ZE) op het Nonnenveld ter hoogte van de kruising met de Keizerstraat verwijderd. Daarnaast wordt op dezelfde locatie onder het bestaande zonebord (A01-30-ZB) het onderbord ‘herhaling’ geplaatst. De Akkerstraat en Achter de Lange Stallen komen automatisch binnen deze 30 km/u zone te liggen, waardoor hier geen aanvullende bebording noodzakelijk is.

Ook op Het Bolwerk ter hoogte van de kruising met de Vierwindenstraat wordt onder het bestaande zonebord (A01-30-ZB) het onderbord ‘herhaling’ geplaatst. Daarnaast wordt hier het einde-zonebord (A02-30-ZE) verwijderd, omdat de Vierwindenstraat eveneens in de 30 km/u zone komt te liggen. Op de Vierwindenburg ter hoogte van de kruising met de Wilhelminasingel worden zowel een zonebord (A01-30-ZB) als een einde-zonebord (A02-30-ZE) geplaatst.

Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekeningen ‘Keizerstraat-Vierwindenstraat 30 km-zone verkeersbesluittekening’ en ‘Keizerstraat verkeersbesluittekening busbaan’.

 

Belangenafweging

Met de bovengenoemde maatregelen wordt uitvoering gegeven aan de gemeentelijke ambities om doorgaand autoverkeer in de binnenstad terug te dringen en de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Door de maatregelen wordt het verkeer beter verspreid over de binnenstad en ontstaat een rustiger verkeersbeeld, wat de verblijfsfunctie van de Keizerstraat en omgeving versterkt. Het instellen van eenrichtingsverkeer op een deel van de Keizerstraat kan ertoe leiden dat gemotoriseerd verkeer op sommige routes moet omrijden. Deze omrijdroute betekent slechts een beperkte toename van de reistijd voor bestemmingsverkeer en heeft geen merkbare invloed op de bereikbaarheid van het gebied. De maatregel draagt juist bij aan het ontmoedigen van kort autoverkeer binnen de binnenstad. De belangen die gemoeid zijn met het verbeteren van de leefbaarheid, verkeersveiligheid en de verblijfsfunctie van de binnenstad wegen zwaarder dan het belang van het behoud van de huidige verkeerssituatie en de beperkte reistijdverlenging voor gemotoriseerd verkeer. Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant.

 

Besluiten

  • I.

    In verband met het instellen van eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd fietsers, lijnbussen en hulpdiensten) op de Keizerstraat tussen de Oude Vest en de Akkerstraat, de volgende verkeerstekens te verwijderen en te plaatsen:

  • Het bord C12, gesloten voor alle motorvoertuigen, op een geel bord met onderbord OB104 ‘uitgezonderd lijnbussen’ op de Keizerstraat, ter hoogte van de kruising met de Akkerstraat en Nonnenveld, te plaatsen;

  • Het bord C01, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, op de Akkerstraat ter hoogte van de kruising met de Keizerstraat te plaatsen;

  • Het bord L09-2R, vooraanduiding doodlopende weg, op de Keizerstraat ter hoogte van de kruising met het Nonnenveld te verwijderen. En daar het bord D07, gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven’ met onderbord OB104, uitgezonderd lijnbussen, te plaatsen.

  •  

  • II.

    Is het gewenst om een busbaan aan de oostzijde van de Keizerstraat, tussen de Oude Vest en Akkerstraat, te realiseren.

  •  

  • III.

    In verband met het realiseren van een laad- en losplek op de Keizerstraat:

  • Het bord E07, parkeergelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen, met onderbord OB502, links en rechts, ter hoogte van de Keizerstraat 1-1D te plaatsen.

  •  

  • IV.

    In verband met het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u op de Keizerstraat en Vierwindenstraat de volgende verkeerstekens te verwijderen en te plaatsen:

  • Het bord A01-30-ZB, begin zone met maximumsnelheid 30 km/h, en bord A02-30-ZE, einde zone maximumsnelheid 30 km/h, op de Keizerstraat ter hoogte van de kruising met de Oude Vest te plaatsen;

  • Het bord A02-30-ZE, einde zone maximumsnelheid 30 km/h, op het Nonnenveld ter hoogte van de kruising met de Keizerstraat te verwijderen;

  • Onder het bestaande zonebord A01-30-ZB het onderbord ‘herhaling’ op het Nonnenveld ter hoogte van de kruising met de Keizerstraat te plaatsen;

  • Onder het bestaande zonebord A01-30-ZB het onderbord ‘herhaling’ op Het Bolwerk ter hoogte van de kruising met de Vierwindenstraat te plaatsen;

  • Het bord A02-30-ZE, einde zone maximumsnelheid 30 km/h, op Het Bolwerk ter hoogte van de kruising met de Vierwindenstraat te verwijderen;

  • Het bord A01-30-ZB, begin zone met maximumsnelheid 30 km/h, en bord A02-30-ZE, einde zone maximumsnelheid 30 km/h, op de Vierwindenburg ter hoogte van de kruising met de Wilhelminasingel te plaatsen.

  •  

  • V.

    Een en ander overeenkomstig tekening ‘Keizerstraat-Vierwindenstraat 30 km-zone verkeersbesluittekening’ en ‘Keizerstraat verkeersbesluittekening busbaan’, welke onderdeel uitmaakt van dit besluit.

  •  

  • VI.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na openbaarmaking.

  •  

  • VII.

    De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 19 november 2025.

 

 

Breda, 17 november 2025.

 

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

 

T. Degirmenci,

Adviseur RTH

 

 

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen via telefoonnummer 14 076.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

a. naam en adres;

b. de dagtekening;

c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is: Verkeersbesluit ‘Instellen van eenrichtingsverkeer op de Keizerstraat tussen de Oude Vest en Akkerstraat, realiseren busbaan aan de oostzijde van de Keizerstraat, instellen maximumsnelheid 30 km/u op de Keizerstraat en Vierwindenstraat en realiseren laad- en losplaats ter hoogte van Keizerstraat 1-1D te Breda’;

d. de gronden van het bezwaar.

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Bijlage bij di t besluit

‘Keizerstraat-Vierwindenstraat 30 km-zone verkeersbesluittekening’ en ‘Keizerstraat verkeersbesluittekening busbaan’.

Naar boven