Verzamelverkeersbesluit – vaststellen parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische auto’s

 

Het college van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas,

Overwegingen ten aanzien van het besluit

 

Doelstelling

Uit het oogpunt van het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer en de omgevingswet is het gewenst een openbare parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische auto’s vast te stellen.

 

Gelet op

• artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

• artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 ben ik bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

Overwegende dat

• het aantal elektrische auto’s in Nederland de komende jaren snel toeneemt;

• elektrische auto’s een positieve bijdrage leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit doordat zij geen C02 en fijnstof uitstoten;

• elektrische auto's minder geluid produceren en daarmee een positieve bijdrage leveren aan het verbeteren van de leefomgeving;

• de regering elektrisch rijden stimuleert door diverse financiële voordelen bij de aanschaf en/of bezit van een elektrisch voertuig;

• de gemeente Horst aan de Maas het gebruik van duurzame vervoermiddelen stimuleert door op strategische locaties te voorzien in parkeergelegenheden voor het opladen van elektrische auto’s;

• de provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Horst aan de Maas een contract met Vattenfall hebben afgesloten voor ‘Plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur’;

• de gemeente via de provincie een derde concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten;

• de provincies Noord-Brabant en Limburg met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL);

• het doel van deze nieuwe derde grootschalige concessie is het verder uitbreiden, opschalen en verbeteren van de dekking van het bestaande netwerk van publieke laadpalen met name op basis van de daadwerkelijke prestaties van de bestaande laadpalen;

• dat een plankaart is opgesteld waarin de locaties zijn bepaald waar op basis van de geprognotiseerde behoefte een laadpaal kan worden geplaatst;

• dat de laadlocaties zijn bepaald aan de hand van toekomstprognoses per wijk tot 2030, de plaatsingscriteria zoals afgestemd met de provincies en deelnemende gemeenten en lokale kennis vanuit de gemeente Horst aan de Maas;

• voor het opladen van een elektrische auto door Vattenfall kosten in rekening worden gebracht;

• de genoemde straten in dit verkeersbesluit in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Horst aan de Maas;

• inwoners in de periode 21 oktober 2025 tot en met 12 november 2025 in de gelegenheid zijn gesteld tijdens het participatietraject te reflecteren op de voorgestelde laadlocaties die onderdeel uitmaken van dit verkeersbesluit.

 

Mede gelet op

• artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie inzake de handhaafbaarheid;

• artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.

 

Belangenafweging

Wij zien het belang in om elektrische auto’s te kunnen opladen. Dit om de groei van elektrisch vervoer goed op te vangen en voorbereid te zijn op de toekomst, ook in de openbare ruimte. Dit heeft effect op de reguliere parkeermogelijkheden. Het onderscheid in type parkeervoorzieningen wijzigt, echter ook het type auto’s in de wijk. Hierbij moet ook opgemerkt worden dat het oplaadpunt openbaar is en door iedereen in bezit van een elektrische auto’s gebruikt kan worden.

 

BESLUIT

1. Door het plaatsen van verkeersborden model E8c van Bijlage I van het RVV 1990 met onderbord OB504 op de locaties zoals opgenomen in bijlage 1 per locatie twee parkeergelegenheden voor het opladen van elektrische auto’s vast te stellen.

Horst, 14 november 2025

Burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas

Namens deze,

Chris Dévilé

Afdelingshoofd Openbare Werken

Mededelingen

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit heeft verzonden. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan: Gemeente Horst aan de Maas, ter attentie van college van burgemeester en wethouders, Postbus 6005, 5960 AA Horst onder vermelding van ‘Bezwaar vaststellen parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische auto’s’. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit (zie art. 6:16 van de Awb). Bij de president van de Arrondissementsrechtbank, binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

 

 

BIJLAGE 1

De gemeente Horst aan de Maas heeft besloten om parkeergelegenheid vast te stellen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen op de volgende locaties:

 

1. Laadpaal ID: 1507-3616

Adres: Gebroeders van Doornelaan ter hoogte van huisnummer 128 te Horst

Situatieschets:

 

2. Laadpaal ID: 1507-3758

Adres: Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 150 te Horst

Situatieschets:

 

3. Laadpaal ID: 1507-3756

Adres: Noordsingel ter hoogte van huisnummer 114 te Horst

Situatieschets:

 

4. Laadpaal ID: 1507-3938

Adres: Vijverlaan ter hoogte van huisnummer 25 te Horst

Situatieschets:

 

5. Laadpaal ID: 1507-3744

Adres: Kapelaan Slotsstraat ter hoogte van huisnummer 34 te Grubbenvorst

Situatieschets:

 

6. Laadpaal ID: 1507-3552

Adres: Kloosterstraat ter hoogte van huisnummer 64-a te Grubbenvorst

Situatieschets:

 

7. Laadpaal ID: 1507-3739

Adres: Tuinhaversveld ter hoogte van huisnummer 10 te Grubbenvorst

Situatieschets:

 

8. Laadpaal ID: 1507-3455

Adres: Aan het Patronaat ter hoogte van huisnummer 12 te Kronenberg

Situatieschets:

 

9. Laadpaal ID: 1507-3401

Adres: Van Aldenbruggenstraat ter hoogte van huisnummer 11 te Meerlo

Situatieschets:

 

10. Laadpaal ID: 1507-3937

Adres: De Bongerd ter hoogte van huisnummer 10 te Melderslo

Situatieschets:

 

11. Laadpaal ID: 1507-142

Adres: Luttelseweg ter hoogte van huisnummer 26 te Sevenum

Situatieschets:

 

12. Laadpaal ID: 1507-3729

Adres: Monseigneur Aertsstraat ter hoogte van huisnummer 14 te Swolgen

Situatieschets:

Naar boven