Amsterdam stadsdeel Nieuw-West, verkeersbesluit omgeving Plein ’40-‘45, diverse verkeersmaatregelen

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

 

 

g elet op :

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.

 

Overwegende dat :

  • op Plein ’40-’45 van dinsdag tot en met zaterdag een markt wordt georganiseerd met maximaal 150 kramen;

  • voor de op- en afbouw van de markt marktondernemers het plein met een voertuig mogen betreden;

  • in de huidige situatie het plein bereikbaar is vanaf een inrit aan de Slotermeerlaan;

  • doordat er geen uitrit aanwezig is, marktondernemers het plein afrijden tussen geparkeerde auto’s door of langs de aanwezige supermarkt over het trottoir langs de Burgemeester De Vlugtlaan;

  • bovenstaande zorgt voor onveilige verkeerssituaties en in het belang van een veilige marktlogistiek daarom een aparte uitrit op de Slotermeerlaan gewenst en noodzakelijk is;

  • om ongewenst overstekend verkeer ter hoogte van de nieuw aan te leggen uitrit te ontmoedigen en de verkeersveiligheid op de Slotermeerlaan te verbeteren, er ook naast de uitrit aanvullende maatregelen worden opgenomen, in de vorm van onder meer verhoogde plantenbakken en he plaatsen van fietsnietjes;

  • er verder een voetgangersoversteekplaats op de Slotermeerlaan wordt aangelegd, waarvoor eerder in het Gemeenteblad op 30 april 2025 een verkeersbesluit (nummer 2025-187857) is gepubliceerd;

  • om hiervoor extra ruimte te creëren en voor de overige hierboven genoemde maatregelen, drie algemene gehandicaptenparkeerplaatsen en acht reguliere parkeervakken op de Slotermeerlaan, aan de zijde van plein ’40-’45 zullen worden opgeheven;

  • er tevens behoefte is aan laad- en losplaatsen ten behoeve van een veilige op- en afbouw en de logistiek en regelmatige bevoorrading van de markt gedurende de dag;

  • bij gebrek aan laad- en losvoorzieningen aan de zijde van Plein ’40-’45 dit laden en lossen nu regelmatig langs de Slotermeerlaan plaatsvindt op de stoep of het fietspad, hetgeen gevaarlijke situaties oplevert;

  • door een aantal parkeerplaatsen langs Plein ’40-’45, op de Slotermeerlaan, als laad- en losplaats in te stellen op tijden dat de markt actief is, dit verlichting en meer veiligheid kan bieden voor het verkeer op het plein, het fietspad en het trottoir;

  • het creëren van laad- en losvoorzieningen betekent dat dit ten koste gaat van zeven reguliere parkeerplaatsen en één algemene gehandicaptenparkeerplaats;

  • van de in totaal vier algemene gehandicaptenparkeerplaatsen die op de Slotermeerlaan worden opgeheven, er twee zullen worden verplaatst naar de Burgemeester De Vlugtlaan;

  • de laad- en losplaatsen zullen worden voorzien van venstertijden gedurende de markttijden, zodat de parkeerplaatsen buiten deze venstertijden weer als reguliere parkeerplaatsen kunnen worden gebruikt;

  • bezoekers van het winkelgebied en de horeca op en rond Plein ’40-’45 ook gebruik kunnen maken van de parkeergarage van winkelcentrum Plein ’40-’45, die een lage bezettingsgraad heeft;

  • de bovengenoemde maatregelen de verkeersveiligheid verbetert, totdat een meer structurele oplossing wordt gevonden bij de herinrichting van het plein, die gepland staan vanaf 2028;

  • de gemeente Amsterdam daarom overgaat tot het instellen van acht voorzieningen voor het direct laden en lossen van goederen gedurende de venstertijden van dinsdag tot en met zaterdag, tussen 6.30 en 18.00 uur;

  • met het instellen van deze gelegenheden voor het onmiddellijk laden- en lossen van goederen bewerkstelligd wordt dat:

  • 1.

    de bereikbaarheid van Plein ’40-‘45 en de directe omgeving daarvan voor laad- en los activiteiten wordt gewaarborgd;

  • 2.

    onwenselijke en verkeersonveilige situaties als gevolg van laad- en losactiviteiten zoveel mogelijk worden beperkt;

  • het voordeel dat met deze maatregel ontstaat in verkeersveiligheid zwaarder weegt dan het nadeel dat tien parkeerplaatsen op de Slotermeerlaan gedurende de op het onderbord genoemde venstertijden, en twee parkeerplaatsen op de Burgemeester De Vlugtlaan gedurende de hele dag niet meer gebruikt kunnen worden om op te parkeren;

  • op 8 juli 2025 overleg met het Toetsteam Openbare Ruimte & Mobiliteit heeft plaatsgevonden, waarbij het Toetsteam Openbare Ruimte & Mobiliteit op het plan heeft geadviseerd

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;

  • deze aanwijzing van verkeersmaatregelen in het algemeen verkeersbelang wenselijk en/of noodzakelijk kan worden geacht;

  • de bovenvermelde maatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde wegen of weggedeelten gelegen en onder beheer zijn van de gemeente Amsterdam.

Besluit:

  • 1.

    Door het verwijderen van verkeersborden conform model E6 van Bijlage I van het RVV 1990, op te heffen: vier algemene gehandicaptenparkeerplaatsen op de Slotermeerlaan, ter hoogte van Plein ’40-’45, met parkeervaknummers 116443488157, 116463488232, 116462488227 en 116460488222.

  • 2.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model E6 van Bijlage I van het RVV 1990, gecombineerd met onderbord OB504 (RVV 1990), aan te wijzen: twee algemene gehandicaptenparkeerplaatsen op de Burgemeester de Vlugtlaan, ter hoogte van perceelnummers 143-159, op parkeervaknummers 116564488290 en 116570488289.

  • 3.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model E7 van Bijlage I van het RVV 1990, voorzien van een onderbord met daarop de tekst ‘di t/m za 6.30-18 h’, alsmede onderborden met pijlaanduidingen (RVV1990), aan te wijzen: acht voorzieningen voor het direct laden en lossen van goederen gedurende de op het onderbord aangegeven venstertijden, op de Slotermeerlaan, ter hoogte van Plein ’40-’45 (parkeervaknummers 116454488199, 116453488193, 116452488188, 116450488181, 116448488176, 116447488172, 116445488163 en 116443488157.

Zoals aangegeven op onderstaande tekeningen.

 

 

 

Amsterdam, 13 november 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

Alieke Hordijk

Teammanager Expertisecentrum

Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken

Oneens met dit besluit?

Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.

Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.

 

Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:

•    Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB

•    Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.

•    Stuur het formulier op via de website.

 

Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.

Een brief versturen met daarin:

•    De datum

•    Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.

•    Waarom u het niet eens bent met het besluit

•    Uw handtekening

•    Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.

De termijn van zes weken is heel belangrijk.

Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.

U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.

 

Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

 

U stuurt uw brief naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:

 

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.

 

of per post:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

Afdeling Publiekrecht –teams bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

Naar boven