(brom)fietspad Wilhelminakanaal noord (deel west)

VERKEERSBESLUIT

(BvdB20082025)

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN OOSTERHOUT,

gelet op:

· het bepaalde in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);

· het bepaalde in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

· het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

· het raadsbesluit van 28 maart 1995, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van Verkeersbesluiten is overgedragen aan burgemeester en wethouders;

overwegende:

· dat gemeente Oosterhout met de gemeenten Dongen, Tilburg en Provincie Noord Brabant is overeengekomen om een hoogwaardige fietsverbinding aan te gaan leggen langs het Wilhelminakanaal;

· dat in het ‘Stedebouwkundig Ontwikkelingsplan Gemeente Oosterhout| Slotjes Midden’ is vastgelegd om de Wilhelminakanaal Noord ter plaatse van de Slotlaan en Tilburgseweg om te gaan vormen naar een langzaam verkeersverbinding én om in de zone aan de noordzijde van het Wilhelminakanaal om te gaan vormen naar een ecologische/ groene zone;

· dat er een onherroepelijk verkeersbesluit ligt met referentie BvdB07012025 die betrekking heeft op het traject Wilhelminakanaal noord, vanaf de grens met de gemeente Dongen tot aan de Heinsiusstraat;

· aangezien er onvoldoende alternatieven zijn voor doorgaande bromfietsen het wenselijk is naast fietsen ook bromfietsen te gaan toestaan op de gehele route en hierover afstemming is geweest met de gemeente Dongen;

· dit traject inmiddels is aangelegd en door (brom)fietsers in gebruik is genomen;

· zoals aangekondigd in bovenstaand eerdere besluit, dat uiteindelijk de (brom)fietsroute in westelijke richting tot aan de Hertogenlaan zal worden aangelegd;

· voor deze fase er aanleg zal plaatsvinden tot aan het salonwagenterrein, zoals aangegeven in bijlage 1;

· dat ten gevolge van de aanleg van de route onder de brug Slotlaan/ Wilhelminakanaal en de inrichting van de ecologische/ groene zone het noodzakelijk is om de toegang voor gemotoriseerd verkeer plaatselijk te gaan verbieden;

· als gevolg daarvan:

1. gemotoriseerd verkeer niet meer zal zijn toegestaan op de wegvakken Bouwlingstraat (tussen het salonwagenterrein en de brug Slotlaan/ Wilhelminakanaal) en Wilhelminakanaal Noord (tussen de brug Slotlaan/ Wilhelminakanaal en de Van Oldebarneveldstraat);

2. de parkeerplaats voor vrachtwagens aan de Wilhelminakanaal noord komt te vervallen;

3. gemotoriseerd verkeer de toegang tot een gedeelte van de Bouwlingstraat blijft houden, zijnde vanaf de Hertogenlaan tot aan de inrit van het salonwagenterrein, in te richten als een fietsstraat;

· dat er tussen de Sint Willibrordstraat, Van Oldebarneveldstraat, Wilhelminakanaal Noord en Dr. Janssenslaan woningbouw zal plaatsvinden;

· dat vanwege de bouw van deze woningen en de realisatie van de snelfietsroute het meest zuidelijk deel van de Dr. Janssenslaan tijdelijk niet beschikbaar zal zijn voor gemotoriseerd verkeer;

· dat er in de Dr. Janssenslaan momenteel een verplichte rijrichting geldt in zuidelijke richting;

· dat er in de Sint Willibrordstraat momenteel een verplichte rijrichting geldt in westelijke richting;

· dat er in de Sint Lambertusstraat momenteel een verplichte rijrichting geldt in oostelijke richting;

· dat vanwege de aanleg van de snelfietsroute en de ruimtelijke ontwikkeling, het omwille van de verkeersafwikkeling van gemotoriseerd verkeer, noodzakelijk is tijdelijk de verplichte rijrichting om te draaien van de Dr. Janssenslaan, tussen Sint Willibrordstraat en Sint Lambertusstraat. Van zuidelijke naar noordelijke richting.

· dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot:

1. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

2. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

3. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

4. het bevorderen van een doelmatig en zuinig energieverbruik;

· dat overleg met de politie heeft plaatsgevonden, waarin de politie akkoord gaat met onderstaand besluit;

· dat genoemd wegvakken in beheer zijn bij de gemeente Oosterhout.

· dat na de bouw van de ruimtelijke ontwikkeling de verkeerssituatie zal worden aangepast zoals is aangegeven in bijlage 2, waarvoor te zijner tijd nog een verkeersbesluit zal worden genomen;

besluiten tot het:

· opheffen van de rijbaan voor gemotoriseerd verkeer en het instellen van een verplicht (brom)fietspad op de:

1. Wilhelminakanaal noord (vanaf de kruising met de Van Oldenbarneveldstraat tot aan onder de brug van de Slotlaan/ Wilhelminakanaal)

2. Bouwlingstraat (vanaf onder de brug van de Slotlaan/ Wilhelminakanaal tot aan de inrit van het salonwagenterrein)

3. Dr. Janssenslaan (over een lengte van ongeveer 10 meter, vanaf de kruising met de Wilhelminakanaal Noord)

· Instellen van een tijdelijk inrijverbod voor gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd bouwverkeer) op de Dr. Janssenslaan tussen Sint Willibrordstraat en Wilhelminakanaal noord. Dit wordt weer opgeheven na woonrijp maken van de straat;

· tijdelijk omdraaien van de verplichte rijrichting in de Dr. Janssenslaan, tussen Sint Willibrordstraat en Sint Lambertusstraat; nu zuidelijk gericht, wordt noordelijk gericht;

· opheffen van de parkeerhaven voor vrachtwagens aan de Wilhelminakanaal noord (ter hoogte van de Dr. Janssenslaan)

Door het verwijderen van de volgende bebording:

- 1 x bord G11 + onderbord OB505 (2 pijlen wijzend naar boven/ beneden)

- 2 x bord E8 (parkeergelegenheid voor vrachtwagens)

- 2 x bord A1(30) (begin zone max. rijsnelheid 30 km/u)

- 2 x bord A1(30) (einde zone max. rijsnelheid 30 km/u)

- 1 x bord C2 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) + onderbord OB52 (uitgezonderd fietsers)

- 1 x bord C4 (eenrichtingsweg)

Door het plaatsen van de volgende bebording en markering:

- 2 x bord G11 + onderbord “fietsstraat” + onderbord “bromfietsen, motorfietsen en personenauto’s toegestaan”

- 3 x bord G12a (verplicht (brom)fietspad)

- 1 x bord B6 (verleen voorrang aan alle bestuurders op de kruisende weg)

- 2 x bord C2 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) + onderborden OB52 (uitgezonderd fietsers)

- 1 x bord C3 (eenrichtingsweg) + onderbord OB52 (uitgezonderd fietsers)

- 1 x bord C4 (eenrichtingsweg)

- 1 x bord C1 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee)

- Haaietanden/ driehoeksmarkering op de aansluitingen van andere fietspaden op de snelfietsroute;

, zoals aangegeven op de tekening in de bijlage van dit besluit en overeenkomstig de voorwaarden in de BABW.

Oosterhout, 4 november 2025

Namens burgemeester en wethouders van Oosterhout,

J. Krijnen

Teamleider Buiten Beleid

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit bezwaar maken door binnen zes weken na publicatie van dit besluit een ondertekend bezwaarschrift in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van Oosterhout, postbus 10150, 4900 GB Oosterhout. Vermeld in deze brief de datum, uw naam en adres, het besluit waartegen u bezwaar maakt en de redenen van het bezwaar. Ten slotte is het belangrijk dat u de brief ondertekent. Een bezwaarschrift indienen kan ook via het Digitaal Loket op www.oosterhout.nl.

Naar boven