Gemeenteblad van Castricum
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Castricum | Gemeenteblad 2025, 498526 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Castricum | Gemeenteblad 2025, 498526 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verzameld verkeersbesluit: reserveren van 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen op meerdere locaties in gemeente Castricum
Het college van burgemeester en wethouders;
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd verkeersbesluiten te nemen voor wegen in beheer van de gemeente Castricum. Bij collegebesluit d.d. 1 januari 2017 is deze bevoegdheid gemandateerd aan het hoofd van het Domein Beheer Openbare Ruimte, onder gemandateerd aan de Teammanager Openbare Ruimte en onder gemandateerd aan de beleids-/medewerker verkeer
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 hierna WvW heeft het college van Burgemeester en wethouders van Castricum een verzameld verkeersbesluit genomen.
Gemeente Castricum werkt samen met MRA-E om een dekkend netwerk van laadpunten te realiseren. Binnen dit samenwerkingsverband bundelen overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht hun krachten om elektrisch vervoer te stimuleren en publieke laadpunten te plaatsen die voorzien zijn van groene stroom. Hiermee draagt de gemeente bij aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). De samenwerking ondersteunt bovendien het gemeentelijk beleid om elektrisch rijden toegankelijk en haalbaar te maken.
Het doel van de gemeente is een zo volledig mogelijk en dekkend laadnetwerk te realiseren. Naar aanleiding van het hoge gebruik van enkele bestaande laadpalen wil de gemeente op deze locaties het aanbod uitbreiden door extra publieke laadpunten te plaatsen. De plaatsing van nieuwe laadpunten gebeurt op verschillende manieren, bijvoorbeeld op basis van een geldig verzoek van een e-rijder (vraag gestuurd), op basis van het gebruik van bestaande laadpalen (data gestuurd) of op basis van het te verwachten gebruik in nieuwe of strategische gebieden (aanbod gestuurd). Om de doorlooptijd van de realisatie van de laadinfrastructuur te verkorten, worden deze locaties in één keer vastgelegd met een verzamelverkeersbesluit. Vanwege het grotere aantal locaties wordt gekozen voor een verzameld besluit.
Gelet op artikel 21 van de BABW heeft het verkeersbesluit de volgende doelstellingen:
• het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik
Elektrisch rijden levert een belangrijke bijdrage aan de afname van de CO2-uitstoot en daarmee aan de doelstelling van het Klimaatakkoord. Het is de verwachting dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren explosief gaat toenemen en daarmee ook de vraag naar oplaadpunten. De beschikbaarheid van voldoende openbare oplaadpunten is een randvoorwaarde om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken. Voor de gemeenten is hierin een belangrijke taak weggelegd. Het plaatsen van oplaadpunten is namelijk nodig om de doelstelling van het Klimaatakkoord te behalen en invulling te geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur (NAL)
Het plaatsen van publieke oplaadpunten stimuleert elektrisch rijden in Castricum en heeft daardoor ook lokale milieuvoordelen. Elektrische auto’s produceren minder geluid en hebben geen uitstoot.
De gemeente Castricum heeft zich voor het plaatsen van oplaadpalen aangesloten bij de MRA-E. Binnen het project MRA-E werken overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. De oplaadpunten die vanuit de MRA-E worden geplaatst, zijn voorzien van groene stroom.
Uitbreiding van het oplaadnetwerk
Gemeente Castricum streeft naar een dekkend en efficiënt netwerk van openbare laadpalen, dat meegroeit met de vraag naar elektrisch vervoer. Om dit te bereiken wordt de uitbreiding van het laadnetwerk zorgvuldig gepland en uitgevoerd op basis van duidelijke criteria en gegevens over het gebruik van bestaande laadinfrastructuur. Op deze manier wordt gegarandeerd dat nieuwe laadpalen daadwerkelijk worden gebruikt, aansluitend zijn de vraag van bewoners, forenzen en bezoekers een bijdragen aan een toekomstbestendig netwerk. Het laadnetwerk in Castricum wordt uitgebreid op drie manieren:
Vraag gestuurd – op verzoek van een e-rijder.
