Verkeersbesluit instellen voetgangersoversteekplaats, gelegenheid voor onmiddellijk laden en lossen van goederen en voorrangsregeling op de Wolphaertsbocht te Rotterdam

Rotterdam, Charlois, AS25/05686 - 25/0013745

 

De directeur van cluster Stadsontwikkeling,

 

overwegende,

 

dat de Wolphaertsbocht en de Dokstraat gelegen zijn in de wijk Oud-Charlois binnen het gebied Charlois van de gemeente Rotterdam;

dat de Wolphaertsbocht een gebiedsontsluitingsweg betreft, waarbij er nu nog een maximumsnelheid van 50 km per uur geldt;

dat de Wolphaertsbocht later dit jaar verwacht wordt onderdeel te zijn van het GOW30 plan, waarbij er een snelheid van 30 km per uur zal gelden;

dat de Dokstraat een erftoegangsweg betreft, waarbij er een maximumsnelheid van 30 km per uur geldt;

dat de Wolphaertsbocht een weg betreft met gescheiden rijbanen, waarbij er op beide rijbanen aan beide kanten langs de weg geparkeerd wordt;

dat de Wolphaertsbocht een weg betreft met een fietsstrook met een onderbroken streep;

dat de Dokstraat een smalle straat betreft waar er eenrichtingsverkeer geldt;

dat er in de Dokstraat langs de weg wordt geparkeerd;

dat er aan de Wolphaertsbocht ter hoogte van de kruising met de Dokstraat een winkelcentrum aanwezig is;

dat er op de middenberm van de Wolphaertsbocht ter hoogte van de kruising met de Dokstraat in fase 1 van het project een nieuw fietspad is gerealiseerd;

dat het trottoir en het fietspad geen voorrang hebben op het verkeer dat over de Wolphaertsbocht rijdt;

dat de route belangrijk en logisch is om voor voetgangers van en naar het winkelcentrum te gaan;

dat het ontbreken van de voorrang leidt tot een lange wachttijd voordat voetgangers over kunnen steken;

dat het wenselijk is om de verkeersveiligheid en de doorstroming voor langzaam verkeer rondom het winkelcentrum te verbeteren;

dat bovenstaande bereikt kan worden door het realiseren van een voetgangersoversteekplaats;

dat de voetgangersoversteekplaats met zebramarkering en twee L02 borden zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 gerealiseerd wordt aansluitend op het trottoir op de middenberm van de Wolphaertsbocht;

dat fietsers geen voorrang hebben op het verkeer van de Wolphaertsbocht en dat dit kenbaar gemaakt zal worden door het instellen van een voorrangsregeling op het fietspad ter hoogte van de middenberm op de Wolphaertsbocht;

dat het laden en lossen in de huidige situatie op de Wolphaertsbocht gedeeltelijk langs de rijbaan en op al bestaande laad- en losgelegenheden plaatsvindt;

dat deze situatie niet wenselijk is en hinder veroorzaakt bij de doorstroming van het verkeer over de Wolphaertsbocht;

dat er tevens verkeersonveilige situaties kan ontstaan door verminderd zicht voor het verkeer op de Wolphaertsbocht tijdens de laad- en losactiviteit;

dat gelet op bovenstaande situatie het wenselijk is om een gelegenheid in te richten voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen op de Wolphaertsbocht;

dat er een gelegenheid ingericht langs de westelijke rijbaan van de Wolphaertsbocht richting de Dorpsweg, ter hoogte van nummers 10A-12D;

dat gelet op de parkeerdruk in de Wolphaertsbocht het gewenst is om venstertijden in te stellen bij de gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;

dat het onmiddellijk laden en lossen van goederen daarom geldt van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 18.00;

dat buiten de venstertijden de gelegenheid vrijkomt voor het reguliere parkeren voor bewoners en bezoekers;

dat met bovengenoemde verkeersmaatregelen de verkeersveiligheid en doorstroming rondom het winkelcentrum en over de Wolphaertsbocht gewaarborgd blijft;

dat de maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;

dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) wel overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam, waarbij de Politie positief heeft geadviseerd.

 

Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2022 (gemeenteblad 2022-187, zoals nadien gewijzigd);

Besluit:

namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

Tot het instellen van een voetgangersoversteekplaats in de Wolphaertsbocht, ter hoogte van de kruising met de Dokstraat, middels

  • het aanbrengen van zebramarkering zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990;

  •  

Tot het instellen van een voorrangsregeling, waarbij verkeer op de Wolphaertsbocht voorrang heeft op het overstekende fietsverkeer, ter hoogte van de kruising met de Dokstraat, middels

  • het plaatsen van bord B06 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

  • het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;

  •  

Tot het instellen van een gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen langs de westelijke rijbaan van de Wolphaertsbocht richting de Dorpsweg, ter hoogte van nummers 10A-12D, middels

  • het plaatsen van bord E07 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met onderbord waarop de tekst ‘ma t/m vr 08.00 h – 18.00 h’;

 

De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Dit besluit wordt zowel in het Gemeenteblad als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.

 

Rotterdam, 10 november 2025

Namens het college van Burgemeester en Wethouders

de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,

voor deze, het hoofd Mobiliteit,

Remco de Goederen

Hoofd van de afdeling Mobiliteit

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van publicatie, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

 

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:

- naam en adres van de indiener

- datum bezwaarschrift

- de gronden van het bezwaar

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

 

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

Het college van burgemeester en wethouders,

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op: www.rotterdam.nl/bezwaar

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.

Naar boven