Het instellen van een parkeerverbod op de rijbaan achter de haaksparkeervakken op het Oranjeboomplein en het formaliseren van parkeren met twee wielen op het trottoir aan de oostzijde van de Oranjeboomstraat te Breda.

 

Z2025-007076

 

Burgemeester en wethouders van Breda

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Uit het oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen

• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

• Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

 

Is het gewenst om

Aan de oostzijde van de Oranjeboomstraat, ter hoogte van de huisnummers 83 t/m 113 en 61 t/m 75, parkeren met twee wielen op het trottoir toe te staan. En op het Oranjeboomplein, ter hoogte van de huisnummers 2A en 7, een parkeerverbod in te stellen. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Fiscalisering Haagpoort Reguleren parkeren op en rond Oranjeboomplein’.

 

 

 

Motivering

Vanaf 3 november 2025 is in de wijk Haagpoort een fiscaal parkeerregime ingevoerd. Om dit goed te kunnen handhaven, is het noodzakelijk duidelijkheid te scheppen over de locaties waar parkeren is toegestaan en waar niet. Met dit verkeersbesluit worden twee maatregelen genomen: het formaliseren van parkeren met twee wielen op het trottoir in de Oranjeboomstraat en het instellen van een parkeerverbod achter de haaksparkeervakken op het Oranjeboomplein.

 

Parkeren met twee wielen op het trottoir oostzijde Oranjeboomstraat

De rijbaan in de Oranjeboomstraat is onvoldoende breed om voertuigen volledig op de rijbaan te laten parkeren. Automobilisten parkeren daarom deels op het trottoir, zodat er voldoende ruimte blijft voor doorgang van het overige verkeer. Door het toestaan van parkeren met twee wielen op het trottoir wordt aangesloten bij de feitelijke situatie die al langere tijd bestaat en in de praktijk goed functioneert. De maatregel voorkomt dat voertuigen hinderlijk op de rijbaan parkeren en draagt bij aan de doorstroming en verkeersveiligheid. Tegelijk blijft het aantal beschikbare parkeerplaatsen in de straat behouden, wat belangrijk is gezien de parkeerdruk in de wijk. Bij deze wijze van parkeren blijft voldoende ruimte over voor voetgangers.

Om deze bestaande en praktische werkbare situatie te formaliseren, worden aan de oostzijde van de Oranjeboomstraat, ter hoogte van de huisnummers 61, 75, 83 en 113, de verkeersborden E08, parkeergelegenheid voor auto’s door gedeeltelijk op het trottoir te parkeren, geplaatst. Op dit weggedeelte (vanaf 61 t/m 75 en 83 t/m 113) is het toegestaan om met twee wielen op het trottoir te parkeren.

 

Parkeerverbod achter de haaksparkeervakken Oranjeboomplein

Op het Oranjeboomplein wordt regelmatig geparkeerd op de rijbaan langs het trottoir, achter de haaksparkeervakken. Hierdoor blijft onvoldoende ruimte over voor het in- en uitrijden van deze parkeervakken. Dit leidt tot onoverzichtelijke situaties en onnodige verkeersbewegingen op het plein. Om de verkeersveiligheid en de doorstroming te verbeteren, wordt achter deze haaksparkeervakken een parkeerverbod ingesteld. Hiermee worden twee verkeersborden E01, parkeerverbod, ter hoogte van Oranjeboomplein 2A en 7 geplaatst.

Een en ander zoals weergeven op de bijgevoegde tekening ‘Fiscalisering Haagpoort Reguleren parkeren op en rond Oranjeboomplein’.

 

Belangenafweging

De bovengenoemde verkeersmaatregelen zijn nodig om de veiligheid, doorstroming en bruikbaarheid van de weg te waarborgen. Daarnaast zorgen ze binnen het fiscale parkeerregime voor duidelijkheid over waar wel en niet mag worden geparkeerd. Het parkeerverbod op het Oranjeboomplein is nodig om het in-en uitrijden van de haaksparkeervakken mogelijk te houden. Zo blijft de rijbaan vrij voor manoeuvres en is het zicht voor bestuurders beter. Het college heeft het belang van een veilige en overzichtelijke verkeerssituatie laten prevaleren boven de belangen om te mogen parkeren achter de haaksparkeervakken langs het trottoir. Daartegenover heeft het college het parkeren met twee wielen op de trottoir geformaliseerd. Zo blijven binnen aanvaardbare afstand voldoende parkeerplaatsen beschikbaar. Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant.

 

Besluiten

  • I.

    Het bord E08, parkeergelegenheid voor auto’s door gedeeltelijk op het trottoir te parkeren, ter hoogte van de huisnummers 61, 75, 83 en 113 te plaatsen.

  •  

  • II.

    Het bord E01, parkeerverbod, ter hoogte van Oranjeboomplein 2A en 7 te plaatsen.

 

  • III.

    Een en ander overeenkomstig tekening ‘Fiscalisering Haagpoort Reguleren parkeren op en rond Oranjeboomplein’, welke onderdeel uitmaakt van dit besluit.

  •  

  • IV.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na openbaarmaking.

 

  • V.

    De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 19 november 2025.

 

Breda, 17 november 2025.

 

 

 

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

 

T. Degirmenci,

Adviseur RTH

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen via telefoonnummer 14 076.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

a. naam en adres;

b. de dagtekening;

c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is: Verkeersbesluit ‘Het instellen van een parkeerverbod op de rijbaan achter de haaksparkeervakken op het Oranjeboomplein en het formaliseren van parkeren met twee wielen op het trottoir aan de oostzijde van de Oranjeboomstraat te Breda.’;

d. de gronden van het bezwaar.

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Bijlage bij di t besluit

Tekening ‘Fiscalisering Haagpoort Reguleren parkeren op en rond Oranjeboomplein’.

Naar boven