Data gestuurd – op basis van gebruik van bestaande laadpalen; bij hoge bezetting wordt een extra paal geplaatst.
Aanbod gestuurd – op strategische locaties waar de vraag nog niet bekend is, zoals bij nieuwbouw, winkelcentra of publieke hotspots.
De uitbreiding van het laadnetwerk vindt plaats op basis van de uitbreidingscriteria van MRA-E. Deze criteria worden gebruikt om te beoordelen of een verzoek van een e-rijder gegrond is, of dat het (bij)plaatsen van laadpalen op basis van gebruiksdata gewenst is.
Een vraag gestuurde (bij)plaatsing van een laadpaal op verzoek door een e-rijder voldoet aan de voorwaarden van uitbreiding als:
1. Er geen publieke laadpaal binnen 200 meter is;
OF bestaande laadpalen binnen 200 meter zijn meer dan 40% van de tijd bezet in de afgelopen drie maanden, verdeeld over dagdelen (ochtend 6-12, middag 12-18, avond 18-24, nacht 0-6).
2. EN de e-rijder voldoet aan deze voorwaarden:
- Woont of werkt minimaal 18 uur per week in de gemeente.
- Heeft een elektrische auto met minimaal 45 km volledig elektrisch bereik.
- Heeft geen eigen parkeerplaats en is afhankelijk van een openbare parkeerplaats op straat.
Een data gestuurde (bij)plaatsing van een laadpaal op basis van gebruiksdata voldoet aan de voorwaar- den van uitbreiding als:
1. Laadpalen met een gemiddeld maandelijks afzet volume vanaf 1.000 kWh over de afgelopen 3 maanden;
2. EN een gemiddelde bezettingsgraad hoger dan 40% gedurende de voorafgaande drie maanden in een specifiek dagdeel;
3. EN waarvan NIET binnen 150 meter hemelsbreed al een nieuwe laadpaal in voorbereiding of in de afgelopen 3 maanden in bedrijf gesteld is;
4. Criterium 1 en 2 toepassen op laadpalen in bedrijf binnen 150 meter hemelsbreed.
Hoewel de meeste publieke laadpalen in de gemeente Castricum momenteel nog zonder beperkingen kunnen worden aangesloten, anticipeert de gemeente op verwachte knelpunten op het elektriciteitsnet in Noord-Holland en op de uitrol van publieke laadinfrastructuur. Om te voorkomen dat de uitbreiding stilvalt en de groei van elektrisch vervoer wordt belemmerd, is in dit verkeersbesluit, in overleg met MRA-E, afgeweken van de standaard data gestuurde uitbreidingscriteria. Door tijdelijk af te wijken van de standaardcriteria voor gemiddelde afzet en bezettingsgraad kunnen laadpalen tijdig (bij)geplaatst worden op locaties waar het gebruik van bestaande laadpalen aangeeft dat er vraag is naar laadvoorzieningen. De aangepaste criteria zijn:
- Gemiddeld maandelijks afzetvolume van minimaal 750 kWh over drie maanden;
- Gemiddelde bezettingsgraad van minimaal 35% gedurende een dagdeel over dezelfde periode.
Deze tijdelijke bijstelling van de uitbreidingscriteria van plaatsen op basis van gebruik wordt gehanteerd om de uitrol van het laadnetwerk te versnellen en te voorkomen dat toekomstige netcapaciteitsproblemen leiden tot vertraging of stagnatie van de uitbreiding van publieke laadinfrastructuur. Tegelijkertijd waarborgt gemeente Castricum hiermee dat alle e-rijders gelijke toegang hebben tot laadvoorzieningen in hun buurt.
Locaties en regels voor oplaadpunten
De beoogde vraag gestuurde, data gestuurde en aanbod gestuurde laadpaallocaties zijn per categorie opgenomen in bijlage 1 & 2 en als losse bijlage bij het verkeersbesluit bijgevoegd.
Bij de selectie van de locaties voor publieke oplaadpalen is rekening gehouden met:
- De technische haalbaarheid en ondergrondse situatie;
- De inpassing in het bestaande en op te bouwen netwerk van laadpunten;
- Een acceptabele loopafstand (maximaal circa 200 meter) van de aanvrager(s)vindbaarheid en bereikbaarheid, bij voorkeur nabij een kruising, centrumgebied of centraal in de wijk;
- Veilig gebruik en zichtbaarheid vanaf de openbare weg, inclusief voldoende verlichting en een parkeerinrichting zonder nadelige gevolgen voor verkeersveiligheid of andere belangen;
- Indien de laadpaal in een blauwe zone wordt geplaatst, kan de blauwe streep eventueel worden verwijderd om elektrisch laden langer dan twee uur mogelijk te maken, terwijl in een betaaldparkeerzone verplicht blijft de geldende parkeergelden te voldoen.
De in dit verkeersbesluit aangewezen locaties voldoen aan de door de MRA-E gestelde voorwaarden voor plaatsing van oplaadpunten
Een oplaadpaal heeft twee aansluitingen voor het opladen van elektrische voertuigen. Om de beschikbaarheid van deze twee aansluitingen te garanderen worden er twee parkeerplaatsen gereserveerd.
Het reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen betekent dat benzine- en dieselauto’s daar niet meer mogen parkeren. Hierdoor kan de parkeerdruk in de directe omgeving van het oplaadpunt toenemen. Dit wordt vaak door direct omwonenden als bezwaarlijk ervaren. Desondanks wordt een hoge parkeerdruk in de directe omgeving van de beoogde locatie van een oplaadpunt niet gezien als reden om van plaatsing af te zien. De reden hiervoor is dat de groei van het aantal elektrische auto’s, gelet op het Klimaatakkoord, noodzakelijk is en daardoor onontkoombaar.
Niet iedereen die in het bezit is van een elektrische auto heeft beschikking over parkeergelegenheid op eigen terrein. Maar deze auto’s moeten wel opgeladen kunnen worden en dat binnen een redelijke loopafstand van het woon- of werkadres. Het is de taak van de gemeente om in de laadinfrastructuur die daarvoor nodig is te voorzien, ook in wijken waar de parkeerdruk hoog is.
Overeenkomstig art. 24 BABW is overleg gepleegd met de, namens de korpschef van de Nationale politie, gemandateerde Verkeersadviseur van de Eenheid Noord-Holland. Deze gaf een positief advies op deze maatregel.
Op grond van de voorgaande overwegingen heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum besloten:
Het reserveren van 2 parkeerplaatsen uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van het verkeersteken E8c zoals bedoeld in Bijlage I van het Regle- ment Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, op de locaties zoals opgenomen in bijlages 1 & 2 van dit verkeersbesluit;
Het College van burgemeester en wethouders,
Namens deze,
D. Verhaar
Medewerker Verkeer & Vervoer bij Beheer Openbare Ruimte
Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit (deel)besluit binnen zes weken na de dag van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Castricum, Postbus 1301 1900 BH Castricum. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste de naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het (deel)besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Wij wijzen erop dat een bezwaarschrift de werking van het besluit niet schorst.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten, omdat er spoed noodzakelijk is? Dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Daarmee vraagt u de rechter om de werking van het besluit van de gemeente uit te stellen. Een voorlopige voorziening aanvragen kan alleen als u een bezwaarschrift hebt ingediend. Voor de behandeling van uw aanvraag moet u griffierecht betalen aan de rechtbank. U vraagt een voorlopige voorziening schriftelijk aan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een verzoekschrift tot voorlopige voorziening kunt u ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden. De gemeente Castricum behandelt het deelbesluit waartegen bezwaar wordt gemaakt als een separaat verkeersbesluit. De overige locaties blijven onderdeel van het verzamelverkeersbesluit. Voor deze locaties wordt het proces van de laadlocaties in gang gezet.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-498526.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.